Leceh lah, kata orang tak sembahyang.

Sebagai kumpulan kuat atau sentiasa bersembahyang tentu lah merupakan orang orang baik dan berkah dengan nikmat. Kerana tiap hari “hello hello” dengan tuhan.

Sampai hati dia kata orang UMNO tak sembahyang. Mentang mentang lah dia kuat sembahyang.

Tetapi, anak anak muda di Kota Bharu semua nya kaki pil kuda. Tiada tempat hendak beristirehat. Tiada gelanggang hendak syok syok main basikal, tiada tempat hendak belajar cara berintergrasi sesama pemuda dengan jalan sihat, tiada library untuk belajar ilmu Islam, tiada duit hendak support aktiviti sukan dan lain lain lagi.

Sebab apa?.

Sebab mereka semua tu kuat sembahyang. Terlupa hendak bina masjid. Bila terlupa hendak bina masjid, suruh orang lain bina supaya mereka boleh sembahyang. Sebab mereka sembahyang sembah benda lain, tertutup hati mereka untuk memberi keselesaan kepada semua rakyat, dari peringkat kanak, pemuda, pemudi, orang dewasa dan yang tua bangka.

Tiada seekor pun orang yang kuat sembahyang itu mereka dan membentuk benda yang berguna kepada manusia. Tak usah cakap hendak buat kereta hybrid, ler, hendak buat dan reka selipar atau seluar jean pun tidak ada.

Apa lagi orang orang mahir membina prasarana bandar, jalan jalan yang baik, bersih, building line dan jarak dengan jalan yang sesuai untuk manusia dan kegunaan kereta, malahan hendak bina beca tiga roda pun tak reti. Apa kuat kuat sembahyang?. Cuba cakap kaum kamu sudah bina apa yang mashur untuk kegunaan golongan yang tersebut di atas?

Aku kesian hendak mengata kau orang ini. Bandar Kuala Lipis lebih bersih 500% dari bandar raya Islam orang kuat sembahyang Kota Bharu. Hey tak sangka ya, orang tak sembahyang di beri ilham oleh tuhan untuk membersihkan bandar dari dalam hati mereka. Hati semua kamu ini kosong kah? Jadi apa sembahyang sembahyang?

Seluar jean, Siam mari. Selipar dan kasut,  Jepun mari. Kain dan lain lain, Siam mari. Proton Saga, Shah Alam mari. Itu Shah Alam, UMNO yang bina. Orang yang hang kata tak sembahyang. Hey, jubah yang semua orang kamu pakai itu, kamu buat sendiri kah, atau beli dari China?

Kuat sembahyang lah hang. Habuk pun tak berguna kepada manusia. Ini tentu lah selepas bersembahyang mereka gotey pelir. Jenis Islam katun. Jikalau orang kata, hendak marah orang pula.

Jadi aku hendak tanya, hang semua sembahyang untuk kebaikan akhirat sahaja ke?. Dunia biar mampus.

Kamu semua ni sembahyang sembah siapa ya, hey, kut kut hanya sembah benda lain jer.

Engkau orang bersembahyang pun tak ada guna dan kebaikan langsung. Lupakan lah untuk mengata orang lain tak sembahyang. Kepala hotak mu sembahyang.

REIT, PKNS dan peniaga Melayu

The Kota Darul Ehsan arch, bordering the Kuala...

Image via Wikipedia

Sekarang ini kita telah diberitakan bagaimana PKNS telah berjinak dengan REIT dan mengadakan pakatan perniagaan dengan Amanah Raya REIT supaya harta itu di laburkan kedalam pasaran pelaburan awam melalui REIT. Penjelasan jalan cerita dimana dan bagaimana PKNS berniaga didalam pasaran hartanah REIT tidak begitu jelas buat masa ini, walaubagaimana pun kita akan cuba membuat analisis dengan mengunakan pengetahuan bagi membincang isu ini.

Seperti dinyatakan oleh PKNS, mereka telah mengunakan tiga aset perniagaan mereka di Shah Alam bernilai RM200 juta dan mengabungkan harta itu dengan lapan harta atau aset Amanah REIT yang terletak di Subang Jaya dan lain lain kawasan luar Kuala Lumpur. Harta Amanah REIT adalah harta perdagangan termasuk ruang pejabat dan ruang perniagaan. Jumlah nilai dana harta itu tidak diberitahu. Dengan pengabungan ini PKNS akan memegang sejumlah 30% dari kesemua pelaburan REIt itu. Secara kasar, 30% adalah nilai pelaburan didalam keseluruhan REIT (11 hartanah) dan jumlah nilai pelaburan untuk 30% itu adalah RM200 juta. Dengan itu pelaburan penuh dana REIT 11 hartanah itu dianggarkan berjumlah RM660 juta, satu pelaburan hartanah yang dikira kecil memandangkan PKNS mempunyai aset melebihi RM4 billion ringgit.

Mengapa perlu memikirkan pelaburan yang kecil dimasa ini jikalau tidak kerana politik. Kemungkinan ini bertujuan untuk mendapat kemenangan politik kaum dimana kaum atau lain lain bangsa terutama peniaga Cina dengan tindakan itu dapat mencengkam kemudahan lokasi perniagaan strategik di Shah Alam kepada kaum mereka. Sudah tentu ini adalah salah satu perancangan rapi politik parti DAP supaya kaum mereka dilihat telah berjaya memecah kekuatan peniaga Melayu di Shah Alam tanpa disedari oleh sesiapa pun memandangkan jumlah pelaburan itu adalah dalam jumlah yang amat kecil. Walaupun demikian kemenangan ini dikira satu kemenangan politik Cina dan dikira sebagai kemenangan politik mereka yang amat besar bagi mendapat sokongan berterusan semasa PRU 13 nanti.

Samaada PKNS dengan desakan pakatan ingin membenarkan berbagai kaum berniaga di kawasan yang telah dikenali sebagai tempat berniaga kaum Melayu, kita semua tidak tahu. Peluang perniagaan di Shah Alam telah di pelopori oleh kaum Bumiputera semenjak BN memerintah, dan setelah pakatan memerintah mereka cuba untuk memberi peluang besar kepada kaum Cina dan disini peranan DAP dalam menuntut hak kaum mereka mungkin telah dibuat dengan desakan secara diam.

Dengan aset RM4 billion, PKNS boleh memulakan dana pelaburan hartanah mereka sendiri tanpa perlu sesiapa pun dan terus mengembelingkan kuasa ekonomi kaum Melayu didalam kepincangan enviroment perniagaan di Malaysia, terutama kepada hak kaum Melayu untuk berniaga tanpa halangan monopoli yang dipelopori oleh kaum Cina.

PKNS telah berpuluh puluh tahun menjalankan perniagaan mengawal bangunan dan sudah tentu mereka mempunyai kepakaran didalam pengurusan hartanah. Manakala asal usul PKNS adalah untuk membantu rakyat Melayu Selangor didalam mewarisi tempat perniagaan dikawasan bandar yang kuat di pegang oleh kaum Cina. Kepakaran PKNS selama ini telah membantu ramai golongan peniaga Melayu berniaga didalam enviroment yang tidak memihak kepada mereka.

Manakala Amanah REIt adalah sebuah organisasi komersial yang beroperasi megikut amalan pasaran terbuka dimana segala perubahan keatas aset itu mestilah dilakukan dengan pandangan keuntungan komersial mengambil kira kepentingan para pelabur yang terdiri dari semua kaum.

Sekiranya aset PKNS itu diubahsuai bagi memperelokkan strukture bangunan maka pulangan kepada kos pengubahasuaian itu harus di pandang sebagai satu pelaburan yang harus dikembalikan kepada “trust fund” dengan pulangan yang munasabah.

Ini bermakna, sewa akan dinaikan dan penyewa akan dibebankan dengan kadar sewa baru.

Sekiranya ini berlaku, peniaga Melayu yang berniaga didalam pasaran ekonomi berat sebelah, (atau ekonomi ditekan oleh peniaga majoriti Cina) akan mengalami kemerosotan pulangan pelaburan mereka.

Oleh kerana Amanah REIt sebuah organisasi terbuka, ketidakupayaan para penyewa peniaga orang Melayu tidak menghalang mereka menawar ruang niaga kepada orang lain di pasaran terbuka, oleh yang demikian peniaga Cina dan lain lain bangsa akan mempunyai peluang untuk mengambil alih tempat berniaga tersebut dan menutup peluang perniagaan para peniaga bangsa Melayu.

Ini lah yang dikuatiri oleh ramai peniaga Melayu yang diluahkan kepada orang ramai melalui blog dan media lain.

Macam macam peraturan telah dibuat oleh kerajaan bagi menentukan bahawa orang Melayu juga berhak untuk berniaga. Tetapi sikap peniaga Cina yang berkongsi rapat bagi mengelak kemajuan peniaga Melayu dengan mengunakan ekonomi pasaran terbuka tidak memberi keuntungan besar kepada keadilan keatas hak kaum peniaga Melayu secara menyeluruh.

Kedai 1 Malaysia telah ditentang oleh kaum peniaga Cina sedangkan terdapat dipasaran terbuka barangan yang dijual lebih rendah dari kumpulan mereka.

PKNS sepatut melihat isu ini dan mengunakan dana dan aset mereka untuk memulakan pelaburan REIT mereka sendiri tanpa perlu bergantung kepada Amanah REIt. Sudah tentu sekiranya mereka memilih untuk bergabung dengan Amanah REIt yuran mengurus dan pengurusan hartanah itu jatuh ketangan Amanah REIt dengan bayaran yang mungkin tidak memihak kepada PKNS, dan sudah tentu para pekerja pengurusan hartanah PKNS akan diberhentikan kerja.

Peluang perniagaan REIt khas untuk kaum Melayu Selangor telah dikomersialkan tanpa mengambil kira peluang besar itu bagi mengembelingkan keupayaan umat Melayu Selangor memajukan diri mereka.

“YB Ada Ulat Dalam kepala”- say Nicky?

Teluk Dalam, Pulau Perhentian Besar, Malaysia

"Ada Ulat dalam kepala", ehwah kucing sedap kata orang ya, hang tu apa kurang nya melenggok atas kerusi fikir syurga kah? (Image by yeowatzup via Flickr)

“Ada ulat dalam kepala”.  Itu peribahasa Mesir dari ulamak mereka di Malaysia.

Aku cadangkan YB Zulkifli Nordin jawab balik gunakan peribahasa Mesir jugak lah.

Tulislah macam ini “la Tehawer el-3abeet, wala Tekhalee el-3abeet Yehawrak.” Atau lagi bagus balas dengan peribahasa Mesir yang sinis ini “elle fat kadimoh tah.”

Bukan kah baru sahaja beliau mengadakan forum memanggil “roh” Melayu di Shah Alam. Suatu usaha murni PAS untuk memanggil diri mereka sebagai pensuruh Allah dan meminta maaf kepada kita kaum Melayu kerana menlebel Melayu kaum jahiliah seperti peribahasa Mesir “labbes ‘el bousa tebka 3arousa.”

Bila mereka tidak boleh mengatakan diri mereka yang bersalah kepada kaum Melayu,  yang telah dipecah belah oleh mereka, PAS ini seakan-akan “makedroush 3al Homar kedrom 3al barda3a” atau “malekyoush fi ‘elward 3eib kalom ya ‘aHmar el-khaddein.”

Bila lihat bunga ros itu cantik mereka berkata ros itu merah. Tetapi sebenarnya, PAS adalah “yesoom, yesoom, we yefTer 3ala basala” atau PAS ini sebuah parti seakan-akan atau seolah-olah lepas penat berpuasa akhir akhirnya berbuka puasa dengan bawang besar sahaja.  Ada logik jugak peribahasa Mesir ini.  Aku belum pergi Jepun, hendak tahu jugak peribahasa dari “samurai” matahari terbit itu, mana lah tahu jikalau ada yang serupa, ya tak!   Mungkin peribahasa dia orang “bageroh bageroh mu” ambik engkau, tak nanya Nicky!!.

Orang macam ini sesuai dengan peribahasa ini “3alem fie El-metbalem yesbahh nassi” atau beritahu apa benda pun, dia akan lupa sampai bila-bila. Atau YB Zulkifli tidak payah lah bersusah payah untuk mengajar mereka ini mengikut kata peribahasa Mesir lain “la Tehawer el-3abeet, wala Tekhalee el-3abeet Yehawrak” atau “lebih baik duduk diam daripada bergaduh dengan seekor keldai.” Menyenggeh saja. Betul juga, “power” lah peribahasa Mesir ini !.

YB Zulkifli, saya ingin YB tetapkan usaha murni YB bagi memperlihat kejahilan kaum PAS  kerana anda mempunyai semangat jati seperti kata-kata ini “ad el-zer we ta3eb el-ser.”

Atau gunakan peribahasa kita yang berlambak lambak dipasaran tempatan, “kata dulang paku serpih, kata orang diri sendiri yang lebih.”

Kenapa asyik fikir Mesir sahaja sekarang ini ya?  Ke kerana jawatan Presiden Mesir yang dilepaskan oleh Hosni Mubarak kosong!. Ada chance ke ulama kita?

Jikalau hendak tahu peribahasa Mesir, pergi tanya ulama mereka. Berlambak di pasaran luar negara atau Internet.

Eekaa #eekaawordpresscom.

ADUN Seri Muda ditahan di bawah Akta Hasutan

Shah Alam : ADUN Seri Muda ditahan di bawah Akta Hasutan,  11.58 am 3/2/11

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Seri Muda, Shuhaimi Shafiei, hari ini, ditahan mengikut Seksyen 4 (1) (c) Akta Hasutan berikutan tulisannya di laman blog; srimuda.blogspot.com yang disiarkan pada 3 Disember lalu.

Wakil rakyat PKR itu ditahan kira-kira pukul 11.15 pagi sebaik tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah Shah Alam.  Beliau dibebaskan 10 minit kemudian dengan jaminan polis beserta seorang penjamin.  Shuhaimi perlu hadir di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada pukul 9 pagi Isnin ini untuk didakwa.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, ACP Zahedi Ayob mengesahkan penahanan dan pembebasan Shuhaimi. – Utusan