He he he. Ikan cerdik lak, orang orang Besut kata Hadi.

images

Ikan besar macam mana pun, tetap bodoh, Di. Jangan hang hendak persenda  orang orang Besut.

Aku gelak beb. Hadi suruh orang Besut jadi ikan cerdik.

Macam macam ada.

Ikan cerdik cam mana?. Setahu aku ikan semua bodoh. Beri pancing fly pakai bulu ayam, tarik pelan pelan, ikan telan. Beri hook pancing yang tak ada umpan pun, yang jenis panjang tu, habis ikan kembong makan. Beri anak ikan kembong pun dia makan. Hulur kayu yang di bentuk semacam anak ikan pun, dia sambar, Di. Jadi bila masa ikan tu cerdik, Di ooi.

Betul lah Haji Hadi nih, kias mengata orang orang Besut bodoh semacam ikan. Jikalau orang Besut bodoh bodoh semacam ikan kembong, ngapa hang datang minta undi. Hang bodoh semacam ikan juga ker?.

Tak patut, tak patut.

PS: aku pun kaki pancing ler. Lagi hebat, pakai fly lagi. Apa, hendak cakap tenatng pancing ikan. Engkau ni hendak pancing undi kah pancing ikan?.

Alvin dan Vivian lepas, Kuala Besut pun BN terlepas. 16-16 lah nampak nya.

Terengganu stone inscription, Malaysia, side B

Terengganu stone inscription, Malaysia, side B (Photo credit: Wikipedia)

Orang Besut bawah bawah cakap. Aku tak tahu lak, betul ke tidak. Engkau orang pergi check ler.

Aku tukang cakap. Sahaja.

Orang Melayu sampai jadi Batman dan Spiderman. Hendak pertahankan cemuhan orang Cina keatas agama mereka.

Tak kira apa lah kepada asas parti yang kuat kuat memerintah. Kita tengok siapa yang suka jaga agama Islam.

Bunyi cakap Alvin dan Vivian mungkin kena warning saja. Ya ker?. Mungkin tak kut. Yang dah kena tangkap adalah Batman dan Spiderman Melayu yang culik budak Cina. Salah, memang salah kerana kes culik. Kes hina agama, mana ada undang undang yang tepat, dot dot. Ada banyak undang undang, undang undang Multi Media lah, undang undang Hasutan lah, tetapi tak tahu yang mana satu yang nak pakai, bro.

Jadi kena fikir dulu. Dalam hal Melayu angkap kepala lembu kena RM5,000 denda bro. Sebab awak Melayu, sebab awak Melayu nak jadi Batman dan Spiderman.

Aku dengar dari bawahan ni, orang tengah fikir fikir nak tolong siapa. Orang suka sangat tolong Pak Yeh. Tetapi nak buat macam mana, orang ramai hendak beri Melayu lain jaga Trengganu. Kena lah 16-16 kut.

Tahun PRU 14 nanti ambik lah balik, tak kemana pun. Trengganu kite.

Endot, buat masa ni engkau nasib baik ler.

Lagi lagi lah jika Alvin dan Vivian tu lepas naik keretapi ke Singapura free free.

Sorry lah Zaihan. Aku hendak dan sudah pun tolong, tetapi nak wat camno. Orang kampung kata gitu.

Aku memang sokong anak muda semacam engkau. Professional lak. Tentu lah best. Doa engkau menang ler.

Tak tahu lah, kut kut puak ni nawak jah.

Sama sama kita tengok dan lihat.

SELAMAT MENGUNDI BRO.

Tiong lai macam buah lai, menang 200 lebih dah nak tolong BN di Kuala Besut. Tak yah. Aku ngap karang, kan batal puasa.

Asalkan Bukan Cina.

Ini aku hendak sangat beri tahu. Engkau orang semua ni, Melayu. Yang kamu bergaduh Melayu sama Melayu hendak menjadi wakil rakyat di Kuala Besut tu kawasan Melayu, buat apa lah hendak gaduh gaduh.

Endot dan Zaihan, tak yah hendak gaduh gaduh, kedua kamu tu Islam, engkau orang fikir macam mana hendak lanyak Cina sudah lah. Berdamai. Endot, engkau dah banyak duit, hang tolong Zaihan, beri duit, tak yah jadi Adun, nanti Zaihan tolong hang buat bandar elok sikit di Kuala Besut. Yang engkau hendak rebut rebut kerusi yang tak ada makna tu apa hal?.

Zaihan budak lagi, jadi bagi lah chance pada dia jadi Adun. Tak apa, hang kasi chance pada dia, dia kasi chance engkau bina pembangunan Pulau Perhentian untuk semua rakyat. Aku cari investor Melayu beri pada hang kedua, kita buat resort Melayu terbesar di dunia. Apa macam. Okay tak. Engkau berdua kena ingat, Melayu macam cibai pada mata orang Cina. Bila dapat Redang dia lah yang bolot. Engkau hendak holiday kat Redang, aku ingat Zaihan tak der duit nya, mahal. Kalau hang, Endot, ada lah kut. Hey, kita bikin Melayu hero di sini lah. Buat apa gadoh gadoh. Faham tak Bro?.

Jangan nak ikut Mat Tebu, dia tu asyik bau yit  jer, engkau jangan buat tak tau. Tak pasal lak, hang dengar dia kata “Mah, I ni kan tak leh tidur, bau yit you kat bibir I ni wangi”, semasa dia telepon engkau. Semasa dia silap jawab telepon. Semasa dia anggau.

Apa nak ikut Husam, asyik kena buat kerja pecah tanah jer. Sekarang Husam pun tak der kerja, engkau hendak projek dengan dia, habuk ler jawabnya. Baik join Zaihan. Ada chance. Tau tak.

Rakyat sini semua Melayu. Adalah seratus ekor China. Bila dia orang ramai, engkau orang ingat hendak dengar kata engkau ker, Endot. Tiong Lai pun dia orang tak akan dengar. Yang Tiong Lai pergi kata kerja kuat di Kuala Besut, kepala butoh dia. Mana hendak kerja kuat, dia sendiri pun keot dengan undi 200 lebih tempat China. Kalau jumpa Tiong Lai, hang pesan suruh dia pergi bantai member MCA dia yang ikut DAP nak boikot mata pelajaran Tamadun Islam di IPTS. Itu kerja dia. Tak yah hendak datang tempat kita kata kuat kerja. Kerja kuat kepala butoh sui dia weei.

Engkau buang tong sampah lah Cina yang seratus ekor di Kuala Besut tu. Tak masuk buku. Biar lah Tiong Lai beri buah lai kepada China yang bertenggek di Kuala Besut.

PAS ke UMNO ke, kalau tak tolong Melayu jangan undi. Sekarang ni Zaihan boleh tolong orang Melayu, kita bagi chance pada dia lah Endot oii. Buat baik ler sama Islang.

BOIKOT BARANG CHINA SAMPAI BANGKRAP. BOIKOT DENGAN CINA CINA NYA SEKALI, BRO.

Cina Kuala Besut

Kuala Besut Harbour and Jetty

Kuala Besut Harbour and Jetty (Photo credit: Wikipedia)

Cina Kuala Besut mengaku mereka telah datang bertenggek di Kuala Besut dari luar negeri, semenjak tahun 1800 lagi. Itu mengikut kata akbar NST, dan jumlah mereka adalah lebih kurang seratus orang. Lebih tepat jumlah mereka seramai 113 orang. Sedar lah, kaum Melayu berada di kawasan ini sebelum emak dan bapak kaum merempat ini datang kekawasan ini lagi.

Kalau aku ada pada zaman 1800, aku telah lama halau mereka keluar dari tempat itu. Tetapi Melayu Trengganu zaman itu orang baik baik, beri muka kepada mereka sampai terus hidup ke zaman ini. Sedangkan bangsa mereka di Kuala Lumpur lupa daratan sampai mengata Melayu paling rasis dalam dunia.

Buat masa ini Melayu harus sedar semasa mereka ini susah datang menumpang hidup dan berniaga di kawasan Melayu dan kita nemberi kepala kepada mereka tanpa batasan. Sekarang kita mesti punyai batasan.Tetapi bila sudah kenyang dan senang lenang tidak ada satu apa pun kebaikan yang di hulur kepada masyarakat Melayu.

Tidak ada perasaan hendak sedekahkan sedikit pun harta atau khidmat bakti kepada kaum Melayu, malahan mereka terus menerus menekan kaum Melayu dengan berbagai bagai cara yang tidak professional seperti membeli tanah rizab Melayu dengan harga rendah dan mengunakan proxy yang tidak memberi keuntungan kepada bangsa Melayu. Berapa banyak sumbangan iklas bangsa Cina yang ada di kawasan Melayu menderma untuk binaan sekolah sekolah Melayu, surau surau, jambatan, jalan kampung, membina sumbangan kedai kedai untuk kaum Melayu?. Berapa banyak sumbangan derma kepada anak yatim Melayu?. Mereka asyik bertanya dan meminta sumbangan orang Melayu kepada sekolah anak anak mereka. Dan apabila sudah ada sekolah mengunakan hasil pemberlajaran anak anak mereka menindas Melayu dengan mengunakan bahasa Cina dengan memonopolikan sistem edaran barangan barangan penguna dan keperluan hidup orang orang Melayu di seluruh negara. Itu sahaja penting nya bahasa Cina bagi kaum Cina di Malaysia. Tanpa bahasa Cina sistem edaran makanan dan keperluan barangan pengguna akan hancur dan lumpuh bersama dengan kaum Cina itu sendiri. Kita harus gerakan FAMA, Majuikan dan lain lain agensi pengedaran barangan pengguna secara terus menerus tanpa berhenti dan kecewa dengan pemboikotan kaum ini keatas sistem yang ingin kita lakukan untuk kebaikan semua bukan untuk kaum ini sahaja. Mereka suka bersikap menekan. Dan sekarang sudah sampai masa nya kita pula menekan dan menghalau mereka dari kawasan kita.

Kita sudah sebak dalam hati melihat perilaku kaum Cina di semua bandar di kawasan barat, bukan sahaja memonopoli aktiviti ekonomi tetapi dengan cara buruk menekan kehidupan orang orang di kawasan bandar dengan mengunakan sistem dua harga yang sangat tidak berperikemanusian. Harga rendah untuk kaum China dan harga mahal untuk orang orang Melayu.

Ini satu bangsa yang amat jelek, dengan itu harus di beritahu kepada masyarakat Melayu yang tidak mahu mengambil peduli hal hal seperti ini, kerana naïf. Dan sekarang ini kaum ini semakin biadap dan kita berhak menghalau mereka dari kawasan kita seperti umat Indonesia lakukan dahulu kala.

Untuk Kuala Besut, Lim Kit Siang dan MCA serta Gerakan, tak payah lah hendak datang kerana semua orang sudah naik benci kepada kaum yang tidak bertamadun seperti kaum Cina bangsat seperti mereka.

Membela kera di hutan lebih baik agak nya dari membela anak Cina.

BOIKOT BARANGAN CHINA. BBC.

Kuala Besut is a Malay Town in the making

Kuala Besut is a short 30 minutes drive from Pasir Puteh. Due to a short distance by road the two towns relate to one another in term of services and commercial activities.

Kuala Besut is located in Besut, Trengganu, whilst Pasir Puteh is located in the state of Kelantan. Another local center for commercial activities is Jertih, which is also located nearby and is a border town in the state of Kelantan.

I was driving through the towns to Kuala Lumpur a week ago. I saw the towns have switched from the scenes they used to be in the last 10 years. Along the coastline as you drive up to Kota Bharu there is a new strip of land zoned for tourism. This strip of land known as Tok Bali is clearly developing with waterfront resorts, albeit on a smaller scale.

Pasir Puteh has a small population of 140,000 people, whilst Besut has a smaller number of 133,000 people. They both represent about 7% of the size of the Hulu Langat District in term of demography.

The two towns are also the town that is wholly occupied by the Malay of Kelantan and Trengganu descents.

As the result from the death of Dr A Rahman, Kuala Besut will have a by-election this month on 24 of July to select a new state representative. Current registered voters of Kuala Besut are about 23,000, and the late Dr A Rahman won with majority of more than 2,300 votes in the last general election.

Kuala Besut is famous for island resorts which are found on the Islands of Perhentian, and along its beach front as well. While visiting the Islands that the other day I found out that they have been improved with public facilities which include Police Quarters, a new Mosque, shop lots and food stalls on the smaller Islands, Perhentian Kecil.

Whilst the other island is developed with various well-known resorts including the Coral View. Transport serving the resorts between island is in the form of speed boats operated by the local fishermen under the supervision of the island’s services committee group.

Kuala Besut town has a 7 Eleven shop which you can get local newspaper as early as 7 am in the morning. Boat facilities to the islands open business at 8 am in the morning and the cost of a return ticket to the islands is RM50.

With 130,000 people in Besut area, almost 97% of Malay origin, Kuala Besut town can excel well into the next century as a tourist center. A complete new waterfront shopping area with all modern facilities to cater for tourists and the population would add value to enhance the social and commercial activities for this small town. By doing this new development in the town it will also improve the surrounding areas including Tok Bali.

In my view, Pas’s choice in naming Husam Musa as the director of the election for Kuala Besut stems from his experiences  in Tok Bali and the well-being of the population in Pasir Puteh areas, while in the Pas’s State Government. These experiences can give him a headway in his campaign. But then, high expectation of a return winner is on the BN’s candidate. He is young and a professional engineer by profession. He is a better bet for the town to stay relevant as a tourist destination for years to come.

SELAMAT MENGUNDI.