Sabah dan Sulu, satu komentar

Sabah

Sabah (Photo credit: phalinn)

Bangsa Moro, atau orang orang Sulu dan mereka yang berada di Sabah, merupakan satu kaum yang mempunyai pertalian darah yang sama. Ramai di antara mereka itu mempunyai sanak saudara yang tinggal di Sabah dan juga di Tawi Tawi serta di Jolo dan lain lain pulau di Selatan Filipina dan Laut Sulu.

Kedudukan geograpi di antara pulau pulau di Selantan Filipina yang terletak berdekatan dengan Sabah membolehkan kegunaan bot bot laju yang kecil digunakan oleh para pelaut dari Sabah dan dari Tawi Tawi serta Jolo dan lain lain pulau di dalam kawasan Selatan Filipina, diatas faktor berhijrah sesama keluarga, berdagang secara barter trade, dan lain lain faktor bagi menyempurnakan kegiatan ekonomi kaum kaum yang ada di zon tersebut.

Keadaan pergerakan antara kedua dua hala ini sudah lama berlaku, Walaupun kerajaan Malaysia mempunyai kawalan kemasukan warga asing dari Filipina dan lain lain warga luar negara, diatas fakta kemanusian dan kesenambungan bangsa Moro dan sanak saudara mereka di Sabah, kegiatan kemasukan dari Selatan Filipina nampaknya amat longgar sebelum berlakunya pencerobohan ini. Di katakan terdapat hampir 900,000 rakyat Filipina berada di Sabah dan kemasukan mereka ini menjadi satu isu besar politik di Sabah.

Kelonggaran ini juga di yakini telah di pergunakan sepenuhnya oleh orang orang Sulu dari Selatan Filipina bagi menjalankan aktiviti terrorisma. Terbukti dengan kemasukan 235 orang penceroboh dan pengganas Sulu serentak itu sudah lama di jalankan, apabila seorang guru agama kaum Sulu yang tinggal di Sabah selama 15 tahun merupakan salah satu pengganas yang telah membunuh 6 orang anggota keselamatan. Walaupun beliau sudah di bunuh oleh penduduk Sulu di kampung itu, corak kegiatan terrorisma pengganas Sulu dari perilaku guru agama ini boleh memberi bukti bahawa pengganas Sulu sudah lama merancang kegiatan terrorisma dengan mengambil Sabah secara perang.

Berita tentang rancangan Kiram Spring yang di beritakan dari Filipina juga membuktikan bahawa para pengganas Sulu telah lama merancang terrorisma ini melalui networking mereka dengan sanak saudara mereka di Tawau, Semporna dan Lahad Datu. Apabila perancangan dibuat dalam masa yang lama, maka kita boleh membuat andaian bahawa segala pergerakan senjata dan lain lain asset perang sememangnya telah lama berada di Sabah bagi mereka mengunakan apabila perlu seperti waktu serangan mereka sekarang.

Pergerakan pengganas dari Sulu yang telah berjaya membolos sekatan pasukan keselamatan adalah berkemungkinan kerana bergerak secara kecil kecilan dan berkumpul semasa menyerang Sabah.

Berita dari Sabah juga memberi gambaran salah tentang permasalahan pencerobohan ini yang menyebabkan Ban Kim Mon, PBB, seolah olah berpihak kepada penjenayah dan pengganas Sulu apabila beliau memberi nasihat supaya kedua pihak yaitu Malaysia dan pengganas Sulu berbincang mengenai isu tuntutan secara adil, sedangkan isu ini melibatkan pencerobohan sebuah negara berdaulat yang tidak perlu berunding apabila di serang.

Setelah melihat situasi begini, sudah sampai masa nya sistem imigresen diantara dua kawasan ini di ketatkan, dan pergerakan dari kedua komuniti diantara Selatan Filipina dan Sabah, walaupun ada mempunyai pertalian saudara dan ini adalah kerana ianya melibatkan dua negara berdaulat yang berasingan.

Untuk melupuskan pengganas Sulu di Sabah sekarang ini, juga di syorkan supaya siasatan dibuat dari penduduk tempatan mengenai aktiviti terrorisma, sama ada mereka juga terlibat seperti menyimpan senjata dan asset perang bagi pihak pengganas Sulu, dan lain lain aktiviti menambah baik kegiatan terrorisma seperti membina terowong terowong rahsia di kawasan kawasan yang didiami mereka berbelas belas tahun sebelum ini dan lain lain kegiatan penambahbaik kepada sistem pertahanan mereka apabila menyerang Sabah. Perkara ini tidak boleh di pandang ringan oleh ahli masyarakat dan pihak keselamatan memandangkan bagaimana serius nya kumpulan ini menuntut Sabah sebagai negeri mereka semenjak bertahun tahun dahulu.

Sistem data penduduk yang lengkap harus di lakukan secepat mungkin bagi mengetahui kedudukan sebenar pergerakan terrorisma kaum Suluk dari Sulu di Sabah dan tindakan susulan bagi membenteras kegiatan jenayah ini di ambil bagi kestabilan penduduk Sabah dan juga para pelabur yang melabur di Sabah.

Kita amat gembira dengan penubuhan Zon Selamat di Sabah dimana pergerakan pergerakan diantara dua kawasan yang bergolak ini boleh di awasi dengan lebih baik dan keselamatan penduduk yang selalu di cerobohi oleh kaum Sulu yang menjadi pengganas apabila keadaan ekonomi mereka meruncing.

Bertindak sekarang lebih baik dari menunggu di serang oleh para pengganas Sulu yang zalim, tidak berhati perut dan tidak berperi kemanusian, walaupun mereka berikrar sebagai penganut agama Islam.

Zon Selamat Sabah, satu usaha besar keselamatan bagi 800, 000 Suluk dan Filipina di Sabah.

suluk2

Dimana bumi di pijak disitu langit di junjung.

Rata rata, penduduk selatan Sabah di dalam ketakutan.

Ya. Jikalau saya pun, saya takut sekiranya kaum Sulu dari Jolo dan Tawi Tawi, yang biasa menyerang dan membawa balik tawanan sebagai tebusan, menyerang membalas dendam di atas kematian “darah suci” kaum Tausuq dari Tawi Tawi dan Jolo.

Walau pun saya bukan dari kaum Sulu di Sabah, sebagai rakyat Malaysia bersimpati dengan keresahan mereka yang tidak berdosa. Kerana, kaum sulu yang sudah lama berperang dengan berbagai bagai bangsa, seperti bangsa Sepanyol, Amerika dan Filipina, kaum ini tidak mempunyai batas dendam kesumat dan sangat zalim.

Apa yang kerajaan telah lakukan hari ini, dengan mengadakan kawasan Zon Selamat Sabah merangkumi kawasan Lahad Datu, Tawau dan Semporna, malahan di seluruh Selatan Sabah, adalah menyelamat kebimbangan kaum Suluk atau Bajau di Sabah secara bersepadu dan memberi jaminan keselamatan kesejahteraan kaum keluarga mereka dari serangan tersebut.

Dan kaum Sulu dan Bajau Sabah percaya kepada kebolehan kerajan BN. Dari apa yang telah di lakukan didalam Ops Sulu dan Ops Daulat lalu, menunjukan tahap professionalism anggota keselamatan negara yang tinggi setelah mengambil kira kematian terhadap anggota keselamatan negara.

Apabila ini menjadi sebati dengan rakyat Sabah, maka, perlu di pertimbangkan supaya kaum Sulu dari Kiram 111, serta Abu Sayaf di perangi dengan serta merta dan bersepadu dengan kerajaan Filipina untuk digempur keakar umbi. Setelah di hancurkan, dan dengan keamaan yang baru di kawasan tersebut, Kepulauan Mindanou boleh di bangunkan dengan pertolongan negara jiran serta kerajaan Filipina sendiri, dan memberi faedah besar kepada semua penduduk di kepulauan Laut Sulu dan bangsa Sulu yang beragama Islam.

Serang mereka dan hapuskan lanun ganas dari Laut Sulu setelah mengambil kira peranan yang telah dimainkan oleh MILF bagi kedaulatan bangsa Moro. Melayu pantang di cabar, tidak lari dari cabaran. Melayu Boleh.

Syabas PM Najib.

PS : A blessing in disguise. A time for us to counter attack at source. That’s normal when we were attacked first.

Title datu dari kerajaan Raja Sulu. Buang dalam longkang, kalau tidak anda juga penganas. Penganas harus di tentang

esmaildaluskiramii

Barang siapa Melayu yang mengunakan ttitle datuk dari Sultan Sulu, adalah penganas.

Kerajaan Malaysia dan Filipina telah mengistiharkan penceroboh Sultan Sulu adalah penganas, dan harus di tentang habis habisan. Di Malaysia yang harus di tentang adalah penerima title datuk dari penceroboh dan penganas Sultan Sulu.

PS: Husam Musa dapat datu dari penganas Sultan Sulu Kiram 111 ke?. Saja hendak tanya.

 

Waste of beautiful lands in Sulu Sea, and Kiram 111 destroyed peacefull Malaysian-Sulus relationship, thus chances for enhancing economic growth of the region

Kiram 111, for whatever reason he may have, have attacked Sabah by sending allies’ army and killed innocent Malaysian people. He too has placed own people at risk being killed at war he has started.

That destroys decades of relationship between people of Malaysia and Philippine. Mutual trade between Southern Philippine and Sabah that has gone on for centuries now at risk of being jeopardized. Southern Philippine people comprising Suluks and Moros and their descendants in Sabah have been severely detached as the result of the conflict.

The only urban and commercial trading centers are located in Sabah, and for Sulus and Moros alike, Manila is hundreds kilometers away, thus splitting the centers in Sabah as the result of the conflict would deprive a long time trading activity for the Islands’ inhabitants within Sulu Sea.

Sulus have already been physically deprived of development. Being a Muslim state Islands in a Christian majority country, progress of development within the region is very slow. Furthermore, conflicts between rival Muslim groups within the region distorted the economic growth that places Sulu Islands as the most undeveloped region of the world. This is despite of abundance natural resources  such oil, gas and other untapped natural resources which can bring the region as one of the richest state in the region.

The main reason for this disparity is the conflict between leaders, particularly among sultans and datu, which brought about for a lesser emphasis on education of the young, right of work and infrastructure projects for the people’s progress.

It is awesome to think that the once successful tribe Sulus in region of Sulu Sea are being pushed into the dark age, while distant relatives in Sabah are beginning to receive benefits from their choice by being in Malaysia.

70 : 30 atau 40 : 60? RM200 – RM220 million Jamadul Kiram 111 dan Nur Musesallri

Ini bab semacam broker jual tanah.

“Aku pinjam kan komander aku, Malik, dan jadi askar kamu serang Sabah, aku hendak 50:50%. Alright?. Itu dok ada RM100 million diantara kita”. Nur Musesallri.

“Gini lah, hang tau, aku kena bayaq upah itu dan ini, dan lain lain hal tentang perubatan kes jantung aku, hang ambik 30% lah.” Jamadul Kiram 111 berkata selepas angkat tangan berdoa supaya adik dia di Tandaou tidak kena penggal kepala seperti yang di lakukan keatas seorang anggota polis Malaysia.

“Alla, hang ni, kedekut sangat, naik lah sikit, askar aku dah rodok perut pegawai mereka sampai terburai perut, beri lah lebih” Musesallri berkata sambil pejam mata teringat penyanyi dangdut berambut perang di Singapura.

“Okay, hang ambik 40%. Aku Sultan, hang ni jangan banyak cakap. Hang tahu aku banyak hal nih nak di buat.” Di lihat Kiram 111 menganggkat tangan berdoa sambil baca baca ayat ayat diatas surat bil hospital.

“Apa kah hal lak tu orang Suluk di Sabah bantai askar aku. Ini kes nyanya. Hang tau tak bukan senang hendak tembak polis Malaysia, mereka Islam semacam kita, bukan semacam askar Filipina. Lebih lah sikit”. Musesallri berkata.

Barua engkau ni, sultan pun engkau hendak pau. Okay lah, ambik lah 50:50 okay”. Sambil mengangkat tangan berdoa Kiram 111 menyampuk menyudahi pertemuan mereka.

Akhir episode:

Semua lanun kena tembak mampus. Askar Melayu mengambil alih peranan.

Musesallri: “Hey mana duit kita tuanku”.

Kiram 111: “Belum sampai”

Musesallri: “Ala tak baca ker, ibu tunggal Selangor, orang tua dan warga emas, wang imbuhan air, wang insuran, dan banyak lagi janji janji mereka belum di tunaikan. Macam mana hendak tunai janji RM220 million kepada kita boss”.

Kiram 111: “Ya ke, habis, bil hospital aku macam mana?”.

Musesallri: “Cakap tentang bill dia, ini waris semua askar aku yang terbunuh itu cam mana, siapa nak bayar pampasan?”

Kiram 111 sambil angkat tangan berdoa: “Alamak kita kena klentung lah ya, mampus lah sekali ini. Kemana aku hendak letak nama sultan nih. Aduh hai, engkau tukar nama aku kepada Tiram atau tolong bubuh nama Tilam okay. Aku hendak lari.”