Orang Kelantan tersohor dengan pendekar, tetapi ketua suka nangis!! Kenapa lah Lanun Sulu tak serang Kelantan. Biar Nik Aziz nangis betul betul!! Belebongwa keempat!

Belebongwa Keempat:

nik aziz menangis 1

Bila ketua kita asyik suka nangis, tetapi becuh mulut, apa kesimpulan ketua kita yang semacam ini.

Pondan ke? Sikit sikit nangis, sikit nangis. Dah tu keluar air mata sebiji. Ott Allah heh, sian. Mari sini biar ambo gosok straight kan belakang tuh!!.

Jikalau puak pemisah SIAM serang Kelantan ler, dia nangis. Belum lintas Sungai Golok, dia sudah pun nangis. Jikalau puak Lanun Kiranm 111 hendak balik tanah Gua Musang dan baru hendak hantar perahu pancung dari Tawi Tawi, dia nangis.

Habis kito orang Kelantan macam nih.

Susah ketua semacam ini. Bila kita cakap kepada dia kenapa nangis Bro. Dia terus bingkas bangun cacang dan berkata “Kepala Hotak mu, baso tidak reti baso, kan aku tengah belakun nih, Reka Daya beb, ngok lah kamu tak faham”.

Aduh mak. Jikalau betul betul perang, macam mana lah kita hendak harapkan seorang lelaki yang suka menangis sebagai ketua. Malu lah sikit, kalau ya pun nangis seorang diri jauh dari orang, nampak lah jantan sikit. Ini jenis jantan ke jenis betina, atau jenis pondan atau bapok?.

Malu sungguh sungguh lah bila kita cari makan untuk mendapat wang dan memberi nafkah kepada anak anak dan keluarga dengan berlakun menangis. Sedangkan kita jantan dan menjadi ketua di rumah. Bini tak marah kah awak nangis macam bapok?

Kita kena anugerah tropi ketua rakyat yang kuat nangis, supaya lain kali orang malu hendak jadi pondan. Biar lah dua penyanyi ini menghiburkan hati dia yang gundah gelana. Dan anda boleh nyanyi kan lagu itu sendiri supaya dia berhenti nangis.

Heh heh heh, bila Syarifah Aini nyanyi baru gelak. Bukan pondan atau bapok, kan, kan, kan ?, saja jer nak nangis!!! Manusia, oh manusia. Tu lah dia.

nik aziz gelak

Sabah dan Sulu, satu komentar

Sabah

Sabah (Photo credit: phalinn)

Bangsa Moro, atau orang orang Sulu dan mereka yang berada di Sabah, merupakan satu kaum yang mempunyai pertalian darah yang sama. Ramai di antara mereka itu mempunyai sanak saudara yang tinggal di Sabah dan juga di Tawi Tawi serta di Jolo dan lain lain pulau di Selatan Filipina dan Laut Sulu.

Kedudukan geograpi di antara pulau pulau di Selantan Filipina yang terletak berdekatan dengan Sabah membolehkan kegunaan bot bot laju yang kecil digunakan oleh para pelaut dari Sabah dan dari Tawi Tawi serta Jolo dan lain lain pulau di dalam kawasan Selatan Filipina, diatas faktor berhijrah sesama keluarga, berdagang secara barter trade, dan lain lain faktor bagi menyempurnakan kegiatan ekonomi kaum kaum yang ada di zon tersebut.

Keadaan pergerakan antara kedua dua hala ini sudah lama berlaku, Walaupun kerajaan Malaysia mempunyai kawalan kemasukan warga asing dari Filipina dan lain lain warga luar negara, diatas fakta kemanusian dan kesenambungan bangsa Moro dan sanak saudara mereka di Sabah, kegiatan kemasukan dari Selatan Filipina nampaknya amat longgar sebelum berlakunya pencerobohan ini. Di katakan terdapat hampir 900,000 rakyat Filipina berada di Sabah dan kemasukan mereka ini menjadi satu isu besar politik di Sabah.

Kelonggaran ini juga di yakini telah di pergunakan sepenuhnya oleh orang orang Sulu dari Selatan Filipina bagi menjalankan aktiviti terrorisma. Terbukti dengan kemasukan 235 orang penceroboh dan pengganas Sulu serentak itu sudah lama di jalankan, apabila seorang guru agama kaum Sulu yang tinggal di Sabah selama 15 tahun merupakan salah satu pengganas yang telah membunuh 6 orang anggota keselamatan. Walaupun beliau sudah di bunuh oleh penduduk Sulu di kampung itu, corak kegiatan terrorisma pengganas Sulu dari perilaku guru agama ini boleh memberi bukti bahawa pengganas Sulu sudah lama merancang kegiatan terrorisma dengan mengambil Sabah secara perang.

Berita tentang rancangan Kiram Spring yang di beritakan dari Filipina juga membuktikan bahawa para pengganas Sulu telah lama merancang terrorisma ini melalui networking mereka dengan sanak saudara mereka di Tawau, Semporna dan Lahad Datu. Apabila perancangan dibuat dalam masa yang lama, maka kita boleh membuat andaian bahawa segala pergerakan senjata dan lain lain asset perang sememangnya telah lama berada di Sabah bagi mereka mengunakan apabila perlu seperti waktu serangan mereka sekarang.

Pergerakan pengganas dari Sulu yang telah berjaya membolos sekatan pasukan keselamatan adalah berkemungkinan kerana bergerak secara kecil kecilan dan berkumpul semasa menyerang Sabah.

Berita dari Sabah juga memberi gambaran salah tentang permasalahan pencerobohan ini yang menyebabkan Ban Kim Mon, PBB, seolah olah berpihak kepada penjenayah dan pengganas Sulu apabila beliau memberi nasihat supaya kedua pihak yaitu Malaysia dan pengganas Sulu berbincang mengenai isu tuntutan secara adil, sedangkan isu ini melibatkan pencerobohan sebuah negara berdaulat yang tidak perlu berunding apabila di serang.

Setelah melihat situasi begini, sudah sampai masa nya sistem imigresen diantara dua kawasan ini di ketatkan, dan pergerakan dari kedua komuniti diantara Selatan Filipina dan Sabah, walaupun ada mempunyai pertalian saudara dan ini adalah kerana ianya melibatkan dua negara berdaulat yang berasingan.

Untuk melupuskan pengganas Sulu di Sabah sekarang ini, juga di syorkan supaya siasatan dibuat dari penduduk tempatan mengenai aktiviti terrorisma, sama ada mereka juga terlibat seperti menyimpan senjata dan asset perang bagi pihak pengganas Sulu, dan lain lain aktiviti menambah baik kegiatan terrorisma seperti membina terowong terowong rahsia di kawasan kawasan yang didiami mereka berbelas belas tahun sebelum ini dan lain lain kegiatan penambahbaik kepada sistem pertahanan mereka apabila menyerang Sabah. Perkara ini tidak boleh di pandang ringan oleh ahli masyarakat dan pihak keselamatan memandangkan bagaimana serius nya kumpulan ini menuntut Sabah sebagai negeri mereka semenjak bertahun tahun dahulu.

Sistem data penduduk yang lengkap harus di lakukan secepat mungkin bagi mengetahui kedudukan sebenar pergerakan terrorisma kaum Suluk dari Sulu di Sabah dan tindakan susulan bagi membenteras kegiatan jenayah ini di ambil bagi kestabilan penduduk Sabah dan juga para pelabur yang melabur di Sabah.

Kita amat gembira dengan penubuhan Zon Selamat di Sabah dimana pergerakan pergerakan diantara dua kawasan yang bergolak ini boleh di awasi dengan lebih baik dan keselamatan penduduk yang selalu di cerobohi oleh kaum Sulu yang menjadi pengganas apabila keadaan ekonomi mereka meruncing.

Bertindak sekarang lebih baik dari menunggu di serang oleh para pengganas Sulu yang zalim, tidak berhati perut dan tidak berperi kemanusian, walaupun mereka berikrar sebagai penganut agama Islam.

Zon Selamat Sabah, satu usaha besar keselamatan bagi 800, 000 Suluk dan Filipina di Sabah.

suluk2

Dimana bumi di pijak disitu langit di junjung.

Rata rata, penduduk selatan Sabah di dalam ketakutan.

Ya. Jikalau saya pun, saya takut sekiranya kaum Sulu dari Jolo dan Tawi Tawi, yang biasa menyerang dan membawa balik tawanan sebagai tebusan, menyerang membalas dendam di atas kematian “darah suci” kaum Tausuq dari Tawi Tawi dan Jolo.

Walau pun saya bukan dari kaum Sulu di Sabah, sebagai rakyat Malaysia bersimpati dengan keresahan mereka yang tidak berdosa. Kerana, kaum sulu yang sudah lama berperang dengan berbagai bagai bangsa, seperti bangsa Sepanyol, Amerika dan Filipina, kaum ini tidak mempunyai batas dendam kesumat dan sangat zalim.

Apa yang kerajaan telah lakukan hari ini, dengan mengadakan kawasan Zon Selamat Sabah merangkumi kawasan Lahad Datu, Tawau dan Semporna, malahan di seluruh Selatan Sabah, adalah menyelamat kebimbangan kaum Suluk atau Bajau di Sabah secara bersepadu dan memberi jaminan keselamatan kesejahteraan kaum keluarga mereka dari serangan tersebut.

Dan kaum Sulu dan Bajau Sabah percaya kepada kebolehan kerajan BN. Dari apa yang telah di lakukan didalam Ops Sulu dan Ops Daulat lalu, menunjukan tahap professionalism anggota keselamatan negara yang tinggi setelah mengambil kira kematian terhadap anggota keselamatan negara.

Apabila ini menjadi sebati dengan rakyat Sabah, maka, perlu di pertimbangkan supaya kaum Sulu dari Kiram 111, serta Abu Sayaf di perangi dengan serta merta dan bersepadu dengan kerajaan Filipina untuk digempur keakar umbi. Setelah di hancurkan, dan dengan keamaan yang baru di kawasan tersebut, Kepulauan Mindanou boleh di bangunkan dengan pertolongan negara jiran serta kerajaan Filipina sendiri, dan memberi faedah besar kepada semua penduduk di kepulauan Laut Sulu dan bangsa Sulu yang beragama Islam.

Serang mereka dan hapuskan lanun ganas dari Laut Sulu setelah mengambil kira peranan yang telah dimainkan oleh MILF bagi kedaulatan bangsa Moro. Melayu pantang di cabar, tidak lari dari cabaran. Melayu Boleh.

Syabas PM Najib.

PS : A blessing in disguise. A time for us to counter attack at source. That’s normal when we were attacked first.

No politics in preserving sovereignty of a nation. Use army and talk later, otherwise, we go to civil war. Do we want to learn how to wage a war?

Learning while playing a game of war for real isn’t fun at all, because there will be real dead policemen or men.

Sabah is no more safe for all Malaysians. It is under siege. And when that is happening, Malaysia army should take over in enforcing order, no matter what the consequences that be. That is the price Malaysia has pay for its sovereignty.

Forget about the claim by the Sulu, in fact, Malaysia should cooperate with Philippine authority to attack Tawi Tawi and the Islands nearby and destroy all enemies of the state in that region. They are the pirates of Sulu Sea, and are the trouble makers for centuries.

If this is not properly coordinated Malaysia will soon see a civil war between locals Malaysian or Sabahan and Suluq who were given temporary citizenship. The dual citizenship of Suluq does not give any advantage to Sabahan. In fact they are the enemy of the state as their loyalty is still with their self-proclaimed sultan or sultans.

Malaysia government seems very concern with century old claim which has lost in the time frame. While Sabahan has chosen to be in Malaysia, Suluq however think that they are the master by enrolling citizenship to a number of 800,000 people strong in Sabah.

Suluq should obey today’s government and the Yang Di Pertuan Agung and not their appointed sultan or sultans. If they are around the state but obeying the sulu sultanate, if it is still an operative ruling council of that region, they should not be given citizenship send back to Tawi Tawi.

We should protect Bangsa Moro who is more credible party to rule the southern Philippine Island including Mindanao.

Please let the army finish the job and don’t be afraid to defense our sovereignty at all cost. We can even attack their Islands and help Philippine and the region resolve the century old pirate activities within the water of Sulu Sea. Religion is only a politics, but the truth is about other nations is a prime important issue. Not religion.

My opinion. It does not imply that it is of my government opinion.

Provinces and regions of the Philippines

Provinces and regions of the Philippines (Photo credit: Wikipedia)