Hudud goes modern, except public hanging, for criminals in Iran

tehran style

A modern machine instead of chopping hands using a sword.

tehran stlye

Public hanging is still preferred for cases involving adultery or other heavier sharia offences. Minor cases like hair cut, probably your nose will be hammered or sliced into half.

Probably, by any reason, what has MCA told us that by voting DAP would make an easy ploy by PAS to introduce similar machine in cutting hand, or nose, or whatever it wanted to cut off, in defense of Islamic rules, such as minor offences by non Malay‘s harry-cuts, is right after all. So you the Chinese, still want to pull big brothers DAP  along side walking the path to the highway of hell?.

Think twice. I am an intelligence person, like you. So, you better make a good choice. Don’t follow low-class politicians who have no standard.

PS: Some nuts in PAS say William death body was a carcass. Bloody shit low-class nincompoop politicians.  

Obama and Persian Dilemma

Brian R Gibson | The Majalla | 13 november2012

The question of an attack on Iran has become the subject of intense debate over the past few months. What is puzzling about this debate is that it has not centered on Iran’s nuclear program or whether Iranians seek to obtain a nuclear bomb, but rather on whether Israel or the US (or both) will attack Iran to prevent this.

The re-election of Barack Obama to a second term is important, yet the situation vis-à-vis Iran and Israel has not changed significantly. Iran still faces harsh sanctions and its economy is on the brink of collapse; nevertheless, its nuclear program continues to advance unchecked and the regime does not show signs of weakening its grip on power.

Likewise, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu faces elections in January 2013, but is likely to win a resounding victory; Iranians will also go to the polls in 2013 to elect a new president and Majlis (parliament).

The outcome of these elections will neither change the overall threat Iran’s nuclear program poses to Israel nor the military threat Israel poses to Iran.

Caught between the risk of an Israeli attack on Iran or an Iranian attack against Israel is the United States, desperately trying to avoid the outbreak of an Iranian–Israeli war, the consequences of which are unpredictable.

read full text here:

For those who perfomed takbir in ceramah Pas for all – do you fully understand the meaning of Takbir? Oh really?

Parent guidance is advice.

This is just a reminder for some people, those who don’t really understand the true meaning of takbir, to ponder a bit about the practice elsewhere else. I believe, the truth about it is deeply rooted in the religion itself. It gives a sense of being humble to God and that for whatever they do after that ritual of takbir, even by hanging people in the street for whatever reasons, should be at the mercy of God, Allah.

In this case, they do it for God. It will be difficult for people from non-Muslim community to understand the true meaning of takbir, therefore, it is advisable for you to learn it a bit before joining such a practice in the ceramah that you have attended or will be attending.

Different religion has different perception about punishment involving adultery or similar crime. I hope that those who use to practice such takbir here will not be the one hanged such as in the men in this episode happened in Iran, as the video proof.

Gog forbids.

Who knows, everything can happen when people need money and power to survive.

Insaf bro, don’t follow blindly the people who have extreme political agendas.

TAKBIR>>

Mat Bond asks “Mek Yem oh Mek Yem who do you give vote now?”

“Anak muda merempat di negeri orang cari kerja.”

“Pelabur  nga tak mari kalu kita pilih pemimpin kelepek pisang, kecek kelu kelik, kelu kelik,kelu kelik payoh hendak buat kira.”

“Mana hendak cari tino hudoh hak hidung serupa kura.”

“Haram haram alah ka orang, alik dia halal sokmo.”

“Ada pitis beli bendera pancak tepi jalan.”

“Air paip kering garing.”

“Ngupat kat orang.”

MM2H disalahgunakan dan jadi hub dadah rantau Asia

Map of Asia, the Middle East was cropped right...

Image via Wikipedia

Kerajaan Malaysia banyak membantu pasaran hartanah yang 80% dikelolai oleh CMBI atau yang dipegang oleh firma besar yang tersenarai di bursa saham, juga 60% adalah dikuasai CMBI.

Kerajaan juga telah membentuk berbagai bagai agensi atau syarikat penuh milik kerajaan bagi memberi ransangan keatas pasaran hartanah di Malaysia seperti Malaysia Property Incorporated (MPI), MIDA dan sebagainya, termasuk Malaysia My Second Home program.

Terdapat lebih 13,000 warga asing menetap di Malaysia tanpa perlu memperbaharui visa selama 10 tahun dan mereka yang layak dikehendaki menyimpan desposit sebanyak RM500,000 (50 tahun kebawah) atau RM350,000 (50 tahun keatas) selama satu tahun sebelum boleh mengeluarkan separuh dari simpanan itu selepas menetap selama satu tahun. Walaupun deposit itu mungkin mencecah angka RM5.525billion yang memasuki pasaran kewangan negara, namum wang sebanyak itu adalah kecil dan tidak berbaloi jikalau dibandingkan kerumitan yang mungkin timbul dari mereka yang telah menyalahgunakan dasar atau hasrat kerajaan memberi ransangan kepada pasaran hartanah yang rata rata dipegang oleh CMBI. Melayu kecap apa? Loan bank?.

Ternyata hasrat kerajaan untuk membenarkan rakyat asing membeli rumah RM500,000 keatas bagi menolong CMBI telah digunakan oleh rakyat Iran untuk mengedar dadah terbesar di Asia.

Silap langkah, Malaysia akan menjadi hub cartel dadah terbesar di Asia Tenggara dengan ada nya agen sepenuh masa dari warga asing luar negara yang telah berhijrah mengunakan MM2H sebagai cover-up.

MM2H juga dilihat menjadi fakta kepada kenaikan harga rumah tempatan yang telah memberi keuntungan besar kepada firma perumahan dan keluarga CMBI yang telah monopoli industri pembinaaan perumahan tanpa disedari oleh kebanyakan rakyat jelata.

Walaupun berita kemunculan salah guna kemudahan dibawah scheme MM2H ini hanya kecil, tetapi muncul nya famili jual dadah di Malaysia yang di usha oleh warga asing mendatangkan tanda tanya bagaimana mereka boleh tiba ke Malaysia dengan menjalankan operasi besar besaran tersebut jikalau tidak kerana ada avenue tertentu seperti MM2H.

Sememangnya kita ingin memperkenalkan Malaysia kepada dunia, serta ingin menolong pemaju perumahan CMBI ini untuk mendapat keuntungan besar. Tetapi jikalau dengan menolong mereka dan mereka pula (CMBI) menolak dasar kepimpinan BN (KR1M dan sebagainya) serta program itu juga mendatangkan masaalah dalaman besar seperti penghijrahan raja dadah antarabangsa menetap di Malaysia, program seperti ini walaupun memberi kesan positif keatas pasaran kewangan bank, ianya memberi kesan buruk jangka panjang kepada negara.

Oleh yang demikian adalah wajar kerajaan melihat kembali kaedah penghijrahan warga asing melalui meminta wang mereka sebagai ganti tempat menjadi warga temporari Malaysia, dan membenarkan mereka bekerja di dalam negara Malaysia. Mereka boleh bekerja sebagai ketua lanun memproses dadah untuk Asia dan Dunia.

CMBI = Cina Malaya Bukan Islam.

Kuasa tentera di Timur Tengah.

Dibawah ini disenaraikan jumlah kelengakpan ketenteraan negara negara bergolak di Timur Tengah, dan sebagai perbandingan kekuatan ketenteraan Malaysia juga di nyatakan dibawah ini.

Iran (No. 12): penduduk = 77.8 million, sesuai untuk tentera = 39.55million, aktif dalam servis =545,000, peralatan senjata tentera darat = 12,393, jet dan kapal udara = 1,030, budget ketenteraan = USD9.174billion, Reserve =USD75.06 billion, kuasa membeli = USD818.7billion, peralatan tentera laut = 261, kapal selam=19, MLRS =200.

Israel(10): penduduk =7.4 million, sesuai untuk tentera = 2.96million, aktif dalam servis =187,000, peralatan senjata tentera darat = 12,552, jet dan kapal udara = 1,964, budget ketenteraan = USD16billion, Reserve =USD66.98 billion, kuasa membeli = USD219.4billion, peralatan tentera laut = 64, kapal selam=3, MLRS =138.

Saudi Arabia (No 26) : penduduk = 26.13 million, sesuai untuk tentera = 13million, aktif dalam servis =233,000, peralatan senjata tentera darat = 8,574, jet dan kapal udara = 1,200, budget ketenteraan = USD39.2billion, Reserve =USD456.2billion, kuasa membeli = USD622billion, peralatan tentera laut = 77,  kapal selam=0, MLRS =65.

Syria (35): penduduk = 22.5million, sesuai untuk tentera = 9.9million, aktif dalam servis =304,000, peralatan senjata tentera darat = 25,406, jet dan kapal udara = 830, budget ketenteraan = USD1.8billion, Reserve =USD17.9 billion, kuasa membeli = USD107.4billion, peralatan tentera laut = 19, kapal selam=0, MLRS =1,200.

Qatar (55): penduduk = 845,000, sesuai untuk tentera = 426,000, aktif dalam servis =11,800, peralatan senjata tentera darat = 760, jet dan kapal udara = 92 budget ketenteraan = USD816million, Reserve =USD22.4billion, kuasa membeli = USD150.6billion, peralatan tentera laut = 86, kapal selam=0, MLRS =7

Malaysia (27): penduduk = 28.7million, sesuai untuk tentera =12.4million, aktif dalam servis =124,000, peralatan senjata tentera darat = 2, 465, jet dan kapal udara = 258, budget ketenteraan = USD3.56billion, Reserve =USD106.5billion, kuasa membeli = USD414.4billion, peralatan tentera laut = 65, kapal selam=2, MLRS =36.

Ada ura-ura Israel akan menyerang Iran, dan penganalisis ketenteraan dan juga ahli politik ramai yang menyatakan bahawa Israel hanyalah ingin mengertak Iran.

Walau bagaimana pun, jikalau itu berlaku, negara negara yang bergolak akan menerima tempias dari tidakan Israel adalah Saudi Arabia dan Qatar, dan kesemua negara negara Arab akan terus dilanda kerusakan kemasyarakatan. Iran akan menyerang Israel serta kesemua asset US di Timur Tengah.

US tidak ingin melihat Saudi Arabia terlibat secara langsung kerana Saudi Arabia mempunyai asset serta budget yang besar dan akan menguntungkan US didalam semua urusan pembelian senjata. Walaubagaimana pun, pertentangan diantara Wahibi dan Syiah semakin jelas dan Iran akan mengambil kesempatan untuk melanyak Qatar dan Saudi Arabia.

Israel mungkin mempunyai asset nuklear dan ini membimbangkan keseluruhan negara Arab.

Dengan jatuhnya Syria, yang telah dikelamkelibut oleh pihak CIA, maka Israel mempunyai peluang besar untuk melanyak Iran tanpa sekutu kuat mereka di Syria dan Lebanon. Lebanon bergantung hidup dengan Syria didalam ketenteraan. Dengan jatuhnya Libya, Israel di lihat semakin berani tetapi masih meragui kekuatan mereka untuk menghadapi Mesir, Syria, Lebanon dan Iran.

Syria walaubagaimana pun menpunyai asset tentera darat yang kuat, dan CIA telah memainkan psychology dengan menyatakan ramai tentera darat Syria berpaling tadah, dan berharap dengan itu melemahkan kekuatan asset tentera darat Syria serta menjatuhkan Assard.

Itu lah US sedang berusha menimbulkan masaalah yang sama di Syria sebagaimana di Libya supaya kawan rapat Iran di Syria di jatuhkan, dan akan memberi lampu hijau supaya Israel menyerang Iran.

Tetapi yahudi tetap yahudi, belum di beri lampu hijau mereka sudah pun bertindak untuk menyerang Iran.

US menduduki Afghanistan, Iraq, Qatar, Saudi Arabia, dan sekarang melalui Qatar, Libya. (Qatar dilihat cuba mendalangi pemerintahan baru di Libya).

Bila penduduk minoriti Timur Tengah (Israel 7.4 million) membuli penduduk besar (Iran 77.8 million) jelas memperaksikan cara DAP (CMBI) ingin menjatuhkan kuasa dan perniagaan Melayu di Nusantara. Kedua dua fael manusia buruk di alaf ini.

Bagaimana keadaan pasaran hartanah kediaman, jatuh ke?

Photo of the Kuala Lumpur, Malaysia.

Image via Wikipedia

Cuba kita dengar apa Hitler cakap tentang beli rumah semasa loan atau pinjaman terlalu murah. Tiga empat tahun sudah kita diberi hutang yang tinggi dengan kos pinjaman yang teramat murah. Kita pun berhutang banyak kerana ianya murah. Jadi semua manusia di Kuala Lumpur beli rumah.

 

Di Kuala Lumpur dan sekitar harga rumah naik sampai average RM560,000 yang lima tahun lepas hanya RM250,000. Ini bererti harga rumah adalah sebanyak 175 kali gaji bulanan atau 14.5 tahun jumlah gaji atau pendapatan seorang pekerja di Kuala Lumpur yang purata nya diantara RM3,200 sebulan. Lima tahun lepas harga rumah hanya 78 kali gaji bulanan, atau gaji selama 6.5 tahun berkerja.

Inflasi telah menjangkau 3.2 % pada tahun ini, dan bermakna, pendapatan dari sewa bulanan rumah yang dibeli telah kurang dan pendapatan juga telah kurang nilai sebenar serta bayaran kos pinjaman lebih rendah nilai walaupun bayaran masih tetap sama. Bila begitu, bank terpaksa mencari jalan menaikkan jumlah pinjaman dari orang ramai atau menaikkan kadar bunga supaya mendapat balik RM32 dalam setiap seribu ringgit untuk berdaya saing, mengikut amalan Asset Liability Management (ALM) mereka. Ketua analaysis ALM kebanyakannya adalah bukan Islam, jadi mereka tidak perlu fikir apa apa tentang agama.

Pinjaman kereta merupakan paling tinggi kerana bayaran pinjaman adalah dihadkan kepada 9 tahun, semakin lama semakin banyak kos. Apatah lagi bila kadar inflasi naik.

Kadar rasuah menurun dan jumlah jualan rumah mewah disekitar Kuala Lumpur mulai berkurangan, malahan ada pemaju tidak dapat menjual keseluruhan unit rumah mewah dari harga RM4,500,000 keatas seperti mana yang berlaku tahun 2009 semasa negara mencapai kadar GDP setinggi 7.2%.

Kegiatan pembangunan rumah mewah merosot pada tahun ini, dan dijangka menjadi kelam pada pertenggahan tahun 2012.

Kos tinggi pembuatan (kos bahan tenaga meninggi) di kilang kilang juga telah mengurangkan pendapatan penduduk Kuala Lumpur terutama di Selangor yang banyak kilang kilang.

Kegiatan menjual rumah dibawah RM250,000 sedang giat di lakukan terutama rumah flat yang dulu nya berharga RM80,000 dan sekarang dijual pada harga RM160,000 bagi mengambil untung cepat pada awal tahun ini sebelum harga jatuh balik ketahap asal.

Apabila inflasi naik, harga barang pun naik, pendapatan bersih penduduk mengurang dan beban hutang kepada bank menjadi lebih berat.

Untuk mengetahui sama ada kejadian “house bubble’ kita sendiri boleh tahu atau rasa sendiri apabila harga rumah terlalu mahal, dan bayaran untuk kegunaan didalam rumah tersebut menjangkau ketahap 85% daripada hasil pendapatan bersih kita.

Hutang Greece belum selesai lagi, dan juga di Itali. Perang mungkin berlaku di Iran dan Syria serta negara negara Timur Tengah menyebabkan harga minyak naik.

Jika ini berlaku, kilang akan banyak mengalami kerugian. Dan tutup.

Bila tutup, office pun mungkin tutup. Bila ini terjadi beban hutang orang yang meminjam akan menjadi lebih berat kerana kerja dibuang. Dan enam bulan lepas itu, pelelong yang dilantik oleh pihak bank akan datang rumah anda!!!.

Bila ini berlaku, maka kita kan mengalami “house bubble” dan harga rumah jatuh.

Sama sama lah kita tengok. Tahun depan ke, atau akhir tahun depan ke, bila bila lah bila anda dah tak mampu bayar hutang!!!.

Berhutang itu bagus, jikalau anda boleh bayar. Jikalau tidak, siap ler, komer semua. Handfone pun dah  tak nak pakai.

Bila terlampau pandai, berani lawan kuasa siapa saja didunia – Isreal

MRBM (Medium range ballistic missiles) and IRB...

Image via Wikipedia

PM Israel Benjamin gesa parlimen lulus cadangan serang loji nuklear Iran pada bila bila masa sahaja sekarang ini, setelah beliau dengan kepandaian ahli roket Amerika membina senjata nuklear missile ballistics jarak jauh LRBM yang pertama dinegara itu hari ini di Palmachim, tengah Israel.

Jarak LRBM Israel yang dipanduuji hari ini melampau ke Tibet yaitu sejauh 6,437 km, dan Iran hanya mempunyai kepakaran membina MRBM (medium range ballistic missiles) sejauh 2,100 km (Shahab 3) dan 2,000km (Ashoura missile) sahaja.

Iran berkata mereka sedang menunggu ketibaan peluru berpandu Isreal itu dan tidak gentar dengan ancaman tersebut, malah berkata akan menghancurkan Israel dan kuasa Amerika di Timur Tengah dengan apa apa yang Iran telah telah perolehi selama ini.

bila pandai angkuh, dan pada masa bodoh pun angkuh. Ini sudah sama dengan beruk pakatan pembangkang.

Ancaman Israel muncul setelah Palestine diterima sebagai ahli UNESCO dan kecundangan rancangan pertukaran askar Israel dengan tawanan politik Mesir.

Israel dilihat sangat takut dengan kemampuan Iran membina pensenjataan berteknologi tinggi, pertamanya kerana Iran sebuah negara yang terkenal anti Israel di Timur Tengah.

Kita lihat siapa yang akan hancur.

Ramai Melayu tidak hafal ayat suci Al Quran, guna speaker pun tentu tidak faham

Front of the Quran

Apa lah kita bergaduh tentang mengunakan spekar untuk mendendangkan ayat ayat suci al Quran diwaktu subuh, atau waktu waktu sembahyang yang lain.

Kuat pun, ramai tidak hafal dan faham erti ayat-ayat suci itu. Jikalau diam diam berlajar al Quran ianya lebih baik dari kita berusha mendendangkan ayat ayat suci al Quran dengan mengunakan suara nyaring spekar sementelah lagi diwaktu orang ramai sedang tidur, dan kita bukan merupakan seorang sahaja dikawasan itu.

Mengapa lah kita masih tidak faham untuk beragama. Masjid bukan tempat menjual kaset ayat ayat suci alQuran dan harus diperdengar kan seperti sebuah kedai mamak Iran yang sedang berusha menjual c.d ayat ayat alQuran serta buku buku agama.

Tidak payah lah kita berbalah dengan isu kecil ini. Isu besar ialah adakah anda faham dengan jelas kata kata dari tuhan anda melalui ayat-ayat suci beliau itu  dan mendengar dengan satu perasaan yang amat terasa dihati, sayu jikalau diceritakan peristiwa sedih, gembira bila diberitahu kegemilangan, dan berkobar mengenang kebaikan dan keiklasan tuhan anda? Dan adakah anda faham bila ayat ayat suci itu memberi petua untuk kehidupan yang abadi, terus mengamalkan nya tanpa was-was?

Tidak menipu diri sendiri, menjual maruah murni Islam dengan murah; seperti terlibat rasuah, merogol, suka zina, memfitnah, mensihir manusia lain dengan mengunakan nasihat pakar sihir, buruk sangka, iri-hati, dengki khianat kesumat, dan berbagai perkara yang tidak harus ada didalam hati seorang Muslim seperti kata anda. Tanya perkara ini dan kaji mengapa masih berlaku, adakah kita faham atau diajar supaya faham al Quran? Apa peranan yang telah dimainkan oleh orang yang kuat beragama dikalangan kita semua dari dulu mengenai isu memahami secara total AlQuran? Atau mereka telah berputus asa lalu mengenakan berbagai bagai halangan terhadap kelansungan kehidupan sempurna Melayu?

Jikalau semangat itu hanya datang kerana laungan ayat ayat suci tetapi sepatah habuk pun anda tidak faham, lupakan lah, kerana ianya ada lah satu perbuatan yang sia-sia dan tidak memberi ketenangan dan semangat Islam yang sejati. Anda seperti berada di kuil Tok Cha, mendengar dendangan mereka sedangkan anda senndiri pun tidak faham perkataan dia, seperti lah anda mendengar ayat ayat suci al Quran itu. Marah lah diri anda sendiri kerana walaupun Islam anda pun tidak faham sebutan al Quran seperti anda tidak faham sebutan perkataan Tok Cha dikuil mereka. Anda berada didalam situasi sama dengan mereka yang tidak beragama Islam. Jadi mengapa anda marahkan mereka tidak lagi membenarkan laungan spekar untuk mendendangkan ayat ayat suci al Quran diwaktu subuh itu?. Mengapa bersifat hipokrit?.

Jangan lah terpesong dengan angan agan bahawa bacaan ayat suci itu akan membakar orang yang jahat hati, kerana, masa perang Iraq, tidak seorang pun askar Amerika yang jahat dibakar dengan ayat suci al Quran. Malahan, Sadam Husin mati tergantung kerana berperang dengan Amerika. Ramai orang Iraq membaca al Quran setiap hari semasa susah, dan tuhan tidak pula menolong mereka melainkan keatas mereka mengerti sepenuhnya tujuan serta makna al Quran itu. Orang orang Melayu masih berangan dengan simbol dan berbagai bagai benda mistik, sedangkan al Quran adalah sebuah kitab yang nyata, tiada apa apa yang tersembunyi dan mistik.

Sekiranya anda mengerti dan faham maksud ayat ayat suci itu, laugan dari mulut manusia secara pelahan pun anda tetap mendengarnya dan terus memahaminya.

Sebaliknya, datang bulan mengambang, anda akan berubah kerana sedikit pun kebaikan al Quran itu ada terdapat dalam paksi jiwa anda.

Mudahan mudahan kita bermula dari bawah. Faham ayat ayat suci dengan mengenal huruf huruf dan kalam Allah.

Salam, dan selamat berbuka puasa.

Rusuhan di London – British baru tahu dia merdeka, kah kah kah.

London adalah sebuah kotaraya yang dipandang oleh ramai sebagai kota yang bertamadun.

Sekarang selepas rusuhan terburuk di London semenjak 1985 kerajaan Tories dibawah David Cameron yang memerintah sebuah kerjaan campuran diperli kiri kanan, dari rakan dan lawan.

Russia : “Rusuhan itu satu balasan tuhan untuk memberitahu dunia bahawa kerajaan Britain sebuah kerajaan hiporkrit barat”.

Ada poskad dari kawan baik England semasa perang Iraq, Amerika, saya muaturun dibawah ini:-

Kawan baik semasa perang, pun cakap macam itu. Poskad itu ditambah dengan p.s-nya;-

Kah kah kah, Robert Mugabe pun perli David. Bukan kah dia tu asyik kena tekan habis oleh Britain kerana merampas tanah orang kulit putih. Dia berkata “Sudah, tidak usah lah ganggu kami lagi, jaga lah keadaan dalam negara awak dulu”.

Lagi hebat. Gaddafi, pemimpin Libya yang setiap hari disuruh letak jawatan sebagai pemimpin Libya oleh David Cameron, berkata, “David, rusuhan kaum di London itu menunjukan kelemahan kerajaan awak, awak tidak layak menjadi pemimpin lagi, awak harus bertaubat dan letak jawatan!”. Ini perkataan yang bunyi sama dengan perkataan dari mulut lawyer terkenal Karpal Singh.  Tentu lah Karpal Singh dan Gaddafi mempunyai tambah nilai pemikiran sama.

Orang pertama jadi mangsa era lepas rusuhan ialah Puan Maite de la Calva, setelah anak beliau, Daniel Sartain Clarke, 18 tahun, ditangkap dan mereka telah diberi notis mengosongkan rumah council di Battersea Park secepat mungkin. Bulan ini juga, tahu tak.

Kesian Mak Chik Maite, kena pindah rumah. Buat masa ini boleh numpang bilek rumah Gomo. Boleh tak Gomo?

Daniel Sartain Clarke bersama kekasihnya di Battersea, dekat Wandsworth Road, SW8 London.

England mengajar kita supaya menerima kaum lain dengan perasaan tanpa curiga tanpa batas, terutama keatas kaum Cina dan India, setelah mereka meninggalkan kaum tersebut di negara kita selepas memerdekakan kita dulu. Tetapi, David Cameron tidak dapat menunjukan bukti bahawa mereka boleh hidup tanpa curiga dan baik sangka dengan kaum pendatang. Lagi parah, suruh orang buat, boleh, dia sendiri, tidak boleh buat perkara sama. Kah….kah….kah…..

Betul kata Russia, kah….kah……kah, England itu sebuah negara barat yang hipokrit.

Semasa Bersit 2.00, England tidak banyak mengulas tentang perkara spin keganasan polis seperti media pro pembangkang Malaysia. Yang teruk lanyak kita ialah Marlott. Kita tunggu Amerika lah pula, nanti disebabkan kejatuhan nilai saham, ramai akan bangkrap dan rusuhan kaum akan berlaku. Baru kita bantai Marlott dari Amerika, tunggu, ok. Ada ubi ada batas.

Iran, Ahmadinejad  pula berkata “Mana boleh berkasar dengan manusia, polis awak pakai jotar dan anjing, itu bermakna awak tidak mengamal hak asasi manusia, kita tidak pernah buat macam itu dalam negara kita di Iran.”

Battersea council housing, di Wandsworth Road.

Keadaan selepas rusuhan

Itu lah dahulu apabila kaum Cina minta buat sekolah Cina di Malaya, British setuju. Sampai sekarang ramai Cina dan India tidak tahu berbahasa Melayu. Sekarang, tiba masa pula di England, semua kaum pendatang mesti lulus oral dan tulisan bahasa English. Baru tahu ya.

Tapi tidak apa, kerana kita kan semua sama-sama tengah belajar bagaimana hendak mengurus jiwa besar manusia pendatang yang cerewet.

Selamat berbuka lah friend. Makan buah jambu batu, ini asyik makan kurma. Muak lah.

Oh hendak perang ya, Bershit 2 macam terror sangat

Sejak bila engkau orang menang dalam perang huh? , alah dengan parang panjang dan bom buat sendiri tu, tak payah lah hendak menang perang dengan rakyat Malaysia semua.

Itu Taliban punya stail hendak menang perang. Cuba engkau orang beli bom atom sekurang-kurangnya sebiji, kemudian beli jet perang baru ada stail brother Bershit.

Ini pedang samurai buatan di Jinjang, buat malu jer, kerana usahkan orang tak lut, tetapi rumput pun tak putus.

Bom buatan sendiri tu, boleh lah bagi parah orang sikit, pecah kepala, pecah telinga, tetapi lepas itu, apa jadi. Oh ya, engkau orang hendak ambik gambar hantar ke Mesir ker, atau hantar Hilary Clinton ker, biar Nato hantar kapal perang. Hey, Nato tu datuk aku tahu tak, siap aku telipon hantar bom rumah engkau hancur lebur tahu tak. Precise bombing lagi, engkau orang tau tak?

Macam tu, engkau suruh jer Mat Sapu pinjam Shahab dari Iran, huh itu ada kelas sikit. Kurang-kurang aku pun naik bulu roma bila jumpa orang PAS.

Kalau parang dan bom molotof cocktail tu, setakat putus kepala engkau orang ada lah hendak menang sorry, engkau orang mampus dulu tahu tak.

Engkau orang tak tahu apa yang aku ada. Semua ada, bak kata Pak Tam, Semua ada, he he he.

Bershit hendak perang rakyat sendiri. Mari kita mulai perang dengan  Ambiga, Lim Kit Siang, Mat Sapu   dan Annuar Ibrahim.

Read God’s written statements everyday, if you must.

The only one religion in this world that has a written statement from creator of the universe is Islam, and that written statement is Koran.

Read it everyday if you must, and that makes you “faith literate”. In the current turmoil of the world politics, where lies are abundance, the politicians surely in dire need of a constant touch on the reality, and that surely isn’t available from the mouth of the people from next door, to be safe it must be a God given statement.

Once a reluctant debater on religion, and co-spinner Alastair Campbell famous “”We don’t do God”, Mr Tony Blair has become increasing open about the impotance of religion. Mr Blair said reading the Islamic religion‘s holy book – considered by Muslims to be the exact words of God – ensured he remained ‘faith-literate’.

He was Prime Minister when the July 7 suicide bombers attacked London in 2005, murdering 52 innocent people.

Not only does reading the Koran support his peace envoy role, it also gives him something in common with sister-in-law Lauren Booth.

Journalist Miss Booth – Cherie Blair’s half sister – raised eyebrows after announcing last October that she had converted to Islam after what she described as a ‘holy experience’ during a visit to a shrine in Iran.

In 2006 he said the Koran was a ‘reforming book, it is inclusive. It extols science and knowledge and abhors superstition. It is practical and way ahead of its time in attitudes to marriage, women and governance’.

If people of other religions believe in the Koran, words from God, who are we if we still make reference to other written statements which are not realistic?

Read more here: Mail Online .

Islam berputar-putar, masuk longkang kerana duit.

King Abdullah bin Abdul Aziz. (2002 photo)

King Abdullah - Hi, what do you want? (Image via Wikipedia)

Tentera Saudi Arabia masuk Bahrain - "Lu nak main gua ke? , pancung pun tak takut, apa macam dengan roket dan bom atom mahu ke? kepala hotak engkau Shiah!!!" - Raja Sunni.

"Ini 1,000 orang tentera terlatih, aku boleh hantar 200,000 engkau orang hendak ker,degil macam kaum kafir musyrikin lu orang" - Islam baru.

Bahrain : Tentera Saudi masuk Bahrain

Sungguh pun Saudi Arabia telah memberangsangkan ekonomi mereka dengan memberi hadiah berbillion-billion ringgit kepada rakyat mereka baru-baru ini, pegerakkan anti-kerajaan di Saudi Arabia masih hidup. Diketuai oleh kumpulan Shiah yang hidup tertekan dibahagian timur berdekatan dengan Bahrain, kerajaan telah mengunakan kekuatan tentera menghalang mereka dari merusuh.

"Saya telah berikan nasi kepada awak semua 41 tahun, hendak lawan saya" -jenis Islam baru melawan ketua kerana duit dan harta - Libya.

Seperti yang dijangka kerajaan Saudi telah masuk campur didalam urusan mengekang pengaruh gerakan Shiah di Bahrain dengan menghantar tentera mereka ke negara itu atas arahan Raja Sunni Bahrain yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Raja Saudi Arabia.

"Gua pun nak kaya juga" - Islam baru.

Kejatuhan Bahrain ketangan pengaruh Shiah membahayakan kedudukan Saudi Arabia, dan bahaya kepada punca minyak dunia, Amerika dan pastinya yahudi.

Saya mahu minyak ini, buat apa berikan kepada Gaddafi?

Muaamar Gaddafi telah dikejam hebat oleh barat kerana membelasah para perusuh anti kerajaan yang terdiri dari pemberontak bersenjata berat, berkemungkinan didalangi oleh barat atau pro yahudi. Di Libya berbagai usaha barat telah dilihat sebagai tanda protes cara Gaddafi menghadapi rusuhan di negara itu.

Di Bahrain, dunia diam sepi. Dan Raja Sunni akan menyembelih gerakan Shiah tanpa ada apa-apa tentangan. Iran musuh barat dan juga musuh kepada pembaharuan sistem pemerintahan Islam di Timur Tengah.

Sinbab #eekaawordpresscom

Next Islamic powerhouse is Indonesia

The Iranian Revolution (Also known as the Isla...

Image via Wikipedia

My view on similarities and dissimilarities

Tough thoughts!. Although whims and fancies from the religious leaders of this country have been focused on happenings in the Middle East no real similarity there that can justify claim that we are going on a similar path.

The governments in the Middle East although submit to the religions and that of Islam do not believe in democracy. Most of the governments are ruled by a single party while the oppositions though permitted in the ruling of the country are dehumanized and penalized.

Tell me which country which doesn’t do that. Iran, the country that started the Islamic revolution thirty years ago suppresses the oppositions to even exist.

Today Iran faces another protest by the opposition rally without its leaders who had been denied for anti-government rally. They, together with wives and family members are believed to be in jail.

Today the American and the Western powers are contemplating to take over Libya another troubled country due to its own people’s disenchantment or disillusionment to overthrow own leaders whom they hate.

Hating and the throwing own leaders without proper discussions and submissions to a democratic form of government are a risky business for the country may be colonized by external powers that may use the situation for their own benefits.

That is exactly what is happening in case the external forces are used to liberate Libya from its present form of government.

Here the oppositions are the king on the road. From day one since 2008, the oppositions hold certain states in Malaysia for which leaders of the oppositions are at mercy of the voters. They have to proof their worthy in ruling for the good of the country, otherwise, off they go next general election.

This is what happening in Malaysia. The oppositions are stronger than their counterparts in the Middle Eastern countries. No one is stop to vote for any party.

The form of a party for both opposition and that of ruling party in a question whether these parties observed Islamic principle is an issue here that creates hot debates and political whirlpool since 2008 general election.

This issue is a real political issue in a country where Muslim forms a majority. It will affect Indonesia, the next generator of real Islamic political powerhouse over the next century. Let us see how they do it.

Eekaa #eekaaworpresscom

Demostrasi kecil di Qatif, Saudi

Kingdom Centre, Riyadh, Saudi Arabia. Taken by...

Kingdom Centre, Riyadh, Saudi Arabia (Image via Wikipedia)

Memohon kerajaan Arab Saudi membebaskan tahanan Shiah di Qatif, Saudi Arabia. (Gambar - IranNews)

 

Penganut amalan “Shiah” di Saudi Arabia yang mengamal Islam mengikut fahaman “Shiah” dan berlawanan dengan amalan Wahhabis telah mengadakan demostrasi pada hari Khamis lepas di Qatif dikawasan timur berdekatan dengan Bahrain, selepas kerajaan Bahrain membebaskan tahanan politik di Bahrain.

Mereka meminta kerajaan Arab Saudi juga membebaskan semua tahanan Shiah di Saudi Arabia, sambil membawa gambar-gambar tahanan kaum mereka yang telah ditahan begitu lama tanpa pembicaraan di jalan-jalan utama di Qatif.

Ramai penganalis politik menyatakan kebimbangan mereka jikalau perkembangan itu merebak keseluruh kawasan minoriti penduduk Shiah di kawasan timur bersebelahan kawasan minyak Saudi Arabia.

Pihak berkuasa di Saudi Arabia mengamal fahaman Wahhabi dan telah mengunakan cara mereka menekan kehidupan beragama kumpulan “Shiah” dimana amalan-amalan mereka disekat dan ditentang dari dilakukan dimasjid-masjid di Saudi Arabia, juga segala adat-adat kumpulan itu akan diambil tindakan ketat dan mereka akan ditangkap untuk satu jangka yang panjang.

Pada tahun 2009, demostrasi telah diadakan di Awwamiya setelah pihak kerajaan Saudi mengempur tindakan amalan penganut “Shiah” diketuai oleh Aimr al-Nimr.

Tidak ada banyak berita ini dikeluarkan oleh barat. Mereka difahamkan tidak mahu melihat Saudi Arabia dikuasai oleh kumpulan revolusi dan para ulama atau pengaruh Iran.

Usaha Raja Saudi memberi insentif kepada rakyat msikin dan berpendapatan rendah semalam tidak menambat hati kumpulan minoriti Shiah yang telah hidup tertekan kerana amalan budaya dan adat resam mereka  disekat. Mereka adalah kaum minoriti di Saudi.

Berita dari Iran-News.

Raja Abdullah bagi duit RM32.66 billion dan RM1, 221.02 million infra hingga 2014.

"Hello, Hello, Ayatollah, aku dapat RM32.66 Billion, Raja Abdullah bagi, hang bila nak bagi pada Mat Ell tomyam tu? Bini aku happy menjak hari ini, kira Okay lah tu. Nak tanya sikit itu geng 20 juta member protes pro kerajaan untuk hang tu, berapa Dollar habis? 10 Dollar seorang ? Oh pandai hang, baru Dollar 200 juta, otak geliga! Okay la ya, aku nak call Haji Hadi, PAS, nak beritahu, bab macam ini bab apa? Rasuah pilihan raya ke sedekah amal jariah!. Apa Ayatolah? Tak boleh pakai? Nik Aziz?, Sama? Okay lah, aku tak payah call. Bye"

"Kasut anak, susu anak, cermin mata Piah, bayar saman ekor, baju aku sepuluh pasang, coli, berus gigi, karpet bilik depan, ubat sakit gigi, lesen memandu, hutang Kak Som, pergi umrah, buka bank akaun, jubah laki 6 pasang, mesin basuh, handfon Limah, handfon Joe, Ipad, hutang streamyx, pisang emas dua tandan sedekah masjid, sejadah lima, ala, apa lagi ekk, huh duit tuition dan duit bas lupa pulak!!!"

Revolusi Jasmine menusuk hati sanubari Raja Saudi, King Abdullah, 87 tahun dan beliau bersedekah kepada fakir miskin.

Mat Ell #eekaawordpresscom

“Revolusi Jasmine ke Iran?” belum masa lagi.

Ayatollah Ali Khamenei - The Supreme Leader Iran

Walaupun ada kejadian mogok melibatkan pekerja didalam industri pemotoran, tayar, tektil, logam dan pengangkutan, kejadian itu melibatkan perkara-perkara kecil seperti gaji tidak dibayar, pekerja diberhentikan, tiada benefit baru dan sebagainya. Keadaan masih lagi terkawal sehingga baru-baru ini mogok didalam industri minyak Iran dimana 500 pekerja buruh dilapurkan tidak menerima 6 bulan gaji boleh memberi gambaran perkejaan untuk rakyat bawahan semakin terhakis akibat kenaikan kos pengeluaran yang serius di serata dunia.

Ahmadenejad telah menghapus subsidi minyak dengan memberi cupon kepada rakyat, tetapi nilai kupon tersebut tidak memadai sekiranya kadar inflasi diambil kira. Rakyat masih tertekan tetapi tidak seburuk di Tunisia dan di Mesir.

Ayatollah Ali Khamenei, supreme leader kerajaan Iran mungkin masih kuat menahan kemaraan revolusi Jasmine berjangkit ke Iran. 14 Februari lepas,  Mir-Hossein Mousavi, pencabar calun presiden Ahmadinejad tahun 2009, telah mengerakan “Pergerakan Hijau” di Tehran berupaya mengembelingkan 20 ribu pemuda dan pria wanita Iran “berjalan-jalan” di bandar tersebut, tanpa apa-apa tentangan dari pihak polis tentera Iran seperti yang pernah berlaku pada tahun lepas.

Walaupun begitu diapurkan dua terbunuh dan dua orang telah ditangkap oleh polis risikan Supreme Leader Ayatollah di lapangan terbang di cekup atas kesalahan menjadi “spy Amerika”.

Ayatollah seperti janji nya, telah mengadakan “demostrasi” menyokong kerajaan pada hari Jumaaat 18 Februari 2011. Seluruh pelusuk rakyat Iran seramai 20 juta keluar memenuhi jalan-jalan Tehran menyokong Suprem Leader Ayatollah Ali Khamenei.

Rakyat Sokong Kerajaan Iran 20 juta? 18 Februari -AyatollahAli Khamenei

Terdiam Pergerakan Hijau dibawah pimpinan Mir -Hossein Mousavi. Walaupun begitu beliau berjanji kepada penyokong-penyokong akan bertindak lagi pada masa-masa terdekat bagi mempastikan pengerakan revolusi Jasmine masih dalam ingatan rakyat Iran.

Mengikut pendapat Vladimir Lenin, formula kearah menahan revolusi rakyat mesti bermula “mereka dibawah tidak ingin, mereka yang diatas tidak mahu”. Dia berhujah, revolusi perlu kepada pergerakan rakyat secara total, semangat dan keberanian, dan penyertaan kerpartian. Ini masih belum ada di Iran.

14 Februari Protes sokong Mesir

Iran bernasib baik?  Tidak juga. Sebenarnya rakyat Iran mempunyai dayatahan yang tinggi, kekuatan pengaruh revolusi Islam yang kuat dan kepandaian Ayatollah didalam berpolitik.  Rata-rata rakyat Iran berada ditahap yang lebih baik daripada rakyat miskin di Mesir atau di Tunisia. Perbezaan diantara miskin dan kaya tidak keterlaluan, walaupun ada perbezaan pendapatan diantara wanita dan lelaki Iran. In tidak serius seperti di lain-lain negara di Asia Barat.

Revolusi Jasmine, mengikut pendapat ramai penganalisa politik Asia Barat boleh memberi impak positif kepada Iran. Ayatollah harus mengunakan kesempatan pengaruh gerakan itu bagi kebaikan negara Iran, seperti mana rakyat Mesir dan Tunisia menjatuhkan “regime” yang tidak sebulu dengan Iran dan talibarut Amerika. Ada yang berpendapat satu gerakan sulit dari orang-orang berkepentingan berlaku di Mesir dan seluruh Asia Barat sekarang.

Sehingga sekarang Iran masih belum ada talian diplomat di Mesir, tetapi perganti Hosni Mubarak, Omar, boleh diterima oleh Ayatollah dan ini memberi peluang kepada Iran menyebar pengaruh mereka ke Mesir. Begitu juga di Bahrain, Tunisia, Yemen dan Libya. Manakala kesemua ketua kerajaan Iraq sekarang ini rakan karaib Iran.

Sebelum rusuhan berlaku, Iran telah menyimpan minyak mentah dikawasan laut berdekatan dengan pemborong minyak, dianggarkan lebih 20 million tong minyak mentah siap untuk dijual. Walaupun minyak Iran rendah kualiti dari minyak Libya, kekurangan minyak dipasaran menyebabkan simpanan Iran yang terkumpul sebelum rusuhan itu menjdai komoditi yang bernilai.

Wikileak telah memalukan Arab Saudi kerana mengatakan mereka telah menyuruh Amerika mengebom stesen nuklear Iran. Sekiranya Tunisia dan Mesir di perintah oleh kumpulan bersekongkong dengan Islamic Brotherhood, Iran akan mempunyai pengaruh besar di Asia Barat, meletakan Saudi Arabia kesaorangan sebagai pembantu Amerika didalam memperkasakan Israel. Kedudukan stabiliti Bahrain rakan baik Saudi Arabia masih bergolak. Sekiranya Bahrain juga terkena tempisan revolusi Jasmine, revolusi Islam Iran akan menjadi pengaruh didalam membentuk corak pemerintahan di Asia Barat setelah Syria dan Lebanon telah pun mempunyai hubungan yang baik. Semenangnya Saudi Arabia tertekan dan pemerintahan beraja di sana harus merubah sistem pemerintahan mereka mengikut kehendak dari pengaruh Iran.

Iran mesti menekan rakyat mereka daripada bangkit melawan arus perdana yang terjadi disemua negara Asia Barat. Ini diperlihat diatas kesungguhan Ayatollah ber”demostrasi” 18 Februari lepas dengan 20 juta rakyat menyokong beliau.

Sinbab #eekaawordpresscom.

Apa kah bendanya PAS for all?

Apa benda “PAS for all” itu ya?

Cakap-cakap tentang “PAS for all” tu, apakah benda jenis perkataan ni huh?.

Setahun lalu PAS menjalinkan hubungan dengan para parti pemerintah Iran, Motalefeh.  Sebelum itu PAS telah bersependapat dengan Mahmood Shaltoot (Sheik) mengenai  mazhab “al-Shiah”  adalah sebuah mazhab dan boleh diamalkan oleh umat Islam seluruh dunia.

Bila fahaman “Shiah” di Malaysia dikatakan satu fahaman yang tidak boleh diterima pakai umum, PAS terus membisu bagaikan radio keputusan letrik. Mungkin kerana segan silu dahulunya ketua mereka bersetuju dengan mazhab Shia itu dan boleh digunapakai di semua negara Islam, tetiba Malaysia menolak pula. Apa ceritanya, PAS telah mati akal untuk mempertahankan isu yang dia setuju tetapi alih-alih tidak dapat berkata apa-apa dan terus membisu bila tidak begitu di Malaysia.

Semalam 24 February Ayatullah Jaafar Hadi ulama Shiah dari Iran berjumpa Dato Nik Aziz di Rumah Kelantan, Kuala Lumpur minum “teh tinggi” kerana mungkin ingin bertanya khabar tentang apakah cerita nya “Cik Gu Mala” telah tidak berkerja selepas kalah PRK di Tenang.

Apa-apa pun, aku rasa mereka mungkin cakap-cakap kosong tentang mazhab “Shiah” Malaysia, sambil- sambil cerita tentang PAS sekarang kena pakai mazhab “PAS for all” dan tidak boleh pakai “PAS for Shiah” sahaja. Aku cakap mungkin, mana aku tahu, aku pun tidak ada disana semasa “meeting” itu. Tidak ada orang hendak lantik aku bawa “karipap” dan bawa dulang “teh tinggi” disana untuk menjadi spy kauorang pulak.

Baik kauorang jangan percaya apa yang aku cakap. Tetapi kauorang kena percaya apa orang PAS cakap. Blogger mereka berkata, peduli apa Melayu Islam tidak sokong PAS di Malaysia, didalam blog dia  yang komer boleh lihat disini. Jikalau 100 orang Melayu Islam tolak PAS tetapi kalau ada 10 Cina Islam sokong PAS, itu sudah cukup baik.

Aku ingat itulah yang Nik Aziz cakap kut kepada Ayatullah Jaafar Hadi mengenai isu PAS yang telah terdiam kelu tentang mazhab Shiah di Malaysia.

Jadinya, PAS tidak boleh ambil majoriti, dia mahu perkuatkan minoriti dikawasan pengundian di Malaysia. Kalau ikutkan blogger tu, kalah lah PAS di Kerdau kerana 100 orang tolak PAS, hanya 10 orang Cina Islam undi PAS di Kerdau nanti. Blogger ini mungkin bukan seorang ahli politik kerana tidak pentingkan undi, tidak seperti bos-bos mereka yang lain yang hendakkan undi Melayu semasa konvensyen Melayu di Shah Alam dulu.

Apa apa pun, aku masih tidak faham kenapa PAS menolak Melayu Islam dan hendakkan Cina pada zaman sekarang ini dan apakah makna “PAS for all” sejak perkataan itu dihebuhkan. Yang aku tahu dan akan menjawab adalah itu satu perkataan untuk mendapat undi Cina yang ramai bukan beragama Islam. Atau lebih tepat “PAS for Chinese.”

Pas kena jawab kepada Allah dan orang Melayu Islam se Malaysia juga suatu hari nanti, bukan kena jawab Ayutullah sahaja.

Nota: Teh Tinggi = High Tea.

Mat Ell # eekaawordpresscom

Iran: Penunjuk Perasaan dari kerajaan Iran

President of Iran @ Columbia University.

President of Iran (Image via Wikipedia)

Kerajaan Iran mengadakan demostrasi

Kerajaan Iran mengadakan rali hari Jumaat 18 Februari untuk menyatakan kebencian terhadap tindakan penunjuk perasaan dari parti pembangkang.

Demostrasi dari pihak kerajaan ini tercetus setelah beribu penunjuk perasaan yang telah di lakukan oleh 2 kumpulan pembangkang di Iran sebelum ini, dimana protes itu bagi menyokong tindakan penunjuk perasaan dinegara Negara Arab lain, bertukar menjadi protes anti-kerajaan yang telah mencederakan ramai orang dan dua terbunuh.

Iran memgamal sistem pemerintahan yang komplek dan luar biasa gabungan Islam (theocracy) moden dengan demokrasi.

Kumpulan yang tidak dipilih rakyat, puak consarvetif Ketua Sharia yang amat berkuasa dikelilingi oleh seorang Presiden dan ahli parlimen yang di pilih rakyat.

Mahmoud Ahmadinejad, dipilih pada 2005, berhujah tidak akan membiarkan protes anti kerajaan. Dia telah menyalahkan pedemostrasi sebagai memburukan “keindahan kerajaan Iran.”

Dapat kan berita terkini dari eekaawordpresscom.

Sinbab #eekaawordpresscom

Timur Tengah: jadual waktu rusuhan pro-demokrasi

025

Protes Seluruh Timur Tengah (Image by Nasser Nouri via Flickr)

Protes di seluruh Timur Tengah (Middle East) di jadualkan akan berlaku dalam beberapa hari lagi seperti berikut:-

Libya: Pengerak demostrasi dengan mengunakan media baru internet akan berkumpul sehingga hari Khamis di dalam protes anti-kerajaan. Pergaduhan pertama diantara pedemostrasi dengan pihak keselamatan berlaku di Bandar Benghazi, bersebelahan sempadan Mesir.

Iran: Pembangkang telah mengadakan protes semalam semasa pengkebumian seorang mangsa terbunuh di dalam pergaduhan dengan pihak polis dan tentera pada hari Isnin lepas. Banyak lagi rusuhan akan berlaku pada hari Jumaat selepas sembahyang Jumaat bila kerajaan dilihat akan menangkap ketua ketua pembangkang Iran.

Mesir: Para pengendali protes di Mesir akan menyambut hari “pembarisan kemenangan” diseluruh Mesir pada Jumaat 18 Februari, 2011.

Morocco: Media Facebook telah digunakan sebagai kempain protes pada hari Ahad ini 20 Februari. Mereka menuntut supaya diadakan pilihanraya umum.

Azerbaijan: Protes akan diadakan oleh pihak pembangkang sebelum akhir bulan di dalam bekas negara Soviet yang kaya dengan minyak dan telah menjadi sebuah Negara pengexport besar Europah.

Bahrain: Protes secara besar besaran oleh barisan pembangkang yang mengandungi tujuh parti politik telah bermula. “Hari ini dan hari hari seterusnya adalah hari protes anti kerajaan”. Meminta perubahan di dalam kerajaan dan perletakan jawatan Sheikh Khalifa bin Salman Al Khalifa, Perdana Menteri Bahrain, yang telah menjawat jawatan itu semenjak tahun1971.

Berita baru: Askar dan Polis telah mengerah beratus-ratus kereta kebal dan perisai bagi mengekang pedemostrasi di Pearl Square Manama, ramai cedera.

Terbaru: Tentera telah mengambil alih Pearl Square di bandar Manama, Bahrain. Pagar berduri di letak disekeliling jalan. 18 MP letak jawatan. Beratus cedera.

Mereka yang tercedera di Pearl Square, Manama, Bahrain.

Yemen: Kumpulan Pro-demokrasi mengadakan protes di Universiti Sanaa dan bertembung dengan pihak polis anti rusuhan serta kumpulan pro- Presiden Ali Abdullah Salleh pada setiap hari sehingga sekarang.

Algeria: Ketua pembangkang bercadang mengadakan pembarisan rusuhan dan protes di ibukota walaupun demostrasi di haramkan. Beribu telah ditahan sejak demostrasi dari hari Sabtu lepas.

Tunisia: Sudah sebulan rusuhan berlaku setelah Presiden Zine El Abidine Ben Ali digulingkan, walaupun begitu masih terdapat siri protes dan pergaduhan dengan tentera dan polis di merata tempat di Tunisia.

Nota lebihan: Manakala di Timur Tepi (East Side): Kelantan :- para peroboh rumah pelacuran dilihat meroboh rumah persundalan yang telah dikesan tanpa apa apa rusuhan sampingan. Seterusnya, baca lah sendiri bro di sini atau pun di sini.

Selamat membaca, salam.

Mat Ell #eekaawordpresscom