Orang Kelantan tersohor dengan pendekar, tetapi ketua suka nangis!! Kenapa lah Lanun Sulu tak serang Kelantan. Biar Nik Aziz nangis betul betul!! Belebongwa keempat!

Belebongwa Keempat:

nik aziz menangis 1

Bila ketua kita asyik suka nangis, tetapi becuh mulut, apa kesimpulan ketua kita yang semacam ini.

Pondan ke? Sikit sikit nangis, sikit nangis. Dah tu keluar air mata sebiji. Ott Allah heh, sian. Mari sini biar ambo gosok straight kan belakang tuh!!.

Jikalau puak pemisah SIAM serang Kelantan ler, dia nangis. Belum lintas Sungai Golok, dia sudah pun nangis. Jikalau puak Lanun Kiranm 111 hendak balik tanah Gua Musang dan baru hendak hantar perahu pancung dari Tawi Tawi, dia nangis.

Habis kito orang Kelantan macam nih.

Susah ketua semacam ini. Bila kita cakap kepada dia kenapa nangis Bro. Dia terus bingkas bangun cacang dan berkata “Kepala Hotak mu, baso tidak reti baso, kan aku tengah belakun nih, Reka Daya beb, ngok lah kamu tak faham”.

Aduh mak. Jikalau betul betul perang, macam mana lah kita hendak harapkan seorang lelaki yang suka menangis sebagai ketua. Malu lah sikit, kalau ya pun nangis seorang diri jauh dari orang, nampak lah jantan sikit. Ini jenis jantan ke jenis betina, atau jenis pondan atau bapok?.

Malu sungguh sungguh lah bila kita cari makan untuk mendapat wang dan memberi nafkah kepada anak anak dan keluarga dengan berlakun menangis. Sedangkan kita jantan dan menjadi ketua di rumah. Bini tak marah kah awak nangis macam bapok?

Kita kena anugerah tropi ketua rakyat yang kuat nangis, supaya lain kali orang malu hendak jadi pondan. Biar lah dua penyanyi ini menghiburkan hati dia yang gundah gelana. Dan anda boleh nyanyi kan lagu itu sendiri supaya dia berhenti nangis.

Heh heh heh, bila Syarifah Aini nyanyi baru gelak. Bukan pondan atau bapok, kan, kan, kan ?, saja jer nak nangis!!! Manusia, oh manusia. Tu lah dia.

nik aziz gelak

Kekeluargaan dan kuasa sex – Cerita hari raya

Description unavailable

Kita menyambut suasana kegembiraan musim hari raya sampai keakhir bulan Sawal. Didalam musim-musim kegembiraan hari raya ini ada juga yang berdukacita. Terutama mereka yang telah kehilangan sanak saudara yang terdekat, seperti yang berlaku keatas pemberita TV Bernama. Alfatihah, dan takziah kepada kaum kerabat beliau.

Cerita hariraya ini berlainan sedikit. Saya ingin mengupas keatas perkembangan atau kemodenan kaum Melayu didalam mereka menghadapi cabaran menjalani sebuah kehidupan berkeluarga.

Disini saya ingin mengutarakan sebuah cerita kehidupan yang telah dihadapi oleh seorang kenalan jauh, yang terumbang ambing disebabkan satu keadaan yang memaksa didalam kehidupan beliau.

Beliau mempunyai seorang isteri berbangsa German dan beliau telah dianugerahkan seorang anak lelaki. Semasa anak beliau masih kecil, isteri beliau telah dingorat oleh adik kandung beliau sendiri. Setelah lama hubungan itu menjadi lebih erat dan beliau terpaksa menceraikan isteri beliau yang beliau kasihi. Setelah dicerai isteri beliau terus mengawini adik kandung beliau.

Mereka telah dianugerahkan 4 orang anak. Anak beliau dengan anak hasil dari perkhawinan adik kandung beliau dengan bekas isteri beliau sepatutnya sepupu didalam susur galur sebuah keluarga, tetapi kini telah menjadi adik beradik.

Sukar bagi mereka untuk menghadapi hari raya kerana masyarakat melihat perkara ini sebagai tidak sesuai, kerana beliau masih hidup.

Setelah menceraikan isteri beliau, beliau telah mengambil seorang anak perempuan abang kandung beliau untuk tinggal bersama beliau dan menyara persekolahan serta lain lain perbelanjaan sebagai anak angkat. Anaknya membesar bersama dengan anak perempuan abang beliau itu. Dalam masa yang sama beliau menjadikan anak saudara beliau sebagai “isteri” dengan menidurinya remaja itu semasa kesunyian.

Segala pekerjaan beliau menjadi kelam kelibut dari setahun kesetahun semenjak itu. Setelah anak beliau dan anak saudara beliau menempuh alam remaja, beliau mengawinkan anak beliau dengan anak saudara beliau itu, walaupun mereka rapat hidup dan lama tinggal bersama. Selepas itu beliau telah menghilangkan diri ke luar negara untuk mencari kedamaian, tanpa berhari raya dengan keluarga beliau lagi.

Begini lah contoh sebuah kehidupan yang jarang-jarang kita dengar dizaman ini. Walaupun negara kita mempunyai badan yang boleh memberi pertolongan kepada keluarga yang menghadapi kesulitan seperti beliau, namun tiada siapa yang membantu beliau.

Sex adalah satu keinginan yang tinggi pada semua manusia terutama orang yang beragama Islam, (syaitan suka ngorat orang Islam, orang kafir dibiarkan oleh syaitan, mereka best friend kan) dan ini harus di jaga dan disemai dengan baik serta dengan cara atau kaedah yang lebih bertemaddun. Wassalam.

Back to normal, after all we have the world all over.

Josie Gibson, former Big Brother star, backs to normal size. After all what love has got to do with overeating.

25 years old Josie was overweight by eating too much when she broke up with her lover.

Look at her, months ago. Fantastic Josie.

Read earlier post about her here.

Rusuhan di London – gambar gambar terkini

BBC News menceritakan bagaimana polis bertindak ganas keatas remaja yang berkulit hitam.

Lihat semua gambar-gambar terkini disini.

Rusuhan di London – perubahan moral penduduk London

Amat mengejutkan dimana terdapat perubahan ketara sikap penduduk muda di London setelah terdapat bukti mereka ini dengan mengunakan media sosial telah menjauhi sikap nilai masyarakat terdahulu dari berlakuan lebih perihatin kepada sikap anti sosial dengan menganas dan mencuri. Sikap ini tidak pernah terjadi di England yang rata-rata amat menyanjung tinggi budi pekerti baik.

Didalam memburu para pencuri dan perusuh muda dalam rusuhan baru-baru ini, pihak polis telah menemui kanak-kanak perempuan berumur dibawah 17 tahun yang beria-ia menyuruh para pemuda dan pemudi merusuh dalam akaun facebook beliau.

Manakala seorang remaja 16 tahun telah menyatakan bahawa beliau tidak kesal dengan tindakan beliau mencuri dan melarikan barang-barang keperluan dari beberapa kedai di Clapham Junction berkali kali semasa rusuhan dan bertindak kerana ingin menolong ibu bapa mereka yang miskin.

Dia dan rakan-rakan mencuri iPads, Blacberyy tablets, consoles permainan, laptop, baju, termasuk pampers kanak-kanak, didalam masa dua hari dengan mengunakan van berulang kali. Mereka membahagikan hasil rompakan itu kepada kaum kerabat setelah mengambil untuk kegunaan mereka terutama blacberry tablet dan iPads.

“Apa yang kita hendak semua dapat, apa mahu ditunggu lagi” kata beliau kepada polis yang menahan mereka.

“Kamu berumur 16 tahun, kenapa berani buat kerja macam ini?

“Ya kami berani, dan kami dapat memberi semua barangan keperluan yang sebelum ini tidak mungkin kita akan perolehi, termasuk untuk kanak-kanak, bedak dan lain lain peralatan Johnson & Johnson” kata beliau sambil ketawa besar.

“Tidak kah kamu menyesal atas tindakan buruk kamu ini?’ polis menanya beliau.

“Tidak. Saya melihat berita dari TV Plasma baru yang saya curi diruang rumah saya, saya rasa seperti hari Christmas yang telah datang terlalu awal” jawab remaja itu.

Sementara itu seorang remaja 17 tahun berkata beliau telah merompak Comet Store di Clapham berkali kali kerana geram pihak pengurusan kedai itu gagal menjawab email beliau yang telah memohon kerja dikedai itu.

“Comet Store tidak menjawab permohonan saya untuk mendapat pekerjaan. Saya rompak kedai itu sebagai balasan tidak menjawab surat saya, padan muka dia” kata beliau semasa di tanya polis didalam siasatan lanjutan.

“Kita berharap untuk mendapat pound sterling 2,000 dalam dua hari ini, dengan tidak membuat apa-apa kerja tetapi kerja senang mencuri dan merompak” kata remaja 17 tahun itu.

“Barang barang tersebut adalah percuma. Sesiapa pun boleh ambil, kenapa hendak berdiam diri?” katanya lagi.

“Saya ke West End dengan pakaian kemas yang dicuri, sebelum ini saya tidak mampu, hanya mereka yang kaya sahaja mampu. Tetapi dua hari lepas saya sudah jadi kaya macam mereka” katanya lagi.

Cerita serupa disini.

Overlook, or never look

Since a new person has taken over the post of VC at UiTM there are few cases of “overlook”, latest the overlook over the fate of Ibrahim Ali‘s award, if there was any.

Previous overlook was on admission of new students into various fields and later thrown out as unfit to be enrolled due to the administration’s “overlook” the letter of offers from UPU.

Obviously there will probably more “overlooks” in all matters relating to UiTM because our new VC prefers top students so that all firms will do far better than those firms managed by CEOs who were previously “produced” by other VCs ; student affairs or administrative matters .

Probably we need to overlook the new function of VC of all universities to find out the reasons for the frequent overlooks and to decide whether it was a never look affair or what was it.

Talking about look: never look, wet look, dry look, stumbleupon look, and pukimaklook. All are overlook.

You think it’s an easy job arrr, looking for his DNA, it could have been anywhere!

Now look for it in all big holes too and of course that was after we had failed finding it in smaller holes.

Muah, muah, muah!.

A though job really.

Don’t you agree?  Yes I do.

kah kah kah.

A new kind of broadcasting – a killing machine

Sophie.........Adobe Photoshop CS3

Image by justDONQUE.images via Flickr

Die it is, the hard-guarded ethical journalism once ruled the front-page of any hard copy newspapers that sells, slowly but it’s surely. It happens everywhere in the world not because of the well-informed internet’ users but it is in the man’s obsessiveness of it, the Internet. We’d gone back to hawker centers, coffee shops’ news, that was full of uncertainty that abounds with lie or truth, or certainly with a lesser than truth’s story.

Instantaneous action or reaction from reality shows on TV scales the consequences of how human being of this century communicates. That’s all and good, on the other hand, when nastiness, meanness, brutality, malice and callousness is the order of the day that swarms newscasters or journalists to his job we’d be a Osamanised society in a matter of days.

Play on your photos to Photoshop with blood that did not bleed, arouses skeptical gruesome menace in a journalist or a supposedly educated informer of the new society. Portraying untruth as truth in a story is very common today as if it was then in centuries ago, when birds used to fly the news within enemy’s territories.

These things, tampered news broadcasting, only have their ulterior partisan motives, or whatever that persuades man to believe the untruth as a true story . That’s to kill or being killed. We have gone back to our early lawlessness states where everything told as any man wanted it to be told or happened.

Further reading on the same subject :

Another compelling story : Rebel-ism is a new form of America’s democracies

What’s happening with the American dream that Americans believe in, just now it has become a shattered dream with all soft of pompous slogan of the American democracy, at least when another region is on the scale.

To recognize rebels as a country’s legitimate government for whatever reasons they are for is true disheartening motion to true believers of an elected government by democracy.  Either democracy has a new meaning in this century of open society, or a democracy that has been formally f##k#d at its’ backside in its formation. And by the Americans, the true believer of a democracy!!.

Tell the world that you want to support people who fight for freedom in a country, whatever regime they may have, with financial aid that flow inwards to your own country for weapons of mass destruction it doesn’t sound very own democracy at all America wants the world to make it happens.

It’s a backside f##k#d-the-hardest democracy, really.

Further reading on the same subject :

Sinbab:

Bila VC suka suara merdu penyanyi

Untuk masuk belajar di UiTM senang terlampau senangnya. Terutama jikalau anda seorang penyanyi seperti Siti.

Tetapi sekiranya anda telah fail atau tidak cukup syarat, jangan harap akan diterima masuk UiTM. Beratus telah dikategorikan tidak layak masuk UiTM baru baru ini. Walaupun telah diberi surat tawaran dari Kementerian Pelajaran ke UiTM.

Disyorkan supaya anda semua menyanyi lagu Malaysia Gemilang dan cuba menang anugerah penyanyi hebat di Malaysia. Lepas itu tentu boleh masuk, sure nya.

Bukan hendak merendahkan bakat penyanyi sabagai calun pelajar, tetapi, terlalu ramai pelajar yang tidak boleh menyanyi tidak dapat masuk menjadi pelajar UiTM.

Bukan setakat merdu suara tetapi jelingan manis Siti kut menjadi daya penarik, boleh jadi juga kut, tetapi ingat marah Dato’ K nanti kalau Siti asyik bernyanyi di UiTM.

Dunia, dunia, bila tempat belajar di guna sebagai tempat pemasaran segala bakat terutama bakat suka menyanyi.

 

Mat Ell

Boss, wartawan hendak masuk, ok kah?

Bukan Boss: ” Boss, wartawan hendak masuk, ok kah?”

Boss: “Jap, huh bawa masuk”

Dua minit kemudian……

Saorang wartawan masuk.

Wartawan: “Cian, bengkuk kepala boss tu, tang mana kena peluru berpandu boss?”

Boss: “Tang tu ler, apa soalan bodoh cam tu, wartawan mana ini, TV 3 ker?

Wartawan: “? belum tanya hal jam omega pun! aii, lembik pun boleh marah, jangan mara!!”

Jikalau saya menteri dalam negeri atau ketua polis negara, menanggani bershit

Pertama dan pada awal-awal lagi;

1. Saya jemput semua ahli masyarakat datang ke tamasya Jom Heboh yang akan diadakan di beberapa tempat di sekitar Kuala Lumpur pada hari Sabtu 9 hb Julai 20011, seperti di Bukit Cherakah, Stadium Bukit Jalil, bandar Rawang dan bandar Kajang. Hadiah besar menanti seperti wang tunai satu juta setiap pengunjung yang berjaya meneka peraduan peraduan sejarah.

2. Saya adakan peraduan memancing ikan di Port Kelang dan hadiah kepada pemenang adalah bercuti rehat selama sebulan dimana mana negara yang ingin di lawati,

3. Saya akan adakan perlawanan bola Manchester United lawan Tiger Malaysia pada pagi hari 9 hb Julai 2011 dan sebelah petang Tottetham Hotspur dengan pasukan yang menang diantara kedua pasukan diatas,

4. Saya arahkan semua station minyak di sekitar Kuala Lumpur tutup operasi selama tiga hari, yaitu bermula dari hari khamis, jumaat dan sabtu. Minyak percuma kepada yang berdaftar tidak menyokong bershit 2.00.

5. Saya arahkan semua bank tutup semua ATM disekitar Kuala Lumpur,

6. Saya arahkan semua kedai mamak cuti bergaji selama dua hari dari hari jumaat hingga hari sabtu (hari ahad memang cuti umum),

7. Saya arahkan Maxis, Digi  dan Celcom tutup laluan telefon dan sms, dikawasan sekitar Kuala Lumpur pada hari berkenaan,

8. Saya arahkan semua internet operator supaya tutup line, cuma line 999 sahaja yang boleh digunakan,

9. Saya tutup semua saluran TV termasuk TV Pas,

10. Saya arahkan semua saluran air ditutup pada hari itu,

11. Saya arahkan semua talian letrik juga ditutup,

12. saya letakkan semua pasukan UTK disemua jalan jalan di Kuala Lumpur dengan sharpshooters dimana mana sahaja terdapat pergerakan manusia yang serupa dengan Ambiga.

Dengan  demikian bandaraya kita selamat dari kecuh mecoh yang akan dihuruharakan oleh bershit 2.00.

Agaknya cara saya menjalankan kerja ini amat keterlaluan, tetapi itu lah cara saya.

Itu sebabnya saya tidak dipilih menjadi ketua polis negara atau menteri dalam negeri.

Bye, selamat berperang lah komer semua. Saya sudah nyatakan cara saya. Saya hendak tengok filem P. Ramlee – Sarjan Hassan pada hari itu.

Josie goes fatty boom boom when love fails

Ladies, there are always other things in life even when love fails. Don’t over do it, eating too much makes you worst off.

Channel 4, Big Brother’s winner Josie Gibson gained weight after losing sight of John James, oh well, who cares when you have less thing to do.

Read more here:

Libya terkini: “Benghazi, serah diri dalam 48 jam” – Saif al-Islam Gaddafi

Pemberontak melarikan diri dari Bandar Ajbadiyah sambil memegang senjata anti pesawat.

Tentera Gaddafi mengambil alih Ajbadiyah.

Tentera Libya meminta pemberontak Benghazi menyerah diri kerana bandar itu akan di tawan dalam tempuh 48 jam.

Tentera Libya menyuruh penduduk Benghazi meletak senjata kerana askar dan para militari mereka sedang berada berdekatan dengan bandar itu yang di katakan sebagai bandaraya kuat pemberontak Libya melawan Gaddafi.

Anak Gaddafi, Saif al-Islam, berucap di TV Perancis TV Euronews, berkata tentera beliau telah dekat dengan Benghazi dan semua pemberontakan ini akan tamat dalam tempuh 48 jam.

Bandar Ajbadiyah, 150 kilometer di selatan Benghazi di Teluk Sirte sudah jatuh ketangan pemerintah Libya setelah dihujani tembakan artileri pada hari Selasa. Mereka yang masih tinggal di bandar ini telah menyerah kalah, meletak senjata dan menyerah diri kepada tentera Gaddafi.

Di Benghazi, kekuatan Majlis Kerajaan Sementara Libya telah goyah, ada diantara ketua-ketua mereka merasa cemas dan ada juga berkeras untuk berperang. Kebanyakan rakyat biasa meramalkan kejadian pertumpahan darah dikalangan mereka yang degil bakal belaku dan ada yang bertekad untuk mengalirkan darah terakhir, seperti kata-kata Gaddafi dahulu dan percaya mereka akan terus memang berperang dengan Gaddafi.

Tentera yang setia dengan Gaddafi telah mengambil alih beberapa bandar yang telah ditawan pihak pemberontak  dalam masa 11 hari, meletakkan kekalahan kepada kejayaan pemberontak dalam tempuh 14 hari melawan Gaddafi.  Kesemua kawasan utama pengeluaran minyak telah kembali ketangan kerajaan Libya.

Kenyataan rasmi tentera menyebut di TV bahawa kekuatan tentera adalah digunakan sebagai membantu menyelamat penduduk dan rakyat di Benghazi dari kekecuhan dan pemberontakan, dan menyatakan tentera tidak akan membalas dendam keatas pemberontak jalanan sekiranya mereka menyerah diri.

“Beritahu anak-anak saudara semua yang telah diracuni akal dengan dadah supaya meletak senjata kepada tentera Ketua Kerajaan Rakyat Libya dan mereka akan di selamatkan mengikut kehendak Komander Gaddafi dan tawaran ini sah kepada mereka yang telah menyerah senjata dan akan di lindungi dari penahanan subversif,” kenyataan itu sebagai memberitahu.

Penduduk Benghazi juga menjumpai kenyataan yang ditulis dan di letakkan di kebanyakan jalan dengan memberi jaminan mereka tidak akan di ambil tindakan sekiranya menyerah diri.

Surat yang di letakan di jalan-jalan itu juga menyatakan kebanyakan mereka yang memberontak itu mempunyai hubungan dengan penganas Al-Qaeda dan dikhayalkan dengan dadah.

Saif al-Islam tidak ambil peduli dengan kerenah kuasa besar untuk mengadakan kawasan larangan terbang di Libya.

“Operasi tentera akan berakhir. Dalam 48 jam semua nya akan selesai. Tentera kita telah mendekati Benghazi. Apa apa keputusan yang akan diambil, semua nya sudah terlambat.,” beliau memberitahu Euronews.

Médecins Sans Frontières

Image by dreamsjung via Flickr

Organisasi bagi membantu rakyat Libya di Benghazi, Medecins Sans Frontiers berkata mereka telah membawa keluar semua pegawai dan pembantu mereka dari bandar itu.

“Keselamatan didalam kawasan perang membuat kami tidak dapat melakukan kerja dengan effektif dan sukar bagi kami bergerak ketempat yang khidmat kami dikehendaki,” kata jurucakap pertubuhan itu.

Bekas kakitangan Gaddafi yang tinggal di Benghazi, Salah Ben-Saud lebih yakin dengan keadaan di Benghazi dan berkata kehidupan di bandar itu sebagai biasa.

“Ada berita mengatakan Gaddafi akan mengambil alih Benghazi dan ini menyebabkan ramai penduduk resah dan ketakutan, tetapi beliau tidak berbuat begitu, sekiranya beliau menyerang, beliau tidak akan berjaya,” beliau menyambung.

Walau bagaimana pun beliau yakin pemberontak masih mengawal Ajdabiyah, dan sebenarnya bandar itu telah jatuh ketangan Gaddafi dan ramai telah menyerah diri.

Adel Yahya, bekas pemberontak yang telah menyerah diri, memberitahu melalui telefon bandar Ajdabiyah telah di ambil oleh tentera Gaddafi.

“Saya keluar dan memberitahu saya ada senapang dan menyerahkan senjata. Kami semua menyerahkan senjata kepada tentera, dan mereka menyuruh kami meraikan kemenangan Gaddafi. Kita kalah, kita kalah,” beliau berkata dengan menanggis sekuat kuat hati.

Tentera pemberontak terdiri dari pemuda belasan tahun tanpa pengalaman berperang telah berhadapan dengan tentera para military terlatih, kereta kebal dan jet pejuang.

Sementara menuju ke utara mengikut jalan utama ke Benghazi, mereka juga menyerang kawasan timur melalui padang pasir ke Tobruk 400 km bagi mengekang Benghazi, bandaraya para pemberontak tersebut.

Sementara itu sebuah kapal penuh dengan peralatan senjata telah ditahan pihak berkuasa Israel di Laut Mediterranean. Kapal itu menuju kesatu destinasi di sempadan Mesir dan Tunisia dipercayai untuk kegunaan para pemberontak Libya.

Sementara itu di Bahrain, tentera bersikap kasar dengan mengancam penduduk yang tidak bersenjata, lihat vedio di bawah. Vedio ini mengandungi unsur keganasan : ( WARNING: Graphic video. May not be appropriate for all audiences). Walaubagaimana pun, tidak ada bukti bahawa pedemostrasi itu maut dalam kejadian ini.

Sinbab #eekaawordpresscom

source of news: BBC, Al Jazeera, Telegragh UK and the Mirror UK

Libya terkini: Pendatang asing memenuhi kawasan pantai Itali.

Libya terkini: Itali menahan pendatang asing dari Libya ke Itali.

Di awal rusuhan pemberontak di Libya, Col Gaddafi  semasa pertama kali berucap dikaca di TV beliau telah menyatakan bahawa Libya merupakan sebuah negara yang menjalankan tugas sebagai penghalang kepada pendatang asing ke Itali dan lain-lain negara di Eropah.

Sebuah ferri membawa 1,800 orang bakal pendatang asing ke Itali telah ditahan oleh pihak berkuasa Itali semasa ingin berlabuh di Sicily. Mereka merupakan rakyat Morroco melarikan diri dari kancah peperangan.

Oleh kerana Libya masih berperang dengan pemberontak, tugas menjaga penghijrahan bakal pendatang asing ke benua Eropah terpaksa dilakukan oleh penjaga pantai di Itali dan lain-lain negara di Eropah.

Sementara itu seramai 41 orang dikuatiri maut setelah bot mereka terbalik di kawasan pantai Tunisia.

Lima diselamatkan oleh sebuah bot lain yang menuju ke Pulau Lampedusa.

Semenjak Isnin  sebanyak 21 bot telah tiba ke Itali dari Tunisia membawa 1,600 orang pendatang tanpa izin dari benua Afrika.

Ferri  “The Mistral Express “ dari barat Libya terletak lebih kurang 150 batu neutikal ke pelabuhan Augusta di pantai timur Sicily.

Ferri itu membawa 1,715 orang dari Morroco, 35 orang dari Algeria, 26 orang dari Mesir, 7 orang dari Tunisia, dan lain-lain dari Mali, Sudan, Syria dan Mauritania.

Bot itu telah di sewa khas oleh mereka semasa kancah perang saudara di Libya dan mereka mengunakan kesempatan dari sitiuasi tersebut untuk berhijrah menjadi pendatang tanpa izin ke benua Eropah.

Sinbab #eekaawordpresscom

source of news: BBC

Libya Terkini: Letak jawatan kepala hotak engkau! – Gaddafi

beach view 2

Kawasan tepi pantai di Libya (Image via Wikipedia)

Gaddafi tidak akan berundur walaupun rakyat merusuh. 22 Februari 2011

Ketua Negara Libya, Col Muammar Gaddafi telah menolak usul rakyat supaya beliau berundur dan letak jawatan, walaupun perusuh anti-kerajaan merebak ke merata tempat di negara itu dengan menyifatkan perusuh anti-kerajaan dalang yang telah mencemar nama baik Libya.

Didalam ucapan sulung beliau hari ini selepas perusuh merusuh di Benghazi dan Tripoli, Col Gaddafi berkata sebelum ini dunia memandang tinggi Libya dan mereka, penunjuk perasaan, telah “diguna oleh syaitan.”

Sambil merujuk kepada perlembagaan Libya beliau berkata musuh Libya akan dibunuh.

Pemimpin sayap kanan berkata hampir 300 telah dibunuh di dalam keganasan itu.

Dalam nada yang marah Col Gaddafi berkata beliau telah membina kemakmuran Libya.  Oleh kerana tidak memegang apa-apa jawatan di Libya beliau berkata apa kena dengan semua perusuh ini menyuruh beliau letak jawatan sambil menegaskan akan terus menjadi Ketua Revolusi Libya.

Dia menuduh penunjuk perasaan sebagai “penakut dan petualang gila” yang ingin menjadikan Libya kucar kacir dan memalukan rakyat Libya.

Muammar Gaddafi di TV Libya - Saya tidak akan berundur, tetap "Ketua Revolusi Libya" - apa kah hal nya suruh letak jawatan? (Gambar dari BBC)

"Hey engkau orang gila ker hendak lawan gua? Apa jenis Islam komer semua ini, dulu ikut gua sembahyang hajat di Stadium" mungkin itu yang di fikirkan oleh Col Gaddafi semalam di Tripoli.

Amaran Perang Saudara

Para penunjuk perasaan telah diberi minum dan diberi makan dadah beliau berkata dengan nada suara tinggi sambil menumbuk-numbuk meja semasa pengumuman itu di TV Libya.

Beliau meminta mereka yang sayangkan Col Muammar Gaddafi keluar ke jalan-jalan untuk menyokong beliau dan menasihati supaya jangan takut kepada “gang” penunjuk perasaan.

“Keluar dari rumah kamu serang mereka di sarang-sarang.  Ambil semua pemuda kamu dari jalan- jalan mereka telah diberi minum serta mabuk  yang akan menghantar mereka ke neraka jahanam” beliau berkata.

“Jikalau keadaan memaksa kita akan gunakan tentera, mengikut undang-undang antarabangsa dan perlembagaan Libya,” dan memberi amaran Libya akan terjerumus kedalam perang saudara atau akan di ambilalih oleh Amerika sekiranya protes masih diteruskan.

Pihak pemerhati HR berkata masih ada 62 mayat dibawa ke hospital dan hampir 1,000 dilapurkan hilang, manakala sebelum ini seramai 233 telah terbunuh dari semenjak awal rusuhan.

Lihat gambar-gambar rakyat Libya yang mati terbunuh disini.

Sinbab # eekaawordpresscom

Souces of news: BBC

Bahrain: Berita Terkini

Bahrain : Tentera Bahrain tembak kumpulan perusuk- 18 Februari 2011

Di tembak dengan peluru hidup dan menguna senapang anti pesawat

Di tembak dengan peluru hidup dan menguna senapang anti pesawat

Tentera dan para militari polis Bahrain telah menembak kearah perusuh anti kerajaan, saksi dan para aktivis pembangkang berkata.

Kumpulan perusuh telah ditembak setelah mereka bergerak ke tengah Bandar Manama selepas menghadiri perkebumian perusuh yang mati terbunuh semalam.

berdepan dengan tentera.

Saksi berkata, tentera telah menembak peluru hidup dan gas pemidih mata kearah perusuh, sekurang-kurangnya 25 orang tercedera.

Kebanyakan perusuh telah meminta perletakan jawatan keluarga Diraja al-Khalifa.

Putera Raja Sheikh Salman Bin Hamad Al Khalifa telah mengumumkan di TV National Bahrain hari ini, Jumaat, bersetuju untuk mengadakan dialog dengan rakyat bila keadaan rusuhan reda.

Putera Raja, juga Timbalan Ketua Turus Angkatan Tentera Bahrain, meminta kesemua rakyat menghentikan demostrasi jalanan.

Makmulat dari Caroline Hawley dari BBC di Manama menyatakan perkebumian salah saorang penunjuk perasaan berubah menjadi medan demostrasi anti kerajaan.

Kaum kerabat mangsa mencuba memasuki Manama menuju ke Hospital Salmaniya dimana sahabat dan keluarga yang tercedera di rawat.

Para penunjuk perasaan Bahrain : “Kami tidak akan berundur”

Saksi memberitahu TV al-Jazeera bahawa pihak berkuasa tidak memberi apa apa amaran.

“Mereka terus menembak kearah kami. Se kurang-kurang 20 perusuh tercedera. Salah saorang telah mati kerana terkena peluru di kepala,” kata saorang saksi.

Salah saorang penunjuk perasaan, Ali al-Haji kerani bank berusia 27 tahun, memberitahu agensi berita AP, tentera mengunakan peluru hidup.

“Ramai berlari menuju ke merata tempat, dan peluru berterbangan, saya lihat ada yang tertembak di kaki, dada dan ramai yang berdarah di kepala” beliau berkata.

AP melaporkan tentera mengunakan senapang peluru anti pesawat kapal terbang kearah penunjuk perasaan melayang layang diatas kepala mereka.

Pegawai perubatan mengesahkan 25 cedera, tetapi lapuran lain mengatakan lebih ramai lagi yang tercedera.

Bahrain diperintah oleh keluarga diraja berketurunan Islam Sunni dan majoriti rakyat adalah kaum Shia, yang telah menyertai rusuhan.

Sebelum ini, ketua ulama Shia Sheikh Isaa Qassem menyifatkan tindakan tentera keatas penunjuk perasaan sebagai pembunuhan kejam dan kerajaan sebenarnya menutup sebarang dialoq.

Semasa kutbah Jumaat di perkampungan Duraz, para penyokong beliau menyahut dengan laungan “Kemenangan Islam”, “Bunuh Al Khalifa” dan  “Kami Tentera Anda.”

Sinbab #eekaawordpresscom