Kubu terakhir di Trengganu, sebelum Melayu kena lari ke Kelantan.

Yang Sing Oriental 1

Yang Sing Oriental 1 (Photo credit: loscuadernosdejulia)

Mari kita cakap cakap tentang Kuala Besut.

Dari Kuantan ke Kemaman, Cina berlambak lambak menjatuhkan sauh untuk mencari makan dan hidup di dalam kawasan Melayu dimana 20 tahun dahulu seekor pun tarak nampak.

Aku ingat UMNO dah perasan kot, jadi Kuala Besut adalah tempat gempur terakhir kaum Melayu di Trengganu untuk kawal dari serangan mat laun Cina dari masuk campur hal ehwal negeri kepunyaan Melayu supaya negeri kita ini menjadi Melayu selalu.

Tak susah heh, kita tengok siapa suka bawa Cina masuk bersama jentera mereka, kalau cam tu kita tak payah lah bersusah payah nak tolong mereka ini.

Zaman ini kedua dua parti jadi gembala Cina. PAS pun jadi gembala Cina, semua kerja besar dapat kepada Cina. UMNO apa tah lagi lah, ada barua barua besar di belakang mereka. MCA lah, Gerakan lah, dan hang tahu DAP pun ada dalam UMNO.

Yang peliknya DAP memang ada dengan PAS. Yang menjadi aku bengong DAP pun ada dengan UMNO. Itu, Cinabeng dari MCA dan Gerakan hang percaya kah?.

Tak tahu lah aku, engkau orang pilih lah yang baik. Supaya kubu kuat kita sebelum kena terajang dan lari ke Kelantan di perkasakan di Kuala Besut. Siapa boleh jadi hulubalang supaya kubu tetap utuh, itu lah kita kena pilih. Jangan dengar apa parti parti dia cakap, dengar apa calun itu bercakap. Zaman sekarang menang pun tak guna, Morsi pun menang, tapi keot lepas tak jaga hati orang majoriti. Kita Melayu, kita majoriti. Kita dengar calun yang di lantik dan dengar apa dia cakap. Boleh perang dengan Cina tak? Jikalau jadi barua Cina baik tolak kesemua dan rakyat semua jadi wakil rakyat. Apa macam?.

Melayu kena hidup, walau pun susah. Sebab tuhan beri nyawa. Kita sudah berada dalam nyawa ikan lama dah.

308532_161948380640437_730548550_n

Kuala Besut is a Malay Town in the making

Kuala Besut is a short 30 minutes drive from Pasir Puteh. Due to a short distance by road the two towns relate to one another in term of services and commercial activities.

Kuala Besut is located in Besut, Trengganu, whilst Pasir Puteh is located in the state of Kelantan. Another local center for commercial activities is Jertih, which is also located nearby and is a border town in the state of Kelantan.

I was driving through the towns to Kuala Lumpur a week ago. I saw the towns have switched from the scenes they used to be in the last 10 years. Along the coastline as you drive up to Kota Bharu there is a new strip of land zoned for tourism. This strip of land known as Tok Bali is clearly developing with waterfront resorts, albeit on a smaller scale.

Pasir Puteh has a small population of 140,000 people, whilst Besut has a smaller number of 133,000 people. They both represent about 7% of the size of the Hulu Langat District in term of demography.

The two towns are also the town that is wholly occupied by the Malay of Kelantan and Trengganu descents.

As the result from the death of Dr A Rahman, Kuala Besut will have a by-election this month on 24 of July to select a new state representative. Current registered voters of Kuala Besut are about 23,000, and the late Dr A Rahman won with majority of more than 2,300 votes in the last general election.

Kuala Besut is famous for island resorts which are found on the Islands of Perhentian, and along its beach front as well. While visiting the Islands that the other day I found out that they have been improved with public facilities which include Police Quarters, a new Mosque, shop lots and food stalls on the smaller Islands, Perhentian Kecil.

Whilst the other island is developed with various well-known resorts including the Coral View. Transport serving the resorts between island is in the form of speed boats operated by the local fishermen under the supervision of the island’s services committee group.

Kuala Besut town has a 7 Eleven shop which you can get local newspaper as early as 7 am in the morning. Boat facilities to the islands open business at 8 am in the morning and the cost of a return ticket to the islands is RM50.

With 130,000 people in Besut area, almost 97% of Malay origin, Kuala Besut town can excel well into the next century as a tourist center. A complete new waterfront shopping area with all modern facilities to cater for tourists and the population would add value to enhance the social and commercial activities for this small town. By doing this new development in the town it will also improve the surrounding areas including Tok Bali.

In my view, Pas’s choice in naming Husam Musa as the director of the election for Kuala Besut stems from his experiences  in Tok Bali and the well-being of the population in Pasir Puteh areas, while in the Pas’s State Government. These experiences can give him a headway in his campaign. But then, high expectation of a return winner is on the BN’s candidate. He is young and a professional engineer by profession. He is a better bet for the town to stay relevant as a tourist destination for years to come.

SELAMAT MENGUNDI.

Youth in Kelantan is high on drugs

The Clocktower in Kota Bharu

The Clocktower in Kota Bharu (Photo credit: Wikipedia)

In the evening while in Kota Bharu, you would probably see elders in hundreds walking the streets to a mosque. One the many mosques in Kota Bharu is Masjid Mushamadi Kota Bharu, the state Mosque, where all old and young residents of Kota Bharu would prefer to go for a daily prayer.

While in Ridel Hotel I was fascinated with the number of people who walked the streets in the vicinity to the mosque. It showed how obedience the Kota Bharu’s residents in observing the prayer in the mosque, thus I think this society is blessed with numerous “rahmat“.

Unfortunately however, it is not so blessed as many of the youth are involved in drug abuse. I talked to one resident who said his son was napped by the police yesterday afternoon on suspicion of a drug abuse. With the police were several pills of synthetic drug known as Pile Kuda. He said he was unaware of his son’s activity and involved in a drug abuse, but only knew when the police napped him.

So it seems, the youth in Kelantan is being dropped from the society’s normal lifestyle, i.e. Prayer time, mosque, Islam, and the lots. The state has neither a program to formulate youth with a useful activity, or providing a recreational area where youth can find a suitable activity to fill their useful time.

The state should offer a place for youth to promote social activities such as cycling, book reading, or any other sport activity to escape boredom in a town where the emphasis is always on Islam.

Please UMNO, you can help youth in Kelantan. Do something please.

PS | Remember, how British drugged Chinese in Shanghai?. Oh well, now who drugged Kelantanese youth?.

Are we on the right track?

Be a sport. Answer me frankly. Are you happy with your life living in this country?.

My honest answer is this: NO.

Why am I having such an ungrateful answer?. Well, it depends on what I want, you know.

Perhaps you guys want to live in a place where there isn’t anyone else except you and your big noses and dark brown-skinned fellows who many of them are watchdogs. Or in a place full of color where none is bothering you.

Or you can call the town in your area is your own. A kind of ashamed showing a photograph to your former classmates when a Kuala Lumpur’s photo resembles that of China Town in the West End. And proudly say that I am from this country Malaysia, oh well, when your face doesn’t have similarity with the people who walked the streets in the background. I would have to show my photographs taken over the hills but then they are different as if I were a Taleban in a thick forest.

Ok, where do I make my stand which I can use to say I am from Malaysia, when photographs of towns and cities of this country show a different picture. They were all Chinese. It isn’t just for people like me to face this stupid policy that makes Chinese the king in towns and cities.

So I say, better say at the first meeting with friends in my old college that I am from Kelantan. They will definitely remember how Kota Bharu looks like during their visits, and I perfectly blend with the people in all photographs.

Hey, I think many of you now realize that too. And would be ashamed how this trend is taking place in this country. It is a kind of dangerous to sustain that kind of situation. I believe the government of the day is either careless or being dragged by a heinous partner.

I think it was an expensive lesson and we must remind new lawmakers to never do that again. And start redoing the whole thing so that people like me, those guys who have granted full trust to elected assemblymen, be a bit happier.

Apasal China kecil kepala di Kelantan?

Aku buat perangai China Selangor di Kota Bharu semalam.

Bila ada tuan kedai China berhenti di depan kedai dia dan menyekat laluan, aku hon kereta aku macam hon keretapi. Bila dia buat tak endah aku turun dan pergi kepada dia melaung bising supaya dia bergerak dan aku boleh lalu.

Itu aku nak test China Kota Bharu. Dia cepat cepat bergerak.

China ni macam kita juga bila ramai berlagak nak mampus. Tapi lagak Melayu tak melampau batas lah. Tengok keadaan lah. Cuma aku amat respek Melayu Kelantan, mereka berani macam Tarzan.

Banyak kawasan baru di Kota Bharu adalah kawasan kedai orang Melayu. Bila China buka kedai, orang Melayu buka 3 kedai sama dekat dengan dia. Bila China jual dengan harga lima ringgit kedai Melayu jual barang sama dengan harga RM4.75.

Kedai China di Pasir Puteh terpaksa letak nama Melayu, sebuah dari kedai emas di situ di namakan dengan kedai Emas Mek Yang. Yang ini bermaksud Yang Yee Lin, dan Melayu membuka tiga kedai emas dekat dengan kedai dia.

Bila harga emas kedai Mek Yang mahal, kedai Melayu ketiga tiga nya turunkan harga upah buat barang kemas, maka harga di kedai emas Melayu lebih murah. Last last aku nampak China lah sahaja yang menjadi pembeli di kedai Emas Mek Yang.

Di Pasir Puteh 90% kedai di punyai oleh Melayu, manakala di Bandar Baru Bukit Tinggi Kelang 90 % di punyai oleh China.

Bila Melayu Kelantan boleh lakukan ini mengapa Melayu Kelang atau Jawa Jawa tu tak boleh?.

Aku rasa itu sebabnya kerajaan Kelantan kurang beri pekerjaan kepada rakyat mereka, kerana mereka digalakan berniaga. Berniaga adalah 99.9% rezeki. Dan semua kawasan dilihat membangun dengan kedai kedai orang orang Melayu.

Orang orang China nampaknya terpaksa melabur didalam perlaburan yang lebih besar seperti gedung gedung yang besar Tesco dan Giant. Yang kecil kecil jangan harap lah China boleh lawan dengan Melayu Kelantan.

Aku ingin nasihatkan kerajaan Kelantan berhati berhati dengan pelaburan China ini kerana mereka dengan hasrat hati yang busuk cuba menjatuhkan peniaga peniaga kecil kecilan Melayu. Dan aku ingin kompani Melayu yang besar besar melabur di Kelantan untuk mengekang niat jahat pelabur China yang cuba melemahkan kaum Melayu di mana mana sahaja di Malaysia dan mendapat pulangan yang baik.

 

UMNO boosting its protecting the Malay

20130706-155909.jpg

20130706-155927.jpg

20130706-155944.jpg

20130706-160003.jpg

20130706-160017.jpg

20130706-160035.jpg

Pasir Puteh.

This township is situated within the province of Kelantan, a Pas’s territory.

Almost 90% shops are occupied by Malay‘s consumer good distributors. It is almost the reverse in the west coast towns where Chinese are monopolizing the ownership of commercial domains.

We know UMNO always say it helps Malay!. BUT in the west coast towns, UMNO is seen helping the Chinese by monopolizing the commercial areas moment the towns or town extensions are built, which is then means it is more in helping the Chinese than helping the Malays.

The thing is that UMNO is condemned by the Chinese, that it is a racist party. What form of racism then when it helps develop the Chinese be  the master in consumer good distribution more than the same thing towards the Malays?.

Distribution is a lousy job because you only have to distribute people’s products to your community. That’s how it is. You don’t need to be a nuclear scientist to become a distributor of consumer good but that is it, the Chinese make it so difficult for Malays to set up it around our area. Definitely the Chinese have manipulated the market for their interest in monopolizing the commercial areas in the new towns.

PAS has done a better job in this aspect of politicking, despite what’s UMNO has said about this party. It has acquired the skills required in Malay to become distributors in their hometown and rejecting Chinese chauvinists out.

UMNO, you need to learn more from PAS. Don’t underestimate this party.

PS| A shop owned by a Malay in Pasir Puteh known as Asal Bukan China Dap : ABCD. The Malays in Kelantan know better than other Malays in UMNO.

The blokes who robbed a Chinese Gold shop are Malays from Kg Gabus, Pasir Mas

Chinese Gold Shops in Kelantan aren’t many, but on the other hand, Malay Gold shops are a lot, in fact there are sited in every corner of the streets.

These two robbers, one a local Malay bloke from Kg Gabus, Tok Uban, had intentionally chosen to rob Kedai Emas Wing On, instead of robbing many other Malay shops along the same street. I don’t know whether he was a kind of racist or not, you know by robbing a Chinese shop. People tend to equate that too.

It puzzled me, didn’t you feel the same?. Well, no one would certainly know what a robber had in mind. The main thing they, the robbers wanted, always, is to run away with other peoples’ property. That is the robber’s job.

In the above case the suspect was shot dead by the police. And because he was a Malay, and was robbing a Chinese shop, well there wasn’t anybody who could come up giving grievances to him. After all he was a robber. Who cares.

Me, I would say, al fathihah to him. He was very brave to rob a Chinese shop, and got a death penalty on the spot, and was very kind not to rob Malay shops found everywhere in all the corners of the streets in KB.

Robbing may not be a good job, in fact it’s a criminal act. But, you know, there are robbers in every street of KL, in the shopping malls, in China Town, stealing money from you by selling counterfeit; telephones, hand phones, hand phone covers, computers with illegal software, counterfeit cigarettes, medicines, selling underage girls, drugs, cheating into buying illegal gadgets or many more things smuggled into the country, and these works of robbing two needs policing as well. These “robbers” robbed you by billion of dollars every year, you know. They get away with billion of dollars on this job and own large chunk of land properties in every state.

They are not being shot dead, these illegal sellers. They should have faced the same consequences.

Malay or Chinese. Or any nationals.

perompak maut di kb

Hello:

Go and tell your God. Nik Aziz didn’t give you a permanent job. And you need to support your lifestyle by robbing a Chinese shop. If I were you, I would also tell Him that you had no choice but to rob a Chinese shop. If you have succeeded in robbing the shop, you would perhaps have some money to pay for your mother’s medicine, or buy food for your kids. Or perhaps buy you a motorcycle so that you could travel to find a suitable job. Or tell him, it’s your intention to tell people like us, it was okay if you need money to buy food for your family, because nobody cares about you. Not even God. Ask HIM for forgiveness, mercy and all that stuff to make you an acceptable subject of the God. I am sure he would forgive you. I don’t know, next time if you would live again, if that is you believe, don’t become a robber. Be a nice man, cheating by selling counterfeit instead. You won’t die again. I am very sure of that, here in this country. You would be a rich man, like many Chinese in the towns.

More:

PS: Malays have been discriminated by the Chinese for jobs, and the state government has no hope in giving a brilliant idea on how people could cope with discrimination and the opportunity for stable jobs. Well, robbing can be the last one that is available. Pity on you Malay!.

 

Melayu boikot gunung. Bagaimana hendak di lakukan?

mountain

Bagaimana hendak di ratakan sebuah gunung?

Itu lah ibarat nya kerja yang di buat oleh Melayu Malaysia menjalankan kerja memboikot barangan Cina.

Pada post yang lepas saya bertanya “serious kah kita ingin memboikot barangan Cina?” dan kerja sebegini berkehendakan kerja padu yang amat berat.

Supaya, orang Cina DAP tidak gelakan kita, seperti mana para Yahudi gelak kan orang orang Palestin bila mereka berkata mereka akan boikot Israel.

Jikalau serius, maka implikasi nya amat serius kerana kita harus membahagikan dua kawasan di Malaysia.

Satu Malaysia dimana penduduknya di bandar bandar, dan satu Malaysia penduduknya di luar bandar, termasuk Sabah dan Serawak.

Dan itulah di lakukan oleh Nabi Muhamad apabila beliau keluar dari Madinah berhijrah ke Mecca.

Dan beliau telah berjaya bukan sahaja mengembalikan Madinah kepada Islam, malahan orang orang Madinah sendiri terus mengamati kekuatan agama Islam.

Tidak mungkin kita boleh meratakan sebuah gunung. Dalam jangka masa yang pendek.

Apa yang boleh dilakukan adalah dengan berkonsepkan pembahagian dua kawasan dalam satu negara, dua masyarakat dalam satu negara. Itu yang mesti di lakukan sekarang.

Aktakan kawasan Melayu sepenuhnya di semua negeri negeri Melayu. Dan tiada siapa harus berada didalam kawasan Melayu, melaiankan para pekerja upahan yang tidak bermastautin.

British telah merangkakan tanah Kawasan Melayu di setenggah tempat sahaja dan kita harus faham, akta ini harus di guna untuk memperluaskan kepada keseluruhan kawasan di negeri negeri seperti yang di lakukan di Kelantan. Dan bangunkan kawasan industri dan perniagaan baru hanya untuk umat Melayu dan Islam, atau penduduk tempatan. Penghijrahan kaum Cina di haramkan ke kawasan ini.

Kawasan kawasan simpanan Melayu di bandar bandar di bangunkan bertujuan untuk di jadikan sebagai pusat pengedaran barang barang keluaran Melayu sahaja yang di keluarkan oleh semua bandar bandar baru di negeri negeri Melayu untuk pasaran luar negara dan kawasan setempat sahaja. Bandar bandar baru ini di haramkan kepada Cina.

Manakala barangan Cina yang di usahakan oleh kaum Cina hanya di gunakan untuk pasaran luar negara sahaja, dengan itu sebuah gunung besar akan lama kelamaaan menjadi rata.

Semasa itu, kaum Cina terpaksa memperlajari bahasa Melayu, bercakap Melayu dan mengamal cara hidup orang orang Melayu untuk berurusan dengan bandar bandar baru orang orang Melayu seluruh negara.

Gunung boleh di runtuhkan.

Selamat mencuba.

PS: Cina telah lama membahagikan kuasa ekonomi hanya untuk mereka. Pecahkan ini. Baru kerja boikot itu boleh berjaya.

Kesan micro keatas pembahagian undi di kawasan BN dan PAS di Kelantan, amat menakjubkan.

UNTUK NEGERI KELANTAN – SILA GUNA PAKAI ORANG ORANG MELAYU DAN PRODUK SERTA PERHIDMATAN MEREKA SAHAJA TANPA WAS WAS.

MEREKA TIDAK ADA ANCESTOR YANG MENYURUH BALIK KENEGARA ASAL. INI LAH NEGARA ASAL MEREKA. BUANG CINA KE LONGKANG.

Kelantan terbelah dua. Sebelum ini, Kelantan di kuasai oleh PAS keseluruhan kawasan negeri Kelantan seluas 15,099 kilometer persegi.

PAS berkuasa di utara Kelantan. BN di selatan dan beberapa tempat di utara Kelantan.

Mengapa perkara ini berlaku?.

Pertama nya, akibat alam sekitar yang tidak teratur di kawasan utara seperti di dalam kawasan bandar Kota Bharu telah mengakibatkan ramai penduduk berhijrah keluar dari kawasan tersebut. Apa kah kesan negatif alam sekitar tersebut?

Jalan raya yang tidak mempunyai garisan bangunan untuk semua pembangunan linear yang mengunakan jalanraya besar menyempitkan pergerakan permotoran. Terdapat tanda tanda jalan raya dan iklan bertaburan di tepi jalan boleh menyebabkan kematian jikalau berlaku kemalangan. Rumah rumah di dalam kawasan bandaran yang tidak mengikut piawaan garis panduan perancangan bandar, tidak mempunyai sewerage dan talian paip air yang teratur, serta kegunaan warna yang tidak konsisten memburuk lagi keadaan alam sekitar.

guamusang4

Kerajaan PAS Kelantan di lihat tidak berminat untuk mengawal selia akta perancangan bandar dan mengemaskini segala pembangunan di dalam kawasan bandar dengan mengaktifkan penguakuasaan keatas kesalahan dalam akta tersebut. Mereka lebih berminat menguatkuasakan akta perancangan bandar dan melakukan nya hanya bermotifkan politik, seperti menyita bangunan apabila tuan punya menentang ideologi PAS.

Dengan penguasaan BN di selatan Kelantan, kita dapati persekitaran dan pembangunan di banyak kawasan ini seimbang dengan alam sekitar.  Pembangunan di Bandar Baru Gua Musang lebih teratur dan jalan raya yang lebih luas serta mengambil kira kesan alam sekitar seperti tidak ada penghalang di tepi jalan raya seperti jerujuk berbahaya mempamirkan iklan iklan dan tunjuk arah jalan yang tidak terkawal.

gua musang

Sudah tiba masanya, Kelantan mengambil peluang perbezaan ideologi di dalam pembangunan di selatan Kelantan. Gua Musang atau Jeli di jadikan pusat perdagangan segi tiga emas, Kuala Berang, Cameron Highland dan Kuala Lipis. Dengan ada nya perbangunan baru di selatan Kelantan dan menjadi pusat kommersial serta perhidmatan yang besar, ianya mampu menjadi pusat perdagangan yang terbesar di Kelantan mengantikan bandar Kota Bahru. Kesan sampingan diatas pembangunan ini juga boleh memberi kesan positif keatas pembandaran di Kota Bharu.

guamuasng2

Demographi kawasan Gua Musang dan Jeli mencatat perbezaan yang ketara dengan kepadatan penduduk yang kecil, walaubagaimana pun terdapat lebih 600,000 pengundi luar yang di label sebagai munafik oleh pemimpin PAS yang boleh diserapkan ke kawasan ini jikalau pembangunan segi tiga emas Kelantan berjaya di lakukan.

Terdapat kawasan kawasan yang menarik pelawat luar di kawasan ini, seperti Tasik Temegor dan juga Tasik Kenyir di Trengganu. Kedudukan kedua dua tasik itu yang tidak jauh jaraknya dari Gua Musang boleh di komersial kan. Penemuan emas dan lain lain bijeh berharga boleh di terokai. Kawasan balak yang harus di lebarkan dengan kesan ekonomi tambah nilai, juga boleh memberi impak besar kepada kemajuan di kawasan ini. Pusat sukan dan rekrasi harus di perkembangkan dengan memajukan lagi sukan sukan berbasikal, trak, dan lain lain sukan lasak boleh memberi impak besar kepada kemajuan Gua Musang dan sekitaran.

guamusang3

Jikalau Datuk Pa berkata bahawa BN ingin membangun bersama penyokong yang menyokong BN semasa PRU 13, ini lah salah satu cara yang lebih berkesan untuk perancangan jangka masa panjang. ECER boleh di gunakan bagi membangunkan rakyat Kelantan yang telah lama ketinggalan didalam menikmati pembangunan yang bersih, moden dan berketerampilan seperti yang terdapat di lain lain negeri.

BAWA BALIK KESEMUA PENGUNDI LUAR YANG DI LABEL OLEH PAS SEBAGAI KAUM MUNAFIK!!!!

PS: GUNA PAKAR KAUM MELAYU SAHAJA UNTUK BERJAYA DI MALAYSIA, TANPA WAS WAS.

Tok Pa, tak usah tunjuk baik lah hendak bina highway, buat baik pada kita dulu yang support you.

Janji di tepati. Jangan.

Mereka tak tepati janji, awak sibuk nak tepati janji.

Tak payah fikir lah hendak buat itu dan ini di Kelantan tu.

Awak tolong orang yang tolong awak dulu. Jangan nak tunjuk baik, tak payah lah.

Tolong orang orang awak dulu. Nanti orang ikut cara Nik Aziz ludah muka tu kerana geram.

Jangan nak tunjuk baik lah dalam zaman ini.

Melayu Malaysia kena ikut perangai Melayu Kelantan, bijak dan berdikari

Siapa yang bijak ? Melayu atau Cina?

Soalan provokasi yang akan pecah kepala orang yang bertanya.

Tetapi, aku reda lah. Kerana politikus DAP kata, Melayu bodoh sahaja undi BN!.

Aku undi BN maka dalam istilah mereka aku bodoh.

Baiklah, bila aku ke pasaraya, aku lihat kumpulan muda anak anak Cina berkomunikasi. Mereka mengata ngata kaum Melayu perlu di tipu, kerana mereka bodoh, sedangkan perbualan mereka dalam bahasa Cina amat senang di fahami.

Bila kita dengar mereka bercakap dalam bahasa Melayu, mereka fail, dalam bahasa Inggeris, mereka fail, jadi bila mereka berkata mereka pandai, kepandaian mereka adalah kepandaian untuk menipu, dan mereka tidak akan tipu bangsa mereka tetapi akan menipu bangsa Melayu dan lain lain bangsa terutama bangsa India.

Kepincangan mereka didalam urusan berbahasa adalah kerana mereka di banggakan dengan bersekolah Cina yang bertaraf longkang. MCA harus memberi penerangan jelas tentang perlu nya bangsa Cina berubah ke arena antarabangsa dengan mengenepikan kehendak kaum mereka kepada bahasa Cina. Sebenarnya mereka ketinggalan jauh ke belakang di dalam arena keterbukaan atau liberalism yang melanda seluruh pelusuk dunia. Dan bermegah megah dengan ketinggalan itu.

Mereka tidak di terima oleh kaum Melayu di bandar bandar kerana sikap mereka bermegah dengan bahasa mereka. Mereka berpisah di semua arena di bandar bandar.

DAP bertungkus lumus merenggangkan pola perbezaan ini tetapi hampir 100 peratus peserta mereka terdiri dari kaum Cina kerana kaum Cina dan Melayu telah lama di pisahkan oleh keegoan bangsa Cina dengan bahasa mereka, tetapi kecundang di dalam pergunaan bahasa Inggeris dan lain lain bahasa.

Melayu mengunakan masyarakat Cina untuk melindungi kegiatan tidak bermoral mereka. Dan sikap tidak bermoral tidak menjadi isu besar kepada kaum Cina, seperti tidak berpuasa, kegiatan maksiat, berjudi dan lain lain perkara yang besar besar seperti merasuah.

Bagi orang Melayu Cina hanya di gunakan sebagai perisai bagi mereka melakukan kegiatan tidak bermoral dan bagi orang Cina Melayu adalah kaum yang boleh di tipu kerana mereka tidak bermoral tinggi dan berakhlak rendah.

Perbezaan nilai didalam masyarakat ini timbul apabila anak anak kecil di persekolahkan didalam berbagai bagai sekolah yang tidak baik kepada perpaduan Cina dan Melayu.

Asas pemerintahan kolonial membenarkan kaum Cina membina aset penting mereka dengan memberi tanah yang besar besar.

Kaum Cina lah yang paling ramai mempunyai tanah yang luas luas beratus ekar sedangkan anugerah tanah kepada umat Melayu hanya kepada keluasan 2 ekar kebawah kerana kata mereka Melayu mempunyai simpanan tanah Melayu.

Dengan aset yang besar besar ini lah Cina membina empayar besar di Malaysia bukan kerana pandai tetapi kerana aset yang di beri secara percuma. Hasil dari kegigihan mereka yang terdahulu maka walau pun bodoh mereka berjaya mendahului kaum Melayu.

Bersambung; ada call kena jawab dari hand phone ini.

Okay aku dah jawab phone call.

Tengok macamana orang Kelantan menundukkan masyarakat Cina di Kelantan ke taraf cucuk hidung.

Cina Kelantan tidak berbahasa Kelantan di pinggirkan, lagi lagi mereka yang bersekolah Cina.

Kedai Cina yang tuan nya ego dengan bangsa mereka di tinggalkan melain kan mereka mengamal budaya kaum Melayu dan berbahasa Melayu Kelantan.

Mereka yang sombong dan berlagak dengan bahasa mereka akan di halau atau di pinggirkan dari pergaulan harian. Kaum Melayu Kelantan tidak akan membenarkan mereka tinggal di dalam kawasan mereka jikalau bongkak sombong dengan budaya dan bahasa mereka.

Sifat Melayu Kelantan yang patuh kepada agama tidak memerlukan mereka bergantung kepada Cina untuk menyuruk keburukan mereka kerana mereka berpuasa di bulan ramandan, tidak berjudi, dan tidak melakukan maksiat.

Jadi mereka tidak perlu Cina untuk melindungi kegiatan tidak bermoral seperti Melayu di Selangor, Perak, Pahang dan Penang.

Mereka bermoral tinggi jadi keperluan kepada kaum Cina untuk melindungi kegiatan tidak bermoral mereka tidak ada.

Jadi isu isu besar dalam perbalahan umat Melayu adalah berkisar dari isu pokok ini dimana Cina berangapan mereka itu pandai dan Melayu itu bodoh. Sedangkan kita semua di anugerahkan tuhan dengan kepandaian masing masing.

Tidak ada siapa pandai atau bodoh, cuma sistem nilai yang di reka itu menyebabkan sesuatu kaum itu kata mereka lebih pandai. Sekiranya Cina itu pandai mengapa mereka buang semua keegoaan bangsa Cina mereka di Kelantan, dan terima baik Melayu Kelantan sehingga menganut agama Islam dan berumah tangga dengan orang Kelantan?.

Dengan contoh keadan sosial di Kelantan ini menunjukan orang orang Melayu Kelantan lebih pandai dari kaum Cina di negara ini didalam hal ehwal menjaga nilai kebaikan diri orang orang Melayu.

Aduh ada call lagi, aku sambung sikit lagi lah ya!

Our dream Cabinet – DO NOT INCLUDE ANY CHINESE

Many Chinese want cabinet to include all races to make it balanced and towards national reconciliation.

GRASS ROOT and the Voters who voted BN say NO TO CHINESE REPRESENTATIVES In the cabinet and all people can now refer to MALAY AND EAST MALAYSIAN reps for government services.

NO NO NO NO NO To the Chinese.

Listen, listen, listen, NO NO NO to the Chinese rep in the line up!!!.

WE are not friend anymore. No more bluff and bullshitting. Eat your mouth out. Did you know that I voted Chinese BN reps for my constituencies? What do I get out if it? You asked about my sincerity? A great question. I am a bloody Malay you guys wanted to overthrow out from the government!!.

Now we see more and more Chinese come in with recommendations to BN Najib for him to place and include Chinese in the line up as if forgetting the PRU 13 result which agreed that the line up must dump the Chinese out of the government.

That’s no reconciliation, that is to give face to the ugly Chinese who at the first place is to dump Malays and BN out of this country’s politics.

Reconciliation means to teach you guys as we teach Kelantanese Chinese how to respect the Malays. Be part of us or get out from our daily routine!!!. No big deal when there are no Chinese around.

Learn our lesson well, after all what is wrong Chinese come and meet up the Malay for government services? Aren’t they have brains and hearts to give you the support the support and wishes you have abandoned last five years?. Do you think only you have brain? If that is the case, now you get what you wanted in the first place, i.e out of the government when your brainy brain ask you to vote DAP last week!. So why do you ask for the Chinese representative in the government???. Walk your brain’s talk please.

Show proof that you can speak Malay well before claiming to represent us. This is the way Kelantanese teach Chinese in Kelantan. We don’t accept Chinese who don’t know our culture. Najib, please learn a thing or two from us, the Kelantanese. You want Kelantan, don’t you?, Learn how to love us first.!!!!!! We do a good thing to the Chinese in Kelantan. We make them respect us and talk like us. Be part of us. Not on the other way round.

On the Mahathir‘s opinion that Chinese needed in the Cabinet, oh well if that is so, the government can refresh a secondary line up which doesn’t have ministerial and legislative power to deal with minority group and all immigrants related issues. Why not, that’s a reconciliation too.

Listen, listen, listen, Dr Mahathir. You’ve done great jobs during the campaign, please get a good rest and forget lah about “Chinese needed in the Cabinet”. It doesn’t matter much to us anymore. We are the young Malays who have supported you guys during the last PRU 13!!!. So listen, get a good rest will you?. Campaigning is over. Thank you.

PS | Our Culture says, you busuk hati, you go away and eat your “punai out” and don’t come back, please!!!!,

Tok Pa angan jer – kesian kepada aku dan lain lain orang Kelantan yang tolak PAS mati matian.

Mesti ada yang tak kena dengan cara atau perangai orang orang pertaruhan aku untuk balik berkerja di Kelantan bawah BN.

Apa benda eh?

Perhubungan UMNO negri kut. Beri budget yang baik tak di gunakan sebetul nya kut. Atau masuk poket sendiri kut. Mana aku tau, engkau cakap ler pada aku, kerana aku nak tau!!.

Atau perangai ketua ketua kita ni belum betul betul baik kut, jenis tak tolong orang secara serius kut, atau secara real real hanya main main tipu tipu kut. Hanya ambil gambar suka suka nak tunjuk hebat bersama rakyat, bukan main lagi bersama rakyat. Dan masuk facebook. Konon.

Tetapi jumpa member member lama yang sudah tolong semasa dia susah susah dulu kala buat tak tahu saja kut. Ini jenis semacam tarak budi pekerti yang baik baik kut, semacam orang PAS yang menang tu, nak tunjuk tunjuk saja ni.

Kalau semacam ini, sudah lima belas tahun perangai sama, tak payah lah susah susah hendak ambik Kelantan, baik berhenti saja nak ambik Kelantan.

Orang politik ni kena lah tolong orang. Bukan kena tolong monyet atau harimau.

Bo La Wei UMNO, berhenti, tukar lah orang orang nih.

 

Putra Jaya – Fakta Pekerja Kerajaan adalah Rakyat Kelantan harus di lihat secara serius dan di ganti dengan rakyat dari negeri lain.

Walaupun BN menang dengan majoriti 5, 541 undi, perkara yang ketara ialah bagaimana pegawai kerajaan boleh memberi undi kepada Husam Musa sebanyak 4,402 undi, sedangkan beliau adalah seorang pemimpin negeri Kelantan yang tidak mempunyai kaliber mempengaruhi pengundi celik mata dan hanya boleh mempengaruhi para pengundi kelas bawahan yang mempunyai daya fikiran rendah dan taksub.

Keputusan kerajaan Pusat mengambil para pekerja dari kalangan bawahan dari rakyat Kelantan dan di letak sebagai pengundi di Putra Jaya menimbul kan persepsi bahawa tindakan itu tidak memberi kesan positif keatas kalangan kaum ini yang masih taksub kepada pemimpin berkualiti rendah dari Kelantan. Di beri perkerjaan tetapi lawan boss. Buang lah jenis ini secepat mungkin. Ini berlaku di semua negara dunia. Harus di buang orang yang tidak berterima kasih kepada pertolongan orang lain.

Sudah sampai masa kerajaan menolak permintaan pekerjaan dari rakyat Kelantan, dan di beri peluang pekerjaan kepada rakyat dari negeri lain seperti Johor, Selangor, Kedah, dan lain lain negeri.

Ahli Tegar PAS menakutkan pengundi Kelantan dengan cerita cerita karut marut

Sudah bertahun mereka ini memberi gambaran gambaran yang tidak jelas dan mengunakan penerangan yang tidak jelas tersebut untuk menakutkan orang ramai supaya mengundi PAS.

Apa kah penerangan fakta yang tidak jelas di gunakan itu?.

“Penyanyi “Bo Lah Wei” telah mati jatuh kerana menyanyi lagu “Bo Lah Wei” untuk menukarkan kerajaan mereka!.

Satu.

Sedangkan beliau masih segar bugar.

Dan mereka menciplak lagu dia dengan versi PAS.

Ciplak hak cipta orang lain adalah gerak kerja yang mampu di bina oleh PAS.

Dua.

Lain lain cerita ialah menakutkan manusia dengan cerita pelik.

Bila orang komplain tentang kelemahan Nik Aziz dalam hal hal ekonomi di katakan mereka yang buat komplain itu menjadi bisu, dan orang yang komplain tentang peribadi Nik Aziz pula terus jatuh mati.

Bila corak ini di guna oleh mereka yang amat pakar memanupulasikan perkara perkara yang menyentuh perasaan orang orang lemah fikiran, maka ianya menjadi aliran melemahkan penduduk Kelantan yang telah lama di manipulasi dengan cerita karut marut dan berasaskan ilmu taksub.

Dan kita penggundi baru harus sedar bagaimana penipuan licik kaum dan para pemimpin PAS untuk mereka hidup senang dan kaya raya mengikut keadaan masyarakat di Kelantan. Kaya mereka saudara saudari semua, jangan tertipu dengan zuhud mereka itu. Kita miskin dan terus miskin.

Sampai bila kita harus terima penipuan kaum mengaku ulamak ini?.

Besuk kita tentukan mereka semua ini menerima balasan tuhan dengan menjatuhkan mereka dari meneruskan sebuah kerajaan yang suka memberi gambaran yang tidak jelas seperti ingin menipu rakyat yang mereka anggap bodoh dan lemah dengan cerita cerita katut marut.

Biarkan mereka pada hari Isnin ini berada di Pantai Cinta Berahi dan memandang mandang ke langgit mencari cari bulan di malam malam gelap mereka. Dan hidup lah mereka dengan hasil lumayan dari kita semua semenjak memerintah hampir 23 tahun.

Hidup Melayu Kelantan. Hidup UMNO hidup BN.

Maaf cakap, Nik Aziz adalah Zorro yang pecat Ustaz Nasaruddin MP di Bacok.

Orang Kelantan sudah tidak sabar tunggu 5 hb Mei ini. Terutama masyarakat Islam di Bacok Kelantan. Meluat luat melihat muka Zorro, yang pada sesuatu masa di kenal sebagai tok Guru, dan dalam sesuatu masa di kenal sebagai Robin Hood.

Zorro lah yang pecat Nasaruddin. Nasaruddin mencerita dan memberi amanat kepada umat Islam bahawa DAP akan mengunakan agama Christian sebagai agama rasmi di Malaysia semasa berceramah mengenai sambutan kemenangan DAP di Miri, Serawak.

Kerana sebab pendedahan fakta itu Zorro buang ustaz Nasha, kerana Zorro bukan beragama Islam, beliau tidak ada agama dan cenderung membenarkan DAP ubah Malaysia menjadi negara Kristian.

Semasa dia menyamar sebagai tok Guru dia berkata negara berpaduan dengan UMNO tidak akan wujud, kerana UMNO itu kafir.

DAP itu ISLAM kah sehingga apabila Nasharuudin pecah tembelang DAP untuk ubah Malaysia kepada negara Christian, Zorro bersusah payah dengan faktwa dan belebongwa main peranan memecat ustaz Nasha?.

Apabila tersebar di internet bahawa Zorro ubah peranan menjadi Robin Hood dengan mempunyai berpuluh keping atau bidang tanah, beliau berkata hanya pemegang amanah.

Ini cara pegang amanah semacam Robin Hood lah. Lepas simpan lama lama baru cakap pegang amanah. Robin Hood dan Zorro buat kerja seperti itu.

Sekarang saya hendak tanya, Nik Aziz ini orang ke gapo?. Islam tolak, Budda terima. Islam tolak, Christian terima. Orang biasa tolak, pondan dan gay serta umat kaum Loh terima. Orang baik baik tolak, penzina terima.

Jadi dia ni jenis apa, orang ke gapo dia nih?.

Cuba jawab.

20130501-201209.jpg

Para pengundi Bacok tak tahan tunggu 5 Mei untuk pangkah BN.

TPM di Jeli, bersama Gelombang Merah – Tukar

Gelombang Merah mendapat kunjungan TPM.

Jambatan Manek Urai dah siap. Jambatan Palekbang belum siap siap, pada hal sudah ada batu asas bertahun tahun dahulu. Betul betul Pelik aBang oii.

Gelombang Hijau, mendapat lawatan Zorro. Z, Z. Z zzzzz. Semakin hari nampak bertopeng dan sudah nampak hanya dua biji anak mata.

20130501-183329.jpg

20130501-183346.jpg

Dakwat kekal tidak hilang di dahi Pa Ali – pengamal tasauf

Para pengamal tasauf berpendapat titik dakwat hitam di dahi Pa Ali tidak dapat di hilangkan dan tetap berada tercalit di dahi beliau.

Walau pun di basuh dengan apa apa jenis pembasuh kimia seperti yang dinyatakan oleh pengamal media pro pembangkang tentang dakwat kekal PRU 13, namun bekas dakwat hitam itu masih terserlah di dahi beliau.

Ramai berpendapat bahawa bekas dakwat hitam di dahi itu menyerupai huruf Z yang boleh membawa maksud Zuhud, dan pendapat dari pengamal tasauf bentuk huruf Z itu pula boleh memberi makna Zina.

Manakala dakwat kekal yang tercalit di dahi Nik Aziz pula menyerupai huruf yang sama berada di dahi Pa Ali, yaitu huruf abject Z.

Walau pun sama huruf, ramai berpendapat bahawa Z didahi Nik Aziz pula membawa maksud Zuhud.

Pengamal tasauf pula berpendapat huruf Z di dahi Nik Aziz itu mungkin bermaksud Zorro, iaitu kerana lain cakap lain buat seperti Zorro yang bertopeng pada waktu malam. Atau, nampak Zuhud, tetapi sebenarnya Zorro.

Money Festa PAS Kelantan

Money Festa PAS

RM100 untuk semua orang yang baru lahir. Jikalau dapat duit royalti dari Petronas.

20130429-213916.jpg

Saya pun ada money festa, yaitu saya akan sedekah RM 1,000 seorang pelajar university sekiranya saya kena mega 4D.

Kerajaan PAS Kelantan – apa yang di canang tentang Royalti itu adakah Loyarburuki?.

Kelantan

Kelantan (Photo credit: Wakx)

Kerajaan Kelantan dengan kepimpinan ulama seharus nya bercakap telus, supaya rakyat bawahan seperti saya mengerti hati budi, kepakaran peribadi pemimpin dan semangat iktiar mengembelingkan kuasa berfikiran maju membantu rakyat seperti saya, dreber dreber taxi prabet sapu, dan lain lain pekerja di Kelantan serta rakyat marhein lain.

Tidak cukup mengatakan bahawa mereka itu tidak mempunyai kepakaran mencari duit untuk rakyat lalu perlu berperanan politik membelasah kerajaan persekutuan mengenai isu Royalti.

Sedangkan segala bentuk peluang ekonomi di perjuangkan untuk rakyat Kelantan oleh orang orang Kelantan luar negeri Kelantan di pandang sepi kerana mereka adalah peminat setia UMNO.

UMNO ke tidak UMNO, kepakaran dari rakyat Kelantan luar negeri Kelantan yang telah berhijrah keluar kerana peluang tidak terjamin dibawah kerajaan PAS, cukup berperanan besar menolong PAS dan orang orang Kelantan sekiranya orang orang PAS menerima baik bukan menolak cadangan cadangan itu kerana berpolitik “UMNO itu haram”.

Jikalau UMNO itu haram, dan PAS itu halal, dimana kah halal nya tempat tempat atau kawasan yang di bina PAS?.

Dan perlu di beritahu bahawa kepakaran ahli ahli pemimpin PAS adalah merancang sesuatu bentuk politik bersentimen kepada aras membenci UMNO seperti Royalti.

Kepakaran lain tiada.

Isu royalti ini bukan perkara baru malah kerajaan pusat telah lama ingin memberi peranan mengerudi minyak kepada kerajaan PAS dalam tahun 1990 an lagi, namun oleh kerana kenkangan UMNO itu haram serta kejelikan ilmu yang cetek dalam barisan pimpinan mereka, perkara itu di persia siakan. Tentu sekali kita rakyat Kelantan hidup didalam kerugian besar.

Ilmu agama berteraskan parti PAS hanya terdapat di Kelantan dan Malaysia sahaja. Dan bagi kumpulan ini mereka lah ahli syurga. Mereka tidak mempunyai ilmu lain.

Sekiranya hanya orang orang PAS sahaja yang memasuki syurga, maka dengan bilangan mereka di Kelantan dan lain lain negeri di Malaysia, sudah tentu amat lah sedikit jumlah penduduk syurga selepas kiamat nanti. Adakah ini benar mengikut al Quran?.

Sebenarnya kebenakan jiwa dan akal pemimpin mereka telah meletakan diri kita rakyat marhein di Kelantan dalam neraka bersama mereka kerana kebodohan dan keangkuhan pemimpin yang kita pilih dari barisan PAS.

Kerajaan Persekutuan mengembelingkan seramai 80, 000 orang kaum pekerja di Kelantan untuk membantu rakyat seperti kita tanpa heboh heboh dengan doa PAS KO.

Sedangkan mereka hanya memberi kerja kepada hampir 7,000 orang orang PAS sebagai kakitangan kerajaan negeri sambil berdakyah politik UMNO itu kafir.

Jikalau kerana politik kerajaan negeri tidak berganjak dalam menolong rakyat marhein seperti kita, sudah sampai masa nya kita menyahlakukan kerajaan Kelantan dan menganti kan kakitangan kerajaan negeri yang pasif dan tidak berketrampilan maju.

Sebenar nya PAS adalah sebuah parti mati, itu lah yang dinyatakan bahawa syurga milik mereka.

Dan saya khuatir adakah penduduk syurga hanya sedikit di hari kuamat nanti?, atau adakah 7,000 kakitangan kerajaan negeri itu sebenarnya adalah penduduk neraka kerana telah menjadi penghalang kebaikan dari UMNO kepada rakyat Kelantan dengan berpolitik sempit UMNO itu kafir.

Ada kah hanya 900, 000 umat di syurga sedangkan kita mempunyai berbillion umat Islam di seluruh dunia.

PAS tidak ada di negara CINA dan adakah kerana PAS tidak wujud di CINA maka umat ISLAM CINA yang berjumlah ratusan juta berada di dalam neraka jahanam? Tidak adil kepada umat Islam di Cina dikatakan sebagai kafir dan tidak akan masuk syurga kerana mereka bukan ahli PAS!. Tetapi itu lah hakikat nya bila mereka mengatakan UMNO itu kafir dan tidak akan masuk syurga.

Tentu lah isu Royalti yang di pertengahkan itu adalah satu dakyah politik loyar-buruki kerajaan PAS Kelantan, seperti bagaimana sedikit nya umat Islam di syurga kerana ahli UMNO dan umat ISLAM dunia lain bukan ahli PAS.

PAS dan DAP is dead. Mati.