Leceh lah, kata orang tak sembahyang.

Sebagai kumpulan kuat atau sentiasa bersembahyang tentu lah merupakan orang orang baik dan berkah dengan nikmat. Kerana tiap hari “hello hello” dengan tuhan.

Sampai hati dia kata orang UMNO tak sembahyang. Mentang mentang lah dia kuat sembahyang.

Tetapi, anak anak muda di Kota Bharu semua nya kaki pil kuda. Tiada tempat hendak beristirehat. Tiada gelanggang hendak syok syok main basikal, tiada tempat hendak belajar cara berintergrasi sesama pemuda dengan jalan sihat, tiada library untuk belajar ilmu Islam, tiada duit hendak support aktiviti sukan dan lain lain lagi.

Sebab apa?.

Sebab mereka semua tu kuat sembahyang. Terlupa hendak bina masjid. Bila terlupa hendak bina masjid, suruh orang lain bina supaya mereka boleh sembahyang. Sebab mereka sembahyang sembah benda lain, tertutup hati mereka untuk memberi keselesaan kepada semua rakyat, dari peringkat kanak, pemuda, pemudi, orang dewasa dan yang tua bangka.

Tiada seekor pun orang yang kuat sembahyang itu mereka dan membentuk benda yang berguna kepada manusia. Tak usah cakap hendak buat kereta hybrid, ler, hendak buat dan reka selipar atau seluar jean pun tidak ada.

Apa lagi orang orang mahir membina prasarana bandar, jalan jalan yang baik, bersih, building line dan jarak dengan jalan yang sesuai untuk manusia dan kegunaan kereta, malahan hendak bina beca tiga roda pun tak reti. Apa kuat kuat sembahyang?. Cuba cakap kaum kamu sudah bina apa yang mashur untuk kegunaan golongan yang tersebut di atas?

Aku kesian hendak mengata kau orang ini. Bandar Kuala Lipis lebih bersih 500% dari bandar raya Islam orang kuat sembahyang Kota Bharu. Hey tak sangka ya, orang tak sembahyang di beri ilham oleh tuhan untuk membersihkan bandar dari dalam hati mereka. Hati semua kamu ini kosong kah? Jadi apa sembahyang sembahyang?

Seluar jean, Siam mari. Selipar dan kasut,  Jepun mari. Kain dan lain lain, Siam mari. Proton Saga, Shah Alam mari. Itu Shah Alam, UMNO yang bina. Orang yang hang kata tak sembahyang. Hey, jubah yang semua orang kamu pakai itu, kamu buat sendiri kah, atau beli dari China?

Kuat sembahyang lah hang. Habuk pun tak berguna kepada manusia. Ini tentu lah selepas bersembahyang mereka gotey pelir. Jenis Islam katun. Jikalau orang kata, hendak marah orang pula.

Jadi aku hendak tanya, hang semua sembahyang untuk kebaikan akhirat sahaja ke?. Dunia biar mampus.

Kamu semua ni sembahyang sembah siapa ya, hey, kut kut hanya sembah benda lain jer.

Engkau orang bersembahyang pun tak ada guna dan kebaikan langsung. Lupakan lah untuk mengata orang lain tak sembahyang. Kepala hotak mu sembahyang.

Malays become Batman and Spiderman, because of too many insulting remarks on Islam

Batman as he was depicted in Batman: The Anima...

Batman as he was depicted in Batman: The Animated Series (1992–1995) (Photo credit: Wikipedia)

Sadly, there are many alarming stories involving non-Muslims, especially the Chinese youngsters, who were making fun out of the Islamic faith in the social media; Facebook, YouTube, and Twitter.

The authority seems very slow in making arrests or taking appropriate actions to stop the sad behaviour of the youngsters and in many cases slapped only with a warning notice.

The first case involving a Chinese from Taiwan who made fun with Negara Ku and Islam was only served with a reminder and warning notice.

In Pakistan, a person who insulted Muslim and made fun out of Islam which is a similar offence as in our above cases was imprisoned for life.

In Mexico, when Police and the authority is unable to defend their neighbourhood for whatever reason, the locals become a vigilante and control the area themselves.

As the result of slow action by the authority, local people are taking the law under their own hand. Malays frustrated with the above delay had taken the law into their own hands and became Batman for the very first time. They have kidnapped an offender, accused of being the person who wrote nasty things about Islam, physically abused him, and left him naked by the roadside.

The kidnappers however was immediately napped by the police later.

The thing is this, if the Malays want to be a Batman, then be a real Batman, by doing so, please reduce the numbers of bad youngsters among us from offending Muslim and make fun out of Islam religion. In being a Batman, and as a Batman, he has never been arrested by the police.

Our Batman, however, was arrested by the police.

There are many others who never been caught by the police. The snipers in Kota Bharu, and around in the country. These people however are Badman.

If you want to be a Batman, please joint force with the police. Batman can reduce crime among us. A dangerous offender is of course a person with the ability to make fun about other people’s religion. That is an offense for a life imprisonment in Pakistan or perhaps, by beheading in Saudi Arabia. Therefore, hope our authority can act as fast as it can and arrest the offender before our vigilante or Batman and Spiderman take to the street.

A severe penalty is expected on these offenders.

Kuala Besut is a Malay Town in the making

Kuala Besut is a short 30 minutes drive from Pasir Puteh. Due to a short distance by road the two towns relate to one another in term of services and commercial activities.

Kuala Besut is located in Besut, Trengganu, whilst Pasir Puteh is located in the state of Kelantan. Another local center for commercial activities is Jertih, which is also located nearby and is a border town in the state of Kelantan.

I was driving through the towns to Kuala Lumpur a week ago. I saw the towns have switched from the scenes they used to be in the last 10 years. Along the coastline as you drive up to Kota Bharu there is a new strip of land zoned for tourism. This strip of land known as Tok Bali is clearly developing with waterfront resorts, albeit on a smaller scale.

Pasir Puteh has a small population of 140,000 people, whilst Besut has a smaller number of 133,000 people. They both represent about 7% of the size of the Hulu Langat District in term of demography.

The two towns are also the town that is wholly occupied by the Malay of Kelantan and Trengganu descents.

As the result from the death of Dr A Rahman, Kuala Besut will have a by-election this month on 24 of July to select a new state representative. Current registered voters of Kuala Besut are about 23,000, and the late Dr A Rahman won with majority of more than 2,300 votes in the last general election.

Kuala Besut is famous for island resorts which are found on the Islands of Perhentian, and along its beach front as well. While visiting the Islands that the other day I found out that they have been improved with public facilities which include Police Quarters, a new Mosque, shop lots and food stalls on the smaller Islands, Perhentian Kecil.

Whilst the other island is developed with various well-known resorts including the Coral View. Transport serving the resorts between island is in the form of speed boats operated by the local fishermen under the supervision of the island’s services committee group.

Kuala Besut town has a 7 Eleven shop which you can get local newspaper as early as 7 am in the morning. Boat facilities to the islands open business at 8 am in the morning and the cost of a return ticket to the islands is RM50.

With 130,000 people in Besut area, almost 97% of Malay origin, Kuala Besut town can excel well into the next century as a tourist center. A complete new waterfront shopping area with all modern facilities to cater for tourists and the population would add value to enhance the social and commercial activities for this small town. By doing this new development in the town it will also improve the surrounding areas including Tok Bali.

In my view, Pas’s choice in naming Husam Musa as the director of the election for Kuala Besut stems from his experiences  in Tok Bali and the well-being of the population in Pasir Puteh areas, while in the Pas’s State Government. These experiences can give him a headway in his campaign. But then, high expectation of a return winner is on the BN’s candidate. He is young and a professional engineer by profession. He is a better bet for the town to stay relevant as a tourist destination for years to come.

SELAMAT MENGUNDI.

Youth in Kelantan is high on drugs

The Clocktower in Kota Bharu

The Clocktower in Kota Bharu (Photo credit: Wikipedia)

In the evening while in Kota Bharu, you would probably see elders in hundreds walking the streets to a mosque. One the many mosques in Kota Bharu is Masjid Mushamadi Kota Bharu, the state Mosque, where all old and young residents of Kota Bharu would prefer to go for a daily prayer.

While in Ridel Hotel I was fascinated with the number of people who walked the streets in the vicinity to the mosque. It showed how obedience the Kota Bharu’s residents in observing the prayer in the mosque, thus I think this society is blessed with numerous “rahmat“.

Unfortunately however, it is not so blessed as many of the youth are involved in drug abuse. I talked to one resident who said his son was napped by the police yesterday afternoon on suspicion of a drug abuse. With the police were several pills of synthetic drug known as Pile Kuda. He said he was unaware of his son’s activity and involved in a drug abuse, but only knew when the police napped him.

So it seems, the youth in Kelantan is being dropped from the society’s normal lifestyle, i.e. Prayer time, mosque, Islam, and the lots. The state has neither a program to formulate youth with a useful activity, or providing a recreational area where youth can find a suitable activity to fill their useful time.

The state should offer a place for youth to promote social activities such as cycling, book reading, or any other sport activity to escape boredom in a town where the emphasis is always on Islam.

Please UMNO, you can help youth in Kelantan. Do something please.

PS | Remember, how British drugged Chinese in Shanghai?. Oh well, now who drugged Kelantanese youth?.

Are we on the right track?

Be a sport. Answer me frankly. Are you happy with your life living in this country?.

My honest answer is this: NO.

Why am I having such an ungrateful answer?. Well, it depends on what I want, you know.

Perhaps you guys want to live in a place where there isn’t anyone else except you and your big noses and dark brown-skinned fellows who many of them are watchdogs. Or in a place full of color where none is bothering you.

Or you can call the town in your area is your own. A kind of ashamed showing a photograph to your former classmates when a Kuala Lumpur’s photo resembles that of China Town in the West End. And proudly say that I am from this country Malaysia, oh well, when your face doesn’t have similarity with the people who walked the streets in the background. I would have to show my photographs taken over the hills but then they are different as if I were a Taleban in a thick forest.

Ok, where do I make my stand which I can use to say I am from Malaysia, when photographs of towns and cities of this country show a different picture. They were all Chinese. It isn’t just for people like me to face this stupid policy that makes Chinese the king in towns and cities.

So I say, better say at the first meeting with friends in my old college that I am from Kelantan. They will definitely remember how Kota Bharu looks like during their visits, and I perfectly blend with the people in all photographs.

Hey, I think many of you now realize that too. And would be ashamed how this trend is taking place in this country. It is a kind of dangerous to sustain that kind of situation. I believe the government of the day is either careless or being dragged by a heinous partner.

I think it was an expensive lesson and we must remind new lawmakers to never do that again. And start redoing the whole thing so that people like me, those guys who have granted full trust to elected assemblymen, be a bit happier.

Apasal China kecil kepala di Kelantan?

Aku buat perangai China Selangor di Kota Bharu semalam.

Bila ada tuan kedai China berhenti di depan kedai dia dan menyekat laluan, aku hon kereta aku macam hon keretapi. Bila dia buat tak endah aku turun dan pergi kepada dia melaung bising supaya dia bergerak dan aku boleh lalu.

Itu aku nak test China Kota Bharu. Dia cepat cepat bergerak.

China ni macam kita juga bila ramai berlagak nak mampus. Tapi lagak Melayu tak melampau batas lah. Tengok keadaan lah. Cuma aku amat respek Melayu Kelantan, mereka berani macam Tarzan.

Banyak kawasan baru di Kota Bharu adalah kawasan kedai orang Melayu. Bila China buka kedai, orang Melayu buka 3 kedai sama dekat dengan dia. Bila China jual dengan harga lima ringgit kedai Melayu jual barang sama dengan harga RM4.75.

Kedai China di Pasir Puteh terpaksa letak nama Melayu, sebuah dari kedai emas di situ di namakan dengan kedai Emas Mek Yang. Yang ini bermaksud Yang Yee Lin, dan Melayu membuka tiga kedai emas dekat dengan kedai dia.

Bila harga emas kedai Mek Yang mahal, kedai Melayu ketiga tiga nya turunkan harga upah buat barang kemas, maka harga di kedai emas Melayu lebih murah. Last last aku nampak China lah sahaja yang menjadi pembeli di kedai Emas Mek Yang.

Di Pasir Puteh 90% kedai di punyai oleh Melayu, manakala di Bandar Baru Bukit Tinggi Kelang 90 % di punyai oleh China.

Bila Melayu Kelantan boleh lakukan ini mengapa Melayu Kelang atau Jawa Jawa tu tak boleh?.

Aku rasa itu sebabnya kerajaan Kelantan kurang beri pekerjaan kepada rakyat mereka, kerana mereka digalakan berniaga. Berniaga adalah 99.9% rezeki. Dan semua kawasan dilihat membangun dengan kedai kedai orang orang Melayu.

Orang orang China nampaknya terpaksa melabur didalam perlaburan yang lebih besar seperti gedung gedung yang besar Tesco dan Giant. Yang kecil kecil jangan harap lah China boleh lawan dengan Melayu Kelantan.

Aku ingin nasihatkan kerajaan Kelantan berhati berhati dengan pelaburan China ini kerana mereka dengan hasrat hati yang busuk cuba menjatuhkan peniaga peniaga kecil kecilan Melayu. Dan aku ingin kompani Melayu yang besar besar melabur di Kelantan untuk mengekang niat jahat pelabur China yang cuba melemahkan kaum Melayu di mana mana sahaja di Malaysia dan mendapat pulangan yang baik.

 

Kesan micro keatas pembahagian undi di kawasan BN dan PAS di Kelantan, amat menakjubkan.

UNTUK NEGERI KELANTAN – SILA GUNA PAKAI ORANG ORANG MELAYU DAN PRODUK SERTA PERHIDMATAN MEREKA SAHAJA TANPA WAS WAS.

MEREKA TIDAK ADA ANCESTOR YANG MENYURUH BALIK KENEGARA ASAL. INI LAH NEGARA ASAL MEREKA. BUANG CINA KE LONGKANG.

Kelantan terbelah dua. Sebelum ini, Kelantan di kuasai oleh PAS keseluruhan kawasan negeri Kelantan seluas 15,099 kilometer persegi.

PAS berkuasa di utara Kelantan. BN di selatan dan beberapa tempat di utara Kelantan.

Mengapa perkara ini berlaku?.

Pertama nya, akibat alam sekitar yang tidak teratur di kawasan utara seperti di dalam kawasan bandar Kota Bharu telah mengakibatkan ramai penduduk berhijrah keluar dari kawasan tersebut. Apa kah kesan negatif alam sekitar tersebut?

Jalan raya yang tidak mempunyai garisan bangunan untuk semua pembangunan linear yang mengunakan jalanraya besar menyempitkan pergerakan permotoran. Terdapat tanda tanda jalan raya dan iklan bertaburan di tepi jalan boleh menyebabkan kematian jikalau berlaku kemalangan. Rumah rumah di dalam kawasan bandaran yang tidak mengikut piawaan garis panduan perancangan bandar, tidak mempunyai sewerage dan talian paip air yang teratur, serta kegunaan warna yang tidak konsisten memburuk lagi keadaan alam sekitar.

guamusang4

Kerajaan PAS Kelantan di lihat tidak berminat untuk mengawal selia akta perancangan bandar dan mengemaskini segala pembangunan di dalam kawasan bandar dengan mengaktifkan penguakuasaan keatas kesalahan dalam akta tersebut. Mereka lebih berminat menguatkuasakan akta perancangan bandar dan melakukan nya hanya bermotifkan politik, seperti menyita bangunan apabila tuan punya menentang ideologi PAS.

Dengan penguasaan BN di selatan Kelantan, kita dapati persekitaran dan pembangunan di banyak kawasan ini seimbang dengan alam sekitar.  Pembangunan di Bandar Baru Gua Musang lebih teratur dan jalan raya yang lebih luas serta mengambil kira kesan alam sekitar seperti tidak ada penghalang di tepi jalan raya seperti jerujuk berbahaya mempamirkan iklan iklan dan tunjuk arah jalan yang tidak terkawal.

gua musang

Sudah tiba masanya, Kelantan mengambil peluang perbezaan ideologi di dalam pembangunan di selatan Kelantan. Gua Musang atau Jeli di jadikan pusat perdagangan segi tiga emas, Kuala Berang, Cameron Highland dan Kuala Lipis. Dengan ada nya perbangunan baru di selatan Kelantan dan menjadi pusat kommersial serta perhidmatan yang besar, ianya mampu menjadi pusat perdagangan yang terbesar di Kelantan mengantikan bandar Kota Bahru. Kesan sampingan diatas pembangunan ini juga boleh memberi kesan positif keatas pembandaran di Kota Bharu.

guamuasng2

Demographi kawasan Gua Musang dan Jeli mencatat perbezaan yang ketara dengan kepadatan penduduk yang kecil, walaubagaimana pun terdapat lebih 600,000 pengundi luar yang di label sebagai munafik oleh pemimpin PAS yang boleh diserapkan ke kawasan ini jikalau pembangunan segi tiga emas Kelantan berjaya di lakukan.

Terdapat kawasan kawasan yang menarik pelawat luar di kawasan ini, seperti Tasik Temegor dan juga Tasik Kenyir di Trengganu. Kedudukan kedua dua tasik itu yang tidak jauh jaraknya dari Gua Musang boleh di komersial kan. Penemuan emas dan lain lain bijeh berharga boleh di terokai. Kawasan balak yang harus di lebarkan dengan kesan ekonomi tambah nilai, juga boleh memberi impak besar kepada kemajuan di kawasan ini. Pusat sukan dan rekrasi harus di perkembangkan dengan memajukan lagi sukan sukan berbasikal, trak, dan lain lain sukan lasak boleh memberi impak besar kepada kemajuan Gua Musang dan sekitaran.

guamusang3

Jikalau Datuk Pa berkata bahawa BN ingin membangun bersama penyokong yang menyokong BN semasa PRU 13, ini lah salah satu cara yang lebih berkesan untuk perancangan jangka masa panjang. ECER boleh di gunakan bagi membangunkan rakyat Kelantan yang telah lama ketinggalan didalam menikmati pembangunan yang bersih, moden dan berketerampilan seperti yang terdapat di lain lain negeri.

BAWA BALIK KESEMUA PENGUNDI LUAR YANG DI LABEL OLEH PAS SEBAGAI KAUM MUNAFIK!!!!

PS: GUNA PAKAR KAUM MELAYU SAHAJA UNTUK BERJAYA DI MALAYSIA, TANPA WAS WAS.

Jam Rolex Siam dan Lebuhraya Siam

rolex

Jam Rolex Siam RM215 sepasang -pakai 1 tahun – Gambar diatas original. Original RM16,000.00

Sesungguhnya, Kelantan tidak sunyi dari mereka yang ingin berfesyen, dan fesyen yang glamour membawa erti bahawa kita telah berjaya.

Kerajaan PAS Kelantan pun sama, suka berfesyen. Suruh orang lihat bahawa mereka sudah berjaya.

Sungguh pun begitu, berfesyen membawa erti bahawa kita mesti berhabis wang untuk menjana diri keparas masyarakat berada dan memakai sebuah jam berjenama Rolek, membawa erti anda seorang yang mampu.

Malangnya, rakyat bawahan seperti dreber taxi roda tiga hanya mampu membeli jam Rolex Siam dan bergaya dengan benda tidak asli sebagai rujukan kepada ulama UMNO. Begitulah kata Nik Aziz.

Merendahkan akal budi penarik beca roda tiga dan drebar taxi prebet sapu di Kota Bharu dengan memberi kiasan bahawa mereka ini lah memakai jam tidak asli untuk bergaya. Sedangkan mereka lah tempat Nik Aziz bergantung harap sebagai pengerak ekonomi nasional kerajaan PAS.

Mereka tidak asli, mereka bukan original. Ini kaum bawahan yang membawa beca roda tiga dan para penduduk bawahan yang tidak berduit, tetapi ingin bergaya.

Photo 13 May 2012 03_44 PM

Lebuharaya Siam RM200.00 (Majlis pecah tanah)  – Lebuh raya pakai Buang.- Gambar Lebuhraya Siam

Walhal, para pemimpin ini juga adalah golongan yang sama seperti yang kena tuduh. Tuduh dreber taxi pakai rolex tipu, mereka lagi lah low class kerana pakai lebuhraya tipu.

Yaitu, Lebuhraya Siam, pakai buang dalam seminggu.

Kerana ingin berfesyen, pakai jalanraya Siam pun boleh lah.

north-south-expressway

Lebuhraya original – NKVE

Lebuhraya original seperti jam rolex, tahan lama.

Jangan tuduh orang bawahan pakai jam rolex tipu. Kalau nak suruh orang pakai original, awak sebagai pemimpin harus tunjuk tauladan yang betul seperti buat benda yang berbentuk original di Kelantan.

Ubah dan Tukar Kerajaan Kelantan yang pandai menuduh orang tidak original. Sendiri mahu ingat, diri sendiri tu original kah?

Jom tukar kepada original – Aku Janji Janji Di Tepati – 7 dalam 1, Pilihan Bijak.

20130421-113948.jpg

Tuhan tanya Nik Aziz “Mu ni Zoo Hood ker Robin Hood?” “Ambo lagu tu lah tuhan wei, nak cari makan!!”

Sedih, tidak terhingga. Selepas 23 tahun baru kita tahu ada orang berlakun menjadi Zoo Hood dari REKA DAYA kaum mereka. Dan sebenarnya dia tu “ROBIN HOOD“.

Ambik harta rakyat beri kepada kaum kerabat dan kroni. Gaji tak ambik pun tak per jikalau semacam itu. Aku pun tidak perlu gaji kerajaan, kerana harta rampasan rakyat dapat di sedekahkan ke dalam poket sendiri.

“Tok say lah amboi dengan gaji tu beng wey, simpan lah, tak apo”. (He, he he, dia tak tahu aku bedal duit sedekah dari wang rampasan rakyat, berkarung karung, berguni guni beeb!. Tak ambik gaji sepuluh sen tu pun tak per!!!!, okay nya ba nak buat kenduri kendara ahli ahli aku, no hal nya, biar orang nampak aku Zoo Hood, Zoo Hood tul lah aku nih wey!!!)

Tuan tuan semua kena tahu. ROBIN HOOD pun tidak berbuat seperti itu. Satu sen pun dia tidak ambil dari duit rampasan rakyat. Ini cara Zoo Hood, adui, aku tidak tahu lah, lebih teruk dari Robin Hood. Semua rampasan hilang masuk ke satu tempat yang kita semua tidak akan tahu. David Koperfiled pun tidak sorok benda hilang seperti itu.!!

Dia kaya, tak ambik duit gaji. Kepala hotak kaya tak ambik duit gaji!. Logik nya, kita dok kerja siang malam, dan itu lah tempat kita cari makan, tidak korner baring buat business lain, ada duit kah sampai tak mahu ambik duit gaji?.

Tak masuk akal lah brother. Ini tentu dok korner duit lain masuk poket, dan tunjuk Zoo Hood. Geng Zoo Hood dia lah buat cerita, dengan gambar ber Zoo Hood kesana kemari.

Sedang kan mereka ini lebih teruk dari Robin Hood. Tak percaya, tengok kerete Zoo Hood nih!!!

Kereta-Mewah-Nik-Aziz.htm

Tengok macam mana Zoo Hood sorok kereta mewah di Kuala Lumpur supaya bila dia berjalan di Kota Bharu dia naik basikal. Robin Hood tidak buat kerja semacam ini walau pun dia perompak besar zaman dahulu kala. Dulu aku tanya Robin Hood, dia kata kuda dia seekor tu saja. Mampus kuda tak berjalan lah dia. Ini geng Zoo Hood, macam macam ada. Macam dalam Astro lak, macam macam ada

Maka Tuhan bertanya sama dia ” Hey, you, are you nih, Zoo Hood atau Robin Hood?”.

Maka dia pun berkata “Maaf tuhan ku, aku memang Zoo Hood. Ini, engkau beri tangan aku bersyarah lah tentang agama kamu, engkau beri mata, aku keluar air mata sebiji lah, engkau beri kaki, aku berjalan ke bawah pokok untuk sembah kamu lah, supaya semua orang tahu, dan aku ni ingat kepada kamu, ada faham tuhan ku?”.

Maka Tuhan bertanya lagi “Kalau Zoo Hood ngape mu dok naik kereta merc dan letak depan orang ramai bersembahyang, dan suruh umat mu sembah kereta tu lak?”

Dia pun menjawab “Huh baso mu tanya benda karut, hey ya ke mu nih, dah tu kereta aku, bak pa tak leh letak situ, mu dengki kah!”.

Tuhan bertanya lagi “Okay okay okay, tetapi ini lah aku nak tanya, rumah mu tu di depan sahaja kayu, di bahagian belakang kan main besar lagi rumah batu itu, tak percaya try google map, nampak sebiji rumah kayu tu berjangkit dengan rumah mu, ya kah mu ni Zoo Hood, atau Robin Hood?”

Tok Cha

Dia pun bingkas bangun chachang dan berkata “Menante nih, gi tengok google map lak, siapa suruh mu tengok google map?, baso bodo”

Tuhan pun berkata “Ceh bedebah engkau, lawan ya, PRU 13 nanti aku akan tarik semua geng kamu tu supaya sokong BN. Mampus ler karier politik mu. Kun Fayakun.”

Dan Lim Kit Siang pun bertanya ” Hey you, you Zoo Hood kah?”

Dia jawab “La, you nih, macam tak tau lak, aku mana ada Zoo Hood, he he he. Lu Rolex jer pakai, baju, lu pakai baju cap pagoda. Kita kan satu rupa. Low Bin Hood.”

Pengarah Liziz Standaco Sdn Bhd mendapat RM400 juta hutang dengan kerajaan Kelantan RM399 juta tidak boleh bayar.

Bila kita ini terdiri dari kumpulan yang kurang berakal, orang panggil kumpulan itu sebagai kumpulan bodoh.

Tetapi, apabila kita berkata kepada mereka itu sebagai orang orang bodoh, mereka akan naik angin marah marah kepada orang yang mengatakan mereka itu bodoh.

Tetapi itu lah hakikat dunia Islam Pas dan para pemimpin mereka. Dan sudah tentu mereka marah marah bila kita berkata mereka itu golongan bodoh.

Untuk tidak menaikan kemarahan golongan ini, saya ingin merujuk kepada kebodohan mereka itu sebagai golongan yang kurang pengalaman.

Apa sebab kurang pengalaman?.

Orang bercerita tentang membangun Lembah Sireh, dia bercerita membangunkan Lembah Bulan. Bila syarikat yang di lantik tidak menunaikan janji, mereka salahkan UMNO.

Tiada pengalaman.

Bila syarikat yang di lantik bayar pengarah mereka RM400 juta dan janji atau hutang rakyat Kelantan sebanyak RM399 juta yang perlu di bayar, syarikat tidak bayar, golongan lemah fikiran ini tersenyum tanpa apa tindakan diambil keatas Liziz Standaco Sdn Bhd.

Pengarah dapat bayaran RM400 juta, hutang rakyat, iaitu bayaran kepada semua penduduk Kota Bharu dan Kelantan khas nya tidak di bayar, apa jenis perkiraan orang yang buat kerja semacam ini?.

Golongan apa kah jenis yang membuat kerja seperti ini? Mesti lah golongan yang lemah fikiran. Lebih tepat, bodoh. Atau, bengong.

Tentu golongan ini adalah golongan yang tidak ada pengalaman. Atau seperti orang ramai berkata, golongan lemah fikiran, golongan orang bodoh bodoh. Orang tidak ada otak.

Pada saya, saya berpendapat mereka ini golongan tidak mempunyai pengalaman. Tak reti buat. Bukan bodoh, kerana, RM400 juta yang di bayar kepada pengarah itu terlalu banyak. Tentu boleh kongsi. Kongsi raya. Tetapi kita ini golongan cerdik pun tidak tahu samada duit itu di kongsi raya. Mereka lebih cerdik dari kita nampaknya.

Nah, itu dia orang yang mengata ngata UMNO kafir. Mereka buat kerja bodoh bodoh tetapi untuk mengelabukan mata rakyat, sebenarnya mereka ini pandai dalam buat buat bodoh.

Janji sebuah masjid, tiada, sebuah stadium terbuka, tiada, sebuah jambatan, tiada. Apa yang ada ialah duit bayaran kepada pengarah sampai RM400 juta. Sedangkan, kata mereka syarikat didalam kerugian.

Akhir sekali, siapa kah yang bodoh?.

Mereka buat buat bodoh. Tetapi dapat beratus juta. Kita buat buat cerdik, undi pemimpin Pas, tetapi kita habuk pun tarak!.

Jadi sebenarnya kita bodoh undi Pas dan biarkan mereka membenarkan kroni mereka telan harta rakyat. Dan kemungkinan besar mereka juga telan harta kita.

Sudah. Lemparkan mereka ke Kembah Sireh dan humbankan mereka ke dalam Sungai Kelantan bersama dengan jubah jubah mereka.

Tukar orang yang memperbodohkan kita. Kita balik ke asal sifat kita yang baik baik dan tolak Islam penipu jenis Pas.

The Star Jumaat 8 Feb 2013.

Rakyat rajin, kemudahan sampingan dari kerajaan Pas kurang, tempat makan pun daif!

Apa dia kemudahan sampingan?

Ia nya ada lah kemudahan yang boleh mengerakan kepada keinginan penduduk atau pengusaha memajukan sesuatu kegiatan ekonomi.

Melayu di bandar bandar yang berada dalam kerajaan B N memperolehi limpahan hasil dari kegiatan kebersihan bandaran, serta kegiatan memperelokan persikitaran, termasuk pemasangan lampu lampu, perluasan jalan raya, kebersihan kawasan kegiatan ekonomi, dan lain lain kegiatan supaya kegiatan ekonomi rakyat jelata dapat menumpang berteduh daripada kerja kerja kebaikan dari kegiatan atau gerak kerja hasil dari perancangan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN.

Perancangan dari pemimpin di Kota Bharu dilihat tidak pernah ada atau jikalau ada ianya dilakukan secara tidak professional atau sambil lewa.

Kenapa demikian?. Ianya adalah kerana kerja pemimpin Kelantan ialah berceramah 24 jam sehari, 7 hari seminggu. Tiada kerja lain yang cuba memberi faedah dan menafaat kepada pengundi mereka.

Di Kota Bharu, kerajaan tidak berminat bagi menjalankan aktiviti pembaikan bagi mengalakan kegiatan ekonomi setempat. Ini kerana kerja kerja sampingan seperti menjaga alam sekitar yang bersih tidak di lakukan secara berhemah.

Tempat pertemuan para pengusaha yang ada seperti kedai payung Pak Su adalah sebuah tempat yang tidak ada apa apa pertolongan dari pihak kerajaan sama ada dari segi menyelegarakan kawasan tempat itu ke tahap kebersihan yang baik.

Kesian. Mereka sebagai pemimpin hanya tahu meminta minyak, yaitu setelah mendapat royalti emas. Walau pun demikian, wang hasil dari royalti emas pun tidak digunakan sedikit pun untuk memberi penambah baikan kawasan sekitar yang terlalu amat daif, walaupun sudah 22 tahun memerintah, dan ini tidak memberi kesan yang baik kepada peningkatan kegiatan ekonomi penduduk tempatan.

Dengan kata lain, mereka tidak peduli langsung bagi menolong pengusaha tempatan memajukan diri mereka, dan semua ini adalah pengundi mereka. Atau lebih tepat, mereka tidak peduli nasib para pengundi yang mengundi mereka.

Gambar gambar di bawah adalah kesan positif dari perancangan kerajaan BN dimana kegiatan ekonomi mendapat faedah dari kerja kerja kerajaan dalam menjaga alam sekitar ke tahap diterima oleh penduduk antarabangsa.

20130202-221220.jpg

Makanan sama di Kelantan, tetapi di sini ianya lebih bersih. Jauh dari bahaya penyakit kronik.

20130202-221234.jpg

Kawasan kedai bersih di mana mana kawasan. Di Kota Bharu, persekitaran yang kotor dan kedai pun menjadi kotor.

20130202-221258.jpg

20130202-221311.jpg

Memilih kerajaan yang berhemah tinggi didalam memberi keselesaan kepada rakyat, bukan harus memilih parti agama sahaja. Apa tah lagi jikalau parti agama itu telah menjadi agama yang terpesong jauh dari asal agama itu sendiri kerana kesan dari agenda politikal animal yang buas.

PS: Mereka berkata negeri Kelantan tidak ada wang. Sebenarnya wang itu dimana mana sahaja. Corak pemerintahan atau corak mengendalikan pemerintahan mereka itu lah penyebab kepada Kelantan tidak mempunyai dana wang keperluan. Jikalau berniaga tetapi tidak tahu menjalankan aktiviti berniaga, maka untuk menutupkan kelemahan, selalu nya orang akan berkata mereka tidak ada modal. Sedangkan modal datang dari hasil positif diri sendiri. Mereka ini pemimpin pasif dan tidak beroreintasikan kepada keinginan memajukan diri mereka. Jenis manusia yang sudah tidak berjaya dalam hidup, dan mengunakan parti sebagai tempat mencari makan. Untuk menutup kelemahan mereka, mereka juga telah mengunakan agama Islam sebagai perlindung dari kelemahan diri mereka sendiri.

Riadah di Kelantan ~ duduk termenung dan termenung

Daya pemikiran seorang pemimpin boleh memberi impak besar kepada kebudayaan ahli masyarakat didalam semua bidang.

Ini termasuk hal ehwal yang dianggap spontan kepada ahli masyarakat seperti kegiatan beriadah.

Di Kuala Lumpur ahli masyarakat mempunyai peluang yang lebih baik dari ahli masyarakat di Kota Bahru untuk menjalankan segala aktiviti beriadah.

Mereka berpeluang untuk menjalankan aktiviti aktiviti berbasikal, menikmati taman taman bunga yang indah, berkayak, berkhemah dan sebagainya.

Aktiviti aktiviti sebegini dianggap janggal di Kota Bharu, kerana prasarana tidak di bangunkan seperti yang harus dibina bagi tujuan seperti itu.

Dengan itu, ramai lah ahli masyarakat disana beriadah dengan semua mereka menjalankan latihan menung dan termenung menung.

Lihat ahli masyarakat yang di klas kan sebagai kafir oleh PAS menikmati kehidupan yang lebih baik dari kehidupan mereka yang berada di Kota Bahru.

Mengapa mereka lebih teruja?

Ada kah mereka itu lebih kaya?

Tidak sama sekali.

Mereka berfirasat bahawa PAS lebih kaya. Kata nya. Mentalahan lah UMNO yang kafir, pada pendapat mereka, lagi miskin didalam semua bentuk pemikiran.

Itu lah sebabnya, mereka benarkan ahli masyarakt mereka beridah dengan menung dan termenung.

Supaya, boleh berfikir dengan lebih jitu.

Tetapi, beriadah dengan termenung itu adalah satu aktiviti yang lagi teramat miskin, secara logiknya.

Perhatikan, tua dan muda, semua nya bergembira dengan kekuatan fikiran manusia yang memerintah negara mereka, yang selalu memikirkan keperluan untuk semua ahli masyarakat termasuk peluang peluang untuk beriadah seperti ini.

Bagaimana?, apa pendapat anda. Ada kah PAS telah memajukan fikiran anda?

Dengan jelas, binantang pun dibenarkan beriadah dibawah pemikiran pemimpin yang dikatakan kafir oleh PAS.

Termasuk gajah gajah yang datang dari negara panas seperti Malaysia.

Dan kambing biri biri.

Aduh, PAS tersasul di dunia.

Adakah mungkin mereka juga tersasul di akhirat?

Sama sama kita lihat. Bro.

Kelantan siapa perintah sekarang, uuummnnnnnnnnnnooooo!! – Mat Sabu

An Afternoon in Kota Bharu

Image by yewenyi via Flickr

Bila Mat Sabu berjenaka, ramai ketawa.

Bila menepis kenyataan umum bahawa sekolah,  rumah sakit dan jalan raya hanya boleh dibangunkan oleh kerajaan BN, sedangkan Pakatan pun, kata beliau tetap akan membangunkan prasarana sedemikian sekiranya memerintah.

Baik, kata nya, jalan raya tidak ada di Kelantan kerana PAS memerintah, yang ada jalan tak raya. Sekolah pun tiada di Kelantan kerana rakyat Kelantan belajar di pondok, dan juga hospital kerana rakyat Kelantan pakai bomoh.

Tetapi dia tidak sebut pula siapa yang ada di Kelantan semasa dia menjadi YB disana. Yaitu siapa bersama beliau semasa di ruang bilek tumpangan dia disana.

Semua orang tahu, jalan raya di Kelantan jenis kelas boleh membawa maut. Jalan sikit kena break. Teksi roda tiga ada, ayam ada, motorsikal ada, basikal ada, bas ada, lori ada, kambing pun ada, silap haribulan bini hang pun ada!!. Jalan raya di negeri lain, seperti di Kedah, basikal ada tempat laluan dia, teksi tempat laluan teksi, tempat bas berhenti di tempat dia, semuanya jenis keenderaan ada laluan masing masing. Tidak pening hendak break selalu seperti dijalan tak raya Kelantan.

Tidak percaya ambil lah jalan Macang ke Kota Bahru. Jalan yang jauh hanya perlu 20 minute di negeri lain lain, di Kelantan sampai 2 jam baru sampai ke Kota Bharu. Itu sebabnya PAS boleh perintah sampai 20 tahun, sebab mereka sudah belajar slow dari dulu sampai sekarang dan dimana dia orang belajar? diatas jalan raya!!!. Hari hari, siang dan malam. Hudud pun baru hendak dibuat. Sebab jalanraya yang sempit, menyebabkan pemikiran dan perbuatan pun tersangat slow.

Memang ada hospital, tetapi sama tua dengan stadium. Sekolah pula bukan PAS yang buat, orang lain yang buat.

Jadi apa PAS buat di Kelantan. Tiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiduuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur.

Siapa perintah Selangor sekarang, ummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmnoooooooooooooooooooooooooooo!!, (Cuba lihat mulut nya bila sebut perkataan itu, nampak kelakar kan, kalah Nabil !!!)

Kochat Namewee,

I Want What I Want (film)

Image via Wikipedia

This guy likes the word “fxxk”.

When his Nasi Lemak film lantui becomes so sadistic and sadist, and no one wants to watch that stupid movie, he fcuked Utusan. And this is a 21 century. Imagine, some people who are left behind in the last centuries.

Who wants to watch a stupid movie ?.

When all Malays don’t go to his stupid movie, he fcuked the Utusan, Malay daily news which holds majority Malay readership.

He likes fcuking very much, and that is what he did again and again using free you tube downloads.

He also likes glamor and wishes to have an audience with the Prime Minister, who, may probably be fcuked again and again by him if his demands are not met.

Oh my, some kinds of behaviors, and this is the worst of their kinds.

For his brain, I wish him to translate the word “fcuked” so that he understands its true meaning. He is probably non-English educated person. Perhaps he does not understand it at all.

Fcuked mean Kochat.

Say it out loud.

Kochat.

And please say it out loud in any supermarket or in the wet market in Kota Bharu where fishmongers or passerby, when ladies and men are around, so that they would understand your twisted mind. Fcuked for these people means nothing, and you would certainly understand that the people on the street in that places will understand that word Kochat perfectly, when your face bleeds.

Go and do just that, Namewee.

DAP’s new flag and anything else new, but brains are still old cows.

Flag of Malaysia - Jalur Gemilang (Stripes of ...

Image via Wikipedia

WHEN NTC of Libya uses an old flag against all green flag of Qaddafi‘s favorite flag, in that instance it gives Manoharam a political idea , or who is he, Mainharam, the bloke who believes that American will be happy not to share its flags, at least to its design and colors, and has the gut to suggest for a change to a new Malaysia flag. No more Jalur Gemilang, because for DAP Jalur Gemilang is something sinister, a bad taste, or whatever, but to win lost votes.

This bloke thinks Malaysia is his own playing field, and anything he thinks everyone else must then follow. What about the UMNO members, 7 million of them, Perkasa, and other NGOs, so many people, does he think that these groups of people will definitely agree to his cow head’s brainy idea?

What about the Sultans, and the top government servants, does he think they will agree?.

Or does Mainharam think DAp will win the federal government and that they winner will do anything else, come what may?

If that is the reasoning behind this stupid idea, then surely we know by now that DAp is a party that employs dictatorship style of leadership, which most of the time thus far, denies of any involvement in following such a philosophy.

Come on Mainharam, go and fly kite in Kota Bharu, perhaps you will see better color in a flag instead of liking only a black color.

Read more here.

Judi lah, apa salahnya, Cina semua boleh

Lim Goh Tong's statue

"Aku bayar gaji dia rupanya, aku baru sedar kuat tipu orang judi nih" (Image by Dayze via Flickr)

“Kepala hotak engkau, judi bukan budaya orang Cina,” Lim Guang Eng (Kalipat) sebagai berkata di Kerdau. Dia bersama Mr Husam Vanikawasagam Perasaasam mendengar “tempikan” “Allah hu Akhar” di satu sessi suai kenal hati ke hati di PRK Kerdau baru-baru ini. Dia refer kepada orang kuat MCA yang kata judi “is all right ma, Cina-men love it, why “the cannot-cannot ma” ?.

Tell you what, huh, ini bab-bab judi ini salah dalam undang undang Islam, lebih kurang sama seperti salah saman ekor. Salah lah tu. Hang tengok rupa muka Pengarah JPJ masa bercakap tentang saman ekor, badan jer kecil, tetapi, mulut melenting bagi “warning” rakyat “Tunisia“, tak bayar saman, jaga engkau!. Sama lah, orang Kelantan kan. Itu Takiyuddin kata aku hendak dia orang jangan beli loteri. “Bahlul betul engkau orang ini ya, jikalau beli hangpa dapat sekeping kertas dengan jadual imbuhan bayaran yang tidak akan anda kecapi. Jadi hal pulak datang “claim” balik duit dengan PAS pakai tiket loteri itu untuk “PAS for all”, nanya aku!”

Baik hang pi Genting Highland judi sampai muntah dan menang” kata member taubat nasuha judi duduk minum teh dan nasi belauk berkatayap di kedai “Payung” disebelah stadium Kota Bharu. “Aku dulu, rumah aku dekat Genting Highland, makan nasi free genting bagi, berak jamban Lim Goh Tong, cuma nya lepas lima dan enam tahun baru aku tahu, aku bayar gaji Lim Goh Tong rupanya” beliau menyambung.

“Kerja kena buang, rumah kena lelong, duit epf habis licin, kereta aku kena “tarik-tolak” dah beratus kali. Last-last aku masuk PAS, sebab orang Cina suka judi dan tak pernah jadi ahli PAS, dan Cina suka duit aku rupanya, siapa Cina MCA hendak cakap kepada aku tentang judi ini?,” beliau berkata.

Dia pun rupanya macam Nik Aziz juga, kurus, dan jengkong biji mata, tetapi mulut macam meriam Saif al-Islam, bising. Kalau tengok-tengok kan rupa, pengarah JPJ tu pun ada iras dia. Mulut bising-bising jugak. Entahlah orang Kelantan ini suka cakap bising kut, hati mereka tu tidak lah kita tahu, macam juga lah Gaddafi, hang tau ke hati dia? Dan juga mungkin Kelantan hendak kan saorang Perdana Menteri. Tak pernah ada dalam sejarah. Bising-bising tunjuk pandai lah sikit, kut-kut ada chance jadi PM Malaysia, kan member tu dah nak naik “bot sangkut” di Sungai Buloh.

Tetiba orang kuat DAP kata mana boleh haramkan “loteri haram”?, benda tu sudah haram, kenapa hendak diharamkan. Bunyi meriam sama nada dering dengan MCA. Aku hendak tergelak, “PAS for All” sudi bersua muka dengan Karpal, untuk memperjelaskan isu benda haram yang sememang haram tetapi tidak haram di Selangor, Penang dan Kedah. Khalid kata “engkauorang hendak judi, pi mampus berjudilah, aku peduli apa, Selangor okay judi, no problem, kena tangkap JAIS, jawab sendiri, gua tarak campur hal.” Lepas itu meroyan sakan Datuk Hassan Ali bila dengar Khalid bercakap pasal judi. Dia nak kata apa, “okay kut judi di Selangor, oh ya, bila aku nak singgah tengok 4D, ada tangkapan ker.”

Hang hendak kata apa, DAP hari ini pun nak saman kerajaan kerana “bab-bab saman ekor”. “Itu bab-bab hak peribadi, undang-undang kena perbetulkan” kata orang kuat DAP Perak. Kata dia orang lah, ramai orang gelak, bab-bab judi semua Cina pakat, bab saman ekor pun pakat, mahu jatuhkan maruah pengarah JPJ yang kurang senyum tu. Sebab, bila tidak senyum, muka dia tu muka orang Melayu, bila senyum baru muka “PAS for all.”

Susah juga negara kita ini ya.

Mat Ell #eekaawordpresscom

“Tak tahan Kot Road” – Tottenham Court road

Kota Bharu Central Market

Pasar Besar Kota Bharu (Image by phil.lees via Flickr)

“Bandar masih kotor. Tetapi kita telah buat apa yang patut, belum mencapai sasaran”. Kata Datuk Takiyuddin Hassan, Exco Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Negeri Kelantan semasa mengadakan gerak tempur kebersihan di Kota Bahru, semalam.

Semasa berjalan-jalan di West End setelah habis kuliah dan sedang dalam perjalanan ke flat, saya acap kali bertemu “Ore Kelantee”. Mereka adalah kaum Melayu yang peramah. Serius tetapi suka berjenaka. Acap kali saya dengar mereka menyebut “Tottenham Court Road” Station sebagai “Stesen Tak Tahan Kot Road“. Station LRT bawah tanah itu terletak ditengah-tengah bandar West End. Malahan bila malu mereka terus berjenaka lagi sambil bertanya “what’s time the train goes Tumpat?”. Padahal Tumpat berada di Kelantan, bukan di kota raya London.

Apa yang saya timbulkan ini bersangkut paut dengan kekotoran di Kota Bharu. Bandar kotor. Orang Kelantan, setahu saya adalah orang paling cerewet tentang kebersihan. Kebanyakanya. Mereka yang paling bersih. Lawatan saya kerumah sebahagian besar “ore Kelantee” disini dahulu melihat bagaimana rapinya mereka menjaga kebersihan rumah mereka. Tempat sembahyang dan tempat makan dalam sebuah bilik kecil itu amat nyata garisan tempat letaknya. Tidak seperti  “ore-ore” dari negeri lain, kelam kelibut.

Sekarang ini mengapa Kota Bharu masih kotor dan Exco mereka sendiri mengakui Kerajaan negeri belum mencapai matlamat “Kota Bharu BRI Bersih”.

Saya rasa lah, menjaga kebersihan itu memerlukan perbelanjaan yang tinggi kerana kerja-kerja pembersihan ini kerja “manual”, perlu ramai kakitangan. “Feet  Hand” perlu di bayar gaji dan peralatan membersih, loji sampah, kawalan selia urus, kawalan “kompaun” dan lain-lain lagi. Bila “Feet Hand” berkerja kuat, ianya akan menjadi satu budaya yang akan dinilai oleh masyarakat untuk bersama menjaga kebersihan.

Ekonomi membangunkan budaya itu juga harus berasaskan kemampuan ahli masyarakat. Semakin tinggi keinginan ahli masyarakat kepada kebersihan, semakin tinggi keinginan mereka membayar kearah kerja-kerja pembersihan.

Cukai pintu yang masih di tahap lama dengan kutipan dibawah paras kos semasa adalah salah satu sebab ekonomi membersih kawasan di Kota Bharu tidak terkawal baik.

Walaupun Kerajaan Islam Kelantan tidak mahu membebankan ahli masyarakat dengan kutipan cukai pintu melampau batas, tetapi kebersihan itu asas kepada agama. Ini memerlukan peruntukan besar dengan kiraan kos semasa.

Oleh itu, masyarakat yang perihatin harus membayar nilai semasa kepada segala kerja-kerja itu dan ini dapat dibuat melalui penilaian semula hartanah-hartanah di kawasan bandar. Jikalau takut hilang pengaruh kerana kadaran baru akan menaikkan tarif bayaran bulanan cukai pintu di Kota Bharu, maka kos perbezaan diantara harga semasa dengan kutipan harus ditanggung oleh kerajaan negeri. Dengan sedikit kebijaksanaan, amaun kompaun yang dikumpul juga boleh diguna pakai bagi menanggung kekurangan kutipan sekiranya berlaku.

Jikalau ini tidak berlaku, maka, setiap tahun Exco yang bertanggung jawab akan tetap berkata “kami belum mencapai matlamat Kota Bharu BRI Bersih” setiap awal tahun. Silap haribulan mereka akan terlepas kata “mana dia stesen Tak Tahan Kot Road” dan terus berjenaka dengan kata-kata “what’s time the train goes Tumpat“.  Bagi menutup malu terus bantai kita pula dengan perkataan ini ” Wait a minute, why you jalan kekcok ni?.

Kelakar “ore Kelantee” semacam boss dia lah.

eekaa # eekaawordpresscom

Hendak perangi Melayu Kelantan, la.., bila masa lak!!!

Kelantan food review 09 -8

Tidak makan nasi berlauk lah aku jikalau berperang dengan Melayu Kelantan, la, bila masa kita hendak berperang ini? Biar betul boss!!! (Image by amrufm via Flickr)

Kenapa perangi Melayu Kelantan ?.  Ampun Tuanku:-

Bila masa hendak perangi Kelantan?  Jangan gitu, sudah tersepit kerana Melayu sudah lari dari menyokong PAS kerana DAP, kata pulak macam itu.  Tidak baik tau, boss. Buruk siku dan hidung nanti!!!. Hilang hidung susah hendak bernafas boss.

Sejak bila pulak hendak berperang dengan Melayu Kelantan ni, siapa kata?

Tidak ada.

Bila masa hendak berperang dengan Melayu Kelantan?

Tiap bulan saya dan keluarga hantar duit ke emak dan bapa saya keluarga pesara polis, tidak berkerja, di Kelantan. Mereka Melayu Kelantan. Tak kan kut hendak perangi dia orang!!

Bila masa UMNO hendak berperang dengan Melayu Kelantan. Dia orang diam diri kerana bagi can komer buat benda baik. Tetapi, ini yang menjadi masaallah. Tiada nampak yang baik baik lagi di sana itu.

Yang kita asyik bergaduh dari dulu sampai sekarang bukan dengan Melayu Kelantan. Kita bergaduh tentang isu atau kata-kata dari orang yang di anggap ketua  dan membabitkan kemakmuran penduduk Kelantan.

Oleh kerana penduduk Kelantan orang Melayu, jadi kenapa hendak bertanya yang bukan bukan. Jikalau penduduk Kelantan orang Cina, saya tetap mengatakan benda sama. Bila hendak majukan negeri Kelantan?

Bila masa kita hendak berperang dengan Melayu Kelantan.

Maju?, bila masa nya. Lihat Google map Kota Bharu. Didalam kawasan bandar itu, jalan jalan pun tidak ada yang berturap dan mempunyai longkang yang baik.

Itu di tengah tengah Bandar itu!!, di luar bandar jamban pun jamban sangkut lagi, tidak payah di Googlemap kan, nanti kecewa nampak orang duduk bercangkung menjalankan tugas!!.

Kesian lah sikit kepada manusia, boss!!.

Orang jangan macam itu. Buat lah baik kepada orang ramai.

Makan gaji buta sahaja, lepas itu kata susah hendak menaikan semangat orang yang berkerja di pejabat kerajaan.

Kerana mereka susah dengar kata ketua. Jikalau sudah menjadi ketua, kita mesti pandai jaga anak buah supaya bekerja baik baik untuk rakyat.

Saya ingin syorkan lah, cuba lah ambil orang orang yang ada kepandaian dalam semua bidang sebagai ahli PAS. Cuba fikirkan PAS itu sudah memerintah semua negara di dunia ini. Berangan lah kejap, bukan kah komer selalu berangan-angan?  Huh, macam mana hendak buat? Jangan di sempitkan dengan agama fahaman anda sahaja!!, luas luas kan fikiran itu sikit.

Dunia tuhan besar boss, termasuk bintang dan segala cekrawala.

Hmm, komer fikir komer perintah semua itu. Apa macam, boleh ke? Tetapi berangan sahaja tidak boleh. Ubah lah dulu, ok boss.

Dan jangan lah ingat orang berbahasa Arab sahaja pandai, sebab, tengok lah di negara negara Arab sekarang ini, semua mereka berbahasa Arab; ana, anta, dan semua bahasa Arab lah, tiap hari mereka bercakap macam itu, macam percakapan komer semua lah, tetapi sayang, mereka pun terumbang ambing sekarang ini.

Bercakap Arab tidak mesti pandai boss. Lupakan sekejap bahasa Arab tu, cuba fikir dalam bahasa kita, boleh  semua orang faham. Mungkin ini salah satu sebab mengapa PAS tidak diminati orang. Cuba cuba berubah sikit, boss. Jangan ingat Lim Guan Eng sahaja, dia itu orang politik, dan ini, orang kampung semua sedang “fening lalat” tidak berduit hendak makan.  Itu lagi mustahak, boss.

Tidak ada pun hendak berperang dengan orang Melayu Kelantan.

Berperang dengan idea ketua yang dilantik dan diberi gaji memperindahkan kehidupan di Kelantan, itu ada.

Itu sahaja, jangan silap sangka, kita menolong ANDA bagi memperelokkan dan memberi kemakmuran kaum Melayu Kelantan supaya hidup bahagia seperti Melayu di Johor, Sabah, Serawak, dan Melayu di lain lain negeri.

Tetapi idea komer untuk membangunkan Kelantan semua sudah terlampau kolot, dan dilihat sebagai tidak berjaya walau pun di dunia ini,  mahu pun untuk akhirat.

Apa lagi sudah berkawan baik dengan DAP yang anti Islam tu, itu sahaja. Mana hendak berperang boss?. Tak der nya. Tidak percaya tanya emak dan bapa saya di Kelantan tu!!.

Ini soalan macam ini, kenapa hendak perangi orang Melayu Kelantan, adalah timbul kerana disebabkan terlampau berangan-angan yang terlebih zat, tolong kembali ke alam nyata kejap, boss!!, boleh tak?.

Mat Ell #eekaawordpresscom

Penengkap Batik dan Tok Pa

por un submundo que atrapa: taxi-bici-ricksaw

Sebuah Kehidupan dari sebuah teksi tiga roda, itu lah kehidupan ku di negeri penaung segala kesushan (Image by pegatina1 via Flickr)

Kesian Tok Pa, bila bagi tahu orang PAS bahawa rakyat Kelantan hidup susah, Idris Ahmad kata hang buat sendiri lah tolong mereka!!!.

Bila berkerja dengan kaum penekan (autocracy) di ofis, idea baik yang dikemuka kan oleh saudara selalu nya dicincang atau dibelasah supaya apa yang saudara ingin beritahu itu bukan sebutir idea baik dari diri saudara.

Malahan, mereka kaum penekan akan menyuruh saudara menjalankan sendiri pendapat saudara dengan sindiran yang akan memalukan saudara.

Itu lah standard orang orang PAS, sama standard dengan ketua penekan (autocracy) didalam sebuah organisasi kecil, dalam kelas atau darjah di sekolah rendah, atau didalam sebuah keluarga kecil.

Bila dinyatakan Kota Bharu itu sebuah bandaraya Islam membangun bersama pondan dan pelacur menghisap konek konek jantan haus sex, mereka menunding jari kepada Tok Pa supaya membuat report polis, kerana polis lah yang harus di persalahkan, mana boleh disalahkan sebuah kerajaan besar Kelantan, kerajaan yang memerintah bukan sahaja dunia tetapi termasuk sebuah negara di syurga. Terlalu banyak perkara yang ingin di selesaikan oleh kerajaan PAS Kelantan.  Sambil itu Idris Ahmad perli Tok Pa dengan memberi tahniah kerana beliau baru sedar pelacuran dan judi itu haram didalam Islam.

Ini lah ciri ciri kaum pemerintah penekan (autocracy) dan rakyat Kelantan sememangnya telah di letak taraf kelas tadika oleh kaum PAS kerana terus diam tanpa membalas kata kata Idris Ahmad yang terpesong akidah didalam cara memerintah sebuah negeri kepada ala memerintah sebuah organsasi.

Bagi aku semua pertelingkahan ini tidak penting, bergaduh lah sampai kiamat. Engkau kata aku aku kata engkau semua nya tidak berguna.

Yang aku kesian ialah para pondan, para pelacur, atau para rakyat marhaim yang tidak ada kerja. Engkau orang ingat sikit, senang kah hisap dodek hendak kan duit untuk hidup di sebuah negeri yang susah dapat duit atau kerja? Kalau ada kerja engkau orang ingat hendak kah dia orang buat macam itu?

Aku tahu mereka membedek jalan raya di Kota Bharu mencari putung rokok yang dibuang. Sampai rumah dilerainya tembakau terkumpul dan dibalut dengan kertas rokok untuk dijual kepada para perokok tegar supaya dapat duit belanja budak sekolah.

Engkau orang ingat senang kah bagi jubur engkau di paku oleh penagih sex gila babi? Pondan pun manusia juga dan mereka dapat idea untuk hidup di Kelantan kerana kerajaan PAS sendiri berkata negeri Kelantan adalah tempat bernaung orang orang susah. Memang pun Kelantan negeri bernaung nya orang orang susah, kerana semua pondan, manusia yang serba serbi daif dan susah, pelacur atau siapa siapa pun jubur mereka di paku oleh peminat tegar taksub PAS di Kelantan, terpaksa menghisap konek awang awang yang mengaku Islam kerana PAS.

Ini sahaja kerja “halal” yang ada pada mereka, dimana kerja kerja haram seperti merompak, membunuh dan menipu masih belum dipelajari nya lagi.

Engkau orang jangan tidak tahu, membangun bersama Islam itu hanya sebuah sajak yang baik. Hanya saorang peminat sajak sahaja tahu akan maksud ayat ayat  itu.

Aku tahu saorang warga emas, dari berkerja sebagai penengkap batik, lari kesana dan kesini untuk menengkap batik di Kota Bharu. Gaji hanya lima ringgit sehari. Berbasikal ke Kota Bharu berulang alik dari Wakaf Stan sejauh 18 kilometer setiap hari. Hidup susah dalam senyum.

Nasib engkau orang berbelanja RM10 beli rokok lebih baik dari warga emas ini. Kerana tiada apa apa di Kota Bharu sehingga beliau mendapat cahaya mata seramai 8 orang!. Begitulah tanggungan beliau didalam sebuah negeri dimana kerajaan mereka telah membuat “tiada apa apa di Kota Bharu”.  Beliau telah meninggal dunia Jumaat lepas membawa segala penderitaan dunia beliau bersama beliau setelah hidup dinegeri naugan orang orang susah selama 65 tahun.

Engkau orang semua gelak lah. Surat khabar boleh beli, internet dirumah boleh bayar, minyak kereta boleh beli, rokok boleh beli, beras kelas jenis baik boleh makan.

Jereh nya hidup sebagai rakyat Kelantan hang semua tidak tahu. Hari hari minggu hang bawa anak anak berjalan jalan ke kebun bunga, dia orang bawa kereta umur 30 tahun bersama ubi kayu, kelidik dan sayur kangkung untuk dijual ditepi jalan di jalan jalan Kota Bharu.

Tiada siapa belas kasihan. Termasuk komer semua. Hidup susah mereka dengan senyum. Kerana mereka terminum air tawar tok guru.

Memang  susah, tetapi inilah dia sebuah  kerajaan membuat semua kehidupan susah. Orang PAS sahaja yang hidup senang senang, kerana mereka itu kan pengempur budaya kehidupan lulusan sarjana Al Azhar !!!. Lihat Mesir, beribu ribu sarjana Al Azhar menjadi pemerintah mereka!!!!.

Mat Ell #eekawordpresscom

Well, it’s slowly but surely,

Jalan Parit Dalam

Kota Bahru, you need change, pls do it fast or else Mesir is here to back you up, (Image via Wikipedia)

Well, it’s slowly but surely. It will reach your doorstep.

Two associations, Persatuan Peniaga Pasar Besar MPKB and Pesatuan Penjual Aked UDA, are taking the steps following  footsteps of their own government to stage a peaceful demonstration against what aren’t given as promised in the last PRU 12 – the Bazar Tok Guru’s grandiose promises.

Mind you, it could have been another Tahrir Square demonstration in their counterpart Far East nations.

It has never been such a demonstration in Kota Bahru, over the last 20 years. Hope that it will not disturb other innocent people.

Kota Bharu, Mesir is coming, slowly but surely. It will get you!!.

Sinbab  #eekaawordpresscom