DAP and PAS, best of friend in Selangor for MB Post – Calsberg the cool damn

carlsberg

Oh my, you come in between of us. Not by the legs but by the mouth.

nobeer no good for health

PS: WE will close down Carlsberg factory if we win SELANGOR >>>> DAPAS.

Cara Lim Kit Siang bertransformasi

Salam 1Malaysia.

Banyak perkara berlaku ke atas pakatan pembangkang semenjak mereka sebagai sebuah kerajaan di nilai dengan report card masing setelah hampir memerintah selama 5 tahun kepada penggundi diseluruh negara.

Kemajuan yang di capai dari kerja ahli politik gabungan Barisan Nasional memberasangkan dengan prestasi yang baik mengambil kira kesepakatan diantara kaum di Malaysia semasa memerintah dan kemajuan tersebut terserlah ke serata dunia hasil dari berbagai bagai projek yang telah berjaya di laksanakan di dalam tempuh 5 tahun mencaturkan transformasi ekonomi dan politik.

Ramai diantara kita faham tentang transformasi ekonomi yang telah dilakukan oleh kerajaan BN bagi menjanakan ekonomi baru. Manakala political transformasi pula di lihat berjaya di capai setelah kita dapati hampir separuh calun baru di dalam PRU 13 merupakan calun dari muka muka baru.

Terbaru dari political transformasi yang boleh di lihat ialah pilihan calun tidak lagi berteraskan satu kaum untuk di pertandinangkan dalam kawasan majoriti Cina umpana nya, dimana BN telah menolak corak tradisi mencalunkan kaum tertentu untuk kawasan yang bermajoritikan sesuatu kaum sahaja. Contoh terbaik ialah di Gelang Patah dan di Kepong. Para penderhaka atau pembelot dari kalangan ahli parti seperti menjadi calun bebas, diambil tindakan tegas serta merta.

Jika di bezakan dengan parti konponon pakatan rakyat pula peranan BN didalam mencorakkan kemajuan di dalam sistem berpolitik di Malaysia lebih menyerlah.

Pertama nya, Pakatan Rakyat masih belum merupakan satu gabungan padu untuk sistem dua parti di negara ini, walaupun mereka telah mengatakan mereka itu adalah gabungan terbaik sebagai alternatif parti kepada BN. Para penggundi biasa nya akan menilai bukan sahaja gerak kerja ahli gabungan pakatan malahan melihat kesepaduan parti parti pakatan pembangkang dan boleh menjangka sama ada mereka itu benar benar sebuah parti alternatif kepada BN yang mampu membawa kemajuan kepada negara.

Kejituan BN di bawah kepimpinan didalam mentransformasikan segala bentuk perubahan baru amat sesuai dengan persekitaran dunia luar dan di terima oleh ramai kumpulan muda malahan kumpulan pertenggahan serta para professional dan para penggundi baru.

Malangnya, dengan riak untuk mengubah Malaysia, DAP di lihat masih jauh kebelakang dari mengubah perjalanan parti mereka sendiri. Mereka di lihat masih mengunakan konsept pecah belah kaum dan mengunakan strategi fitnah dan berpura pura didalam semua hal termasuk di dalam hal hal manesfesto parti masing masing. Mereka adalah merupakan parti parti zaman dinasor.

Zaman dimana perubahan mesti dilakukan pada diri sendiri dahulu dan ingat, zaman ini tidak ada sesiapa akan kesian kepada ketua politik yang masih tidak berubah walaupun menanggis keluar air mata setempayan.

anwar_ibrahim-sakit-belakang

Berlakun bersemadi dengan kumpulan parti alternatif dua parti di Malaysia. Menghina kepintaran penduduk Malaysia.

mat sabu

Berlakun bersemadi dengan kumpulan parti alternatif dua parti di Malaysia. Menghina kepintaran penduduk Malaysia.

lim kit siang

Transformasi cara Lim Kit Siang. (Orang di sebelah beliau gelak melihat lakunan terbaik beliau)

141109 air mata biawak

Tidak di sangka, Tok Guru Nik Aziz adalah pencetus transformasi yang di ikuti cara direk oleh Lim Kit Siang. Hmm,

Mustapr

Transformasi kumpulan kumpulan parti alternatif untuk sistem dua parti Malaysia?

Zaman belas kesian keatas ahli politik yang tidak berkerja keras dan tidak berubah dari cara berkerja dan berpolitik tradisi sudah lama tiada dan mereka yang masih duduk di tempat cakuk lama akan di tolak oleh para penggundi.

Aiyaa, Lim Kit Siang’s Dog Food CEC member. Samun Rakyat kah?. Cilaka, manyak cilaka. Ada olang ini macam kah dalam itu Lee Aa Pee??

Teresa Kok.

Le Aa Pee harbors liar all the time kah? Aiya. Mampus latyat Malaysia lo. Ini macam huh, Cina lagi mampus, kena lompak hali hali mau mikin niaga pasar malam. Lu Cina olang susah, lagi itu Lee Aa Pee huh, kasi taruk lu punya muka bikin lagi manyak susah. Aiya. Tarak guna Le Aa Pee lo. Lu tarak caya gua lu tengok itu velio sendiri lo. Tarak guna punya Lee AA Pee, manyak cee bai punya.

Nik Aziz kena bala kerana pecat Hassan Ali, ya ker?

English: nik aziz

Image via Wikipedia

Jangan main main.

Tidak pasal pasal orang pakatan boleh suruh bagi surat tunjuk sebab mengapa Nik Aziz tidak boleh diambil tindakan tatatertib.

Lihat tindakan yang disyorkan keatas Nik Aziz kerana menyanggah Annuar Ibrahim disini mengenai kata kata Annuar untuk menjaga keselamatan Israel.

Jikalau begitu gaya nya, Nik Aziz bukan tokey pakatan lah nampaknya. Jikalau tokey tentu tidak siapa berani lawan.

Katakan PAS hendak mengantikan UMNO. Iaitu sebagai sebuah parti yang berpengaruh didalam pakatan, atau, yang paling dihurmati serta diikuti.

PAS perlu jadi tokey, dan mana boleh PAS menjadi totey jikalau ingin menganti kan UMNO?.

Tidak boleh. Jikalau ada orang lain yang berani lawan kata kata dia, sudah tu macam mana dan bila mana PAS boleh ganti UMNO?.

Ganti MIC pun belum tentu boleh. Apa tah lagi ganti MCA.

Hasrat tersebut yaitu menjadi penganti UMNO adalah sebuah hasrat jenis dari hati hati Mat Jening.

Idea dari “outer space”.

Itu sebabnya, jangan pandai pandai hendak pecat orang tidak bersebab. Lihat, Hassan Ali bertambah peminat setiap hari, saban masa. Ini tentu bala menanti.

Mana boleh parti agama berkawan dengan parti tidak beragama. Mesti kena tinggal nya. Bye bye, kami hendak ummp ummp, ok nikky!!.

Nik Aziz bantu SKMK

Sikit lagi SKMK hendak pakai piring terbang, sebab jalan raya sesak dengan teksi sapu.

Teksi sapu kebanyakan nya kereta tua yang di ubahsuai untuk dijadikan kereta teksi, sebelum itu kereta itusudah penat berjalan jauh dimerata rata tempat di Malaysia. Nasib baik ada orang hendak tolong SKMK, tidak apa lah RM100,000 sebulan tu pun sudah cukup untuk bayar gaji staff dan tukar tayar botak. Tetapi selepas empat bulan ini, teksi sapu pun masih banyak, jadi macam mana hendak bayar gaji, kerajaan beri empat bulan sahaja.

Saya kesian pada orang Kelantan. Tetapi, orang Kelantan tidak kesian pada diri sendiri.

 

Orang bukan Islam sudah bermacam macam dibuat dan direkanya. Orang Islam Kelantan belum lagi merasa naik LRT jikalau tidak datang ke Kuala Lumpur. Apa lah dia orang buat selama dua puluh tahun?, tentu ramai diantara mereka mengamal astral travel setiap hari, setiap minggu, setiap bulan, setiap tahun, bertahun tahun selama 21 tahun.

Bila lah ya mereka boleh naik LRT?

Dah kata, berita dari UK ngarut, tee ii pee you, tipu.

Brit perli billionare Malaysia yang membeli yacht pound sterling 3.4 billion.  Perli tapi bohong pula, macam mana ni. Baia, firma yang buat kapal kata mana ada yatch 3.4 billion. Dia ingat orang Malaysia bee ooo deee ooo hhh, ngot, dan sekarang tukang ceriter benda ngarut tu di kejar orang, siapa lagi kalau tidak pereka kapal itu.

Lepas itu cerita lah pulak Queen England tak payah beli pun yacht untuk bercuti, ada millionare British menyediakan kapal layar mewah bertaraf berpuluh bintang dengan hanya menyewa.

Kah kah kah. Lihat apa yang mereka kata dahulu disini.

Berita ini dihebohkan selepas PM balik lawatan ke England. Tentu kena upah ini. Kena syorkan Siasatan Diaraja atau penubuhan suruhan penyiasatan diraja supaya perkara ini disiasat ke akar umbi nya. Kah….kah…..kah.

Pemberita Brits pun dari Pakatan Rakyat ker.

Cina dan India tidak ada tempat didalam politik Melayu, gambaran dari bershit 2.00

Suka atau tidak, itu lah gambaran yang boleh dikiaskan didalam pergerakan cubaan merusuh di Kuala Lumpur semalam. Walaupun keseluruhan suara parti pembangkang berada didalam rusuhan itu bagi mengembelingkan kekuatan pengundi kearah Pakatan Rakyat, namun suara pemimpin dan orang-orang Melayu sahaja yang telah diberi mandat untuk memainkan peranan besar semasa rusuhan itu. Kekuatan suara dari para pemimpin kaum Cina dan India dari DAP dan PKR langsung tidak kedengaran, atau telah ditinggalkan dan di remeh-temehkan, sedangkan mereka merupakan para hulubalang yang terkedepan semasa pra-demostrasi.

Mengapa kah keadaan itu telah berlaku. Malaysia adalah sebuah negara Malayu. Kaum Cina dan India faham akan keadaan ini, sehinggakan mereka terpaksa bertutur bahasa Melayu walaupun pelat yang teramat sangat tetapi itu lah keadaan di negara ini yang telah sebati dengan semua rakyat diseluruh negara. Menjadi hulubalang didalam pertempuran dipersada Melayu memerlukan kehebatan dalam semua segi termasuk pengalaman berkomunikasi dengan semua pihak termasuk para perusuh yang mana kesemuanya terdiri dari kaum Melayu. Semua pemimpin DAP dan Bersih kecundang didalam aspek ini dan mereka telah berlindung dari kelemahan itu disebalik tokoh-tokoh pembangkang Melayu seperti Haji Hadi Awang, Annuar Ibrahim, Nik Aziz Nik Mat dan Mat Sabu.

Walaupun demikian, kebijaksanaan tokoh-tokoh pemimpin Melayu dari pihak pembangkang dipersada politik tanah air seperti nama-nama yang tersebut diatas semakin diragui oleh sebilangan besar orang Melayu di Malaysia dari semua peringkat kehidupan. Keberkesanan polisi yang diatur oleh para pemimpin ini di negeri-negeri yang di perintah mereka samaada didalam kerajaan atau pun didalam sesebuah organisasi yang memberi khidmat rakyat menjadi kayu ukur masyarakat Melayu keatas kewibawaan mereka sebagai pemimpin. Dengan adanya kepincangan didalam kebanyakan polisi teras membangunkan kehidupan rakyat jelata yang dilakukan oleh para pemimpin ini, intergriti mereka telah dicabar hebat.

Perkara ini lah membawa kepada penerimaan pemimpin Cina dan India dari DAP dan PKR yang telah digunakan sepenuhnya oleh para pemimpin Melayu didalam pakatan sebagai satu golongan dikelaskan sebagai kambing hidup untuk diperkudakan bagi menutup kelemahan yang ada pada mereka dengan meletakkan semua tanggung jawab kepincangan itu keatas pemimpin kaum Cina dari DAP dan PKR.

Kejatuhan kerajaan negeri Perak dari kelemahan pemimpin Melayu dinegeri itu telah diletakkan sepenuhnya keatas bahu pemimpin DAP. Walaupun masyarakat melihat kaum Melayu lah yang menjadi pemimpin. Dan harus di ngertikan disini, bahawa kelemahan pemimpin pembangkang Melayu di Perak semasa itu telah diletakkan keatas bahu pemimpin DAP, dimana kumpulan mereka telah pun kecundang dari menjadi pemimpin orang-orang Melayu didalam masyarakat di negeri itu.

Seperti didalam pemerintahan mana mana negeri pembangkang pemimpin Cina dan India terpaksa memilih pemimpin Melayu yang berketrampilan didalam semua aspek khasnya dalam aspek politik. Kebijaksanaan mereka tidak membawa apa apa faedah besar sekiranya para pemimpin Melayu gabungan mereka terdiri dari golongan yang kurang berupaya mengunakan minda ketahap maksimum, atau tidak berpengalaman, tidak berpendidikan tinggi dan sebagainya. Ini lah kesusahan yang sedang dihadapi oleh pemimpin Cina DAP dan PKR. Mereka tahu menilai.

Rata-rata para pemimpin Melayu didalam gabungan pakatan terdiri dari mereka yang lemah didalam semua aspek termasuk didalam memilih nilai , etikal, jatidiri, kesetiaan, asas keagamaan dan lain-lain ciri keberkesanan sebagai seorang pemimpin yang boleh diterima rakyat moden di Malaysia.

Ketidakan hadiran ketua-ketua mereka semasa rusuhan mencerminkan keadaan semasa politik tanah air yang telah menolak secara perlahan-lahan peranan yang boleh dimainkan oleh pemimpin Cina dan India di dalam pakatan rakyat. Kelemahan para pemimpin Melayu didalam Pakatan pembangkang akan menjatuhan pemimpin Cina dari DAP dan PKR. Dan, didalam PRU 13 nanti, insyaallah, mereka ini akan ditolak secara total di seluruh perusuk negara Malaysia. Lihat bagaimana yang telah terjadi di Serawak. You are next!!!!!.

Dimana Ambiga semasa rusuhan. Dibelakang Anuuar. Eikk, katakan beliau pengerusi, mana dia boleh jadi pengikut ketua pembangkang. India tiada tempat sebagai pemimpin di dalam pakatan. Boleh jadi pengikut sahaja. Politik sekarang ini adalah politik Melayu lah, Ambiga. You have no place in Pakatan. Sorry, we close the door to you too. Nah not you. Tak sangka, semasa pra-rusuhan suara dia yang paling nyaring dalam nada dering!!, semasa rusuhan refomasi dia yang paling belakang. Ha ha ha ha, funny.

 

 

Outer space project is shelved and terminated – PAS Endeavour

In line with PAS new image the newly elected deputy president of PAS the anwarited Mat Sabu has three crucial key promises :-

  1. counter UMNOBarisan Nasional’s (BN) propaganda on how Malay interests would be in jeopardy should Pakatan Rakyat assume federal power,
  2. push efforts for PAS to get more non-Malay support, and
  3. develop a more aggressive plan for PAS to replace UMNO.

Din Merican believed Mat Sabu can do it. And many DAP strongmen, the likes of Lim Guang Eng also hope for him to do it. Read more of this issue here.

Can he and Hadi Awang do the tasks DAP and PKR need to outsmart UMNO for Putra Jaya? Or, perhaps Cyber Jaya, if it’s not that Jaya?

By the look from the ballot papers in the last week’s muktamar PAS has now abandoned its Outer Space project, just like the ending of trips this month by the Endeavour of the space ship for the US Outer Space project.

Perhaps it may end the purified water assignment too. And that of one-drop eyelid tear. The are obsolete in newly globalized political version (updated version).

Neither Hadi Awang nor Nik Aziz have spoken of the outer space project or the “holy-nized’ water while in the muktamar. Perhaps the party members know that Rocket isn’t as smart as Endeavour.

Perhaps syurga is too far from the moon and surrounding areas where the space ship had traveled.

It needs adjustment. Can he realign and adjust to withstand the heat? He can do it on the 121 flight surely he can do anything here in PAS.

By the look of it this is Mat Sabu's plan to replace UMNO.

Yusof Qadriani #eekaawordpresscom.

PAS Nik Aziz menolak sekularisma, ya ke?

Lim Kit Siang & Tony Pua

Image by g™'s Flickr via Flickr

Datuk Nik Aziz menentang segala bentuk atau warna sekularism. Dia berkata ketika merasmikan pembukaan Dewan Muslimat di Shah Alam hari ini. Quote dari MKini:

“Saya menyatakan perkara ini sebagai satu penegasan agar PAS mampu berdepan dengan penjajahan pemikiran dan gelombang sekular yang datang dengan pelbagai warna, ada yang biru dan ada yang merah.

“Walau apa jua warna sekalipun, ia tetap merupakan gelombang jahiliah yang mesti ditolak,”

Amboi amboi, sekularism pulak dah. Beliau menambah dengan nada senyum senyum, quote MKini:-

Dalam konteks Pakatan Rakyat, PAS walaupun sebuah parti Islam tetap bergabung bersama PKR dan DAP yang mempunyai perlembagaan parti yang sekular.

Katanya, parti itu hanya “menentang orang Melayu yang menolak Islam” dengan nama Umno.

Asyik UMNO sahaja yang kena terajang. Ok lah apa kata jikalau kita lihat tulisan kawan baik dan ikrab dia dalam Pakatan, saudara Lim Kit Siang disini yang panjang lebar bercakap dia amat suka dengan sekularisma dan sekularisma adalah ubat kepada kejahilan Melayu Islam, quote LKS blog disini Monday, 7 February 2011, 4:26 pm :-

In praise of secularism

Because we have been led by the Ketuanan Melayu (KM) polity which, unfortunately, has the following European pre-Reformation features:

  1. The general Malay person has little sense of the individual. His focus is towards communal (call it racist) interest and solidarity. He lacks confidence and considers himself weak, thereby dependent on government largesse.
  2. KM created an education system focussing not on science and technology, but on principles like morality, cultural values and religion.
  3. Malay political leaders consider it to their advantage to retain the feudal monarchical system of government. Democracy in this country is nothing more beyond a general election every four or five years.

The KM (ketuanan Melayu) polity operates on the platform of untuk agama, bangsa dan negara (for religion, race and nation). These are ‘un-ISD’ principles.

Catch-22

Malaysia has not yet experienced the ISD reformation, because:

  1. The Malay individual is still expecting special treatment to cure his lack of confidence. It looks like the New Economic Policy and its successors are here to stay. He is protecting his mertabat at other people’s expense.
  2. Religion is not for the individual to choose, but the government ‘chooses’ it for him or her.
  3. The people are fragmented into ‘Malays’ and ‘non-Malays’. This is no way of creating a one-race, one-nation, 1Malaysia political entity.
  4. Good, young and talented people are running away to other countries. One, Singapore, is very happy with this.
  5. Foreign investment is low, while domestic capital is running away. The recent Global Financial Integrity revelation that between 2002 and 2008 as much as US$291 billion have been illegally siphoned out of the country would just make this issue dire.
  6. Public institutions are breaking down. The education system is such that the universities are producing graduates who can’t think or able to have meaningful communication or other social interaction. The legal system is an international joke.
  7. Don’t talk about the essence of democracy in this country: the rule of law has become the rule of men. Equality and fairness is for the connected. Belief in religion (Islam) is mandatory.
  8. Corruption is epidemic. as hinted by (iv) above.

How can Malaysia get out of this rut? It’s a complex question with no definite answers. But I propose one possible solution – by it becoming an ISD nation!

So, to my friend Ali and others with similar thinking, there is, after all, something to be said for the Malays to begin accepting secularism as a cure for this ‘Malay problem’.

Anta tentang dia orang dulu lah. Buat apa sibuk sibuk hendak cakap kepada kami supaya menentang UMNO. Tak payah, anta buat kerja anta dahulu dan tentang orang yang suka “Gulai Krisma, oh apa Sekularisma?”. Lepas itu baru lah kita berkira-kira dengan orang lain. Rumah tangga anta pun tidak boleh dibetulkan, macam mana hendak suruh pasangan baru ikut contoh baik dari diri anta. Anta ini bercakap sedap mulut sahaja ya. Gulai Krisma la pulak.

Kenapa ni, dua kepala berlainan pendapat, dan bila anta bercakap dengan Muslimat PAS yang jun melejun itu anta marah kan UMNO kerana menentang orang Melayu menolak Islam dengan nama UMNO. Bila anta bercakap dengan LKS, yang suka sekularisma, anta diam.

Hendak tanya sikit lah, apa kah bendanya sekularisma didalam pengertian diri anta, yang ana tahu ia membawa maksud seperti berikut quote:-

Secularism is the belief that government or other entities should exist separately from religion and/or religious beliefs.

Adakah anta bermaksud, orang Melayu Islam UMNO tidak harus terima sekularisma, tetapi Muslimat Pas boleh terima kerana, LKS pun memuji sekularisma sebagai ubat kepada kejahilan Melayu di Malaysia. Mungkin Muslimat bertanya datuk “Apa datuk? Gulai Krisma, Gula kasi mai?, apa datuk?”.

Anta ini tentang sekularisma dalam apa hal sekali pun, tetapi sahabat baik dan rakan seperjuangan PAS pulak terima sekularisma. Macam mana ana hendak faham ini.

Apa hendak jadi dengan PAS jikalau orang bercakap itu tengelam timbul dalam isu penting ini. Pulak tu, ambik kesempatan keatas Muslimat yang mungkin tidak begitu faham tentang LKS kawan rapat Pakatan setuju mengambil kira sekularisma.

Ramai orang lemah fikiran fening fikirkan masa depan PAS ini.

Mat Ell #eekaawordpresscom

DAP is a PAS and PKR’s friendly friend not the queen-control partner, darm it.

Who says DAP controls all other parties members, those in PAS or PKR,  I am leading and not in any way controlling them. Now you see, SNAP is under my belly already, be open-minded lah gang,” says MakDog.

Behind the scene: “MakDog, siapa Tuan kamu disini? Berharapkan ehsan Tuan kamu untuk hidup disini banyak cakap lak engkau ni”.

Mat Ell #eekaawordpresscom

DAP, like father like son

the DAP leadership.

Bapak: “Melayu pun tidak sokong kerajaaan”.

Anak : “Melayu pun tidak sokong kerajaan”.

Bapak: “Tidak sangka-sangka ya Cina Serawak ngok,  ikut kita”

Anak: “Tidak sangka-sangka ya Cina Serawak ngok, ikut kita,  oppps, Pa, are we not Cina men?

Orang ramai: “Hotak engkau!! main silap mata dengan penyokong PAS. Suka betul main kangkolikong”.

Mat Ell #eekaawordpresscom

“Silap langkah ler, PKR kalah teruk, habis geng kita!!!,” DAP

Mana menteri kita heh? tipu punya PKR, sekor pun tak der ni, mampus…. tak der chance dapat kaut 30% dari kontrak alibaba kerajaan negeri DAP Serawak. Lo, tak per, tak per, try sekali lagi, mana tau kut-kut Cina Serawak masih bodoh dan bengong dek jampi perkauman aku. Hey, gigit jari lah aku buat masa ini. Tak per, tak per, esok mereka masih bodoh jugak.

Mat Ell #eekaawordpresscom

Undi Barisan Nasional, wahai kaum ku

Selamat Mengundi Serawak.

Salam

terkini : BN Menang 2/3 kerusi.

BN 56   55,  DAP 11 12,  PKR 3, BEBAS 1,
pas mendapat telor, jiro, dan di-outside-kan di Serawak, (mimpi nak ganti UMNO baik ganti parti cinta malaysia, lah ok)

Mat Ell  #eekaawordpresscom

There isn’t any star PAS brought us home although staying up in the Heaven.

located at Gua Musang,Kelantan.

Image via Wikipedia

It’s the daylight bribery if they aren’t politic, that is what I thought of the reasons given by PAS leaderships on its losses of votes in the two by-elections in two separate constituencies within two states, Malacca and Pahang last weekend.

Polygamy at its best, PAS surely has learned the lessons from it when putting up the reasons to please people as if they are the “wives”.

Pleasant feeling or not, DAP must gulp that politic of once a prominent Islamic party to now a shattered party between the airports of the Heaven and on the earth.

“The government used all the machinery against us; TV, media, ngo’s, and all that. We are fighting UMNO, not the government, “Menteri Besar Kelantan said the reasons for PAS lost badly the BN’s strongholds fights, citing an unfair “democracy’.

In Galas, PAS too used all the machinery a state government has against BN. Galas is in Kelantan, the state that controlled by the Menteri Besar, the PAS’s strong spokesperson.

The thing that PAS doesn’t really have the time to ponder around is its ability to sense the truth for the partnership in Pakatan Rakyat. Common logo of the party representing Pakatan Rakyat is nowhere to be seen.

DAP is a Chinese party in all its heart and mind. Although the most successful businessperson are of that race in this country, ruling a big nation alien to its cultures doesn’t tally well with the success stories in the business. This isn’t a kind of running a business; it is a kind of ruling the heart and mind of the majority which (60%) are the Malays.

PAS has lost its ground support from Malays Muslim who quietly informed of the truth behind the opposition pact, however secretive it may be. They look at Penang, Perak and Selangor. In the States, the evidences abound.

I think PAS has to mend its broken heart, and to heal it fast.  Get out of DAP’s arm and romance. People are hating you from the onset. There are plenty of things to be done in the space between the earth and the heaven. Thus far, there isn’t any star PAS has brought us home though leaving up in the heaven to lighten up our darkness nights.

eekaa #eekaawordpresscom

Between the sky – earth or heaven

Big Three Of Pakatan Rakyat

3 leaders of the PR - PKR, DAP and PAS (Image via Wikipedia)

PAS has been reduced to a secular party when it goes along with the formation of Pakatan Rakyat, an alternative party to the party that forms the current government, Barisan Nasional.

There isn’t any choice for PAS, a Malay-based party, to expand its wing into the Malaysian politics, and in a country, that has complex varieties of ethnic or tribal society, if you like.

In one hand the leaders are preaching to uphold God‘s messages, and in the other, calling for the supports from the earthlings that roam the country yard. PAS generates interest among so many poor and the less advantaged persons who are more susceptible to the economic changes.

For years, PAS has garnered supports from the poor, less educated and hardliners from among the Malays. Now it is the time to expand and to garner support from other races. Going between the sky for the heaven and the earth for doing the earthlings are doing, is tiring for most people whose ideas about God are totally in different perspectives.

However, for now, PAS managed to perform the duty as a party that vibrates its soul among non-Muslims. The future however remains a mystery. DAP, its partner in the Pakatan Rakyat, is very popular among the urban poor, so both parties have a common playing ground, but fight a different war. Its partner a war in splitting votes between the urban Chinese and in itself the Malay poor from the hand of the current 52-year strong Barisan Nasional.

It is all about the numbers, and the numbers have nothing to do with God or the heaven. Most of all, it is about power, the power to rule Malaysia.

It’s a time of recklessness. Among its members, PAS is known as a strong supporter of Islam. Its leaders overwhelmingly profess that PAS leadership is one of its kind in this country, that “behave and eat” none other than Islamic values. It has some similarities to those values in the Arab Saudis’ and the Middle Eastern worlds.

In fact, its leaders speak and talk in common Arabic in their meeting that is so diverse from the local tradition, but well receive among members. For them, Arabic means Islam and Islam means happiness and a first class living. Never mind about houses, roads, schools, or other amenities. These are worldly.

It is easy to manage support from “Talebanese” poor. Nevertheless, as Malaysia grows into modernization more, more people are progressing well, and the disparity between the poor and rich is getting smaller, so does PAS’s support, that is lesser from now the affluent who were migrating from the previous level in the society. The young are growing in numbers, who aren’t only becoming more earthling in behaviors but also more focus about going up to the sky to the heaven or staying still on the earth.

PAS has lost ground. It depends a lot, on whether PAS can be an alternative party for the Malays or a dumpsite. The world is watching.

Sinbad #eekaawordpresscom

Air Liur dan Air Tawar di Merlimau?

Chinese Muslim martial artist, Wang Zi-Ping wa...

Malaysian Chinese Muslim will take over DAP – when? (Image via Wikipedia)

Dalam masa 5 atau 10 tahun akan datang,  Cina Malaysia akan berserban dan berjubah. Itu pandangan Nik Aziz di Merlimau setelah memberitahu ramai kaum Cina masa ini menghadiri ceramah Nik Aziz, berbeza dari sebelum ini. Beliau juga di fahamkan berkata bahawa UMNO sebenarnya yang terikut-ikut permintaan MCA melacurkan agama Islam dan bukan PAS dan DAP. Sambil mencabar mereka yang hadir di ceramah itu memberi bukti bila masa PAS menuruti DAP didalam mempersendakan agama Islam untuk kepentingan gabungan Pakatan Rakyat.

Saya malas hendak mengulangkan kenyataan pencerobohan DAP keatas agama Islam, kerana sudah acap kali PAS mencerobohi keagungan Islam dengan memberi “green light” kepada DAP seperti yang selalu di beritakan semua kawasan “perang” dari Perak, Selangor, Kelantan dan Pulau Pinang. Saya ingin kembalikan pertanyaan itu kepada mereka, bila pulak UMNO membenarkan MCA lacur agama Islam?

Sementara itu, MCA ingin BN melihat cara pengagihan kerusi diubah mengambilkira kemenangan BN bukan pengagihan traditisonal. Disini, saya kurang pasti maksud tersirat Chua Soi Lek, adakah mereka ingin melihat supaya kerusi di Pulau Pinang diberi kepada UMNO atau MCA dan bukan kepada Gerakan, memandangkan Gerakan telah menjadi parti yang kempis dan “di-outside- kan” oleh rakyat. Sekira ini yang diidamkan, kita sama sama lihat apa pandangan orang kuat Gerakan  Soo Koon, sama ada beliau mempunyai pandangan yang sama dan membenarkan Gerakan di gugurkan dalam banyak kawasan dimana mereka dipancung oleh rakyat semasa PRU 12 dulu?. Amat setuju.

Berbalik kepada ceramah PRK haram di Merlimau, sikap PAS mengutarakan idea diatas adalah kerana mereka beranggapan PAS telah mencapai kuasa daya saing kuat di luar Kelantan dan ingin membudayakan kuasa “air tawar” tok guru seperti di Tenang. Kesilapan PAS Kelantan ialah silap anggapan penduduk Merlimau percaya kepada ilmu jampi menjampi, kuasa ayat ayat Quran didalam sebutan telor Kelantan, manakala ramai penduduk dikawasan barat semenanjung lebih mempercayai pakar perubatan moden di hospital dan klinik. Berjayakah mereka membawa budaya “ Haron Din” menyembuh penyakit rakyat di Merlimau?

Kata Tok Pa , Kerajaan Kelantan dilihat seperti pekak badak bila berita kemunculan penyakit rakyat di Kelantan seperti sarang pelajur dan judi dihebohkan terdapat disebuah bandaraya yang bangun bersama Islam. Apa yang bangun setelah melihat gambar gambar bukti pelacur dan lain kegiatan maksiat di Kota Bharu semesti nya bukan orang orang PAS. Sudah tentu barang lain yang naik. Mereka berdiam diri kerana mungkin secara diam setuju dengan berita itu tetapi tidak dapat berbuat apa apa. Air tawar tok guru tidak dapat memberi kesan kepada gerak kerja “awang awang’berkepala besar, tanpa hidung dan mata itu, bermulut yang ingin merasa lazat sex di negeri berbandarkan Serambi Mekah.

Sememangnya air tawar tidak dapat buat apa apa. Ianya adalah satu kuasa imiginasi yang di sokong oleh kekuatan minda yang taksub. Kepercayaan kepada benda ghaib melampau batas, kepada hantu hantu Mak Limah, membawa ramai orang Kelantan percaya kepada ilmu alam ghaib kuno dan menjadi taksub kepada tok guru mengajar Quran. Dan mereka ingin membasuh mereka diluar Kelantan dengan air liur. Seperti para peminat pelacur di Kota Bharu buat ketika berzina, khasiat air liur yang melicinkan gerak kerja!!.

Mereka ingin membawa budaya ini ke Melaka.

Mat Ell #eekaawordpresscom

PAS Baru Tahu Penyembah Batu Menang

Kingdom of Heaven

Musuh Islam adalah orang kafir sejak beribu tahun lagi, jadi pandai pandai lah mencari kawan. Belajar dengan UMNO. Image via Wikipedia

Orang berkata berkawan pilih pilih, musuh jangan dicari. Kalau sudah berkawan dan tiba tiba menjadi musuh, maka jangan marahkan orang lain, marah lah diri sendiri. Buat baik berpada pada buat jahat jangan sekali. Budi yang baik dikenang jua. Dimana budi DAP?

Ini adalah kerana berkawan dengan orang jahil dan tidak menghormati agama Islam sememangnya akan menjadi masaalah sampai hari kiamat. Jadi berhati hati lah.

Pengalaman parti UMNO berkawan dengan MIC, MCA dan lain lain sebenarnya didengki oleh ulamak PAS. Sebab, ilmu ini tiada dikalangan orang PAS pantai timur.

Pertelingkahan di antara Encik Rohnie Liu dengan Datuk Hasssan Mohamed Ali kedua dua nya adalah Exco kerajaan negeri Selangor berkenaan larangan keatas umat Islam berkerja di tempat tempat menyediakan minuman keras, bersimpul dari dua perkara utama, iaitu;

  • Satu adalah kerana mereka tidak boleh berkawan. Islam dengan bukan Islam, jauh api dengan para.
  • Satu lagi kerana kekuatan kuasa politik. PAS kecil bilangan dan DAP besar. Ingat ini.

Perlanggaran dasar pemerintahan ini amat jelas di dalam Pakatan Rakyat. Walaupun Datuk Nik Aziz berpendapat DAP akan mendekati Islam secara lebih dekat sekira nya PAS berkawan baik dengan DAP sebagai rakan kongsi PR, perbalahan seperti ini akan tetap berlaku sampai kiamat.

Bagi DAP kuasa politik adalah segala segala nya. Agama tidak penting bagi mereka kerana Islam itu adalah agama orang Melayu, bukan orang Cina.

Jadi dimana kah kemanafaatan pengksongsian kuasa poltik PAS dengan DAP didalam isu isu agama?

Ini lah silapnya bila kuasa politik dibenarkan kepada sebuah parti yang ingkar keatas agama Islam dari awal lagi. Mereka akan ingkar terhadap agama Islam itu sampai kiamat.

Datuk Nik Aziz sudah membuat kesilapan besar kerana PAS diherdik sedemikian rupa serta perbalahan asas agama seperti ini akan tetap berlaku selagi PAS dan DAP tidak sehaluan.

Saya melihat Datuk Hassan Mohamed Ali mempunyai keberanian politik yang tinggi didalam isu ini apabila menentang keputusan Encik Rohnie Liu. Saya ucapkan syabas kepada beliau.

Walaupun kerajaan MB Tan Sri Khalid telah mengambil jalan tengah dengan menawar sebuah tabung kewangan bagi membantu para pekerja Melayu diberhentikan sebenarnya ini tidak menjadi isu, yang menjadi isu besar adalah keputusan dibuat berdasarkan kuasa politik oleh DAP dan dilihat secara khusus bertujuan meliberalkan undang undang agama Islam di Selangor.

Hancur Islam kerana ulamak PAS ingin berbaik baik dengan kaum Cina yang telah tinggal 100 tahun di Malaysia tetapi masih tidak mengerti dan faham bahasa dan agama negara ini. Sembahyang politik PAS tidak akan meyelamatkan agama mereka lagi. Penyembah batu dan besi akan menentukan prinsip kuasa politik dan tiada agenda khas keatas kegunaan agama Islam di Malaysia.

Faces of Islamic Politics

Apabila ideology Islam sebagai kuasa pemerintahan bermula diserap kedalam minda umat Islam di Malaysia oleh orang orang PAS, sedikit dari kalangan kita tahu bahawa ideology mereka adalah berasaskan prinsip sonsang yang telah dipengaruhi oleh budaya kekecewaan dalam kegagalan pemerintahan Islam moden di Timur Tengah dan di serata dunia.

Dari gambar gambar yang dipilih di atas jelas menunjukan kekecewaan penganut agama Islam diserata tempat dan bagaimana rupa ketua ketua umat Islam yang sama dan senada dengan mereka dalam menindas fahaman kesederhanaan beragama.

Keingginan mereka menunjuk betapa hebatnya mereka bersembahyang hajat beramai ramai bagi merestui perbuatan politik mereka di Selangor baru baru ini menguris perasaan ramai orang orang yang beriman dengan diam.

Sesungguhnya, umat Islam di Malaysia telah lama diasuh dengan kesederhanaan. Mungkin dengan kemunculan kumpulan yang ingin menunjuk kuasa baru Islam itu akan disambut dengan satu kumpulan pemisah yang lebih hebat, tiada siapa yang tahu. Dimasa itu tengelam lah keanggungan Islam dan kekecewaan akan menghancurkan kita semua dengan peperangan seperti di mana mana negara Islam yang hebat hebat di dunia ini.

Keegoan para pemimpin Islam diMalaysia yang ingin menunjuk kuasa bagaimana tinggi nya ilmu Islam mereka itu tidak akan kemana sekiranya ilmu tersebut tidak boleh membina satu jenis kebaikan kepada rakyat jelata, malahan telah jelas membawa becana dan perpecahan diantara rakyat yang mengamal kesederhaan.

Tidak ada sebuah negeri pakatan rakyat terutama Kelantan yang boleh membuat sejenis benda mudah seperti pen untuk digunakan oleh umat Islam Malaysia untuk menulis di bangku sekolah. Apatah lagi untuk membina kereta, peti sejuk, komputer, telepon, rumah rakyat, dan lain lain keperluan asas manusia? Apa kah dengan bersembahyang hajat itu mereka berupaya membina kilang kilang tersebut yang boleh memberi kebaikan kepada rakyat?

Orang orang yang beriman melihat dengan jelas kebodohan dan kesombongan para ketua dan pemimpin PAS  berjuang dijalan salah semata mata ingin menunjukan keegoan mereka. Semoga mereka yang beriman ini menjauhi kerenah kaum fasik itu dari bermaharaja lela .

Sembahyang Politik

Niat Sembahyang hajat politik: “Sahaja aku bersembahyang sunat hajat untuk menang pilahanraya PRU 13 dua rakaat makmun kepada DS Tuan Haji Hadi Awang, sebagai imam, kerana Pakatan Rakyat“.

Allah Hua Akbar” = takbeer.

Begitulah agaknya. Mana saya tahu, saya sembahyang kerena Allah, bukan kerana politik. Ini list yang mereka  cadang hendak buat kalau dah menang PRU 13 macam Ayatholah Khomeini.

Sembahyang Hajat bertujuan Politik?

Pujian harus diberi kepada PAS kerana kemungkinan besar MP Teo ada bersama mereka di saf pertama, dan Kahlifah Omar Al Khattab berada di belakang Imam dan ramai lagi ahli ahli Pakatan Rakyat bersama mereka berbagai kaum.

Bila bertanya tentang niat, semua orang tahu niat hati masing masing. Tetapi perkataan Allah itu akan menjadi satu bahan politik yang tidak keruan apabila ianya membawa maksud “Harap mereka lantik aku lah nanti jadi wakil rakyat Tenang, aku di saf pertama ni, semua pembesar Pas nampak aku, owhh Ya Allah Ya Rahim”.

Bila sebut sahaja perkataan Al Rahim iaitu yang memberi rezeki, maka terbayang bayang wajah Muslimat PAS di saf perempuan belakang dan di dalam hati “Rezeki itu pun jadi lah buat permulaan ini, Ya Rahim“.

Perlakuan sebegini adalah amat asing kepada kita kaum Melayu Islam kecuali apabila kita menghadapi perang, dan ini lah cara yang berhemah untuk menghadapi perang besar keatas negara dan semestinya bukan bertujuan untuk menang PRU atau apa apa pilihanraya.

Allah juga yang benar.

Mat Emp @eekaawordpresscom.

Kebencian membunuh masyarakat umum – PKR, PAS & DAP dengan UMNO

PR Leaders

Image via Wikipedia

Oleh Eekaa.

Permainan isu isu parti parti Melayu PAS dan PKR di dalam Pakatan Rakyat dengan parti UMNO di dalam BN, telah membawa semangat kebencian yang amat meruncing keatas segenap lapisan keluarga Melayu, di Bandar dan luar Bandar, walaupun kebanyakan mereka itu bukan ahli politik.

Kebencian kepada ahli ahli politik yang bertenglingkah di dalam banyak isu itu terbawa-bawa oleh mereka yang berkenaan serta berjawatan penting di semua tempat, termasuk di PBT, kolej kolej kerajaan, IPTA dan IPTS, hospital hospital, pejabat pejabat kerajaan dan masjid masjid seluruh Negara dimana pengikut parti parti itu berada.

Pada mereka yang telah mengalami permusuhan dari pertenglingkahan ini perbuatan sabotaj dan pengasingan dari mendapat apa apa kemudahan dari kerajaan pusat atau kerajaan negeri telah menjadi perkara biasa. Perkara sebegini dan permusuhan ketat berlaku diantara kedua pengikut dari parti yang berlainan telah menjadi sebahagian cara hidup di pejabat pejabat kerajaan.

Mangsa didalam pertinglingkahan sebegini jarang terdapat di negara negara barat yang maju, seperti di United Kingdom. Keburukan yang amat ketara adalah kesusahan dan pengasingan para pelajar yang tidak berdosa di universiti universiti yang mana para pengajar mereka merupakan pengikut setia PKR, atau PAS atau UMNO. Mereka telah banyak dianayai dengan kerenah birokratik politik mainan dari kebencian para penyandang para pengajar yang bermotifkan politik kepada penyokong penyokong yang berlainan parti atau disyaki dari parti yang berbeza.

Ini akan membawa keruntuhan kepada bangsa Melayu di IPTA dan IPTS di serata tempat di negara dan perkara ini amat serius untuk di perbetulkan dan di ambil kira oleh pihak kerajaan. Terdahulu sekumpulan ibu bapa telah memprotes bagaimana markah markah diberi dengan berbeza beza kepada para pelajar di sebuah institusi pendidikan kerajaan (IPTA) di Perak yang bermungkinan di dorongi dari sikap kebencian berunsurkan parti parti politik yang berbeza.

Bukan sahaja MTUC di dikawal selia oleh PKR sebelum ini, malahan banyak lagi tempat dimana pencerobohan PKR keatas kaum Melayu telah dipersendakan dengan perasaan kebencian hasil dari pertinglingkahan parti parti politik yang berlainan.

Penganayaan kepada para pelajar seperti diusir keluar daripada kolej IPTA setelah di gagalkan dengan sengaja itu juga bermungkinan timbul dari kelibat tidak puas hati dan kebencian kepada parti lawan yang di anuti atau disyaki oleh kaum ibu bapa pelajar masing masing.

Kerajaan pusat harus melihat isu ini dengan lebih menyeluruh bagi mempastikan perkara ini tidak berlaku sewenangnya. Ini kerana, kekecewaan ibu bapa akan membawa kepada permusuhan yang lebih serius didalam kehidupan kaum Melayu di tanah air dan keruntuhan pembelajaran bangsa Melayu yang baru ingin meniti kemudahan dan kehidupan di negara mereka.

Siapa kah yang berjaya di dalam prosess membunuh semangat juang Melayu hasil dari pergaduhan diantara PAS & PKR dengan UMNO?. Perpecahan, kecelaruan dan kegelisahan anak anak muda Melayu di IPTA dan IPTS  telah membawa keuntungan besar kepada musuh musuh Melayu di Persekutuan Tanah Melayu. Kami berharap pihak berwajid di kerajaan pusat melihat kesusahan rakyat yang dihadapi hasil dari politik kebencian ini dengan sepenuh jiwa dan raga dan memberi  segala perlindungan kepada mereka, pelajar pelajar yang tidak berdosa,dengan mengambil tindakan berkesan keatas para pengikut fanatik kepartian di asaskan kebencian dan permusuhan yang bertugas di dalam agensi kerajaan, terutama di IPTA.

Salam.