One time immigration and controlled immigration. UK’s experience

Oh well, UK or British society has now feel the same thing that we have felt and experienced over the past hundred years.

Malay proverb says, what you do to other may one day befalls on you.

British had left nearly 1 million Chinese and over hundred thousands Indian laborers in Malaya when they packed and went home in 1957. Now Britain’s towns and cities were flooded with as much the number they left us, and cried foul of the situation that gives toll on UK life. half of Briton suffer under strain placed on schools, police, NHS (National Health Service) and housing.

  • Half of population lives in town /city with high immigration in past decade, whilst we have lived a life time where all towns and cities are full of the British’s leftover laborers.
  • Ministers say “uncontrolled” flow has caused problems for wider society. We said your “controlled migration” of the leftover laborers caused greater problems to our life and happiness.
  • Squeeze on school places and disproportionate levels of certain crimes. We say we are living with different school as the leftover laborers want their own schools and expenses.
  • Has also resulted in inflated rent and immigrants living in “beds in shed”. We say we are forced to live in shed some without bed as your leftover laborers fight for space in cities and towns.

So next time you think that you like doing the world community a service by invading a country, don’t leave your laborers in that country later when you decided to leave. They are potential source of all kinds of problem like you are having to face them now.

Expect the same problems will invade you centuries later, please. Don’t you mourn all these problems like a small child. Be like us. Have to live with the problems because of you.

migrants

Read more problems in the migrants’ flooding UK’s towns and cities that are affecting Briton here.

PS: Serve you right bro. What you did to other, is coming back to you now in full swing.

Mental disorder affecting Europeans

As nearly as 40% of Europeans are suffering from a mental disorder, like it or not, and that represents some 165 million people who are “ho-ho” nights and days.

Mostly all are suffering from depression, one way or another, and some are suffering from specific phobias, such as afraid of spiders or “cicak kubings”.

Have a look at the scale here showing the most common mental disorders among the Europeans across the continent.

It’s quite a possible chance that there are people of this country suffer from similar kind of diseases  which in particular need for immediate  attention. Such deceases may have been in the heads of our politicians. The “ho-ha” about communists Mat Indera too is probably comes from a person that has a mental disorder.

Sources: The Economist.

Libya terkini: Pendatang asing memenuhi kawasan pantai Itali.

Libya terkini: Itali menahan pendatang asing dari Libya ke Itali.

Di awal rusuhan pemberontak di Libya, Col Gaddafi  semasa pertama kali berucap dikaca di TV beliau telah menyatakan bahawa Libya merupakan sebuah negara yang menjalankan tugas sebagai penghalang kepada pendatang asing ke Itali dan lain-lain negara di Eropah.

Sebuah ferri membawa 1,800 orang bakal pendatang asing ke Itali telah ditahan oleh pihak berkuasa Itali semasa ingin berlabuh di Sicily. Mereka merupakan rakyat Morroco melarikan diri dari kancah peperangan.

Oleh kerana Libya masih berperang dengan pemberontak, tugas menjaga penghijrahan bakal pendatang asing ke benua Eropah terpaksa dilakukan oleh penjaga pantai di Itali dan lain-lain negara di Eropah.

Sementara itu seramai 41 orang dikuatiri maut setelah bot mereka terbalik di kawasan pantai Tunisia.

Lima diselamatkan oleh sebuah bot lain yang menuju ke Pulau Lampedusa.

Semenjak Isnin  sebanyak 21 bot telah tiba ke Itali dari Tunisia membawa 1,600 orang pendatang tanpa izin dari benua Afrika.

Ferri  “The Mistral Express “ dari barat Libya terletak lebih kurang 150 batu neutikal ke pelabuhan Augusta di pantai timur Sicily.

Ferri itu membawa 1,715 orang dari Morroco, 35 orang dari Algeria, 26 orang dari Mesir, 7 orang dari Tunisia, dan lain-lain dari Mali, Sudan, Syria dan Mauritania.

Bot itu telah di sewa khas oleh mereka semasa kancah perang saudara di Libya dan mereka mengunakan kesempatan dari sitiuasi tersebut untuk berhijrah menjadi pendatang tanpa izin ke benua Eropah.

Sinbab #eekaawordpresscom

source of news: BBC

Libya terkini : “Kami akan ke Benghazi, awas!” Saif al-Islam

Berani, biar sampai mati. Orang Islam yang berani tidak tentu hala, berunding atau lawan dengan kebodohan? Tunisia merusuh awak pun hendak merusuh juga. Dulu sanjung Gaddafi macam tuhan, sekarang nyawa harus melayang pergi jumpa tuhan. Tengok jari orang kanan pemberontak itu, baru sebut Allah. Allah bukan suruh perang dengan orang-orang sesama Islam. Bikin malu kaum jer mereka ini.

Jadi Utraman kejap, takut tetapi berani. Kenapa? kerena otak tidak keruan?? Hendak ikut trend, pandai-pandai lah hang, tutup lah muka, jadi Ultra man, no problema.

http://widget.newsinc.com/single.htm?WID=2&VID=23355916&freewheel=69016&sitesection=ndnsubss

Tentera Libya pro-Gaddafi telah mengejutkan pemberontak dengan mengambilalih dua kawasan strategik di Libya.

Pemberita dari barat mengesahkan Al-Zawiya dan Ras Lanuf di Timur Tripoli dan Sirte telah diambilalih oleh tentera Libya pro Gaddafi.

Pemberontak telah melarikan diri kearah timur melalui padang pasir.

Saif al-Islam memberi amaran kepada pemberontak bahawa tentera pro Gaddafi didalam perjalanan ke Benghazi.

Manakala Mustafa Abdul Jalil, ketua pemeberontak yang baru timbul menyatakan semua kenyataan Gaddafi itu karut.

Dia meminta masyarakat dunia mengikuti langkah Perancis mengiktiraf kalangan pemberontak seperti kumpulan beliau di Benghazi sebagai kuasa politik baru di Libya.

Dia meminta kuasa dan kerajaan barat memberi pertolongan didalam peperangan ini dan berkata “Semua orang tahu ketidakseimbangan kuasa tentera Gaddafi dan kuasa tentera pihak pemberontak. Tentera Gaddafi menyerang bandar- bandar itu untuk menyekat kami keluar dari bandar bandar tersebut.”

Semalam tentera kerajaan membedil Ras Lanuf bertubi-tubi dengan kereta perisai dan pasukan artileri. Sebuah saluran minyak terbakar.

Beratus pemberontak mengunakan kereta dan truk melarikan diri kearah timur melalui jalan-jalan tepi pantai.

Wanita Bahrain: Merusuh menukar kerajaan? Buat apa yang patut, peace ke, apa-apa lah, tetapi kalau kena pancung kepala macamana? Siapa nak tolong anda?Baik kauorang terima offer dari orang-orang PAS, jadi bini nombur dua. Adalah juga rasa ubat kuat haramkah. Bukan pedang.Bukan sakit tapi .........., jawab sendiri bro. "Heei Geram nya aku," kata orang orang PAS. Orang DAP pun? mak oiii, lu tak boleh, sudah potong ker arr!

Bandar Zawiya telah jatuh ketangan Gaddafi dan mereka mengadakan “search and rescue” bagi menangkap para pemberontak Al-Qeada dan petualang Libya. Bandar itu hancur lebur dan sunyi sepi, kecuali kelihatan para militari pro Gaddafi yang mengambil kesempatan mencari, menangkap atau membunuh para pemberontak.

Dengan kemenangan ini, Saif al-Islam menyatakan dengan keras mereka akan melenyapkan para pemberontak Libya, kalangan mereka yang berpaling tadah, penderhaka, pengkianat bangsa, dan hamba al -Qaeda dan kuasa barat.

Beliau berulang kali menyatakan mereka tidak akan tunduk kepada gesaan masyarakat antarabangsa dan menolak usul-usul mereka “Kita tidak akan menerima Amerika di Libya. Libya bukan sebuah kek dan kami bukan ‘Micky Mosue’.”

Red Cross menyatakan Libya telah menjadi sebuah negara didalam kancah perang saudara.

EU akan bersidang hari ini, walaubagaimana pun Afrikan Union menolak sebarang usul barat untuk masuk campur tangan dalam isu Libya. African Union akan melantik lima ketua negara melawat Libya masa terdekat bagi mengetahui keadaan sebenar di Libya sebelum membuat apa-apa keputusan.

Pihak Nato juga masih belum boleh membuat apa-apa kata putus sehingga hari ini dan belum mempunyai kuasa PBB.

Sinbab #eekaawordpresscom

souces of news: BBC, AFP dan Al-Jazeera.

Libya : “Dengar sini, kalau tak, zappo.” Boss Libya

Tripoli. Libya. Medina.

Tripoli Libya, (Image via Wikipedia)

Penunjuk Perasaan di Tripoli, gambar Reuters

Kahirah, Mesir  23 Februari 2011

Penunjuk Perasaan di Tripoli, gambar AP

Letupan senjata api bergema di Tripoli semasa tentera pro Gaddafi mengambil tempat di Bandar itu manakala perusuh anti kerajaan menyatakan telah mengambil alih beberapa kawasan di dalam bandar itu, sementara ramai pegawai tinggi kerajaan dan diplomat telah meninggalkan Col. Gaddafi.

Semasa penduduk di kawasan timur Libya sedang bertemasha kemenangan dengan mengibar bendera lama Libya, keaadan di Tripoli sunyi sepi, dan penduduk khuatir untuk keluar rumah berhapadan dengan tembakan rambang tentera pro Gaddafi.

Kemarahan dari komuniti antarabangsa merebak selepas Gaddafi berjanji akan bertahan dan menyeru semua penyokong beliau melawan semua penunjuk perasaan. Pertahanan yang di lakukan oleh Col Gaddafi ialah yang paling teruk dilakukan oleh sebuah kerajaan di Asia Barat semenjak berlaku nya rusuhan anti kerajaan di seluruh negara negara timur tengah itu.

Franco Frattini, Menteri luar Itali menganggar seramai 1,000 orang telah terbunuh semasa kemunjak rusuhan di Libya dan ini angka yang boleh dipercayai, walaupun lapuran penuh kematian atau kecederaan masih belum siap. HR (Human Right) dari New York berkata, mengikut bilangan rambang jumlah terbunuh mungkin menjejah angka 300 orang.

Rusuhan di Tripoli berlaku setelah penduduk berkata mereka telah “menawan” Bandar Misrata dengan mengibar bendera lama Libya untuk merayakan kemenangan di sepanjang jalan raya.

Misrata adalah bandar besar yang pertama di Barat Libya jatuh ke tangan penunjuk perasaan manakala bandar-bandar lain terletak di bahagian timur.  Faraj al-Misrati, seorang doktor tempatan, berkata enam penduduk telah terbunuh dan 200 lagi cedera semenjak 18 Februari setelah perusuh menyerang banggunan kerajaan pro Gaddafi.

Beliau berkata penduduk telah menubuh pasukan sukarelawan menjaga kawasan bandar, mencuci jalan-jalan dan merawat mereka yang tercedera.

“Dia ikut penunjuk perasaan tidak balik lagi. Keluarga dalam kerisauan,” dia berkata.

Dia juga berkata jalan-jalan masih kosong dan mereka yang tercedera takut untuk ke hospital kerana risau kena tembak.

Gaddafi dilihat kehilangan para penyokong setia beliau;  sekurang kurang satu suku kaum terbesar Libya, beberapa cawangan tentera dan diplomat, termasuk ambassador ke Washington, Ali Adjali, dan timbalan ambassador ke UN, Ibrahim Dabbashi.

Embassy Libya di Austria turut menyelar keganasan keatas rakyat Libya dan menyatakan mereka berpihak kepada rakyat Libya.

Amaran dari masyarakat antarabangsa meningkat dari keadaan kucar kacir di Libya dan keadaan tidak menentu ini  telah menyebabkan harga minyak naik tertinggi (lebih USD 100 setong) didalam  dalam masa dua tahun. Komuniti Europah telah mengerakkan pasukan membawa balik warga mereka dari Libya. Sekuriti Council Bangsa Bangsa Bersatu telah mengadakan satu musyuarat tergempar bagi menggutuk tindakan ganas Libya dan menyatakan simpati keatas rakyat Libya serta meminta kerajaan Libya menunaikan semua kehendak rakyat mereka dengan segera.

Nikolas Sarkozy, Presiden Perancis, juga memohon EU membuat sekatan keatas kerajaan regime Libya dengan menyekat hubungan ekonomi dan perdagangan di antara mereka dengan Libya.

“Dengan memanjangkan tindakan ganas keatas rakyat Libya, ini satu perbuatan yang amat terkutuk” Sarkozy berkata dalam satu berita. “Komuniti antarabangsa tidak boleh menjadi pemerhati di dalam tindakan ganas dan mencabuli hak asasi manusia dengan teruk.”

Lapuran berita dari Itali itu juga berkata saksi dan dokumen dari hospital di Libya membuktikan seramai 1,000 orang telah mati terbunuh di bandaraya Tripoli sahaja.

“Kita belum mendapat pengesahan terkumpul jumlah sahih kematian.” Frattini sebagai berkata semasa berucap di gereja Chatolik di Rome sebelum perbincangan di Parliament bersabib Libya. “Kita percaya anggaran 1,000 orang terbunuh itu munasabah.”

Libya pengekport minyak terbesar ke Itali, dimana Negara itu mempunyai rangkaian perdagangan didalam bidang tenaga, pembinaan dan lain-lain rangkaian perniagaan di Libya semenjak hubungan perdagangan sebagai rakan karib berabab-abad lamanya.

Frattini berkata kerajaan Itali meminta supaya keganasan teruk ini dihentikan walaupun Gaddafi tetap melawan dan terus berkuasa.

Gambar yang mengatakan video askar-askar Libya dibakar setelah enggan memembak perusuh anti kerajaan, walaubagaimana pun, rakaman tersebut belum disahkan kebenaran oleh mana mana pihak.

Mat Ell  #eekaawordpresscom

souces of news: Huffingtonpostcom.