DAP ialah sebuah Parti Mafia kata bekas AJK DAP Sungei Pelik, Sepang. Paku Dulang, Paku Serpih, Mengata Orang, Sekarang Diri Sendiri Yang Lebih!


Saya tulis topik panjang hari ini. Hendak ikut cara anak beranak DAP tulis blog mereka. Topik panjang berjela jela. Macam diatas.

Mafia : The Mafia (also known as Cosa Nostra) is a criminal syndicate that emerged in the mid-nineteenth century in Sicily, Italy. It is a loose association of criminal groups that share a common organizational structure and code of conduct, and whose common enterprise is protection racketeering. Each group, known as a “family”, “clan”, or “cosca“, claims sovereignty over a territory in which it operates its rackets – usually a town or village or a neighborhood (borgata) of a larger city. Its members call themselves “men of honour”, although the public often refers to them as “mafiosi”.

Kerja kerja yang dilakukan oleh Mafia adalah seperti:-

  • Menjaga dari kecurian dan mereka yang mencuri,
  • Dari persaingan, dan mereka sendiri disaingkan,
  • Business protection,
  • Menjaga kawasan yang dinamakan kawasan mereka,
  • Membeli undi (wow ada kah)
  • Smuggling (wow, women huh?)
  • Bid rigging,
  • Loan shark (wow)
  • Bunuh (wow)
  • Menyemarakan kemarahan rakyat untuk kepentingan mereka.
  • Prostitute atau pelacuran, dadah dan urut urut (wow)

Cara bergerak:-

  • No one can present himself directly to another of our friends. There must be a third person to do it. (wow)
  • Never look at the wives of friends. (wow)
  • Never be seen with cops. (wow)
  • Don’t go to pubs and clubs. (wow)
  • Always being available for Cosa Nostra is a duty – even if your wife is about to give birth. (Yeak!!)
  • Appointments must absolutely be respected.
  • Wives must be treated with respect. (wow)
  • When asked for any information, the answer must be the truth. (wow)
  • Money cannot be appropriated if it belongs to others or to other families. 
  • People who can’t be part of Cosa Nostra: anyone who has a close relative in the police, anyone with a two-timing relative in the family, anyone who behaves badly and doesn’t hold to moral values. (wow)

Itu apa yang tertulis tentang Mafia didalam carian google.

Jikalau ahli atau pengerak parti sendiri mengatakan ianya sebuah parti Mafia, maka sudah tentu ada ciri ciri diatas didalam parti DAP. Kita orang luar hanya dapat mengetahui perkara tersebut dengan mencari bukti mengenai sama ada parti itu betul betul parti Mafia.

Dan sekiranya ianya betul, maka seluruh rakyat Malaysia termasuk Cina sendiri harus menjauhi sebuah parti yang akan memudaratkan masyarakat  pada masa jangka pendek dan jangka panjang dan akan menghancurkan minda umat keseluruhan nya dengan tunduk kepada kezaliman yang teruk. Semacam melarikan diri dari membuat pelaburan beli emas jongkong di tempat yang crocked didalam pasaran. Kita boleh pilih tempat atau organisasi yang beramanah.

Sungei Pelik, Sepang Selangor.

“Sebenarnya ada segolongan pemimpin besar DAP memang suka memfitnah dan sesiapa (anggota DAP) yang tidak masuk ke dalam kem akan diletakkan jawatan oleh Tan Kok Wai. Kita sebenarnya mahu membantu untuk menguatkan parti DAP tetapi mereka tidak tahu menilai apa yang kita buat untuk DAP tetapi hanya mementingkan kroni, kontrak dan rasuah.

“Apa  yang Lim Guan Eng cakap mahu hapuskan rasuah tetapi sedangkan di Selangor sendiri dia banyak rasuah. Kenapa dia tak hapuskan?,” soal beliau.

P.S: Kesian Cina dan India DAP, kena bantai macam kena bantai didalam pelaburan emas seperti di compani yang telah dicekup oleh BNM. Itu lah jangan undi DAP dan PAS. Lupakan kasih sayang kepada jantan dan betina DAP dan PAS.  PKR huh? parti itu sudah hanyut bersama ais cream dia,  tidak payah sebutlah. Ok? Bro.

Tengok kerja mafia disini. 

Kim Jong-un, kawin Hyon Song-wol penyanyi kumpulan Bochonbo Electronic Music Band.

Bapa dia tidak benarkan dia kawin dengan penyanyi pop atau cinadoll K-pop.

“Engkau jangan ikut orang, bab cari bini, jangan dok ambil penyanyi pop, atau cinadoll K-Pop. Nanti nanya nanti, tidak pasal ada gambar dalam jamban” begitulah kira kiranya apa yang bapa dia pesan sebelum mati. Dia marah marah anaknya hendak kawin penyanyi Bochonbo EMB, Hyon Song-wol dan terus hantar dia ke Switzerland.

Selepas bapa dia mati, dia diam diam khawin dengan kekasih dihati, Hyon Song-wol, bekas penyanyi band Bochonbo Electronic Music Band. Bab kawin mawin ni mana boleh ikut kehendak bapa. Bukan bapa yang hendak tidur dengan bini dia. Biar lah dia pilih kekasih dihati dia, bukan. Lagi pun mereka masih muda trang tang tang. Bukan gitu. Dah tua sikit, baru tahu macam mana rasa nya kawin.

Jikalau pula keadaan duduk berjauhan, macamana ya, boleh ke pakai mereka yang duduk dekat dekat, yang berkerja dengan kita ke. Kan power tu. Sebagai contoh, duduk Johor ke, Melaka ke, kan jauh hendak pergi ke Kedah, atau Penang, atau Perlis kan. Sure boleh nya jikalau ada minum tongkat ali power root. Yang power power lah, yang ada power, sure boleh.

Ramai anak dara nanggis ho pada masa bapa dia mati. Ingat kesian juga dekat dia orang ni. Aku dok ingat, gadis yang keluar air mata banyak sekali dapat kawin dengan dia. Rupanya bukan. Kan kesian, penat keluar air mata masa nanggis.

Ingat le pesanan bapa. Tetapi jikalau bapa pun macam itu, macam mana ya, mesti “bapa borek anak rintik”.(Note: Jangan silap eja ya, ejaan betul adalah borek).

Tetapi mereka berdua ini ok saja, tidak ada general yang membantah.

Tak tahu lah.

Tiap hari, tiap masa, tiap waktu, bang di Masjidil haram – Nik Aziz kata bang itu politik tetapi kenapa tiada politik di Mekah?

Jikalau bang itu politik, sudah tentu Mekah ada ahli politik.

Kerana tiap hari, tiap masa, and tiap waktu sembahyang ada bang di sana!!

Tetapi, malang tiada politik!!!!!????

Adakah orang bang di Masjidil Haram memanggil orang ramai berpolitik melawan kerajaan di Arab Saudi?

Saya ingin serahkan pendapat ini kepada kerajaan Arab Saudi kerana Arab Saudi lah tempat asal usul kerajaan Islam.

Macam mana pendapat Nik Aziz yang berkata bang itu kerah orang untuk politik??????!!!

Saya syor kan kepada mereka yang percaya apa dia kata itu pergi ke Mekah dan berpolitik. Join mereka yang kata demikian. Buka cawangan PAS di Mekah dan cabar Raja Saudi kerana Masjidil Haram panggil orang ramai berpolitik dengan bang tiap masa dan waktu sembahyang. Bang adalah kerahan untuk berpolitik, kata Nik Aziz. Jom, pergi sana dan tengakkan Negara Islam berlandaskan corak pemerintahan Nabi Muhamad. Itu PAS hendak. Buat lah.

Betul kah pandangan Nik Aziz ini????. Atau dia klentung politik?

Jikalau dia suka klentung politik, jadi macam mana dia kata dia tu seorang guru agama???.

Sama sama kita renungkan untuk mencari idea tentang jenis pemimpin Islam zaman ini.

Ada kah betul, atau pun ada kah tidak betul.

Jikalau tidak betul, buat apa hendak diikuti lagi benda yang tidak betul?????.

Jadi, kita harus ikut kepada mereka yang betul, lurus, dan seperti kaum yang telah di beri pengetahuan berzaman zaman. Dan sudah tentu tidak kepada mereka yang suka klentung. Suka klentung sememangnya kurang betul dan kurang lurus.

Bang tu gapo, kerah orang sembahyang, politik lah tu ~ Basa tak reti, payah basa.

Ok. Jikalau macam itu aku hendak suruh kumpulan aku pergi ceramah semasa khutbah Jumaat, hendak cakap tentang aku terlalu miskin, dan orang perintah Kelantan tak buat apa apa hendak tolong aku. Boleh kah, basa.

Politik lah tu, basa.

Tiap masa sembahyang ada bang di Mecca dan Madinah. Tetapi negara itu tidak ada politik. Jadi bang apa benda tu abey weh. Bang politik kah? Basa hendak klentung saya ya.

Ikut mu lah, basa.

Ini apa dia pulak. Basa.

Quran itu perkataan politik,jadi politik adalah quran. Dan satu lagi berkata, Ouran bukan politik, itu ayat suci dari Allah. Hok mana satu betul ni?. Basa tak reti gapo.

Bak pa jadi begitu teruk disini? Seorang kata gitu dan seorang kata gini. Taliban kah semua mereka ini? Basa punah ranah sana kata gitu sorang kata gini. Ini cara hendak lawan UMNO lah ni. Basa tak reti gapo.

Bawa lah mereka ni jumpa Raja Arab Saudi dan suruh jadi orang politik di negara itu, basa suka sangat berpolitik. Suruh dia jadi Menteri Besar Bahrain, dan cakap lah Arab semacam mereka bercakap kepada orang Melayu. Orang Melayu boleh angguk jikalau tak faham pun, orang Bahrain, siap kena plentung kalau silap. Harus harus kena masuk jail dan hey tak tau lah silap buat fatwa kena pancung kepala,  basa tak reti gapo, hok ni lah.

Di Arab Saudi tidak ada parti politik. Pergi lah buat parti Islam di negara itu. Sebab di Mecca dan Madinah dan Arab Saudi tidak ada parti Islam semacam PAS. Tidak ada adik kakak weh. Hendak jadi macam Nabi menegak kan Islam, hoh dah itu kenapa tunggu, pergi kesana buat parti PAS lawan Raja Arab Saudi kerana mereka tiada parti politik. Tegak kan Islam disana kerana mereka bukan Islam jikalau tidak ada politik. Bila ada Quran tetapi tidak ada politik jadi bila masa pula Quran itu ayat politik? Pergi lah ke Mekah nun buat parti PAS, hendak tengak kan Islam sangat seperti nabi. Lagi dekat dengan rumah Allah, tak payah serambi serambi rumah Allah doh. Kubur Nabi pun ada di Madinah,  jadi pergi sana, boleh menziarah tiap hari kalau mau boleh duduk disitu pun.

Sudah bosan dengan kalian semua. Tak tentu hala dibuat oleh semua mereka ini.

Fatkini mengatasi Malaysiakini

Bagi memprotes obsesiti mereka yang berbadan solid telah mengunakan Fatkini.

Fatkini adalah pakaian bikini untuk mereka yang solid molid.

Malaysiakini juga satu jenis bikini yang digunakan di Kutub Utara.

Coli jenis baru ~ jenis tampal dan gantung ~ “JWoww’ Farley” idaman ramai.

Jenis baru. Tampal dan gantung. Tidak perlu tali. Sesuai untuk mereka yang tidak gemar digantung tanpa tali.

Dan amat sesuai untuk para isteri yang ingin mendengar ceramah sesi counselling sampai pukul 3 pagi dihotel hotel mewah.

Untuk membeli terus email kan permohonan.

Selamat mencuba.

Ubat Ibu segala penyakit dari China ~ dibuat dari daging mayat kanak yang mati

Beribu pill yang di penuhi dengan campuran habu daging mayat manusia ditemui di Korea Selatan.

Pengeluran ubat segala penyakit ini didalangi oleh pegawai perubatan yang rasuah dari China.

Mayat mayat bayi yang lahir tidak cukup umur atau yang digugurkan oleh ibu di beli, di simpan didalam peti ais dan dibawa ke klinik dimana mayat mayat tersebut dikeringkan dengan microwaves.

Bila mayat itu telah kering dengan sempurna, di lumatkan menjadi debu dan dimasukkan kedalam kapsule bersama beberapa herba untuk melindungi bahan awet tersebut.

Ramai terkejut dengan cara mereka mengunakan mayat bayi sebagai ubat segala penyakit, dan masyarakat China sememangnya percaya kepada bebagai bagai kaedah perubatan tradisi termasuk mengunakan tanduk tanduk rhino dan sebagainya.

Awas, mungkin produk itu sudah ada di Malaysia.

 

 

 

 

Apa salah beli rumah PPR-MTEN dan PA DBKL

Negara maju seperti Britain, dimana permasalahan perumahan rakyat termiskin dikawasan bandar diberi pertimbangan yang amat besar oleh kerajaan yang perihatin kepada masaalah rakyat mereka, terdapat banyak “council housing‘ atau perumahan awam yang disewa kepada mereka dengan kadar dibawah harga pasaran.

Penyewa juga dibenarkan membeli rumah rumah mereka diami itu melalui skim “leasehold enfranchisement” dimana sewa terdahulu yang dibayar diambil kira sebagai wang pendahuluan.

Disini, kegelisahan penyewa “council housing” keatas kemungkinan di keluarkan dari unit perumahan awam itu diatas faktor pembangunan semula kawasan mereka diami reda setelah mereka menjadi tuan rumah atau pemilik bersama hartanah berstrata setelah membeli unik unik yang mereka diami.

Dari segi penangungan aset, kerajaan tempatan yang menyediakan perumahan awam itu akan lerai dan hasil jualan boleh digunakan untuk membangunkan kawasan perumahan baru yang serupa dikawasan lain. Ini kerana jumlah peningkatan  mereka yang kurang mampu membeli rumah semakin bertambah dari tahun ke setahun mengikut keadaan ekonomi sebuah bandar, sementelah pula harga seunik rumah keluarga melambung tinggi seperti di Kuala Lumpur.

Pihak kerajaan tempatan (council) juga boleh mengunakan aset pengurusan mereka mengurus rumah rumah awam lain dan mengembangkan penjanaan ekonomi didalam industri pengurusan hartanah kepada pihak swasta yang boleh memberi peluang pekerjaan kepada penghuni atau pembeli dikawasan tersebut.

Di Malaysia “council housing” atau perumahan awam  diurus oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur terletak dikawasan strategik di merata tempat di bandaraya, dan kegunaan tanah telah mengembang keparas yang tinggi setelah lokasi tersebut menerima tekanan dari pengusaha yang lebih berpotensi seperti digunapakai sebagai tanah komersial.

Mereka yang mebeli ruang strata perumahan awam tentu nya mendapat faedah besar, pertama nya nilai sewa unit mereka itu yang terletak didalam kawasan bandar akan meningkat berkali ganda dari paras yang rendah dengan subsidi dari DBKL. Dengan pengurusan hartanah yang baik, dan kenaikan sewa, harga rumah rumah itu juga akan meningkat berkali ganda mengikut permintaan pasaran semasa dikawasan sekeling bandar.

Bagi saya, mereka yang menduduki rumah yang disubsidi oleh “local council” amat lah bertuah kerana dibenarkan membeli sebuah rumah yang telah lama didiami mereka. Jiakalau tidak, “local council” boleh menjana kewangan yang lebih baik dan tinggi dengan mengubah syarat tanah kepada yang lebih berpotensi kerana lokasi penempatan perumahan awam sekarang ini adalah didalam kawasan strategik di bandaraya Kuala Lumpur.

Usaha kerajaan bagi memberi pertolongan kewangan kepada mereka ini amat di alu alukan. Dan, semenang memberi pertolongan kepada golongan yang miskin itu adalah satu usaha murni, mencerminkan bahawa bukan sahaja mereka yang beragama Kristian di England boleh melakukan kebajikan jariah, malahan kita yang beragama Islam juga perlulah perihatin kepada permasalahan penduduk bandaraya yang diklasifikasikan sebagai tidak mampu.

Pihak pembangkang yang terus memainkan perasaan politik sempit tidak harus dibiarkan mengambil tempat dihati rakyat miskin, usaha murni kerajaan harus dilihat sebagai memberi kesejahteraan kepada rakyat berbagai kaum mengambil kira kelangsungan mereka dalam jangka masa panjang tanpa mengira keuntungan kewangan dari skim perumahan awam.

Syabas BN.

Council House

Council House (Photo credit: ljsinoz)

Kita kerajaan lutut, dia pusat, mana boleh lutut jadi pusat.

Street Photography | Travel to Rantau Panjang,...

Image by Roslan Tangah (aka Rasso) via Flickr

“Bila bercakap, macam-macam tata guna bahasa di guna pakai bagi mengolah keadaan semasa sesuai dengan hati-hati yang diselindungi dengan perasaan bahawa mereka itu adalah berasal dari langgit-langgit.”

“Ada kah mereka ini berasal dari langgit-langgit?.”

“Mengikut dalil sah, mereka dari langgit tidak pernah dimakan usia, bermakna, penglihatan mata tetap terang, pendengaran telinga utuh, dan kekuatan gigi tidak reput di mamah usia.”

“Pemimpin Kelantan sama dengan semua manusia didunia. Penglihatan kabur, pendengaran luntur dan gigi berterabur dimamah usia (sekurang kurang nya zat air kotor selama 21 tahun telah mereputkan gigi mereka lebih awal dari orang di negeri lain. 98.9% warga emas Kelantan repuk gigi dan sekarang mereka senyum menyerlah dengan gigi palsu Gucci palsu dari Rantau Panjang (dua kali palsu) ) .”

“Orang yang mengetahui berita dari langgit boleh tahu apa akan berlaku lebih awal. Dalam dua puluh satu tahun, mereka belum pun mengetahui apa apa. Bila kah masanya mereka ini mendengar berita dari langgit?.”

“Kita sememang nya di tipu bulat bulat oleh mereka. Harapkan pagar, rupanya pagar mereka memagar kita dari berjaya, untuk memilih dia supaya mereka dapat kerja.”

“Kita tidak ada kerja. Wang kita dibelanjakan oleh dia.”

“Wang peruntukan pusat kepada lutut habis dimakan oleh kaki.”

“Kaki temberang besar!.”

“Ciplak agama.”

Gambar dari GAP.

Gambar dari GAP

Saya hendak tanya, apa faedah PAS kepada manusia?.

Sekali lagi:-

Saya hendak tanya, apa faedah PAS kepada manusia?.

Jawapan kepada soalan cepu emas itu adalah:-

“PAS tidak berfaedah kepada manusia satu sen pun, di dunia dan apatah lagi di akhirat. Siapa memilih PAS adalah amat jahil seperti kaum jahilliah.”

“Mana ada manusia di dalam dunia ini mengatakan Allah itu samseng atau gangster semacam gangster Mafia Itali?. Orang PAS ada kata. Jahil lah mereka ini. Kepala lutut punya akal. “

“Dia kata dia kerajaan lutut, dan sebenarnya dia kerajaan pusat kepada segala pusat “maksiat, disco, hiv, e-colli, sek kebas, pengekspot janda manis keluar negara / negeri bertujuan sex, pengendali microphone asli didalam toilet karokee dan lain lain’. Penipu besar selepas Kerajaan Nabi Muhamad.”

MM2H disalahgunakan dan jadi hub dadah rantau Asia

Map of Asia, the Middle East was cropped right...

Image via Wikipedia

Kerajaan Malaysia banyak membantu pasaran hartanah yang 80% dikelolai oleh CMBI atau yang dipegang oleh firma besar yang tersenarai di bursa saham, juga 60% adalah dikuasai CMBI.

Kerajaan juga telah membentuk berbagai bagai agensi atau syarikat penuh milik kerajaan bagi memberi ransangan keatas pasaran hartanah di Malaysia seperti Malaysia Property Incorporated (MPI), MIDA dan sebagainya, termasuk Malaysia My Second Home program.

Terdapat lebih 13,000 warga asing menetap di Malaysia tanpa perlu memperbaharui visa selama 10 tahun dan mereka yang layak dikehendaki menyimpan desposit sebanyak RM500,000 (50 tahun kebawah) atau RM350,000 (50 tahun keatas) selama satu tahun sebelum boleh mengeluarkan separuh dari simpanan itu selepas menetap selama satu tahun. Walaupun deposit itu mungkin mencecah angka RM5.525billion yang memasuki pasaran kewangan negara, namum wang sebanyak itu adalah kecil dan tidak berbaloi jikalau dibandingkan kerumitan yang mungkin timbul dari mereka yang telah menyalahgunakan dasar atau hasrat kerajaan memberi ransangan kepada pasaran hartanah yang rata rata dipegang oleh CMBI. Melayu kecap apa? Loan bank?.

Ternyata hasrat kerajaan untuk membenarkan rakyat asing membeli rumah RM500,000 keatas bagi menolong CMBI telah digunakan oleh rakyat Iran untuk mengedar dadah terbesar di Asia.

Silap langkah, Malaysia akan menjadi hub cartel dadah terbesar di Asia Tenggara dengan ada nya agen sepenuh masa dari warga asing luar negara yang telah berhijrah mengunakan MM2H sebagai cover-up.

MM2H juga dilihat menjadi fakta kepada kenaikan harga rumah tempatan yang telah memberi keuntungan besar kepada firma perumahan dan keluarga CMBI yang telah monopoli industri pembinaaan perumahan tanpa disedari oleh kebanyakan rakyat jelata.

Walaupun berita kemunculan salah guna kemudahan dibawah scheme MM2H ini hanya kecil, tetapi muncul nya famili jual dadah di Malaysia yang di usha oleh warga asing mendatangkan tanda tanya bagaimana mereka boleh tiba ke Malaysia dengan menjalankan operasi besar besaran tersebut jikalau tidak kerana ada avenue tertentu seperti MM2H.

Sememangnya kita ingin memperkenalkan Malaysia kepada dunia, serta ingin menolong pemaju perumahan CMBI ini untuk mendapat keuntungan besar. Tetapi jikalau dengan menolong mereka dan mereka pula (CMBI) menolak dasar kepimpinan BN (KR1M dan sebagainya) serta program itu juga mendatangkan masaalah dalaman besar seperti penghijrahan raja dadah antarabangsa menetap di Malaysia, program seperti ini walaupun memberi kesan positif keatas pasaran kewangan bank, ianya memberi kesan buruk jangka panjang kepada negara.

Oleh yang demikian adalah wajar kerajaan melihat kembali kaedah penghijrahan warga asing melalui meminta wang mereka sebagai ganti tempat menjadi warga temporari Malaysia, dan membenarkan mereka bekerja di dalam negara Malaysia. Mereka boleh bekerja sebagai ketua lanun memproses dadah untuk Asia dan Dunia.

CMBI = Cina Malaya Bukan Islam.

Dan sekarang kenapa pula dengan Italy?

Army parade of Republic Day, Rome (Italy).

Image via Wikipedia

I Trust and Love YouItaly.

Hutang negara mencecah USD2.6 trillion. Ini jikalau ditulis dengan angka seperti ini : USD2,600,000,000,000.00. Itu duit Amerika bro.

Jikalau diletakkan dalam lori semua duit itu, ianya bermula dari Pulau Melaka di Kelantan sampai Perth Australia, penuh duit itu dalam lori.

Silvio Berlusconi kata dia akan berhenti kerja sebagai PM setelah mengemudi Italy keluar dari hutang itu.

Ini susahkan masyarakat dunia. Italy terlalu besar untuk di “bail out”, lebih besar dari kesemua hutang Greece, Ireland, Portugal dan Sepanyol, dan mereka tidak mempunyai wang sebanyak itu untuk menolong Italy.

Italy berhutang dengan kadar 127% dibandingkan dengan GDP. Itu bermula dari 1990 lagi. Ekonomi Italy tidak berkembang, tidak ada peluang pekerjaan, dan ekonomi parah akan merebak kepada Perancis , Belgium dan lain lain negara didalam Euro Zone. Dan dunia.

Italy adalah sebuah negara yang menjadi liabiliti kepada ekonomi dunia sekarang ini walaupun Italy adalah negara maju dan berpendapatan tinggi ke lapan (8) di dunia.

Nampak gaya negara berpendapatan tinggi dan maju selalu menipu tentang kekuatan ekonomi mereka, tetapi sebenarnya mereka ini kaki berhutang kuat, seperti kata kata orang Perak, “Biar papa asalkan bergaya”. Geng suka pinjam Ah Long lah orang Italy ini. Huh, ambik engkau.

Sorong papan tarik papan – Kelantan dan PAS

Patung Buddha dalam banjir di Bangkok.

“Buah keranji dalam perahu, suruh makan dia makan, suruh bangun negeri dia tidak tahu”.

“Ini bangun bangun apa kah dia, cuba beritahu sikit, selama 20 tahun kita telah membangunkan Islam didalam kerajaan negeri Kelantan. Jadi apa kah benda yang tidak membangun?”

Yang menjadi masaallah ramai penduduk didalam negeri dan juga mereka yang berhijrah keluar negeri berkata, negeri Kelantan tidak membangun. Ia menjadi suatu tohmahan dan bangkangan hebat dari dua kelompok yang mempunyai perbezaan pendapat tentang “bangun”.

“Membangun dengan Islam, tetapi perkara yang dilarang oleh Islam masih berluasa di negeri itu. Tokong besar dibenarkan bangun di merata rata, dan Islam semasa jahilliah juga membangunkan tokong tokong besar termasuk didalam Kaabah. Apa, ada kah kerajaan negeri mencontohi dan membangun bersama Islam zaman jahilliah?. ”

“Kita tidak harus terima bahawa alasan kebebasan beragama menjadi punca perihatin PAS  membenarkan tokong tokong besar dibangunkan.”

“Ianya menyemat rasa simpati umat Islam di Kelantan terutama yang tidak berakal untuk pergi berdampingan dengan kaum menyembah tokong. Itu sebabnya tokong tokong besar dizaman jahilliah dibuang dengan serta merta”.

“Dan sejauh mana pendidikan Islam nya orang orang disana dengan mendengar ceramah agama dari PAS?”

“Di zaman ini, membangun bersama tokong tokong tidak mendatangkan apa apa menafaat. Apatah lagi, kecuaian PAS mengatasi perkara asas seperti memberi air bersih dan rumah murah kepada rakyat telah diabaikan tetapi membangun bersama tokong melonjak keatas jikalau nilai KPI di analisakan.”

Zina bersama bandaraya Islam juga semakin timbul disana, rasuah duit dan jawatan pun selalu diiringi dengan bangun nya kerajaan Islam di sana”.

HIV meningkat dan akhlak pelaku sex kebas yang berluasa juga didampingi oleh ramai nya wanita yang bergelar janda di negeri itu menimbulkan persoalan mengapa membangun bersama Islam tidak menjerumus kepada kebaikan didalam kehidupan”.

“Yang amat nyata pembangunan jalan raya dan lain lain kemudahan asas tertinggal jauh di berlakang dan dari apa yang disebut diatas, membangun bersama Islam meningkat kepada keburukan yang amat nyata dan jelas.”

“Jadi apa faedah kita mengundi PAS?”

“Jikalau mengundi PAS kerana ingin menahan kepimpinan ulama, maka dimana kebaikan sistem mempertahankan ulama itu berjaya membahagia kan hidup”

“Jikalau hanya mahu mempertahan kan ulama dan dengan mempertahankan ulama itu tidak membahagiakan manusia sedikit pun, siapa lagi harus kita hendak mempertahankan. Yang menjadi persoalan adakah benar mereka ini ulama yang harus dipertahankan?”.

“Nik Aziz? dan apa faedahnya yang amat nyata dan jelas, patung patung Buddha sedang bermain air banjir dan akan tenggelam bersama bah besar? insaflah”.

“Dan kita boleh buktikan dari negeri ini lah bermula cerita tentang tidur telanjang boleh, Cina baca Quran boleh, Cina masuk masjid boleh, Cina berzina dengan Melayu boleh, sex kebas boleh, arak boleh jual di Selangor, Cina senamrobik di Masjid boleh, Cina bersyarah tentang politik dalam masjid boleh, LGBT pun agaknya boleh, mengunakan ayat Quran bagi orang kafir untuk tujuan politik boleh, bagi kerja kepada kaum kerabat boleh, dan macam macam benda dan cerita lagi, dan ini bukan sahaja Kelantan “mengexport” salinan menu daging singgam, tetapi semua jenis menu singgam-singgam diatas. Jadi, mengapa harus kita berdiam diri?.”

“Saya berikan soalan itu untuk para pembaca menjawab sendiri”.

Bagaimana keadaan pasaran hartanah kediaman, jatuh ke?

Photo of the Kuala Lumpur, Malaysia.

Image via Wikipedia

Cuba kita dengar apa Hitler cakap tentang beli rumah semasa loan atau pinjaman terlalu murah. Tiga empat tahun sudah kita diberi hutang yang tinggi dengan kos pinjaman yang teramat murah. Kita pun berhutang banyak kerana ianya murah. Jadi semua manusia di Kuala Lumpur beli rumah.

 

Di Kuala Lumpur dan sekitar harga rumah naik sampai average RM560,000 yang lima tahun lepas hanya RM250,000. Ini bererti harga rumah adalah sebanyak 175 kali gaji bulanan atau 14.5 tahun jumlah gaji atau pendapatan seorang pekerja di Kuala Lumpur yang purata nya diantara RM3,200 sebulan. Lima tahun lepas harga rumah hanya 78 kali gaji bulanan, atau gaji selama 6.5 tahun berkerja.

Inflasi telah menjangkau 3.2 % pada tahun ini, dan bermakna, pendapatan dari sewa bulanan rumah yang dibeli telah kurang dan pendapatan juga telah kurang nilai sebenar serta bayaran kos pinjaman lebih rendah nilai walaupun bayaran masih tetap sama. Bila begitu, bank terpaksa mencari jalan menaikkan jumlah pinjaman dari orang ramai atau menaikkan kadar bunga supaya mendapat balik RM32 dalam setiap seribu ringgit untuk berdaya saing, mengikut amalan Asset Liability Management (ALM) mereka. Ketua analaysis ALM kebanyakannya adalah bukan Islam, jadi mereka tidak perlu fikir apa apa tentang agama.

Pinjaman kereta merupakan paling tinggi kerana bayaran pinjaman adalah dihadkan kepada 9 tahun, semakin lama semakin banyak kos. Apatah lagi bila kadar inflasi naik.

Kadar rasuah menurun dan jumlah jualan rumah mewah disekitar Kuala Lumpur mulai berkurangan, malahan ada pemaju tidak dapat menjual keseluruhan unit rumah mewah dari harga RM4,500,000 keatas seperti mana yang berlaku tahun 2009 semasa negara mencapai kadar GDP setinggi 7.2%.

Kegiatan pembangunan rumah mewah merosot pada tahun ini, dan dijangka menjadi kelam pada pertenggahan tahun 2012.

Kos tinggi pembuatan (kos bahan tenaga meninggi) di kilang kilang juga telah mengurangkan pendapatan penduduk Kuala Lumpur terutama di Selangor yang banyak kilang kilang.

Kegiatan menjual rumah dibawah RM250,000 sedang giat di lakukan terutama rumah flat yang dulu nya berharga RM80,000 dan sekarang dijual pada harga RM160,000 bagi mengambil untung cepat pada awal tahun ini sebelum harga jatuh balik ketahap asal.

Apabila inflasi naik, harga barang pun naik, pendapatan bersih penduduk mengurang dan beban hutang kepada bank menjadi lebih berat.

Untuk mengetahui sama ada kejadian “house bubble’ kita sendiri boleh tahu atau rasa sendiri apabila harga rumah terlalu mahal, dan bayaran untuk kegunaan didalam rumah tersebut menjangkau ketahap 85% daripada hasil pendapatan bersih kita.

Hutang Greece belum selesai lagi, dan juga di Itali. Perang mungkin berlaku di Iran dan Syria serta negara negara Timur Tengah menyebabkan harga minyak naik.

Jika ini berlaku, kilang akan banyak mengalami kerugian. Dan tutup.

Bila tutup, office pun mungkin tutup. Bila ini terjadi beban hutang orang yang meminjam akan menjadi lebih berat kerana kerja dibuang. Dan enam bulan lepas itu, pelelong yang dilantik oleh pihak bank akan datang rumah anda!!!.

Bila ini berlaku, maka kita kan mengalami “house bubble” dan harga rumah jatuh.

Sama sama lah kita tengok. Tahun depan ke, atau akhir tahun depan ke, bila bila lah bila anda dah tak mampu bayar hutang!!!.

Berhutang itu bagus, jikalau anda boleh bayar. Jikalau tidak, siap ler, komer semua. Handfone pun dah  tak nak pakai.

REIT, PKNS dan peniaga Melayu

The Kota Darul Ehsan arch, bordering the Kuala...

Image via Wikipedia

Sekarang ini kita telah diberitakan bagaimana PKNS telah berjinak dengan REIT dan mengadakan pakatan perniagaan dengan Amanah Raya REIT supaya harta itu di laburkan kedalam pasaran pelaburan awam melalui REIT. Penjelasan jalan cerita dimana dan bagaimana PKNS berniaga didalam pasaran hartanah REIT tidak begitu jelas buat masa ini, walaubagaimana pun kita akan cuba membuat analisis dengan mengunakan pengetahuan bagi membincang isu ini.

Seperti dinyatakan oleh PKNS, mereka telah mengunakan tiga aset perniagaan mereka di Shah Alam bernilai RM200 juta dan mengabungkan harta itu dengan lapan harta atau aset Amanah REIT yang terletak di Subang Jaya dan lain lain kawasan luar Kuala Lumpur. Harta Amanah REIT adalah harta perdagangan termasuk ruang pejabat dan ruang perniagaan. Jumlah nilai dana harta itu tidak diberitahu. Dengan pengabungan ini PKNS akan memegang sejumlah 30% dari kesemua pelaburan REIt itu. Secara kasar, 30% adalah nilai pelaburan didalam keseluruhan REIT (11 hartanah) dan jumlah nilai pelaburan untuk 30% itu adalah RM200 juta. Dengan itu pelaburan penuh dana REIT 11 hartanah itu dianggarkan berjumlah RM660 juta, satu pelaburan hartanah yang dikira kecil memandangkan PKNS mempunyai aset melebihi RM4 billion ringgit.

Mengapa perlu memikirkan pelaburan yang kecil dimasa ini jikalau tidak kerana politik. Kemungkinan ini bertujuan untuk mendapat kemenangan politik kaum dimana kaum atau lain lain bangsa terutama peniaga Cina dengan tindakan itu dapat mencengkam kemudahan lokasi perniagaan strategik di Shah Alam kepada kaum mereka. Sudah tentu ini adalah salah satu perancangan rapi politik parti DAP supaya kaum mereka dilihat telah berjaya memecah kekuatan peniaga Melayu di Shah Alam tanpa disedari oleh sesiapa pun memandangkan jumlah pelaburan itu adalah dalam jumlah yang amat kecil. Walaupun demikian kemenangan ini dikira satu kemenangan politik Cina dan dikira sebagai kemenangan politik mereka yang amat besar bagi mendapat sokongan berterusan semasa PRU 13 nanti.

Samaada PKNS dengan desakan pakatan ingin membenarkan berbagai kaum berniaga di kawasan yang telah dikenali sebagai tempat berniaga kaum Melayu, kita semua tidak tahu. Peluang perniagaan di Shah Alam telah di pelopori oleh kaum Bumiputera semenjak BN memerintah, dan setelah pakatan memerintah mereka cuba untuk memberi peluang besar kepada kaum Cina dan disini peranan DAP dalam menuntut hak kaum mereka mungkin telah dibuat dengan desakan secara diam.

Dengan aset RM4 billion, PKNS boleh memulakan dana pelaburan hartanah mereka sendiri tanpa perlu sesiapa pun dan terus mengembelingkan kuasa ekonomi kaum Melayu didalam kepincangan enviroment perniagaan di Malaysia, terutama kepada hak kaum Melayu untuk berniaga tanpa halangan monopoli yang dipelopori oleh kaum Cina.

PKNS telah berpuluh puluh tahun menjalankan perniagaan mengawal bangunan dan sudah tentu mereka mempunyai kepakaran didalam pengurusan hartanah. Manakala asal usul PKNS adalah untuk membantu rakyat Melayu Selangor didalam mewarisi tempat perniagaan dikawasan bandar yang kuat di pegang oleh kaum Cina. Kepakaran PKNS selama ini telah membantu ramai golongan peniaga Melayu berniaga didalam enviroment yang tidak memihak kepada mereka.

Manakala Amanah REIt adalah sebuah organisasi komersial yang beroperasi megikut amalan pasaran terbuka dimana segala perubahan keatas aset itu mestilah dilakukan dengan pandangan keuntungan komersial mengambil kira kepentingan para pelabur yang terdiri dari semua kaum.

Sekiranya aset PKNS itu diubahsuai bagi memperelokkan strukture bangunan maka pulangan kepada kos pengubahasuaian itu harus di pandang sebagai satu pelaburan yang harus dikembalikan kepada “trust fund” dengan pulangan yang munasabah.

Ini bermakna, sewa akan dinaikan dan penyewa akan dibebankan dengan kadar sewa baru.

Sekiranya ini berlaku, peniaga Melayu yang berniaga didalam pasaran ekonomi berat sebelah, (atau ekonomi ditekan oleh peniaga majoriti Cina) akan mengalami kemerosotan pulangan pelaburan mereka.

Oleh kerana Amanah REIt sebuah organisasi terbuka, ketidakupayaan para penyewa peniaga orang Melayu tidak menghalang mereka menawar ruang niaga kepada orang lain di pasaran terbuka, oleh yang demikian peniaga Cina dan lain lain bangsa akan mempunyai peluang untuk mengambil alih tempat berniaga tersebut dan menutup peluang perniagaan para peniaga bangsa Melayu.

Ini lah yang dikuatiri oleh ramai peniaga Melayu yang diluahkan kepada orang ramai melalui blog dan media lain.

Macam macam peraturan telah dibuat oleh kerajaan bagi menentukan bahawa orang Melayu juga berhak untuk berniaga. Tetapi sikap peniaga Cina yang berkongsi rapat bagi mengelak kemajuan peniaga Melayu dengan mengunakan ekonomi pasaran terbuka tidak memberi keuntungan besar kepada keadilan keatas hak kaum peniaga Melayu secara menyeluruh.

Kedai 1 Malaysia telah ditentang oleh kaum peniaga Cina sedangkan terdapat dipasaran terbuka barangan yang dijual lebih rendah dari kumpulan mereka.

PKNS sepatut melihat isu ini dan mengunakan dana dan aset mereka untuk memulakan pelaburan REIT mereka sendiri tanpa perlu bergantung kepada Amanah REIt. Sudah tentu sekiranya mereka memilih untuk bergabung dengan Amanah REIt yuran mengurus dan pengurusan hartanah itu jatuh ketangan Amanah REIt dengan bayaran yang mungkin tidak memihak kepada PKNS, dan sudah tentu para pekerja pengurusan hartanah PKNS akan diberhentikan kerja.

Peluang perniagaan REIt khas untuk kaum Melayu Selangor telah dikomersialkan tanpa mengambil kira peluang besar itu bagi mengembelingkan keupayaan umat Melayu Selangor memajukan diri mereka.

Selamat Hari Raya Aidifitri Maaf Zahir bathin

 

Order card hari raya disini.

Is our economy growing?

Some friends told me that our business is on the downward trend.

May be it’s true.

There is nothing much to do.

Perhaps, our government should give us some comment on this soon.

Thanks.

 

Kemaruk cincin berlian RM24 juta, pembangkang kantoi.

KANTOI DENGAN TUDUHAN UNTUK MENIPU RAKYAT – KAH-  KAH-  KAH

Usaha puak longkang yang hampir muflis idea terkantoi lagi dengan isu cincin berlian RM24 juta, rupa-rupanya ia adalah sebentuk cincin yang telah digunakan dalam satu pamiran khas di Kuala Lumpur.

Hampir separuh Malaysia di kelentong dengan tuduhan cincin itu dibeli DS Rosmah Mansor, siap dengan keratan Utusan yang diphotoshop supaya dapat mengelirukan rakyat dan mempercayai tuduhan itu bagi mengugat kreditibiliti PM Najib Tun Razak.

Allahuakbar, jikalau terkena batang hidung kita dengan tuduhan jahat maklaun seperti mereka ini, bagaimana rasa nya?.

Blog “perjuangan adalah perlaksanaan kata-kata” (Cik Gu Bud dan Milo Suam) sememangnya sebuah blog yang dipunyai oleh orang yang berjuang dengan kata-kata bohong, laknatullah. Mereka ini adalah sebaik-baik kaum jin atau syaitan  yang “equal” dengan sejahat-jahat manusia didunia.

Cincin itu dibawa masuk ke Malaysia dan telah dibawa balik oleh tuan punya Jacob&Co selepas satu pamiran khas di Kuala Lumpur. Baca seterusnya  ApaNama disini.

Berita terkini di Australian Com:-

Eekaa

Mengapa harga rumah di Kulala Lumpur tinggi?

Old Market Square (Medan Pasar) in central Kua...

Image via Wikipedia

Jikalau di bandingkan dengan harga rumah di seluruh negara, Kuala Lumpur merupakan kawasan dimana harga rumah adalah termahal sekali, sebagai contoh harga semua rumah mengikut negeri harga rumah di Kuala Lumpur adalah terletak diparas RM430,000 dibandingkan dengan harga rumah serupa di Selangor RM300,000, Johor RM142,000, Perak RM121,000, Melaka RM128,000, dan Perlis RM103,000.

Mengikut index harga rumah bermula dari tahun 2000 (100), harga rumah di Kuala Lumpur telah naik keparas 162.00, atau sebanyak 62%.

Dalam masa yang sama, dasar kerajaan telah membangunkan Kuala Lumpur dengan segala infrastructure seperti jalan pintas, LRT dan lain lain pembangunan prasarana, dengan pembelanjaan yang besar, telah menguntungkan tuan tuan hartanah di kawasan ini, tetapi malangnya mereka lah yang banyak menjadi tali barut DAP.

Kita faham, pembaharuan didalam prasarana di bandar bandar  memberi impak besar kepada pemunya hartanah, dan juga melebarkan kemesraan para pengunjung serta para pelabur ke Malaysia akan juga menguntungkan negara dalam jangka masa panjang.

Dalam tempuh yang sama juga kerajaan juga tidak pernah mencampuri pasaran hartanah dikawasan bandar secara “direct” dan meletakan peranan “pengeluaran rumah-rumah” penduduk kepada “private sektor’ sepenuhnya dengan itu harga pasaran adalah ditentukan oleh fakta pemintaan dan pengeluaran secara total atau “open market” mengikut permintaan dan pembinaan yang telah siap.

Kuala Lumpur juga merupakan satu tempat dimana segala kemudahan prasarana dan menjadi tempat “pengeluran rumah-rumah berkualiti” mengikut selera penduduk yang maju dari dalam dan luar negara.

Dengan itu, harga rumah di kawasan ini adalah tertinggi dibandingkan di lain lain bandar di Malaysia.

Dengan adanya campur tangan kerajaan didalam urusan pembinaaan rumah di kawasan bandar, maka sedikit sebanyak, akan memberi impak kepada paras harga rumah di kawasan ini. Pertama nya, permintaan untuk rumah rumah berkualiti dengan harga yang berpatutan akan mengurangkan permintaan keatas perumahan yang dibina oleh “private sektor” yang mahal, dengan secara tidak langsung mengecilkan permintaan dan mengurangkan pembinaan. Juga keduanya, dengan adanya kemudahan teknologi baru didalam urusan pembinaan rumah harga harga rumah sepatutnya direndahkan dan diberi “pulangan” kepada pembeli, kerana faedah dari pembaikan teknologi itu seharusnya di kongsi sama dengan mereka mereka ini, bukan menjadikan satu bahan  “super profit” kepada “private developer” sahaja.

Private sektor yang membina rumah rumah dikawasan bandar adalah dari kalangan kaum Cina yang telah mengekang pengeluaran supaya rumah menjadi komoditi yang mahal.  Mereka telah mengunakan kerajaan bagi mendapat faedah dari pembelanjaan pembandaran yang telah diluluskan oleh pihak BN, dan banyak diantara mereka pula cuba memberi gambaran bahawa mereka lah yang telah membangunkan negara dan harus diberi segala perhatian oleh kerajaan, malangnya, mereka juga telah mengecilkan peranan yang dilakukan oleh kerajaan BN dengan menyokong DAP.

Bersambung.

Amerika boleh hutang IMF lepas ni, Strauss-Kahn dah bebas

Dominique Strauss-Kahnwas released on his own recognizance Friday after the high-profile sexual assault case against him faltered.Strauss-Kahn, 62, had been under 24-hour home confinement for several weeks after a housekeeper at the Manhattan hotel he was staying at accused him of attempted rape in his $3,000-a-night luxury suite from USA Today.

Baca selanjutnya disini.

Call yourself a professional lawyer but why Bersih 2.00

PM stressed the importance of becoming professional lawyers instead of being irrational ones. Being a lawyer in a developing country like here in Malaysia isn’t easy, and becoming any professional in whatever field also demands huge responsibility for so-called “the duty of care” to the public, clients and to the society at large. It isn’t the money worth or a fee a professional shall look into before carrying out his duty of care to the public at large but also some meaningful add-value to the justice and the social stability should also become a main consideration.

It’s interesting to view how this isn’t been the case when we gather information about our lawyers. There are lawyers who run away with client’s money and there are lawyers charged with murders. Of course there are always black sheep in all classes of professionals but lawyers, as we have seen in the news, front in all kinds of misadventure of late.  The government is right to splash lawyers with a daring question for them in performing the duty of care to the public as well, instead of being irrational such as forging ahead with illegal  Bersih 2.00.

Perhaps, the government now should look into the plight of all lawyers in this country and see whether there are new improvements that can be implemented in the current system of registration of professional lawyers in this country and to place the duty of care to the public as the main ethical value before being admitted as a professional lawyer.