He he he. Ikan cerdik lak, orang orang Besut kata Hadi.

images

Ikan besar macam mana pun, tetap bodoh, Di. Jangan hang hendak persenda  orang orang Besut.

Aku gelak beb. Hadi suruh orang Besut jadi ikan cerdik.

Macam macam ada.

Ikan cerdik cam mana?. Setahu aku ikan semua bodoh. Beri pancing fly pakai bulu ayam, tarik pelan pelan, ikan telan. Beri hook pancing yang tak ada umpan pun, yang jenis panjang tu, habis ikan kembong makan. Beri anak ikan kembong pun dia makan. Hulur kayu yang di bentuk semacam anak ikan pun, dia sambar, Di. Jadi bila masa ikan tu cerdik, Di ooi.

Betul lah Haji Hadi nih, kias mengata orang orang Besut bodoh semacam ikan. Jikalau orang Besut bodoh bodoh semacam ikan kembong, ngapa hang datang minta undi. Hang bodoh semacam ikan juga ker?.

Tak patut, tak patut.

PS: aku pun kaki pancing ler. Lagi hebat, pakai fly lagi. Apa, hendak cakap tenatng pancing ikan. Engkau ni hendak pancing undi kah pancing ikan?.

Alvin dan Vivian lepas, Kuala Besut pun BN terlepas. 16-16 lah nampak nya.

Terengganu stone inscription, Malaysia, side B

Terengganu stone inscription, Malaysia, side B (Photo credit: Wikipedia)

Orang Besut bawah bawah cakap. Aku tak tahu lak, betul ke tidak. Engkau orang pergi check ler.

Aku tukang cakap. Sahaja.

Orang Melayu sampai jadi Batman dan Spiderman. Hendak pertahankan cemuhan orang Cina keatas agama mereka.

Tak kira apa lah kepada asas parti yang kuat kuat memerintah. Kita tengok siapa yang suka jaga agama Islam.

Bunyi cakap Alvin dan Vivian mungkin kena warning saja. Ya ker?. Mungkin tak kut. Yang dah kena tangkap adalah Batman dan Spiderman Melayu yang culik budak Cina. Salah, memang salah kerana kes culik. Kes hina agama, mana ada undang undang yang tepat, dot dot. Ada banyak undang undang, undang undang Multi Media lah, undang undang Hasutan lah, tetapi tak tahu yang mana satu yang nak pakai, bro.

Jadi kena fikir dulu. Dalam hal Melayu angkap kepala lembu kena RM5,000 denda bro. Sebab awak Melayu, sebab awak Melayu nak jadi Batman dan Spiderman.

Aku dengar dari bawahan ni, orang tengah fikir fikir nak tolong siapa. Orang suka sangat tolong Pak Yeh. Tetapi nak buat macam mana, orang ramai hendak beri Melayu lain jaga Trengganu. Kena lah 16-16 kut.

Tahun PRU 14 nanti ambik lah balik, tak kemana pun. Trengganu kite.

Endot, buat masa ni engkau nasib baik ler.

Lagi lagi lah jika Alvin dan Vivian tu lepas naik keretapi ke Singapura free free.

Sorry lah Zaihan. Aku hendak dan sudah pun tolong, tetapi nak wat camno. Orang kampung kata gitu.

Aku memang sokong anak muda semacam engkau. Professional lak. Tentu lah best. Doa engkau menang ler.

Tak tahu lah, kut kut puak ni nawak jah.

Sama sama kita tengok dan lihat.

SELAMAT MENGUNDI BRO.

Tiong lai macam buah lai, menang 200 lebih dah nak tolong BN di Kuala Besut. Tak yah. Aku ngap karang, kan batal puasa.

Asalkan Bukan Cina.

Ini aku hendak sangat beri tahu. Engkau orang semua ni, Melayu. Yang kamu bergaduh Melayu sama Melayu hendak menjadi wakil rakyat di Kuala Besut tu kawasan Melayu, buat apa lah hendak gaduh gaduh.

Endot dan Zaihan, tak yah hendak gaduh gaduh, kedua kamu tu Islam, engkau orang fikir macam mana hendak lanyak Cina sudah lah. Berdamai. Endot, engkau dah banyak duit, hang tolong Zaihan, beri duit, tak yah jadi Adun, nanti Zaihan tolong hang buat bandar elok sikit di Kuala Besut. Yang engkau hendak rebut rebut kerusi yang tak ada makna tu apa hal?.

Zaihan budak lagi, jadi bagi lah chance pada dia jadi Adun. Tak apa, hang kasi chance pada dia, dia kasi chance engkau bina pembangunan Pulau Perhentian untuk semua rakyat. Aku cari investor Melayu beri pada hang kedua, kita buat resort Melayu terbesar di dunia. Apa macam. Okay tak. Engkau berdua kena ingat, Melayu macam cibai pada mata orang Cina. Bila dapat Redang dia lah yang bolot. Engkau hendak holiday kat Redang, aku ingat Zaihan tak der duit nya, mahal. Kalau hang, Endot, ada lah kut. Hey, kita bikin Melayu hero di sini lah. Buat apa gadoh gadoh. Faham tak Bro?.

Jangan nak ikut Mat Tebu, dia tu asyik bau yit  jer, engkau jangan buat tak tau. Tak pasal lak, hang dengar dia kata “Mah, I ni kan tak leh tidur, bau yit you kat bibir I ni wangi”, semasa dia telepon engkau. Semasa dia silap jawab telepon. Semasa dia anggau.

Apa nak ikut Husam, asyik kena buat kerja pecah tanah jer. Sekarang Husam pun tak der kerja, engkau hendak projek dengan dia, habuk ler jawabnya. Baik join Zaihan. Ada chance. Tau tak.

Rakyat sini semua Melayu. Adalah seratus ekor China. Bila dia orang ramai, engkau orang ingat hendak dengar kata engkau ker, Endot. Tiong Lai pun dia orang tak akan dengar. Yang Tiong Lai pergi kata kerja kuat di Kuala Besut, kepala butoh dia. Mana hendak kerja kuat, dia sendiri pun keot dengan undi 200 lebih tempat China. Kalau jumpa Tiong Lai, hang pesan suruh dia pergi bantai member MCA dia yang ikut DAP nak boikot mata pelajaran Tamadun Islam di IPTS. Itu kerja dia. Tak yah hendak datang tempat kita kata kuat kerja. Kerja kuat kepala butoh sui dia weei.

Engkau buang tong sampah lah Cina yang seratus ekor di Kuala Besut tu. Tak masuk buku. Biar lah Tiong Lai beri buah lai kepada China yang bertenggek di Kuala Besut.

PAS ke UMNO ke, kalau tak tolong Melayu jangan undi. Sekarang ni Zaihan boleh tolong orang Melayu, kita bagi chance pada dia lah Endot oii. Buat baik ler sama Islang.

BOIKOT BARANG CHINA SAMPAI BANGKRAP. BOIKOT DENGAN CINA CINA NYA SEKALI, BRO.

Cina Kuala Besut

Kuala Besut Harbour and Jetty

Kuala Besut Harbour and Jetty (Photo credit: Wikipedia)

Cina Kuala Besut mengaku mereka telah datang bertenggek di Kuala Besut dari luar negeri, semenjak tahun 1800 lagi. Itu mengikut kata akbar NST, dan jumlah mereka adalah lebih kurang seratus orang. Lebih tepat jumlah mereka seramai 113 orang. Sedar lah, kaum Melayu berada di kawasan ini sebelum emak dan bapak kaum merempat ini datang kekawasan ini lagi.

Kalau aku ada pada zaman 1800, aku telah lama halau mereka keluar dari tempat itu. Tetapi Melayu Trengganu zaman itu orang baik baik, beri muka kepada mereka sampai terus hidup ke zaman ini. Sedangkan bangsa mereka di Kuala Lumpur lupa daratan sampai mengata Melayu paling rasis dalam dunia.

Buat masa ini Melayu harus sedar semasa mereka ini susah datang menumpang hidup dan berniaga di kawasan Melayu dan kita nemberi kepala kepada mereka tanpa batasan. Sekarang kita mesti punyai batasan.Tetapi bila sudah kenyang dan senang lenang tidak ada satu apa pun kebaikan yang di hulur kepada masyarakat Melayu.

Tidak ada perasaan hendak sedekahkan sedikit pun harta atau khidmat bakti kepada kaum Melayu, malahan mereka terus menerus menekan kaum Melayu dengan berbagai bagai cara yang tidak professional seperti membeli tanah rizab Melayu dengan harga rendah dan mengunakan proxy yang tidak memberi keuntungan kepada bangsa Melayu. Berapa banyak sumbangan iklas bangsa Cina yang ada di kawasan Melayu menderma untuk binaan sekolah sekolah Melayu, surau surau, jambatan, jalan kampung, membina sumbangan kedai kedai untuk kaum Melayu?. Berapa banyak sumbangan derma kepada anak yatim Melayu?. Mereka asyik bertanya dan meminta sumbangan orang Melayu kepada sekolah anak anak mereka. Dan apabila sudah ada sekolah mengunakan hasil pemberlajaran anak anak mereka menindas Melayu dengan mengunakan bahasa Cina dengan memonopolikan sistem edaran barangan barangan penguna dan keperluan hidup orang orang Melayu di seluruh negara. Itu sahaja penting nya bahasa Cina bagi kaum Cina di Malaysia. Tanpa bahasa Cina sistem edaran makanan dan keperluan barangan pengguna akan hancur dan lumpuh bersama dengan kaum Cina itu sendiri. Kita harus gerakan FAMA, Majuikan dan lain lain agensi pengedaran barangan pengguna secara terus menerus tanpa berhenti dan kecewa dengan pemboikotan kaum ini keatas sistem yang ingin kita lakukan untuk kebaikan semua bukan untuk kaum ini sahaja. Mereka suka bersikap menekan. Dan sekarang sudah sampai masa nya kita pula menekan dan menghalau mereka dari kawasan kita.

Kita sudah sebak dalam hati melihat perilaku kaum Cina di semua bandar di kawasan barat, bukan sahaja memonopoli aktiviti ekonomi tetapi dengan cara buruk menekan kehidupan orang orang di kawasan bandar dengan mengunakan sistem dua harga yang sangat tidak berperikemanusian. Harga rendah untuk kaum China dan harga mahal untuk orang orang Melayu.

Ini satu bangsa yang amat jelek, dengan itu harus di beritahu kepada masyarakat Melayu yang tidak mahu mengambil peduli hal hal seperti ini, kerana naïf. Dan sekarang ini kaum ini semakin biadap dan kita berhak menghalau mereka dari kawasan kita seperti umat Indonesia lakukan dahulu kala.

Untuk Kuala Besut, Lim Kit Siang dan MCA serta Gerakan, tak payah lah hendak datang kerana semua orang sudah naik benci kepada kaum yang tidak bertamadun seperti kaum Cina bangsat seperti mereka.

Membela kera di hutan lebih baik agak nya dari membela anak Cina.

BOIKOT BARANGAN CHINA. BBC.

Kubu terakhir di Trengganu, sebelum Melayu kena lari ke Kelantan.

Yang Sing Oriental 1

Yang Sing Oriental 1 (Photo credit: loscuadernosdejulia)

Mari kita cakap cakap tentang Kuala Besut.

Dari Kuantan ke Kemaman, Cina berlambak lambak menjatuhkan sauh untuk mencari makan dan hidup di dalam kawasan Melayu dimana 20 tahun dahulu seekor pun tarak nampak.

Aku ingat UMNO dah perasan kot, jadi Kuala Besut adalah tempat gempur terakhir kaum Melayu di Trengganu untuk kawal dari serangan mat laun Cina dari masuk campur hal ehwal negeri kepunyaan Melayu supaya negeri kita ini menjadi Melayu selalu.

Tak susah heh, kita tengok siapa suka bawa Cina masuk bersama jentera mereka, kalau cam tu kita tak payah lah bersusah payah nak tolong mereka ini.

Zaman ini kedua dua parti jadi gembala Cina. PAS pun jadi gembala Cina, semua kerja besar dapat kepada Cina. UMNO apa tah lagi lah, ada barua barua besar di belakang mereka. MCA lah, Gerakan lah, dan hang tahu DAP pun ada dalam UMNO.

Yang peliknya DAP memang ada dengan PAS. Yang menjadi aku bengong DAP pun ada dengan UMNO. Itu, Cinabeng dari MCA dan Gerakan hang percaya kah?.

Tak tahu lah aku, engkau orang pilih lah yang baik. Supaya kubu kuat kita sebelum kena terajang dan lari ke Kelantan di perkasakan di Kuala Besut. Siapa boleh jadi hulubalang supaya kubu tetap utuh, itu lah kita kena pilih. Jangan dengar apa parti parti dia cakap, dengar apa calun itu bercakap. Zaman sekarang menang pun tak guna, Morsi pun menang, tapi keot lepas tak jaga hati orang majoriti. Kita Melayu, kita majoriti. Kita dengar calun yang di lantik dan dengar apa dia cakap. Boleh perang dengan Cina tak? Jikalau jadi barua Cina baik tolak kesemua dan rakyat semua jadi wakil rakyat. Apa macam?.

Melayu kena hidup, walau pun susah. Sebab tuhan beri nyawa. Kita sudah berada dalam nyawa ikan lama dah.

308532_161948380640437_730548550_n

Kuala Besut is a Malay Town in the making

Kuala Besut is a short 30 minutes drive from Pasir Puteh. Due to a short distance by road the two towns relate to one another in term of services and commercial activities.

Kuala Besut is located in Besut, Trengganu, whilst Pasir Puteh is located in the state of Kelantan. Another local center for commercial activities is Jertih, which is also located nearby and is a border town in the state of Kelantan.

I was driving through the towns to Kuala Lumpur a week ago. I saw the towns have switched from the scenes they used to be in the last 10 years. Along the coastline as you drive up to Kota Bharu there is a new strip of land zoned for tourism. This strip of land known as Tok Bali is clearly developing with waterfront resorts, albeit on a smaller scale.

Pasir Puteh has a small population of 140,000 people, whilst Besut has a smaller number of 133,000 people. They both represent about 7% of the size of the Hulu Langat District in term of demography.

The two towns are also the town that is wholly occupied by the Malay of Kelantan and Trengganu descents.

As the result from the death of Dr A Rahman, Kuala Besut will have a by-election this month on 24 of July to select a new state representative. Current registered voters of Kuala Besut are about 23,000, and the late Dr A Rahman won with majority of more than 2,300 votes in the last general election.

Kuala Besut is famous for island resorts which are found on the Islands of Perhentian, and along its beach front as well. While visiting the Islands that the other day I found out that they have been improved with public facilities which include Police Quarters, a new Mosque, shop lots and food stalls on the smaller Islands, Perhentian Kecil.

Whilst the other island is developed with various well-known resorts including the Coral View. Transport serving the resorts between island is in the form of speed boats operated by the local fishermen under the supervision of the island’s services committee group.

Kuala Besut town has a 7 Eleven shop which you can get local newspaper as early as 7 am in the morning. Boat facilities to the islands open business at 8 am in the morning and the cost of a return ticket to the islands is RM50.

With 130,000 people in Besut area, almost 97% of Malay origin, Kuala Besut town can excel well into the next century as a tourist center. A complete new waterfront shopping area with all modern facilities to cater for tourists and the population would add value to enhance the social and commercial activities for this small town. By doing this new development in the town it will also improve the surrounding areas including Tok Bali.

In my view, Pas’s choice in naming Husam Musa as the director of the election for Kuala Besut stems from his experiences  in Tok Bali and the well-being of the population in Pasir Puteh areas, while in the Pas’s State Government. These experiences can give him a headway in his campaign. But then, high expectation of a return winner is on the BN’s candidate. He is young and a professional engineer by profession. He is a better bet for the town to stay relevant as a tourist destination for years to come.

SELAMAT MENGUNDI.

Kesan micro keatas pembahagian undi di kawasan BN dan PAS di Kelantan, amat menakjubkan.

UNTUK NEGERI KELANTAN – SILA GUNA PAKAI ORANG ORANG MELAYU DAN PRODUK SERTA PERHIDMATAN MEREKA SAHAJA TANPA WAS WAS.

MEREKA TIDAK ADA ANCESTOR YANG MENYURUH BALIK KENEGARA ASAL. INI LAH NEGARA ASAL MEREKA. BUANG CINA KE LONGKANG.

Kelantan terbelah dua. Sebelum ini, Kelantan di kuasai oleh PAS keseluruhan kawasan negeri Kelantan seluas 15,099 kilometer persegi.

PAS berkuasa di utara Kelantan. BN di selatan dan beberapa tempat di utara Kelantan.

Mengapa perkara ini berlaku?.

Pertama nya, akibat alam sekitar yang tidak teratur di kawasan utara seperti di dalam kawasan bandar Kota Bharu telah mengakibatkan ramai penduduk berhijrah keluar dari kawasan tersebut. Apa kah kesan negatif alam sekitar tersebut?

Jalan raya yang tidak mempunyai garisan bangunan untuk semua pembangunan linear yang mengunakan jalanraya besar menyempitkan pergerakan permotoran. Terdapat tanda tanda jalan raya dan iklan bertaburan di tepi jalan boleh menyebabkan kematian jikalau berlaku kemalangan. Rumah rumah di dalam kawasan bandaran yang tidak mengikut piawaan garis panduan perancangan bandar, tidak mempunyai sewerage dan talian paip air yang teratur, serta kegunaan warna yang tidak konsisten memburuk lagi keadaan alam sekitar.

guamusang4

Kerajaan PAS Kelantan di lihat tidak berminat untuk mengawal selia akta perancangan bandar dan mengemaskini segala pembangunan di dalam kawasan bandar dengan mengaktifkan penguakuasaan keatas kesalahan dalam akta tersebut. Mereka lebih berminat menguatkuasakan akta perancangan bandar dan melakukan nya hanya bermotifkan politik, seperti menyita bangunan apabila tuan punya menentang ideologi PAS.

Dengan penguasaan BN di selatan Kelantan, kita dapati persekitaran dan pembangunan di banyak kawasan ini seimbang dengan alam sekitar.  Pembangunan di Bandar Baru Gua Musang lebih teratur dan jalan raya yang lebih luas serta mengambil kira kesan alam sekitar seperti tidak ada penghalang di tepi jalan raya seperti jerujuk berbahaya mempamirkan iklan iklan dan tunjuk arah jalan yang tidak terkawal.

gua musang

Sudah tiba masanya, Kelantan mengambil peluang perbezaan ideologi di dalam pembangunan di selatan Kelantan. Gua Musang atau Jeli di jadikan pusat perdagangan segi tiga emas, Kuala Berang, Cameron Highland dan Kuala Lipis. Dengan ada nya perbangunan baru di selatan Kelantan dan menjadi pusat kommersial serta perhidmatan yang besar, ianya mampu menjadi pusat perdagangan yang terbesar di Kelantan mengantikan bandar Kota Bahru. Kesan sampingan diatas pembangunan ini juga boleh memberi kesan positif keatas pembandaran di Kota Bharu.

guamuasng2

Demographi kawasan Gua Musang dan Jeli mencatat perbezaan yang ketara dengan kepadatan penduduk yang kecil, walaubagaimana pun terdapat lebih 600,000 pengundi luar yang di label sebagai munafik oleh pemimpin PAS yang boleh diserapkan ke kawasan ini jikalau pembangunan segi tiga emas Kelantan berjaya di lakukan.

Terdapat kawasan kawasan yang menarik pelawat luar di kawasan ini, seperti Tasik Temegor dan juga Tasik Kenyir di Trengganu. Kedudukan kedua dua tasik itu yang tidak jauh jaraknya dari Gua Musang boleh di komersial kan. Penemuan emas dan lain lain bijeh berharga boleh di terokai. Kawasan balak yang harus di lebarkan dengan kesan ekonomi tambah nilai, juga boleh memberi impak besar kepada kemajuan di kawasan ini. Pusat sukan dan rekrasi harus di perkembangkan dengan memajukan lagi sukan sukan berbasikal, trak, dan lain lain sukan lasak boleh memberi impak besar kepada kemajuan Gua Musang dan sekitaran.

guamusang3

Jikalau Datuk Pa berkata bahawa BN ingin membangun bersama penyokong yang menyokong BN semasa PRU 13, ini lah salah satu cara yang lebih berkesan untuk perancangan jangka masa panjang. ECER boleh di gunakan bagi membangunkan rakyat Kelantan yang telah lama ketinggalan didalam menikmati pembangunan yang bersih, moden dan berketerampilan seperti yang terdapat di lain lain negeri.

BAWA BALIK KESEMUA PENGUNDI LUAR YANG DI LABEL OLEH PAS SEBAGAI KAUM MUNAFIK!!!!

PS: GUNA PAKAR KAUM MELAYU SAHAJA UNTUK BERJAYA DI MALAYSIA, TANPA WAS WAS.

Yoda of PAS, menjadi dayus of PAS.

nik aziz

starwar 2

starwar

5_yoda_starwars

Basa tipu mimpi jumpa nabi. Jangan lah nak tipu. Sesiapa pun boleh cakap mimpi jumpa nabi. Orang Manek Urai boleh percaya lah. Mana bukti nya. Silap silap hang mimpi naik Star Trek dan jumpa Yoda. Tengok rupa anda berdua pun semakin hari semakin hendak serupa sebiji. He he he mimpi konon. Orang yang mimpi mimpi benda yang baik, buat kerja baik. Ini rampas tanah orang Melayu beri ke kafir Cina. Tok guru wellfire tul la Yoda nih.

“Alhamudlillah, dengan izin-Nya, misi mengharmonikan hubungan antara agama berjaya ketika berkunjung ke negeri Pulau Pinang. Amat gembira kerana sempat menerima kunjungan Father Sebastian Michael Uskop Roman Katholik bagi negeri Pulau Pinang, Perak, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu. Terima kasih YB Dr Mujahid yang menguruskannya.”. Face book tok guru wellfire.

Itu apa kata Yoda of PAS.

Lain pula kata Dark Vader of  DAP.

Tidak sangka bahawa saudara kita Nik Aziz berminat dengan cerita Star War dan cuba menjadi Yoda didalam semua episode politik tanah air. Itu rupanya apa yang dimimpi oleh beliau bertemu dengan Nabi Muhamad. Mungkin apa yang di mimpi oleh beliau ialah bersua dengan dengan Yoda dan Dark Vader.

PS: Aku cuba mencari kebenaran bermimpi ini, benar atau tidak. Aku rasa bohong. Satu lagi, orang sudah hint awak berhenti lah jadi MB, sekarang orang sudah naik angin demostrasi suruh awak letak jawatan. Kan tuhan sudah cakap pada awak. Tak serik lah tok guru wellfire nih.

Sekarang sudah naik pangkat, dari tok guru wellfire menjadi tok guru hellfire.

Infrastructure – after 20 years now Kelatanese need it

Kenyir-KMS-20081024-133

Find alternative revenues? (Image by Orang Asli via Flickr)

The Sultan of Kelantan requests the federal government to fund development of roads and infrastructure in the state. He said investors are reluctant to invest in the state due to lack of infrastructures and other amenities that would spur interest in investing the required fund for further economic developments.

He said most investors shun away from investing there and would go to neighboring states of Trengganu or Pahang.

Kelantan is one of less developed states in West Malaysia and is now held by PAS government. It is believed that Kelantan is pursing its interest in obtaining right over the oil exploration nearing to the State boundaries in the South Cina Sea in which Petronas is exploring with neighboring Thailand.

The state is ruled by the Islamic party of Party Islam Se Malaysia (PIS) but better known as PAS. Due to a lack in the economic development planning by the ruling party Kelantan large junk of land of 15,099 km2 that has about 1.6 million people is being left idle.

Malacca, 1,664 km2 almost 9 times smaller and with only one million people but ruled by the BN government has achieved better performance in collecting revenues and expanding economic growth than Kelantan is achieving. The state marks its new status as the most advance states in Malaysia.

It is up to the people of Kelantan to think what they really want. If they want development and need new infrastructures they have to think the way to get it. It is hard to believe that present state government with its ability to rule the state for more than 20 years can ever meet that goal.

eekaa #eekaaworpresscom