Salam 1Malaysia, satu konsep yang tidak akan berjaya.

Kejayaan yang ada di Malaysia adalah satu kejayaan yang dipaksa berlaku, tanpa menghirau keatas perpaduan antara umat, walaupun program penyatuan umat berbagai bangsa selalu di di umumkan.

Apabila pembangunan yang di paksa tanpa mengira keperluan yang menyeluruh untuk semua bangsa, terutama bangsa Melayu, maka kepincangan pembangunanakan terjadi di semua kawasan bandar dan akan di terokai oleh kaum China sahaja.

Penyatuan umat dari proses asimilasi kaum kaum imigran berdasarkan nilai tempatan diketepikan, maka nilai budaya pembangunan di bandar bandar tidak selaras atau serasi dengan nilai nilai tempatan yang menjadi pegangan penduduk asal peribumi negara ini. Asas budaya tempatan adalah mengikut nilai kebudayaan Islam, dan jelas kebudayaan tersebut di semua kawasan bandar yang didiami kaum immigran China tanpa proses assimilasi yang sihat memberi impak bahawa ada kepincangan besar didalam pembangunan bandar bandar di Malaysia yang seharusnya berteraskan budaya Islam dan budaya Melayu. Dalam keadaan ini kita lihat pendudukan hanya kepada satu kaum sahaja, dan kawasan itu tidak harmoni dengan keiniginan selera kaum majoriti dan tidak menjadi tarikan kepada semua kaum dan bangsa negara ini.

Polisi yang di tekan oleh kerajaan BN adalah membangun tanpa perlu proses asimilasi kaum dan dibiarkan dengan keberpebagaian budaya untuk satu kaum sahaja. Proses pembangunan bandar yang di ceburi hanya oleh kaum China di kawasan bandaran menyulitkan lagi kerajaan memujuk supaya budaya tempatan berteras kan agama Islam di utamakan sebagai asas penyatuan kaum. Ini kerana kejayaan mereka di kawasan bandar mengesahkan motif minda mereka bahawa budaya asal usul mereka lebih sempurna dan mereka tidak memerlukan asas budaya tempatan serta yang bersambung padu dengan agama Islam dan masyarakat Melayu.

Kepincangan ini telah menjerumus kepada kepincangan pembahagian aktiviti ekonomi rakyat tempatan dengan adil dan saksama di semua bandar bandar di Malaysia.

Dengan demikian, mereka merasa keperluan pembelajaran satu sekolah itu tidak penting. Dan di sini silap nya penyatuan kaum untuk membina sebuah negara yang bersatu padu bermotifkan satu negara satu bangsa akan pincang disebabkan keperbagaian bahasa dan sekolah.

Penekanan tegas kerajaan dan rakyat tempatan di IndonesiaRussia, Perancis, dan Amerika didalam mengasimilasikan penduduk rakyat keturunan asing supaya bergerak dengan budaya tempatan serta menerima nilai nilai tempatan walaupun pun melambatkan kan proses pembangunan bandar bandar, ianya nyata memberi keadilan kepada semua rakyat dengan keharmonian keatas kesemua bangsa negara tersebut.

Proses asimilasi berjaya dilaksanakan dan dengan itu pembangunan bandar bandar boleh diubahsuai mengikut kelancaran proses asimilasi tersebut.

Kitidakjayaan kita di Malaysia mengasimilasikan orang orang China dan India adalah disebabkan sikap berlembut tanpa sempadan kerajaan pimpinan orang orang Melayu, dimana mencuba atau ingin melihat kelancaran pembangunan bandar bandar di semua kawasan mencapai taraf dunia, walhal, pembangunan bandar bertaraf dunia yang telah dibina itu tidak akan kekal relevan dan menjadi hambar sekiranya proses asimilasi ini tidak di mulakan dahullu.

Perasaan hambar atau atau perasaan yang tidak harmoni berlaku disemua kawasan bandar dimana kebudayaan luar di bentuk didalam sesuatu kawasan bandar itu berteraskan buadaya asing kecinaan dan perasaan ini ada didalam hati semua penduduk tempatan.

Kerajaan atau orang orang Melayu semesti nya bertindak tegas untuk menyatakan hak dengan bukan sahaja memaksa malahan mengunakan undang undang yang keras seperti kerajaan Perancis yang telah membuang kerakyatan umat Islam sekiranya mereka menentang atau melakukan kesalahan jenayah didalam proses asimilasi dinegara itu, dan ini di akui oleh pertubuhan hak asasi dunia.

Di Indonesia ramai kaum China dipaksa mengasimilasikan diri mereka menjadi rakyat tempatan serta mengunakan satu bahasa dan sekiranya mereka menentang seperti rakyat China Malaysia, mereka ini akan dibunuh oleh rakyat mereka.

Walaupun proses itu melambatkan pembangunan di Indonesia, negara itu sekarang ini merupakan sebuah negara terbesar dunia yang mempunyai keupayaan membangun pembangunan ekonomi kerana penyatuan kaum pendatang dengan penduduk tempatan yang telah berlaku selama berdekad lamanya sebelum ini telah berjaya. Dan negara ini akan menjadi sebuah kuasa ekonomi terbesar di rantau ini dan melepasi kejayaan Malaysia dalam masa yang terdekat. Konsep 1Malaysia tidak akan berjaya selagi kaum China memisahkan diri mereka dari sistem ethnic centric tanpa mereka perlu menghurmati budaya tempatan dan serta memahami budaya Islam. Pembangunan di Kuala Lumpur pada pandangan mata memperlihatkan kejayaan dunia yang mewah, tetapi ianya sebuah bandar hambar dengan segala penentangan budaya yang menjadi ikutan penduduk majoriti. Konsep bandar Work, Live and Play, tidak akan berjaya di lakukan di semua bandar bandar di Malaysia terutama Kuala Lumpur atau Ipoh, kerana sifat bandar yang kosong identiti yang boleh dibanggakan dan di terima semua kaum terutama kaum majoriti tempatan di sebuah negara timur.

Konsep 1Malaysia akan berjaya sekira nya proses asimilasi kaum China berjaya menerima budaya tempatan tanpa membangga kebudayaan mereka dan terlalu ethnic centric. Kemeriahan pembandaran pada masa ini di seluruh Malaysia adalah kemeriahan palsu, tanpa jaringan padu dari semua rakyat berbilang kaum di Malaysia, terutama kaum majoriti, Melayu.

BN telah tidak berjaya menunduk kecinaan kaum Cina yang melampau batas. Dan BN perlu ubah sikap ini untuk mengasimilasikan kaum China secara total. Secara paksa jikalau boleh bagi kebaikan bangsa Malaysia yang mendatang. Dan dimasa itu, konsep 1Malaysia boleh dijayakan dengan jayanya.

Salam 1Malaysia.

Melayu professional di bandar tolak BN kerana polisi BN tidak menolong mereka

Ramai Melayu urban terdiri dari golongan professional.

Iaitu mereka yang berkerja sendiri dalam bidang masing masing.

Seratus peratus mereka ini adalah golongan yang di beri kemudahan pelajaran dari dasar kerajaan kepada orang orang Melayu seperti kemudahan pinjaman pelajaran seperti biasiswa.

90% daripada mereka berkelulusan dari luar negara, dan di terima sebagai proefssional luar negara dan berdaftarkan oleh badan professional dalam negara.

Mereka ini mencebur diri dalam semua bidang termasuk kedoktoran, pakar dan juru juru didalam semua bahagian penting.

Malang nya, kepandaian dan pengiktirafan professional mereka itu tidak di terima oleh semua syarikat GLC dan badan badan Kerajaan melainkan dengan berdaftar dengan syarikat syarikat tersebut. Pendaftaran dengan syarikat kerajaan pula dilihat sebagai satu kerja susah dan di bayangi dengan kegiatan rasuah yang melampau. Sebagai contoh, Melayu bertaraf elite di benarkan berdaftar, dan mereka dari kampung kampung dibiarkan tanpa berdaftar.

Pendaftaran ini dilihat oleh para pengundi Melayu sebagai tempat rasuah yang amat memalukan. Contoh, untuk di beri kerja, 10 hingga 30% hasil dari kerja itu harus di beri kepada mereka yang berada di dalam syarikat syarikat tersebut. Ini termasuk di bank bank, dan lain lain syarikat GLC. Semua orang tahu perkara ini termasuk professional Cina dan India.

Ramai pengundi muda yang ingin memulakan kehidupan sebagai professional bertauliah menghadapai perkara yang serius ini dan mula membenci BN kerana bagi mereka sistem ini di mulakan oleh kerajaan BN dan harus menghadapi perbuatan rasuah yang serius.

Pendapat aku senang saja. Tak payah berdaftar lah sekiranya mereka ini sudah di terima sebagai professsional oleh badan badan professional dalam dan luar negara. Buat undang undang menerima mereka tanpa perlu berdaftar. Maka dengan itu mengurangkan bentuk rasuah di badan badan atau syarikat syarikat GLC ini. Jikalau di luar negaraprofessional berdaftar dengan badan professional diterima tanpa berdaftar dengan syarikat syarikat dengan jelas mengapa perlu di adakan di Malaysia.

Polisi ini bermula dari sikap kerajaan yang ingin tolong syarikat Bumiputera sekitar tahun 1970 an dengan mendaftarkan mereka tetapi sejak sekian lama ianya telah menjadi barah dalam sistem yang tidak memberi faedah kepada Melayu kerana kegiatan rasuah itu di benci oleh orang orang Melayu beragama Islam. Semua benci rasuah, Cina atau Melayu.

Benci mereka ini meluat luat sehingga sanggup untuk menjadi balaci DAP kerana ramai professional dari ahli MCA dan UMNO mendapat habuan yang besar dari sistem berat sebelah ini.

Cina DAP benci kerajaan kerana MCA dapat habuan dari sistem ini. Melayu benci UMNO kerana Melayu UMNO juga mendapat faedah dari sistem berat sebelah ini. Walaupun mereka semua berdepan dengan rasuah yang kronik. Dan di cap sebagai pengamal rasuah.

Sesiapa yang ingin menjadi professional di dalam negera ini kena ikut sistem ini. Tak ikut hidup miskin, dan akan tidak berjaya dan tidak dapat mengembangkan kerja kerja proefssional mereka serta mengambil pekerja baru dari kalangan orang orang lepasan Universiti tempatan atau luar negara.

Walaupun bilangan mereka tidak ramai tetapi merekalah yang menjadi ketua ketua atau dalang yang membawa kaum muda menentang BN dan UMNO.

UBAH lah. Jikalau mahu berubah. Jikalau tidak Melayu bandar akan terus lupakan UMNO.

Miss Asean’s Lion Air.

Accidents and incidents; Lion Air. (ref: Wikipedia)

  • On 14 January 2002, Lion Air Flight 386, a Boeing 737-200 crashed on take-off and was written off; no one was killed.
  • On 30 November 2004, Lion Air Flight 538, a McDonnell Douglas MD-82, crashed in Surakarta, killing 25 people.[29]
  • On 4 March 2006, Lion Air Flight 8987, a McDonnell Douglas MD-82, crashed after landing at Juanda International Airport.[30] Reverse thrust was used during landing, although the left thrust reverser was stated to be out of service.[30] This caused the aircraft to veer to the right and skid off the runway, coming to rest about 7,000 feet (2,100 m) from the approach end of the runway.[30] No-one was killed but the aircraft was badly damaged.[30]
  • On 24 December 2006, Lion Air Flight 792, a Boeing 737-400, landed with an incorrect flap configuration and was not aligned with the runway.[31] The plane landed hard and skidded along the runway causing the right main landing gear to detach, the left gear to protrude through the wing and some of the aircraft fuselage to be wrinkled.[31] No one was killed and the aircraft was written off.[31]
  • On 9 March 2009, Lion Air Flight 793, a McDonnell Douglas MD-90-30 (registration PK-LIL) ran off the runway at Soekarno–Hatta International Airport. No-one was injured.[32]
  • On 2 November 2010, Lion Air Flight 712, a Boeing 737-400 (registration PK-LIQ) overran the runway on landing at Supadio Airport, Pontianak, coming to rest on its belly and sustaining damage to its nose gear. All 174 passengers and crew evacuated by the emergency slides, with few injuries reported.[33]
  • On 13 April 2013, Lion Air Flight 904, a Boeing 737-800 (registration PK-LKS) from Bandung to Denpasar (Indonesia) with 108 people on board, undershot runway 09 while landing in Denpasar/Bali and fell into the sea. The aircraft’s fuselage broke up in two parts. All passengers and crew were evacuated from the aircraft and there were no fatalities, only minor injuries.[34]

lion airway

The Miss Asean’s Lion Air has landed.

Instead of landing on the airport, it has landed in a shallow seabed, next to the airport. No one is dead this time around. But some passengers suffered injuries. You know, the international airport at the most southern tip of Bali is just like a trip to the sea front. It built on the water. Almost.

Well, the airway says it makes people fly, but falls short of saying how it lands. Air Asia too says that. Oh well, how can we afford to fly without it?. May be we may have to pay extra for good landing, or else.

Tiada bahasa yang elok hendak cakap tentang Annuar Ibrahim. “Pakai wig, gi bantai pelacur, atau Shamsidar, lepas itu jadi Imam Masjid”. Ya Allah kawan Nik Aziz nih!!!

Itu apa yang terdengar di TV 3.

Nala Karupan cakap. Itu dari mulut kawan baik dia tu.

Apa tidak percaya kah?. Aku memang percaya jikalau syaitan buat semacam itu. Dan ini manusia kah atau syaitan?

Doa Nik Aziz berkata berkawan dengan syaitan pun tidak mengapa. Memang lah dia berkawan dengan syaitan. Memang tidak mengapa. Dan hari ini dia berkata dia hendak menjadi orang yang akan memimpin DAP kejalan baik. Jikalau jalan dan diri sendiri duduk berkawan dengan syaitan, bagaimana boleh bertekad di hati bahawa dia itu seorang yang berbudi baik? Budi pekerti di lihat dari perbuatan dan percakapan. Apa yang di cakap dan apa yang di buat memberi simbol keatas budi pekerti. Serban tidak boleh menutup budi pekerti. Wig tidak boleh menutup budi pekerti.

Lepas “berjubor jadi Imam!!!!”

La Hillah Hai il La Lah, Muhamdul Rasul Lul Lah.

Durjana la manusia seperti ini. Sama dengan tentera Sulu yang mengangkat bendera dan apabila polis mendekati ditembak nya pegawai polis kita.

Sejahat jahat Jepun pun tidak berbuat sedemikian.

Jaga lah engkau. Balasan tuhan sudah hampir ke tengkok komer semua.

Kita pinda perlembagaan dan lucut kerakyatan penjenayah perpaduan

Peluang besar untuk orang-orang Melayu dan bangsa asal Persekutuan Tanah Melayu.

Semenjak 5 tahun ini, kita orang-orang Melayu di persendakan oleh bangsa asing. Sudah sampai masa nya kita mengunakan demokrasi untuk membalas dendam kita kepada para penjenayah perpaduan.

Sudah sampai masa nya kita mempertahankan maruah. Sudah sampai masa nya kita menjaga perpaduan. Dan perpaduan lah perkara asas pemberian kewarganegaraan kepada bangsa asing. Mereka yang menjatuhkan maruah perpaduan, adalah penjenayah negara.

Demi maruah, kita dapatkan majoriti 2/3. Kita pinda perlembagaan dan lucutkan kewarganegarawan rakyat bangsa asing yang memburukan maruah bangsa Melayu, seperti Ambiga.

Ambiga melawan Melayu.

Kita pinda perlembagaan buang kerakyatan orang orang seperti beliau.

Sahut cabaran ini wahai anak anak muda yang di tekan oleh bangsa asing. Bangun dari cengkaman bangsa Cina, India, dan lain lain bangsa yang menjatuhkan maruah bangsa Melayu yang telah bersusah payah memberi kerakyatan kepada mereka. Kita selaraskan sekolah kebangsaan seluruh negara.

Kita bina negara baru. Kita bina kerajaan Melayu. Kita undi untuk 2/3 majoriti. Pasti kita merdeka tulin.

Merdeka. Merdeka. Merdeka.

PS: This action arises from political propaganda that smears hatred in DAP Ubah. The Malays are now “berubah” They hate Chinese DAP.

Kuasa imperial masih dipegang teguh Cina G1

Peradapan kaum imperial masih diamal dikalangan kaum Cina G1 dan vampire jenis Melayu celup di Malaysia, Indonesia dan Singapura.

Di Kuala Lumpur, Cina G1 masih mengunakan pemandu kereta orang Melayu dan mereka masih mempamirkan keegoan bangsa imperial dikalangan mereka kepada pemuda dan pemudi Melayu dizaman ini. Mereka masih berpaksikan negara asal mereka. Dan kaum Melayu adalah kaum yang perlu di tindih.

Mereka masih mengagongkan kekuatan paksi grombolan kelab kelab khas untuk kaum mereka dan sanggup mengenepikan kemunculan anak anak Melayu yang berkelulusan MRSM dan Universtiti Teknologi MARA.

Mereka masih tidak mahu menolong kehidupan anak bangsa Melayu yang hidup susah dan miskin kemunculan dari kepincangan yang terhasil dari amalan kuasa imperial mereka.

Mereka telah mengambil alih kuasa British dan memerintah negara Melayu walaupun kita sudah merdeka bertahun tahun tanpa kita sedar.

Kepincangan ini menyebabkan bangsa Melayu masih miskin, mundur dan pencapaian Melayu menguasai ekonomi sebanyak 30% masih belum tercapai walaupun lebih lima abad kita di merdeka kan.

Kita harus meminta kemerdekaan mutlak dengan mengambil hak kita dari peniru bangsa penjajah, walaupun mereka itu mengaku diri mereka rakyat negara ini.

Bangkit lah anak bangsa ku.

Faham lah kedudukan kemerdekaan yang kamu rasai sekarang sebenarnya masih belum kamu kecapi.

Merdeka dari penjajah baru. Sedar lah.

Barangan tamat tempuh, buat apa beli?

Susu HL ada tamat tempuh cepat, kurang seminggu. Sebab susu bahan aktif yang cepat luput. Sama dengan pemimpin, jika beliau mempunyai bahan aktif yang cepat luput didalam badan beliau.

Pemimpin juga seperti barangan di kedai, tiba masa, maka tamat lah tempuh hak guna, maka kena buang dan tidak boleh diguna pakai atau dibeli dan di undi.

Penguna harus tahu bila masa sesuatu barangan itu tamat tempuh guna.

Pengundi juga harus mengerti bilamasa tarikh tamat tempuh guna pakai seorang pemimpin.

Pemimpin yang penuh dengan bahan toksik dalam badan, kolestrol, darah tinggi, kencing manis atau kencing masam, seperti terkena tuduhan menyondol dan penyondol, semestinya mempunyai tarik luput tertulis di dahi mereka.

Sekiranya terlalu banyak “bahan bahan toksik” maka banyak lah cerita dia di mahkahmah, ditolak di terajang, dan akan masuk balik untuk menunggu keputusan muktamad.

Jenis jenis atau bentuk barangan seperti ini tentunya mempunyai tarik luput.

Jadi mengapa harus beli atau undi jenis macam ini.

Tentu nya menjadi masaalah besar keluarga kita yang inginkan kebahagian sekiranya “termakan” untuk undi jenis pemimpin tamat tempuh gunapakai.

Malaysia Vs Garuda

Indonesia – 1
Malaysia –   1
Indonesia –  0 (hit the post)
Malaysia –   1   ( Malaysia leads 2-1)
Indonesia – 1
Malaysia  – 0  (saved by keeper – draw 2-2)
Indonesia – 1
Malaysia – 1  (draw 3-3)
Indonesia – 0  (saved by keeper)
Malaysia – 1

MALAYSIA 4  Indonesia 3
Malaysia won the GOLD medal !!!!

Bung Karno Main Stadium, Jakarta.

Previous results:

  • SEA Games 1991: Indonesia 2-0 Malaysia
  • SEA Games 1995: Indonesia 3-0 Malaysia
  • SEA Games 1997: Indonesia 4-0 Malaysia
  • SEA Games 1999: Malaysia 0-6 Indonesia
  • SEA Games 2001: Malaysia 2-1 Indonesia
  • SEA Games 2005: Indonesia 0-1 Malaysia
  • SEA Games 2011: Indonesia 3-4 Malaysia

Apa kena Greece?

Dancers

Image by Dr Max via Flickr

Apa kena dengan orang-orang Macedonian ni?

Zaman dahulu kala sangat hebat, kuat berkerja dan membina negara?

Zaman sekarang orang Macedonian ini suka rilek dengan duit orang lain. Jikalau hutang dibayar semua pun, tahun depan mereka kena bayar USD35billion hutang bond kerajaan dengan faedah sebanyak USD12 billion, walaupun mereka dijangka akan mendapat pertolongan kewangan dari tiga negara besar dengan bayaran USD12billion.

Pada tahun 2013, Greece tidak akan mendapat apa apa pertolongan dari 3 buah negara kuat (Amerika, Perancis dan UK) tetapi mereka terpaksa pula membayar hutang kerajaan dari bond yang telah dikeluar sebanyak USD44billion dengan kadar faedah sebanyak USD17billion. Bermakna Greece perlu sebanyak USD84billion untuk tahun fiscal 2012-2013, dan dengan kemudahan hutang baru Euros60-65billion yang dicadangkan semasa krisis baru baru ini mereka masih perlu sebanyak 20-35billion euros.

Bila mendapat persetujuan dari negara besar termasuk IMF tentang menyelesaikan masaallah hutang, PM Greece George Papandreou kata beliau kena mohon persetujuan kabinet. Bila dengar benda referendum macam ini, mengamuk lah negera maju kerana sebelum ini dia ikut sahaja bila hendak berhutang.

Mereka kena “privatisekan” segala bentuk firma kerajaan dan jual asset penting negara dan hasilnya boleh jadi ketahap hutang “zero-zero”, tetapi macam mana hendak start hidup baru? Para pekerja Kerajaan kena “bertelanjang bulat” bila berkerja dimasa masa depan seperti orang minyak.

Hidup tidak akan berakhir pada tahun 2013, apa jadi tahun 2014 apabila mereka perlu membayar kenaikan kadar faedah hutang berjumlah berpuluh puluh billion euros?

Ini lah dia bila orang purba cuba mengikut orang orang Allien dari Amerika, “hang pi hutang banyak banyak, naikkan gaji pekerja, naik kan gaji menteri, besarkan office dan buat jalan best best, lepas itu, hang enjoy sakan lah, hang pi main Cina Doll atau tengok dia orang menari nari, bab hutang hang jangan fikir kan lagi, ok?”.

Bila rakyat larikan cukai, kerajaan ternganga mulut. Bila sudah syok sendiri, siapa hendak bayar cukai, kerajaan manghadapi kerumitan memunggut cukai yang teruk semenjak 2005.

Pendapatan dari hasil tourism merosot, industri pula dikalahkan oleh Cina dan India, minyak habuk tidak ditemui di Greece.

Mereka berjalan jalan dan bersiar siar dengan duit hutang. Greece adalah sebuah negara maju dan salah satu negara berpendapatan tinggi, numbor 31 dalam dunia.

Kena tahu zaman sekarang negara yang ingin menolong adalah negara yang ada mempunyai niat tersirat. Allah jangan pergi jauh jauh sangat, didalam meminterpretasikan hal hutang ini, kita di dalam adik beradik pun, jikalau hang joli sakan, tidak ada adik atau abang hang hendak tolong nya!.

Kita pun ingin menjadi semacam mereka, maksud saya, ingin menjadi negara berpendapatan tinggi. Tetapi ingat jangan pula kita hidup berhutang besar macam mereka ini. Sekarang ini kerajaan telah gunakan RM10 billion, nasib baik jumlah itu untuk hampir 85% program ETP, jikalau baru 10% berapa banyak wang yang perlu digunakan?. Duit ini datang dari mana? tentu lah dari hutang juga kan? Dan apabila ETP kecundang, siapa akan bayar segala hutang itu? Mr Yala kah? Jangan terlalu ingat ETP itu akan berjaya, tengok sahaja DEB, berapa lama itu beb, belum lagi berjaya.

Jangan lah kita terikut ikut cara orang Allien dari Amerika, sudah sudah lah dengan cara pengunaan sistem kewangan mereka yang telah lapuk dek zaman. Kata bekas PM, Tunku AR, “mampuih”.

Saya sudah naik haji dan hajjah, siapa kata TIDAK ?.

“Ini semua permainan jahat Ummmmnnnno, saya sudah naik haji dan juga hajjah. Siapa yang kata saya TIDAK naik haji dan hajjah itu adalah orang yang mengarut, pendek akal dan pendek punai” kata Haji Sempoi kepada wartawan semasa ditanya tentang kisah naik haji dan hajjah yang tersebar luas di negeri Sekangkang Kera.

“Saya sudah dua kali naik hajjah” jawapan beliau bila ditanya. “Satu di Ampang dan satu lagi, tak ingat lah pulak” sambung beliau lagi sambil menggaru-garu kepala!.BAWAH.

Bila ditanya tentang naik haji siapa, dia berkata “Saya pun naik haji, tidak ada masaalah, malahan banyak kali”

Cerita ini dipetik dari Haji Mat Laun semasa di bercakap di Speaker Corner, London.

Lihat Gambarajah dibawah dan ini adalah cerita cerita lain yang serupa.

Cerita Haji Dr Mat Laun Bin Naik Hajjah Hajjah dan Haji Haji ada seiringan dengan cerita yang di tulis serba ringkas disini. Sila lah baca ya.

Selingan:

Cara cara sah menunaikan haji makbrur melalui ingatan:-

Niat: ” Saya bercadang untuk terus ke Mekah, tetapi dijemput ke mesyuarat penting, jadi tak per lah saya buat dalam mimpi atau didalam ghaib atau secara diam diam”

Takbir : “Labbaika Allahum malabbaik – Menuju Makkatul Mukarramah, mengumandangkan kebesaran tuhan”.

Niat kedua sebelum masuk Mekah: “Menumpu seluruh tumpuan kini hanya untuk menyempurnakan umrah” Jikalau naik haji maka katakan naik haji, dan jikalau naik hajjah katakan lah hendak naik hajjah, ok.

Niat itu boleh dilakukan di Ampang atau di mana mana lah dan di Bangkok pun boleh, didalam condo ker atau semasa didalam hotel pun tak aper. Lepas tu pejam mata rapat rapat.

Dan apabila sampai hajjah atau haji yang dipohon dari hotel atau pengusha condo itu maka naik lah dia. Maka sempurna lah naik haji atau naik hajjah anda secara ghaib atau secara diam diam, bukan boleh heboh heboh 1Malaysia.

Huh itu dia secara ringkas bagaimana naik haji atau hajjah dari Dr Mat Laun bin Naik Hajjah Hajjah, jikalau anda belum tahu.

Nota penting : Cerita Mat Laun itu jauh terpesong dari cara naik haji dari LUTH. Sila bertanya pengawai sah LUTH untuk mengetahui cara yang betul. Ok!!!.

Hari Raya with Nancy Ajram & Maher Zain

 

 

 

 

Selamat hari raya

Hari Raya with Salena Gomez & Justin

 

 

 

 

 

Selamat hari raya.

Shock therapy the Indonesian’s way

After failing in seeking medical help for paralysis from stroke one man in Jakarta who was fed up with his life had tried to kill him by laying on an electric train track.

Instead of being crushed by the train or electrocuted by the electricity, he felt his paralysis was cured while lying on the track and by getting electrocuted.

The story goes around the city and many people here who believe in a miracle are now using train tracks to cure a similar sickness.

This is a worrying trend in Jakarta.

People who live in slump areas are prone to all kinds of diseases. And because getting medical attention is costly in Jakarta, the cheaper mean to cure similar sickness is using free electric from the railway tracks that they called it a  shock therapy.

Good grief. Is there anyone who like to try on our double-line railway tracks? Hope none of our Indonesia friends here would believe in such a thing as a shock therapy!!.

See more photos here.

Patsy Palmer watak Bianca Jackson dalam EastEnders sangat teruja selepas mendapat anak keempat

Ramai kaum wanita tidak mahu mengawal kesihatan dan menjaga bentuk badan selepas bersalin, tetapi bagi Patsy Palmer soal kesihatan badan menjadi hal paling utama didalam mengecapi kebahagian hidup berkeluarga walau pun beliau telah mempunya seramai empat orang cahaya mata.

Baca seterusnya bagaimana beliau mengawal kesihatan badan beliau setelah bersalin anak yang keempat disini. Gerombalan hijau tak mahu melihat bagaimana mengawal badan, tetapi, diam diam buat juga, takut pak haji lari, awwwww.

Pak Samad tak suka bangsawan jadi PM

Orang Malaysia keseluruhan nya tidak mempunyai had untuk menjadi seorang bangsawan. Sesiapa pun boleh. Dia tidak suka itu adalah dia punya pilihan. Tiada siapa hendak menyekatnya.

Contoh yang ketara ialah, orang-orang bangsat-one dari Tongsan, India dan Indonesia malahan dari mana negara pun boleh menjadi kaya dan diangkat status sebagai bangsawan dengan senang di Malaysia selagi berkerja kuat dan mempunyai kepandaian.

Pergerakaan naik taraf dari paras miskin, sederhana miskin, kaya dan terlalu kaya dan seterusnya boleh berlaku di Malaysia tanpa bangkangan, tidak seperti dikebanyakan negara lain yang mengamal kasta dan sebagainya. Dan kita mesti mempunyai budi pekerti yang baik, luhur dan akal yang disenangi oleh semua mahluk.

Orang-orang Melayu dari bangsat-one dengan belajar dan berperlajaran telah naik taraf kepada sederhana, seterusnya, kaya dan terlalu kaya, mereka juga boleh  memegang status sebagai bangsawan didalam masa yang singkat.

Mereka ini juga tidak disekat dari menjadi seorang pemimpin sekiranya berkaliber.

Jadi mengapa terlalu amat prejudice terhadap mereka (bangsawan atau elite) yang mempunyai kebolehan dari mereka-mereka sama ada bangsawan dan bangsat-one.

Cuba lihat bagaimana seorang tua yang saya panggil Tok Wak Sir (Tok Wak Nasir) di Sogo berkata-kata disini. Ucapan beliau harus di faham oleh Tok Wak Nik Aziz dan Pak Samad sendiri.

Walau pun miskin tetapi mempunyai daya pemikiran yang waras terhadap bersit 2.00. Cuba perhatikan perkataan beliau, dia tidak bersajak pun, bahasa nya senang lenang untuk difahami:-

Dah kena buat standby dekat guardroom, semua butiran hendak letakkan diguardroom , saya tahu macam mana anggota punya kerja, punya prinsip, peraturan dia.

Ini lah punca nya hendak cakap. Kita sedar tak. Itu kah yang dikatakan bersih, hendak buat reformasi bersih,  jangan , kalau bersih encik bukan macam itu terjerit-jerit , melalak-lalak, engkau hendak jumpa Yang Dipertuan Agong. Hendak hantar engkau punya memorandum. Minta keputusan Agong. Agong pun takut tengok cara engkau buat semalam, belum sampai engkau hendak buat 9 hb, 6hb polis dah buat riki dulu dah kawasan mana kawasan mana, apa engkau orang jumpa.

Encik tengok. Bukan macam dulu. Dulu kementerian duduk diam tak tahu , ini jam bukan senang encik.

Engkau orang Islam, kita tahu, Allah melihat dari atas, aras mana kita tak tahu lah, itu tidak bersopan langsung, baik parti Keadilan sekali pun. Yang saya tahu dimasa dia orang berarak tu, anak-anak Annuar pun ada, kenapa dia orang kena tangkap?

Benggong saya, hendak kata manusia bukan manusia lagi dah, itu yang dikatakan bersih? Kalau engkau hendak tahu bersih engkau duduk kat masjid, bersih.

Ini nak jumpa dia, Agong pun takut, terjerit terlalak macam tu. Beratus-ratus orang bawa senjata lagi, engkau berani jumpa.

Kalau saya bawa kayu pun engkau orang mudah takut, bayangkan.  Apa tah lagi dia orang terjerit-jerit menyusahkan polis, huh, berapa banyak anggota polis terpaksa, orang yang cuti tak dapat cuti hendak bawa anak berjalan seminggu sekali tak dapat.

Allah, macam itu kah orang tamadun, engkau tak sedar. Tanya diri kau apa bakti engkau kepada negara?. Jangan tanya negara apa bakti kepada diri engkau. Susah engkau hendak mengenal jadi orang macam itu.

Sudah sudahlah bro, lihat didalam hati itu lebih baik dari apa yang anda fikirkan. Dan cuba faham bagaimana kemiskinan tidak semesti nya tidak faham agama dan adat disini.

Malaysia dizaman anti kerajaan lama

Malaysia di keliling oleh negara-negara yang bergolak dengan penduduk anti-kerajaan lama. Terdahulu, di Singapura dan terbaru di Thailand.

Hari hari ini, Malaysia tidak terkecuali dari tekanan penduduk anti-kerajaan lama. Sama ada bilangan suara dari golongan anti-kerajaan lama itu ramai atau tidak, ia nya tidak penting. Tetapi percubaan untuk gambaran ramai bilangan ini berlaku dari semasa kesemasa.

Dari berbagai cara yang di pertengahkan, media baru sedikit sebanyak menjadi tersohor sebagai alat paling efektif untuk mengambarkan kuasa suara anti-kerajaan lama di Malaysia sedang bergerak pantas.

Kejayaan “Arab Spring” di negara Timur Tengah juga memberi efek besar keatas kejayaan gambaran bahawa pergerakan ini telah meresap masuk kedalam minda umat Malaysia.

Kita ingin juga tahu mengapa anti-kerajaan lama. Kerajaan PAP Singapura nyaris terkena “peluru berpandu” anti-kerajaan lama baru-baru ini, dan sehebat pemimpin Singapura juga bukan boleh terkecuali dari tindakan pergerakan kehendak hati-hati manusia grombolan baru yang digambarkan disekeling kita sekarang ini.

Jepun pun telah merasa, dan Cina, malahan Indonesia. Rakyat dunia ingin merasa perubahan didalam kehidupan. Mereka ingin bebas. Bebas dari semua benda. Terutamanya, bebas membuat apa saja. Tetapi yang penting bagi mereka ini, dari apa yang berlaku dimana-mana, bebas dari pemimpin tamak, gelojoh, tidak efektif, berbesar diri, ego, kaya raya, membesar kuasa kroni, tanpa memberi kebebasan ekonomi, kebebasan bersuara, kebebasan memilih, kepada rakyat yang terhimpit dengan tekanan ekonomi global.

Thailand telah memilih wanita didalam cubaan mengekal demokrasi yang dihimpit kuasa Raja, kuasa militari, kuasa orang kaya keatas orang miskin, kuasa tindasan perbezaan pendapatan ketara, dan kuasa menghimpit kepuasan beragama.

Jarang negara sebelah ini mengikuti Britain didalam memilih wanita sebagai Perdana Menteri, tetapi Magaret Thacher telah menjadi contoh kepada rakyat Thailand untuk memilih Yingluck Shinawatra. Bukan diatas sifat kekuatan politik, tetapi diatas kekuatan gender iaitu sebagai saorang wanita.

Yingluck, adik perempuan Thaksin, bekas perdana menteri yang dikelaskan sebagai Robin Hood Thailand, menambat hati rakyat di wilayah utara Thailand yang diberi hasil dari kepandaian bekas perdana menteri “menunggang kuda, bergayut didahan dahan pokok, menyerang hendap bagaikan Robin Hood of Nottingham kepada rakyat miskin wilayah itu. Tanpa ragu-ragu, memberi kebebasan kepada rakyat miskin mencari dana, dari sumber apa sekali pun, menjadikan sukatan kemenangan Yingluck.

Sungguh pun beliau mengesa supaya kuasa elite; kuasa raja, kuasa para pedadang,  kuasa politikus besar, di Bangkok merapatkan jurang perbezaan pendapat diantara parti beliau berserta parti gabungan, dengan kumpulan baju kuning ini, dan memajukan negara Thailand didalam proses demokrasi, masih belum boleh terkecuali dari desakan angin perubahan anti-kerajaan lama.

Malaysia, pun begitu. UMNO dan BN mengalami deruan angin itu semenjak Annuar disingkirkan. Sama ada angin perubahan ini baik atau tidak, kumpulan anti-kerajaan lama menyerang ganas sehingga kan UMNO telah mengalami kegoncangan kuat.

Baik atau tidak, secara peribadi, saya tidak akan menyuruh kaptain kapal saya terjun laut, semasa lautan bergelora. Saya sendiri tidak tahu memgemudi sebuah kapal.  Dan dimasa itu semua mengatakan mereka adalah pengemudi kapal yang terhandal.

Baca seterusnya disini.

Ambiga ingin menjadi PM Malaysia

Setelah melihat kenaikan mendadak ekonomi dunia Asia, terutama India, Cina dan Indonesia, cita-cita kaum yang berasal dari negara-negara tersebut untuk menjadi ketua negara di Asia Tenggara terus memuncak.

Persekitaran masih belum wujud keatas cita-cita kaum pendatang yang berasal dari negara-negara yang sedang menimba kenaikan ekonomi di sebelah Asia Timur ini di Malaysia, dan penghalang utama keatas kekangan cita-cita mereka tersebut ialah perlembagaan negara Malaysia.

Ada ura-ura dari semua mereka terlibat dengan cita-cita tersebut untuk meminda perlembagaan Malaysia baru-baru ini, terutama dari segi persamarataan dalam isu agama Islam dengan agama-agama anutan kebanyakan kaum kaum ini, isu persamarataan bangsa Malaysia, iaitu kaum Melayu dijadikan sama rata dengan kaum lain-lain yang kesemuanya kaum pendatang, dan lain-lain perkara asas perlembagaan Malaysia yang telah wujud.

Setelah mereka tidak berjaya dalam isu rombakan perlembagaan baru-baru ini, jalan singkat untuk menghurai atau meminda perlembagaan ialah dengan menjalankan aktiviti “Arab Spring” di negara ini melalui Berish 2.00 Sabtu depan.

Dengan adanya pemberontakan “ala Mesir”, sebagai contoh, mereka beranggapan, kacau bilau itu memberi peluang kepada mandat bagi kaum mereka memasuki bidang pemerintahan negara secara paksa dan akan meminda perlembagaan supaya hasrat mereka memperbaharui perlembagaan memberi ruang kepada kaum mereka menjadi sebuah kuasa baru didalam pemerintahan di Malaysia sepertimana yang dicita-citakan.

Seperti menangguk ikan didalam air yang keruh, PKR, DAP dan Pas yang telah kehilangan sokongan besar rakyat Malaysia semenjak kebelakangan ini telah mengunakan ruang itu untuk mendapat kembali kepopulariti mereka didalam politik negara.

Sedar atau tidak, tujuan asal kaum pendatang yang telah disuntik semangat dari kaum serupa dari Amerika, seperti Hilary Clinton dan Obama, parti-parti pembangkang terutama ketua mereka Annuar Ibrahim telah terikut-ikut cara menjayakan cita-cita kaum ini menjadi ketua negara yang aman damai tanpa usul periksa kerana mereka sendiri mempunyai masaalah besar memperjuangkan semangat politik mereka semasa zaman kejatuhan mereka sekarang.

Rakyat Malaysia telah mengerti akan isu cita-cita kaum pendatang, tanpa perlu menunggu masa lama, kebangkitan Melayu telah tiba bagi menghalang cita -cita kaum minoriti yang ingin melonjak api keatas para secara paksa “ala Mesir”. Fahaman komunis dan lain lain fahaman bertentangan dengan fahaman agama telah digunakan sepenuhnya kali ini.

Melayu telah lama sedar. Mereka ini telah diberi betis tetapi inginkan paha. Dan sekiranya diberi paha apa pula keingginan mereka? Tentu lah PM.

(PM boleh di-ngertikan sebagai= pantat mu, pelir mu, atau punai mu)

Ausie pun perasuah brother, sapa kata tak!!

Australia‘s first foreign bribery prosecution will accuse two Reserve Bank currency firms and six of their former senior managers of funnelling multimillion-dollar bribes to government officials in Indonesia, Malaysia and Vietnam to win banknote deals. from the Age Com, Australia.

Baca berita penuh selanjutnya di The Age Com, Australia  atau disini.

Sistem menduduki tanah kerajaan – kerajaan zalim atau kerajaan tidak zalim

Tanah merupakan satu komponen ekonomi kepada sesuatu bangsa didunia ini tidak ada kecualian di negara ini.

Didalam peradapan manusia semenjak sebelum Islam lagi tanah menjadi rebutan makluk dunia bagi kegunaan kediaman, bercucuk tanam dan lain-lain aktiviti ekonomi.

Sistem Islam mengatakan tanah dan sumber alam adalah kepunyaan Allah. Sebagai kalifah dunia manusia dibenarkan mengunakan tanah untuk keperluan harian mereka tanpa halangan bagi memakmurkan kehidupan mereka.

Semenjak dunia dipengaruhi dengan pemerintahan ala demokrasi, tanah telah menjadi milik kerajaan, sama ada kerajaan pusat atau kerajaan negeri. Di Malaysia, tanah adalah didalam bidang kuasa kerajaan negeri. Rakyat dibenarkan mengunakan tanah dengan membeli lesen menduduki tanah tersebut sama ada lesen kekal, lesen sementara, atau lesen menduduki buat sementara waktu dengan berbagai nama seperti geran hakmilik sementara, mukim atau daerah  HS (M) atau HS (D), geran hakmilik kekal (Geran), TOL dan sebagainya.

Dalam pemerintahan demokrasi ini, tanpa lesen dengan pembelian atau anugerah lesen menduduki tanah dari kerajaan, rakyat yang menduduki mana mana tanah didalam negeri demokrasi itu adalah penduduk atau peneroka haram. Anda semua sama taraf dengan pendatang asing Bangla atau Indonesia, kecuali anda adalah rakyat Malaysia tanpa lesen tanah. Manakala pendatang asing Indonesia atau Bangla adalah peneroka asing bukan rakyat Malaysia. Bermakna taraf anda serupa kecuali taraf nilai kerayatan sahaja.

Kerajaan boleh mengambil balik tanah yang diberi lesen itu dengan berbagai cara. Lesen yang telah diberi itu juga boleh diniagakan didalam pasaran dengan harga mengikut harga pasaran.

Kita sebagai rakyat tidak ada apa apa modal lansung untuk hidup sekiranya tiada lesen menduduki tanah. Membeli lesen dari pasaran terbuka memerlukan wang yang banyak.

Sebenarnya, anda semua adalah hamba kepada sebuah kerajaan yang anda semua pilih didalam sistem demokrasi sekarang ini. Tanpa wang atau modal untuk hidup anda adalah penyagak atau peneroka haram sekiranya anda menduduki tanah tanpa lesen itu. Semua nya lesen, dan mengundi mereka sebagai sebuah kerajaan adalah satu lesen kepada mereka menzalimi anda atau sebaliknya. Oleh itu berhati-hatilah semasa mengundi.

Apa yang berlaku di Kelantan dimana tanah yang didiami makluk tuhan itu adalah mereka menduduki tanah kerajaan negeri, tanpa lesen. Kerajaan zalim berhak mengambil balik, dan pengambilan balik ini walaubagaimana pun mestilah mengikut tata cara amalan baik seperti “rule 7 tahun”. Didalam rule 7 tahun ini sesiapa yang menduduki tanah kerajaan selama 7 tahun tanpa ganguan atau notis dari kerajaan bermakna apa yang telah diushakan diatas tanah itu perlu diberi pampasan. Ini berlaku semasa dibawah kerajaan UMNO.  Kerajaan yang zalim tidak akan mengambil kira “rule 7 tahun” kerana mereka bertindak melebihi kuasa Allah didalam mempratikan bahawa tanah dan alam sekitar dan sumber yang dibangunkan itu adalah milik Allah.

Ini beza yang ketara cara kerajaan zalim dengan kerajaan yang tidak zalim.

Jadi itu pilahan anda sendiri sama anda ingin menzalimi anda sendiri dengan memilih kerajaan yang membelakangkan undang tuhan semesta alam? Kerajaan Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang telah mengunakan lesen ini sebagai senjata menjadi satu kerajaan zalim, sedangkan kami dilahirkan disini semenjak beratus tahun lalu, dimana keadilan yang dilaungkan mengenai sistem Islam dan menegakkan bahawa alam sementera dan tanah adalah milik Allah?

Saya suka PAS, kerana PAS mabuk.

Saya suka PAS, kerana PAS mabuk. Take Beer.

Mat Ell #eekaawordpresscom