Morsi is a Quran reader and memorized all pages

Eighty years experience and comprising members from all Orthodox Muslims around the Middle East, the Muslim Brotherhood is one of Muslim parties that are obsessed with building a country that is totally Islamic assimilating the Prophet Mohamed’s administration.

And Morsi was the man, the Muslimin Brotherhood’s choice when he won the presidential election last year. Only now he is a man with a lot of promises and or perhaps has forgotten which verses of the Quran he needs to understand and uses to help him keep up his presidential palace and office.

In equal if not slightly lower in the international arena standard is our Hadi Awang. He memorizes Quran and knows every verse of the revealed book as he speaks to crowd practically every time he is on a public speaking round in the country.

Now we ask, what is wrong with the Quran knowledge and using the knowledge in ruling a country that failed to give peace and stability to the people of a country?.

Is there anything else beside knowing and memorizing verses of Quran which makes a progressive leader of a Muslim country like here in Malaysia?.

IPTA and IPTS are two institutions that divide old and new Malay

IPTA is a government run higher institution whilst IPTS is privately run higher institution giving similar professional foundation courses.

Urban Malays prefers IPTS whilst others prefers which ever is available and certainly accept offers from IPTA.

IPTS is time efficient, a similar course at IPTA takes a longer time than in IPTS, but the course is much costly in term of fee.

IPTA is run by old rules, whilst IPTS is run by new rules, new lifestyles.

IPTA should run according to current trend, time efficient and use modern living, not by old rules which have depressed students back to old uncivilised rules.

This is where we find the split of opinion from different group of Malays.

Bantahan keatas Sekolah Jenis Kebangsaan Cina boleh di buat Perkasa dan di bawa ke mahkamah

Perkasa boleh mengambil tindakan membantah kegiatan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina diatas fakta bahawa ianya tidak termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan membawa bantahan ini ke Mahkamah.

Ini adalah kerana dalam Perkara 12 Perlembagaan Persekutuan hak yang ada cuma pendidikan agama Islam.

MCA dan Gerakan harus menerima cadangan ini yang bertujuan kearah perpaduan nasional di kalangan ahli masyarakat berbagai kaum di Malaysia.

Di harap Perkasa atau lain lain NGO Melayu membawa usul ini secepat mungkin.

Dana dan peruntukan bagi membantu sekolah Cina dan India hasil dari kerajaan negeri dan persekutuan tidak ada di dslam peruntukan Perkara 12 Perlembagasn dengan itu ianya adalah haram.

20130513-082454.jpg

Datuk Mohd Nor Abdullah.

PS: Pelik dan ajaib, apa yang tercatit didalam perlembagaan di bantah, apa yang tiada seperti Sekolah Cina dibiarkan berterusan. Pihak Polis pula di lihat sebagai terlalu defensif di dalam mengawal demostrasi haram, dan nyata rakyat didalam keadaan gelisah dengan cemuhan orang Cina keatas pentadbir Melayu selepas PRU 13.

Bila masa Melayu, kita semua, serah hak? Siapa yang serah ni?

Semua orang politik bercakap tentang Melayu serah hak kepada bangsa asing.

Dari 80% jadi 60%. Sepanjang umur aku, tidak pernah aku tanda tangan serah hak. Emak dan bapa aku pun tidak. Jadi aku tanya bila masa aku, orang Melayu serah hak, ikut seperti kata orang politik. Macam mana orang politik tahu dan kita tidak tahu pula.

Siapa yang serah ni. Tentu penyerah hak bagi pihak kita buat kerja tak ikut procedure terus buat keputusan tanpa ingatkan kepada kita. Tiada surat hasrat untuk ambil pendatang Cina dan India sebagai warga negara kepada kita pun, minta pandangan atau bantahan, tiba-tiba mereka jadi warga negara. Apa cerita Melayu beri hak, bila masa nya?. Sama lah dengan Singapura, tiba tiba jadi milik Lee Kuan Yew. Bila masa Melayu beri atau serah hak, Melayu semua tak tanda tangan pun serah Singapura. Jadi siapa serah hak. Jangan duduk babitkan Melayu. Nanti kita semua jadi susah hendak minta balik.

Silap silap lepas jangan dudok buat lagi. Sekarang ini, Cina tidak suka awak, India pun begitu. Awak hendak cakap kita bagi hak. Siapa bagi hak boss?.

Huh apa semua benda mereka hendak di berinya. Cuba lah tolak mereka itu dulu, mereka tu masih pendatang negara ini kerana bagi kita, kita tidak pernah bagi hak pun kepada mereka.

Fakta sejarah penting seperti ilmu sain dan kemanusiaan

The bronze sculpture of Hang Tuah in Muzium Ne...

Image via Wikipedia

Bila professor terkemuka dan ahli sejarah Tan Sri Dato` Dr. Khoo Kay Kim mengatakan Hikayah Hang Tuah adalah mitos sejarah Melayu yang diasaskan dengan cerita penglipur lara tanpa fakta sahih ramai yang bersetuju dengan pendapat beliau.

Beliau juga berkata, hero hero di Malaysia, seperti Dr Latif, iaitu Doktor Melayu yang pertama harus dikenali oleh para ahli masyarakat.

The real one lah.

Fakta sejarah dari tulisan sahih semasa Maharaja Cina membuktikan bahawa Sultan Melaka kedua pernah melawat Cina. Tetapi tiada apa apa catitan penting mengenai Hang Tuah.

Dari segi logik berasaskan tamaddun manusia persahabatan yang karib tentu nya mempunyai hubungan akrab dan tidak mudah dipatahkan, kecuali terdapat kecurangan diantara mereka seperti kawan kawan rapat Datuk Seri Annuar Ibrahim.

Disini, kawan kawan baik beliau sendiri menjadi pembelot, seperti menyerahkan vedio sex kepada umum sedangkan kawan beliau sendiri bersama beliau semasa aksi tersebut.

Dari cerita penglipur lara kita difahamkan Hang Tuah diarah oleh Sultan Melaka untuk dibunuh dan beliau melarikan diri ke gunung. Apabila ini berlaku, Hang Jebat sahabat baik beliau telah memberontak seperti ketua NTC di Libya dengan melawan boss atau Sultan.

Jikalau berlaku di zaman ini, sekarang ini, ok, tentu lah NATO masuk campur menolong Hang Jebat. Dan sudah tentu Sultan Malaka akan menjadi orang pelarian seperti Osama Ladin. Dan beliau harus di bunuh dengan bom dari pesawat tanpa pemandu (PTPemandu). Hancur Sultan Melaka.

Tetapi oleh kerana ketua NTC semasa itu hanya pakai keris sahaja, ramai orang Melayu yang berpihak kepada Sultan di cucuk dengan keris. Jadi, tidak lah ramai yang mati. Jikalau ramai yang terbunuh, tentulah Sultan semasa itu kena cucuk punggung seperti Gaddafi.

Cerita penglipur lara itu tidak menyebut Sultan kena cucuk punggung semacam Gaddafi.

Berontak punya berontak, tetiba Hang Tuah muncul.

Ini cerita macam mana ya?. Jikalau berkawan baik tentu lah terkejut beruk. Dan Hang Tuah boleh curi keris Taming Sari (entah Taming Sari ini atau Taming Sari 2, tidak tahu lah) dari tangan Hang Jebat, (sekarang alat kebesaran negeri Perak), dan terus tikam perut sahabat baik beliau, Hang Jebat. Kojol. Bila Hang Jebat kojol , Hang Tuah menanggis. La, semacam jer cerita nya.

Nasib baik penglipur lara tiada menyebut selepas di tikam Hang Jebat jadi batu. Tetapi di Melaka ada satu tempat nama Tikam Batu. Jikalau para penglipur lara cakap gitu ramai percaya ooo, kerana ada tempat nama Tikam Batu di Melaka.

Hang boleh buat tak cerita seperti ini kalau ianya real punya?.

Apa penglipur lara ingin beritahu, hang ikut lah apa Sultan suruh, walaupun Sultan suruh hang di pancung.

Oleh kerana tidak logik lah cerita semacam itu, maksudnya, kalau Sultan suruh pancung orang tidak tentu pasal, engkau ingat orang Melaka hendak jaga dia ker?. Tentu tidak. Sudah tentu undi dia merosot.

Sebab itu Sultan Melaka hilang entah kemana. Tiada siapa hendak jaga dia. Sehingga ada si Mamat dengan dua permaisuri berdayung di Sungai Melaka tempuh hari  membuat “claim” bahawa dia Sultan Melaka.

Ini sudah tentu hal penglipur lara dari istana yang hendak suruh kita “protect” Sultan kut, walau pun Sultan jenis “cap chee boo” punya.

Ini cerita Hang Tuah, Hang Li Po, semua ini. Entah lah, betul kah. Tak logik lah.

Engkau orang fikir macama mana?. Yang aku tahu Hang Jubur ada pada zaman ini.

Aku pun tidak pasti ada Hang Tuah kah atau tidak. Kubur ada, apacam check DNA, hendak ke tidak, sudah tentu tidak mahu bagi nyer, tentu kena pakai cara lain seperti ambik kesan di tuala ke, atau di botol air mineral ke!!. Tetapi ingat kesan di tuala atau di botol air mineral tidak boleh dipakai di dalam “Court” kerana tidak pasti sama ada sample itu tidak tercemar dan mahkamah berberatan untuk membuat keputusan betul atau tidak hanya dari sumber sebelah pihak. Main tu.

Ini semua mungkin mitos penglipur lara kot!. Hang cakap lah.

Language is unity

Language is a factor to unify a nation.

If the Brits can do it, why can’t we?

How immigrants are not allowed to come in and live with spouses if they don’t read or speak or write English.

The couple have been married for 37 years and have six children together. Mr Chapti is an Indian national and does not speak, read or write English.

Mrs Chapti has reportedly been travelling between India and Leicester for around 15 years but has now applied for her husband to come and live in the UK with her.

But under new immigration rules announced by Home Secretary Theresa May in June 2010, he cannot do so due to a new English language requirement for migrants applying to come or stay in the UK as a spouse.

We should apply the same rule here, if Brits can do it, we can do it too. Should apply also to people who reside here for a long time.

Read more here: