No Cina, No Problem

CINA

Image via Wikipedia

Apa penting sangat Cina, kalau Cina doll itu mungkin ada pembangkang suka, tetapi, tiada Cina pun tarak apa.

Buat lah apa yang patut.

Jangan fikir tiada Cina, Melayu boleh mampus. TIDAK mungkin.

Sekarang, disemua kawasan majoriti Melayu, jikalau bubuh calun seorang bangsa Cina dari MCA atau Gerakan sebagai calun, jawabnya, MAAF ler. Gua senteng akan outside kan dia. Tarak mau. Kita mau calun yang disenangi oleh kita sahaja. Kita tidak mahu calun dari bangsa Cina. Tidak usah lah hendak berselindung lagi, saya tidak akan undi calun bangsa Cina sampai kiamat.

Its time that government funds are used in states where strong BN supporters are located, such as those areas outside cities or towns. Let the cities or towns grow by themselves, after all, they are the centres of all activities thus may attract all kinds of investment by themselves.

The government should look into our hardships, the kind of suffering we the people who supported BN and have been living in the fringe of the towns since most of the activities within the cities are in the hand of Cina men, who now depose BN direct in the face of MCA or Gerakan. So, why bother to assist them at all. Let them dry the wells and get them busy with what they want.

We don’t have problem if there are no Cina in the government. Not at all a problem, get ourselves a life after decades of hardship!!!.

Mat Ell #eekaawordpresscom.

Which college should I enroll to qualify for a private army commander?

Iraq–Kuwait locator map.

Image via Wikipedia

My ambition.

My ambition is to become a new army commander for the world who will employ army assets of all types,  department with people who know to “kow tim” the head of the Security Council of the United Nation, such as Mr Ban ki-Moon, and starts or wages a war against a country like Iraq, Libya, Syria or who or which ever deemed fit, and then use the resources available in that country for sale to other countries.

Which university should I attend for such an ambition?

I should also know how to explore or to “outsource” military capability from countries such as France, USA, Britain, Australia, Italy, Canada, Qatar, Saudi Arabia, Israel, and the same kind of “feathers of same birds”- countries who might want to participate for a sharing in the “profit and income” from sale of all resources of the country that I will win to wage a war against it from the Security Council of the UN.

I will store my military  assets on the moon. (Not that Ban ki-Moon, but the Moon). Reliable resources of a potential country that a war could be taken include all oil exploration rights,use all human “right”, such as the right sell all “beautiful women” and “beautiful men” of the country to any one or country that is interested for “sex” or “human slave”, “right” to kill anyone who does not obey my command, and rule the country for certain numbers of years that is agreed by the Security Council of the UN so that I will get back my “investment”.

Tell me where I will learn all those?

Mat Ell # eekaawordpresscom.

Malaysia, a country with media the “Pasar Lambak” style

Picture of traditional Malaysian Pasar malam

Image via Wikipedia

Malaysia is definitely a country built on a “pasar malam” or night-market style as far the country’s media is concerned.

There is no single media for all people of Malaysia. There are newspapers for different ethnic groups and each group follows the news on its own liking and by its ethnicity.

For the Malays, it is difficult to read what is on the mind of the Chinese, vice versa, for the Chinese and the Indian. Media’s plurality does not really bind each Malaysian to be as a single-minded society that is affecting all facets of our life, thus, in the end it divides each personality into a society by ethnicity. This is bad for the future of Malaysian’s unity and strength.

Our mind zooms into China for the Chinese, India for the Indian and perhaps the Malays in between the east and the west.

What common language or opinion for the media to unite these divided society?. Arabic? I don’t think so even though PAS would say it is the best. Sport?.

Perhaps the government should be looking into ways to improve and make media a single form to commonly bond all Malaysian into one society. In the end, it is hope that there will never be anyone makes jokes on Azan in a Chinese media or vice versa. It is bad for our health.

Eekaa #eekaawordpresscom

Hidup seperti lilin – Melayu dan UMNO

a candle, black background

Sebagai Lilin menolong semua bangsa, Orang Orang Malayu, bukan orang orang PAS (Image via Wikipedia)

Nik Aziz berucap mengenai apa yang beliau tidak begitu faham, disini dipetik dari Malaysiakini seperti berikut:-

Tanah rizab menyusut.

Jelasnya, masyarakat Melayu diutamakan dalam agenda dakwah PAS memandangkan golongan itu merupakan kumpulan terawal menerima Islam di Malaysia.

“Sekalipun kita mentadbir dengan tidak menyebut Melayu, kita menggunakan dasar Membangun Bersama Islam yang telah diterima baik oleh pelbagai lapisan masyarakat,” katanya lagi.

Tambahnya, penerimaan itu berbeza dengan penerimaan ke atas slogan Ketuanan Melayu oleh Umno.

“Slogan Ketuanan Melayu oleh Umno dengan bersenjatakan keris hanya menjauhkan golongan bukan Islam dan menimbulkan kebencian di kalangan rakyat.

“Umno jaga Melayu pun tidak, jaga Islam jauh sekali,” katanya lagi.

Nik Abdul Aziz memberi contoh, jumlah keluasan tanah rizab Melayu yang susut hampir separuh dalam tempoh 40 tahun pentadbiran Umno.

“Faktanya, tanah rizab Melayu telah susut daripada tiga juta hektar pada 1957 kepada 1.7 juta hektar tahun 1997,” kata Nik Aziz.

Kadang kadang, orang bercakap tentang Rezab Tanah Melayu. Hilang lah, di beli orang lah, susut lah dan sebagainya. Nik Aziz pun berkata begitu.

Di Kelantan semua rezab Melayu. Sedikit sahaja Rizab Cina, atau rezab untuk semua kaum. Orang Cina DAP sokong PAS itu macam mana hendak hidup?.

Jikalau Rezab Melayu melintang menutup jalan masuk ke sesuatu tempat yang perlu dan mustahak untuk digunakan oleh semua bangsa, Cina, Melayu, India, Kadazan, Arab dan lain lain bangsa Malaysia, PAS akan duduk diam kerana takut Rezab Melayu habis hilang. Minta derma kepada semua orang, boleh. Bab ambil ambil rezab Melayu tidak boleh. Bila hendak dibuat sesuatu faedah untuk semua bangsa, PAS  duduk diam takut hilang rezab Melayu. Itu pun jikalau betul dia orang fikir begitu. Rezab hutan di Lojing pun diberi kepada bukan Melayu, hendak berselindung pula disini.

Hey, Cina DAP, hang tengok cara dia orang Melayu PAS ini memerintah?. Hangpa semua terkencing kena jalan ikut jarak jauh kerana PAS tidak akan buat apa apa takut hilang Rezab Melayu. Ini semacam kalian kena belayar melalui Cape of Good Hope di Afrika Selatan, kerana Terusan Suez itu di rezabkan Tanah Melayu. Hangpa tidak boleh guna. Pi mampus Cina DAP kalau hendak gunakan Terusan Suez kerana tempat itu Rezab Melayu, kerana PAS akan tidak buat apa apa keatas rezab Melayu. Okay, ini contoh sahaja, boss.

Orang Melayu tidak menzalim sesiapa pun di Malaysia. Jikalau betul tanah itu melintang menutup tempat laluan untuk  kepentingan orang ramai, Cina, Bengali, India, Yahudi, Arab macam orang PAS dan sebagai nya, orang Melayu reda tanah mereka di ambil buat jalan atau lain lain kegunaan penting untuk negara membangun.

Dan kerajaan pun tidak menzalimi mereka, tuan tanah Melayu ini. Jikalau tanah itu diperlukan oleh semua bangsa, kerajaan akan ambil alih dan membayar pampasan nilaian hartanah semasa seperti tanah itu bukan rezab Melayu kepada orang Melayu.

Jikalau nilaian tanah rezab Melayu hanyalah sebanyak RM5 juta, dan nilaian hartanah bukan rezab Melayu RM20 Juta, kerajaan dengan rela hati membayar pampasan RM20 juta kepada tuan empunya tanah. Bukan RM5 juta. Bila kerajaan zalim menghilangkan rezab Melayu? (lihat Akta Pengambilan Tanah, 1960, fakta fakta yang diambil kira untuk penilaian hartanah bagi tujuan bayaran pampasan).

Ini belum lagi nilaian pokok, rumah, atau apa apa benda tuan tanah buat di atas tanah termasuk permohonan naik taraf kegunaan tanah. Kerajaan tidak zalim, mereka bayar pampasan semua nilai yang dibuat oleh tuan tanah.

PAS, akan simpan Rezab Melayu. Itu sebab jalan jalan di Kota Bharu terlalu sempit, kadang kadang kereta bersaiz lebar 6 kaki, jalan raya menuju ke rumah bersaiz 4.5 kaki. Kereta bergerak juga kerana, mereka hendak mencari makan.

Itu dia, sifat semula jadi PAS. Kenkang sesuatu yang berfaedah kepada umum untuk mempertahankan sesuatu yang tidak logik. Kena pusing ke Afrika Selatan kerana Terusan Suiz itu di rezabkan Melayu. Itu gambaran amnya tentang sifat kebaikan hati PAS kepada bangsa lain di Malaysia, dan saya berharap orang orang DAP ingat akan yang Nik Aziz katakan ini.

Lihat KLIA, berapa ramai bangsa Malaysia mengunakan lapangan terbang antarabangsa itu? , tanah siapa sebelum pembinaan KLIA, terdapat beratus ratus kaum Melayu berkorban harta benda kerana ingin memberi jalan kepada negara menikmati kemudahan lapangan terbang antarabangsa yang juga di bangga oleh orang PAS semasa pergi umrah!. tengok Putra Jaya, tanah siapa itu?, ini orang orang PKR, DAP dan PAS bermimpi mimpi hendak pergi kesana, tanah siapa itu, jikalau tidak tanah orang orang Melayu!!. Bila masa orang orang Melayu Malaysia hipokrate? Ingat orang Cina DAP, Melayu berkorban untuk bangsa Malaysia, apa pergorbanan Cina DAP dan Melayu PAS?

Dan ada orang berkata kerajaan menzalimi kerana tanah yang diambil tidak dibayar. Saya rasa itu satu fakta yang tidak betul. Kita ada undang undang tanah yang terbaik diseluruh Asia Tenggara dan perkara seperti menuduh kerajaan tidak membayar pampasan setelah mengambil tanah rakyat adalah satu fakta salah atau penipuan yang jelas dan tidak betul.

Dan mungkin lah jikalau rezab Melayu di hutan hutan itu jikalau di gunakan atau di “hilangkan” maka ini menjadi sesuatu yang tidak baik. Tetapi, tidak pernah kerajaan menjual rezab Melayu di hutan yang tidak ada justifikasi kegunaan umum oleh setiap bangsa, Cina, Melayu, India, Kadazan dan sebagainya. Kecuali PAS tanah di Logding dibuka dan di beri pajakan lama untuk dapat duit. Kerajaan kita bayar duit kepada mereka yang terlibat untuk kegunaan orang ramai. Itu sebab, Melaka, Johor, Selangor dan lain lain negeri di pantai barat maju.

Jikalau hilang jumlah itu kerajaan boleh mengantikan di tempat lain yang tidak menggangu kegunaan awam, seperti parit, jalan, sewerage dan lain lain kegunaan awam.

PAS buat sesuatu bukan untuk kegunaan awam tetapi bersebab kepada yang kurang logik. Hilang rezab Melayu, tidak hilang boss, masih ada tetapi didalam bentuk jalan raya, dewan orang ramai, masjid, lapangan terbang, flyover, rumah rumah orang miskin PRT dan lain lain lagi.

Zalim nya mereka menuduh tanpa mengerti keperluan ummah, khas nya orang PAS yang selalu menyatakan berbakti kepada ummah tanpa mengira bangsa. Sedangkan mereka sedikit sahaja menolong kaum mereka Melayu dan bangsa lain, selain dari meminta derma.

Salam, kepada orang orang PAS. Buat baik itu bererti kita berjuang untuk ummah, semua bangsa. Dan saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada orang orang Melayu yang telah berkorban jiwa raga kerana menolong orang lain termasuk bangsa Cina, India, Arab dan lain lain lagi di Malaysia.

Jasa anda di kenang sampai khiamat.

Mat Ell # eekaawordpresscom.

PAS and other Political Islamic Theocracies

Statue of Ibn Khaldun, teacher & philosopher, ...

Statue of Ibn Khaldun, teacher & philosopher ; (Image by Todd Mecklem via Flickr)

Please go through  A Glimpse at the Political Philosophy of Islam by Muhamad Taqi Misbah Yazdi from Introducing Islam to understand basic which may be related to  development of Islamic Political Movements in Malaysia such as PAS.

To understand PAS is to understand the view of some of its similar counterparts in the contemporary Islamic teaching. Understanding the Turkey Political Islamic movements from Ataturk’s days to current political movements could give a brief view on how PAS involves in similar kinds of movement. In Tunisia and the latest in Egypt bears some resemblance to the hidden followers in PAS.

The word from Tuan Guru, ” Dunia Pinjaman Tuhan, beras di makan adalah beras diberi Tuhan” sounds very familiar with some ideas of the earlier Islamic revolutionists and reformists. What factors or reforms that deviate PAS from  its original constitution to help the  human kind and the spreading misinformation to  split Muslim in this country, is it because of a new identity in Islam ?. Khilafah ????.

Malaysian need a system supporting a progressive leadership, not the way around it.

A divine rule stands supreme even though it  is objected by the most. So how does a Non Muslim stand in a democratic Islamic State? Let read and understand the Islamic theologies here and correlate them to that of PAS.  Or, perhaps some of you have similar articles that can explain why PAS has undertaken a new style such as grouping with DAP and PKR, the non Islamic secular parties, we would be pleased to have them here for discussions.  Have a great reading. Thanks.

A Glimpse at the Political Philosophy of Islam  – By:  Muhammad Taqi Misbah Yazdi

If we want to make a balanced comparison between Islamic and other views in the field of polity and form of government we should make a review of the important issues in the philosophy of politics, and on every issue find out what is the view of Islam, comparing it with the other views. We must make a detailed investigation of the basic differences between them. Very briefly, we will now mention some issues and explain the views of Islam pertaining to them in order that it may be possible to make a comparison.

The first issue is the importance of social life. Islam, like the other schools of thought, emphasizes social life. But more than this it considers it a duty to attend to social problems and to struggle for the benefit of all human beings. Being indifferent to such problems is considered in Islam to be a grave sin. This attention is so important that it sometimes becomes necessary to spend all of one’s property and even to endanger one’s own life to save others from worldly and other-worldly afflictions and harms, from going astray and from spiritual corruption, and from misfortune in the next life. It is unlikely that any school of thought other than Islam has advanced this idea so far. Of course, we believe that none of the heavenly religions have any disagreement on basic principles and rules. Naturally, they hold this view in common with Islam.

The second issue is the necessity of law for social life, since no society can survive without rules and social regulations, for otherwise it would soon succumb to chaos, deterioration and destruction. The view of Islam on this matter is also clear and does not Stand in need of an explanation. We should however, mention two points. The first point is that from the perspective of Islam, the goal of law is not only to bring about social order and discipline, but beyond this to maintain social justice; because, firstly, without justice the order would not be durable and the masses of the people would not tolerate injustice and oppression for ever; and secondly, in a society not governed by justice most people would not have the opportunity for desired growth and development and hence, the goal of man’s creation and social life would not be realized.

Another point is that, from the Islamic viewpoint, social laws should be such as to prepare the ground and context for the spiritual growth and eternal felicity of the people. At the very least they should not be inconsistent with spiritual development, for, in the view of Islam, the life of this world is but a passing phase of the entire human life which despite its short duration, has a fundamental role in human destiny. That is, it is in this phase that with his conscious behaviour the human being should prepare for himself his everlasting felicity or wretchedness. Even if a law could maintain the social order in this world but would cause eternal misfortune for humans, from this Islamic view it would not be a desirable law, even if it were to be accepted by the majority.

Further reading is here: Introducing Islam.

Sinbab #eekaawordpresscom

Haram?? Hati Buta -Tetutup Pun Nampak Itu Juga!!

Peminat tegar Pasukan Bola Kelantan, cayer beb!!, puuu wittt, ini tentu ada orang minat nak berkenalan kut !!! Kelantan itu PAS, sudah tentu PAS itu Isle Kelantan kan?

Peminat Tegar Kelantan dari Kubang Kerian, tempat Din Puduraya dipilih menjadi MP, melabur lah tu, tertutup pun terbuka kalau hati sudah buta!, Apa nak kata, tiada kerja tetap, Din Pudu raya tak beri kerja tetap, apa nak buat, kena buat kerja sambilan lah!!! Kelantan itu PAS, tentu PAS dah ajar mereka macam mana hendak hidup di dunia pinjaman ini, kan beras tu beras tuhan, air tu air tuhan, teh tu  teh tuhan, duit tu duit tuhan, nasi tu nasi tuhan, beruk tu beruk tuhan, jalan raya sahaja hak PAS bukan hak tuhan, jadi ok lah tu. Kelantan itu PAS, sudah tentu PAS itu Isle Kelantan.

Yang ini ambo no Komen, kita tengok nanti!!.

Dari pandangan mata, yang tertutup lebih baik dari yang terbuka luas luas. Tetapi, semua nya berpangkal di hati. Tutup lah semua sekali, tetapi sekiranya hati itu buta, semua nya alpa. Apa yang membuat hati buta? , wang ringgit, pangkat, tiada kerja  atau gila hendak menjadi  pemerintah? Atau suruhan tuhan menjadi ketua?

Seelok elok nya bersederhana lah didalam semua perbuatan dan berpakaian atau menutup aurat kerana hati yang zuhud kepada illahi bukan kerana mengikut adat, atau pangkat dan darjat, kemewahan dan keegoan. Pangkal nya di hati. Bukan kena ikut cara PAS.

# gambar gambar dari facebook.

Mat Ell #eekaawordpresscom.

Kecewa Mengharap Cinta dari Pok Kor Mudalilul Am

Mengkarung / Sesumpah / Cicak Kubing in Malaysia.

Saekor Pok Kor : Image via Wikipedia

Silap besar calun PAS di Tenang termakan bujukan ketua PAS Johor dibawah naungan Pok Kor Mudalilul Am ( Penyesat Umum) seorang yang mempunyai sifat semula jadi bercakap berpusing-pusing, sesuai dengan bentuk seekor mengkarung yang boleh berubah-rubah bentuk dan warna. Baca sepenuhnya sifat hati dan naluri semula jadi dan perangai Mudalilul Am Pok Kor di blog Ustaz Moden’s Weblog disini.

Komen komen yang bernas mengenai sifat semula jadi Pok Kor penggagok kepala kepada DAP dan PKR seiring dengan keingginan Pak Kor untuk menuju kepada tampok pemerintahan di Putra Jaya di blog Kickdefella disini.

Baru baru ini Pok Kor Mudalilul Am di sumpah oleh kawan baik beliau sewaktu lawatan ke rumah kawan beliau di dalam Dun Galas kerana Pok Kor Mudalilul Am itu sudah berkawan baik dengan DAP dan menyimpang dari menegakkan Islam bersama orang orang Melayu Islam lain nya termasuk bersama UMNO. Ini kerana cita-cita beliau berlendehkan air liur untuk menduduki pemerintahan di Putra Jaya.

Pok Kor menunjukkan kehebatan beliau bila meletakan diri beliau di tangga tertinggi didalam isu serta peranan beliau semasa menghadiri jemputan ke Istana Negara dengan menyifatkan diri Pok Kor sebagai tegoh pendirian, supaya kawan kawan baik di dalam parti PKR dan DAP tidak mengesaki apa apa dari perjumpaan beliau dengan Perdana Menteri, seperti satu pertunjukan sifat seorang teguh dan beramanah. Ia kah beliau bersifat teguh sedangkan banyak benda yang sepatutnya beliau menunjukan sifat teguh tidak pula di tunjukan teguh. Seperti  menceritakan sifat sifat tuhan yang disamakan dengan sifat manusia, didalam tuduhan tuhan mencarut dan sebagainya.

Tetapi Pok Kor tetap begitu sifat semula jadi nya, mengagok dan menukar warna setiap masa. Bila orang orang Dun Cempaka bising tentang jalan di kawasan Pantai Sabak yang kotor dan tidak berturah selama 7 tahun, Pok Kor duduk terdiam. Lihat disini.

Sebenarnya, orang ramai tidak mahu tunduk kan Pok Kor. Orang orang Melayu satu Malaysia ada kewajaran, kesopanan dan tamadun yang tinggi. Buat apa ketok kepala Pok Kor tidak tentu pasal, sebab kadang kala warna Pok Kor  boleh mendatangkan tarikan semula jadi dan menarik serta menghiburkan, dan makanan nya pun tidak lah mahal sangat. Secekup kangkung sudah boleh buat dia hidup seminggu. Jadi tidak ada faedah nya.

Sungguh pun begitu bila sampai kepada perkara yang menyentuh agama yang tidak keruan oleh tindakan tukar warna Pok Kor, maka itu lah sebaik sebaik tindakan yang harus di ambil keatas Pok Kor. Itu pun tidak lah dengan perbuatan kasar, kita kan orang orang timur. Para  pengundi beliau membuat usul sikit sahaja, iaitu tolong lah betulkan jalan di kawasan mereka di kawasan DUN Pok Kor. Mereka bersopan bukan setahun tetapi selepas 7 tahun baru beritahu.  Lihat, angka yang sinomin dengan ketuhanan. Tujuh petala bumi dan langgit. Minta kasih sayang setelah begitu lama ditinggalkan oleh saorang penjaga, suami yang tidak bagi duit kepada isteri selama 7 tahun. Kecewa mengharapkan cinta dari Pok Kor Mudalilul Am.

Ini tanda tanda awal kepada orang yang beriman bahawa doa mereka yang diam itu lebih mujarat dari mereka yang berpura pura seperti Pok Kor. Ini adalah tanda awal kerajaan Kelantan akan dijatuhkan, bukan diatas sifat Pok Kor tidak Islam, tetapi diatas sifat  Pok Kor memainkan agama dan agama Islam bercelaru. Oleh sebab cinta palsu, kasih sayang palsu. Saya sungguh berterima kasih dengan penduduk Sabak yang menunggu 7 tahun (lihat disini) supaya Pok Kor sedar.

Cuba lihat bagaimana perkataan Datuk Mustapha Mohamed (lihat disini) semasa memihak kepada mereka yang tidak berpuas hati dengan peranan yang di mainkan oleh Perbadanan Menteri Besar Kelantan. Beliau secara berhemah memberi tahu atau menasihati Kerajaan Kelantan supaya menunaikan janji semasa pilihan raya. Bukan marah marah kepada mereka, kerana semua orang tahu Kerajaan Kelantan sememangnya tidak begitu mahir didalam membangunkan sesebuah pembangunan berunsur kan ekonomi moden. Jikalau mahu marahkan mereka maka terpalit  tahi hidung mereka kepada kaum Melayu Kelantan lain termasuk UMNO.

Isu disini adalah oleh kerana agama Islam itu amat penting didalam pemerintahan di Malaysia, merangkumi kesemua kehidupan manusia, termasuk sistem kesultanan Melayu di Malaysia, corak pentadbiran Pok Kor Mudalilul Am akan menghancurkan kehidupan sejagat di sini dan memperjudi keselematan awam di masa hadapan maka ianya harus diperbetulkan.

Apa kah harapan calun PAS di Tenang kepada Pok Kor yang selalu berubah warna dan mungkin kah PAS yang di tadbir oleh Pok Kor dapat memberi kesejateraan kepada kehidupan para pengundi di sini?. Boleh kah mereka mendapat kasih sayang dan cinta murni dari saorang pemerintah? Harapan begitulah. Sedangkan di kawasan sendiri pun mereka terkial kial untuk membawa pembangunan jasmani, rohani dan kesejeteraan ummah? Bagaimanapun, sebagai  orang yang beriman, jawapan semestinya ada pada diri anda.

Sinbab #eekaawordpresscom

 

 

 

 


PAS Tidak Tahu Battle of the Bands – Isu Azan

SJPL's Battle of the Bands '10: FIRST PLACE- B...

WALI Band tau; the Battle of the bands tak tau mek weey, mu gi tanya Aziz Azizan, dia pon mungkin tak tau : Image by San Jose Library via Flickr

Bunyi adalah suatu bentuk gelombang padu getaran sesuatu nada yang boleh diukur dengan kayu ukur decibel keatas kemerduan getaran suara, kesederhaan dan ketinggian meruncing kepada tahap rambat bunyi yang boleh memecahkan gelas atau mengegarkan bangunan.

Bunyi trumpet atau semboyan yang tuhan janjikan pada hari kiamat nanti akan membunuh semua hidupan, menghancurkan bumi, bintang dan semua di cakrawala.

Itu dia serba sedikit mengenai hukum bunyi.

Mari kita tengok peralatan yang dibuat untuk mengeluarkan bunyi. Teknologi peralatan untuk mengeluar bunyi telah maju kehadapan. Dari perkataan bunyi atau suara getaran teknologi telah memecahkan jenis bunyi kepada jenis nyaring (rhyme), jenis kasar, jenis bass, jenis rentak, jenis campuran kesemua jenis jenis bunyi diatas. Berbagai peralatan telah dibuat supaya semua jenis getaran suara itu dapat di saimbangkan bagi mengeluarkan suara atau bunyi yang merdu.

Kelajuan bunyi pada suhu panas di Malaysia ialah 340 meter sedetik dan pantulan bunyi keatas sesuatu halangan seperti bangunan tinggi atau bukit akan menambah gema dan kuasa bunyi. Suhu juga memberi kekuatan kepada bunyi umpama nya waktu pagi yang sejuk bunyi bergerak lebih laju dari pada waktu tengah hari yang panas kerana suhu telah memandapkan bunyi ketahap zat padatan.

Zaman sekarang ini pemuda dan pemudi amat minat kepada bunyi merdu yang sedap didengar oleh kerana teknologi baru telah dapat menjadikan suara atau bunyi ketahap yang amat terlalu merdu.

Orang beriman faham akan isu ini. Dan azan telah menjadi satu isu yang haru biru diantara umat Islam dengan bukan Islam sekarang maka perkara ini menjurus kepada isu berkaitan agama. Sedangkan ianya tiada kaitan dengan isu agama langsung. Agama menyuruh bilal menyeru umat Islam bersembahyang dengan azan. Pergolakan dengan isu azan adalah pergolakan ketumpulan para pemikir orang orang PAS tentang ilmu getaran suara.

Azan adalah getaran suara panggilan atau seruan dari masjid supaya umat Islam menunaikan fardu sembahyang.

Kita sebagai umat Islam harus mengkaji bagaimana azan boleh dimerdukan dengan mengunakan teknologi tinggi di dalam industri pembuatan bunyi. PAS Kelantan tidak ada kilang pun membina peralatan ini. PAS seharusnya mengunakan dana kutipan derma mengkaji jenis jenis keluaran peralatan pengeluar suara yang baik untuk digunakan disemua masjid daripada mengunakan wang tersebut untuk pilihan raya di Tenang atau membuat billboard gambar orang tua tua sedang menanggis!.

Sebab nya PAS kata dia Islam, bagaimana ilmu getaran suara pun mereka tidak mengambil peduli atau tiada ilmu pengetahuan?. Islam apa itu, Islam hendak menanggis, menanggis lah. Suara untuk azan itu adalah suara seruan kepada kebaikan. Mengapa menjadi isu kepada satu isu bantahan. Ilmu apa yang ada pada PAS? Hey DAP mu pergi ajar Nicky Aziz Islam sikit, baca Quran tu!!

Sinbab @ eekaawordpresscom

Anugerah Tuhan cuba try acu test,

UMNO
Image by 12th St David via Flickr

Bercakap pasal anugerah tuhan ni, saya sangat teruja dengan NGW, atau national geographic wild, di Astreo. Semua harimau, gajah, singa, dan lain lain binatang itu adalah anugerah tuhan kepada manusia supaya mempelajari akan perilaku binatang itu untuk menjadi petunjuk kepada perilaku manusia, terutama orang orang politik diMalaysia ini khasnya.

Mereka berkata PAS itu ajaran ugama tuhan, dan mereka sunguh dekat dengan Allah, sehingga ayat Quran yang kafir harbi pun boleh membuat tauladan.

Begini lah, orang orang UMNO kata Nik Aziz adalah Kafir laknat, maka jikalau sekiranya semua orang UMNO diletakan didalam kandang harimau atau singa tentu dimakan habis oleh binantang itu semacam perilaku harimau dan singa membaham kerbau didalam di NGW. Ini sudah logic lah mengikut pendapat mereka.  Sebab mereka itu kata Nik Aziz jauh dari Allah, segala doa tak dimakbulkan. Yang kita tidak tau benar atau tidak si puak PAS dan PKR ini. Cuba kita letakkan semua ulamak PAS termasuk Nik Aziz dan Annuar Ibrahim yang dianugerahkan oleh tuhan untuk  Malaysia kata meraka kedalam kandang harimau atau singa di Afrika tu, macamana adakah harimau tak makan ker kerana doa mereka termakbul dan dekat dengan tuhan? Mereka semua ini anugerah tuhan, sure tak makan nya, sure singa dan harimau berzanzi dan bertakbir, maklumlah mereka kan anugerah tuhan yang menjaga segala alam, termasuk harimau dan singa. Apa macam? Jangan takut kerana PAS dan PKR anugerah tuhan, cubalah.

Enhanced by Zemanta

UMNO to win Kelantan this time around,

Reclining Buddha in Wat Photivihan.
Image via Wikipedia

Preemptive terms for UMNO to gain ruling control of Kelantan, the ONLY Malay State of Malaysia, in the next general election are as follows:-

  1. ONLY Malay Adun
  2. No Chinese is to selected for any post of the government, unless he or she is a Muslim,
  3. Select anybody dumb or stupid, or whoever, but with integrity,
  4. Always talk about heaven, because the world is zero meaning, it has no meaning to live in,
  5. Select representatives who don’t like to do work, but always like to talk a lot,
  6. Select those who like women, a lot, and allow these men to marry as many as they like, but ask him to have the most four wives,
  7. Select those who don’t like modern gadgets, vehicle and other things, openly, but like them quietly,
  8. So if UMNO wants to win the State back, follow the above rules, because PAS Kelantan has done it for 20 years and it wins.
Enhanced by Zemanta

Leprosy virus begins to eat the Kelantanse’s skinhead meat.

Leprosy.
Image via Wikipedia

Only those who know the reason for GOD destroying meat of human beings, those apostrophe, those who condemn other Muslim as sinister, those fellow Muslim as kafir,  as now God begins to show human being in Machang, Kuala Krai, Kota Bahru, Pasir Mas, how leprosy virus will take back their meats, flatted from their own mouth full of sin.

Malaysia has been declared as a free leprosy country, but yet, God is great, it comes back to haunt the Kelantanese, no matter how great is Malaysia  in achieving the freedom out of leprosy.

Beware, only GALAS is free of leprosy. Come ye the old men, give ye heart to your ONLY God, who never cheat and lie, live among us the good people of Kelantan.

My only doa, is that, people of Kelantan will learn the lesson from their own God, and that, leprosy will enter Pulau Pinang too, to eat the meat of people who recite Quran for a cheap sale. And my last prayer is that God gives this leprosy virus to Kalipahlimpegangcepat Omar, Phd (degree paling hasad dengki dari universiti Nanyang) , the cheap imitator of the great Islamic leader of this century, during this outbreak, quickly. Ameen, Ya Rabill Alamin.

Note: Sent a SMS to sister in Mecca now, to recite the same against the above cruel leaders who lead these people to leprosy by acting against the God, recite Quran and enter the mosque for cheap sale in politics. But yet, nonbelievers themselves. Ameen.

Enhanced by Zemanta

My house is made of a round timber joist, woodern plank floors, and nipah roof,

I suspended my friends from seeing me at my house, always accepted those really close to visit me, because my house is never a home of this century, it is a home that is unfit for today’s generation.

It is hard for me to a buy a house here, when I ran away from Kelantan to live here in the state that doesn’t belong to me. I can do a similar state of home, a similar round timber joist, wooden plank floor but with improvement to a zinc roofing home. That is the choice between making provisions for food and housing, when on a small salary, food takes a major portion of it, and leaves the balance for the woods that structure my home.

The balance of what is left out of my salary, saved for 15 years, is used to travel for umrah where I spent quality time with God and my wife. In a cheap hotel.

This is my leader, who said a lot about helping me and my family and my people. I am very sad that he had done nothing, even not giving me an opportunity to progress in my state. Nothing and nothing at all. He lives a healthy life on my deception of his politics.

Enhanced by Zemanta

Ya Allah punoh ambo, ambo malu…..

Berhentilah, jangan merosakan kehidupan anak anak bangsa Melayu dan anak anak Kelantan khasnya. Tolong Baca Belantan: 60 dalil penyelewangan PAS.

Pajak Gadai Nik Ajis n Co

dari rajahmas.

Petro Vietnam, tallest building in Asia, after Burj Dubai.

Dulu ramai pelarian dari Vietnam datang, ka Malaysia di letak di Pulau Bidong. Dan banyak daripada mereka sekarang ini menetap di USA.

Hari ini kerajaan Vietnam akan membina sebuah pencakar langit tertinggi di Asia, 101 tingkat, 528 Meters tinggi satu tingkat dari bangunan di Taipei, di Me Tri Commune di daerah Tu Liem Hanoi. Berharga USD1.2 billion atau RM3.84Billion. (RM3.20 = USD 1).

Itulah, negeri maju nak tunjuk ya, depa pun boleh, macam lah kita, semua boleh. Kita kena bina 150 tingkat. Baru ummh. Kalah lah Dubai bro.

 

Orang sudah cakap satu sekolah baru satu kepala!!!

Khalid Ibrahim announcing his candidacy for th...
Image via Wikipedia

Tengok PKR, parti semua geng. India ada, Melayu ada, Cina ada, Bengali ada, semua ada.

Tetapi otak tarak ada.

Gua sudah cakap sama dia orang, dulu suruh pergi Satu Sekolah baru semua sama.

Ini geng India tembak geng Melayu. Sekolah lain lain. Geng Cina kena sondol geng bangsa yang Kin Ziza suka. habis lah komer. Semua nya gangster. Ha ha ha ha, gua nak tergelak.

Mana boleh ini macam. Semua orang pergi satu sekolah. Baru boleh buat kerja parti semacam ini. Belum masa lagi, komer kena jumpa itu ahli sekolah Cina, Tamil lupuskan sekolah sekolah tu, baru boleh buat parti macam PKR. Kalau tidak, mampuih, pinjam kata kata Alahyarham Tunku Abdul Rahman.

Enhanced by Zemanta

Reasons, there are always reasons

dear private company: "nice" "t...
Image by jodigreen via Flickr

BN failed in PRU 12 only in towns and cities whose voters living in these areas or constituencies are Non-Malays.

One of the reasons they hate BN was that BN’s government was to increase incomes through visiting private companies day by day, office to office, man to man, hunting people for taxes and all other related issues during Tun Abdullah’s term.

Some have closed shops during the operation just to be out of the trouble.

What they said was that the government agencies wanted to increase the productivity by showing off that they had done a good job to the new leaders. But this extra work by the government agencies had a wider impact which destroyed trust from the small enterprises and contributed to a lost for BN in town areas.

Small thing brings huge consequences.

What we really need now is a new Malay leadership in all government agencies.

Enhanced by Zemanta

$4billion issue, business world-Chinese, makan gaji world-Malays,

RONA / Proudly Canadian / A Selection of Garde...
Image by bill barber via Flickr

There you are the RM4 billion mock-up check issue.

When a society is so divided, you get someone who deprived of business to do a funny business. Anyone from any race that deprived of the business opportunity will come up with indecent ideas to get the chance to be in the business.

The construction industry monopolized by only one society that is from the supply of building materials to actual construction of the project. Anything from A to Z.

You see an example how Gaza people build tunnels to bridge food and other necessity into their neighborhood. Ingenuity is the mother of all creations.

And that’s I’Da World. A true ingenuity at its best example.

Whose mistake is this. This is a mistake from our ancestors who didn’t object to a Chinese School that granted to the people of Chinese decent in this country since 1954.

From that system, we have divided not only our children stream of language, but also our society into business world for the Chinese and the makan gaji world for the non-Chinese.

See the lawyers or other professionals, especially Non Chinese so many of them are kais pagi makan pagi, kais petang tak boleh makan petang. The government has not done anything to centralize the human resources truly but giving free hand for many organizations to pilih kasih instead. What government is doing is ONLY registration of that poor fellows that is possibly to know who are these people, and let them free to be victimized and discriminated by the GLCs, private companies and the government offices by hundred and hundred red tape and panel systems.

Some have gone crazy, becoming psychopath at whose mistake it is?. Some even advise students to forget professional courses or worst still to be in a group of combatants or gangsters.

Who will be the victim?. We, because we have stop such professionals to excel, but allow only one section of the society to succeed because of unfounded and biased strong  social capital.

You see how ingenious the RM4 Billion gift, and who are these people? They are from the society who deprived in the business world.  You think about it and help the needy, and stop this stupidity as the world is watching you.

So do we want the like professionals as I’da World goes around and makes huge projects?

Please help our society to understand the social costs (murders, cheats, or whatever) arising from our so divided society.

Enhanced by Zemanta

Nama – Kin Ziza Kin Tam, Bangsa – Malsi

Terminal 5 at London Heathrow Airport
Image via Wikipedia

Di Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow, London, pada 20 hb September 2010.

Pegawai Imigresen: “Apa nama anda?”

TG: “Kin Ziza Kin Tam

Pegawai Imigresen : “Bangsa awak?”

TG: “Saya tidak bangga dengan nama bangsa saya, walaubagaimana pun awak boleh nyatakan bangsa saya adalah Malsi”

Pegawai Imigresen: “Awak datang dari negeri dan negara mana dan apa tujuan berkunjung ke London?”

TG: “Mengapakah awak menanya saya perkara atau bab negeri atau negara ini?, Saya tidak berbangga dengan perkara itu semua. Faham!!”

Pegawai Imigresen: “Saya ulangi sekali lagi, dari negeri atau negara mana awak datang atau dilahirkan” ?

TG: “Awak ini tidak tahu membaca ke, semua nya sudah ditulis dengan jelas di dalam passport itu?”

Pegawai Imigresen: “Apa yang ditulis disini bahawa negeri awak adalah Natnalek dan negara awak adalah Aisyalam. Oleh kerana kedua duanya tiada didalam peta dunia, jadi itu sebabnya saya menanya awak perkara tersebut, bukan lah disebabkan saya tidak pandai membaca atau menulis”

TG: “Opps sorry, ye ker?, err saya dari Kelantan dan negara saya adalah Malaysia

Pegawai Imigresen: ” Kenapa awak terbalikkan semua ejaan perkatan itu?

TG:” Sebab saya malu lah dan tidak bangga jadi anak bangsa seperti mereka itu semua.”

Pegawai Imigresen: “Oh, jikalau begitu memang sahlah nama awak Kin Ziza Kin Tam dan sesuai dengan negeri awak Natnalek dari negara Aisyalam. Satu soalan lagi sebelum awak dibenarkan masuk, kenapa awak panggil diri awak TG?.

TG:” Itu singkatan perkataan mengunakan bahasa Siam dari wilayah Petani, dan ia membawa maksud atau bermakna TUKANG GORENG“.

Pegawai Imigrsen: ” Oh, memang ada jenis bangsa macam awak ya, bangsa Malsi dari negeri Natnalek dan negara Aisyalam ya? Dan sekarang ini datang kesini untuk bergoreng goreng lah ya?”

TG:” Ya, memang benar, tetapi bab bab goreng mengoreng ini semua adalah kerja saya saorang sahaja, yang lain lain itu adalah dari Bangsa Melayu“.

Pegawai imigresen berpuas hati dengan penerangan Kin Ziza Kin Tam dan mengecop kemasukan beliau ke London bagi tempuh selama 7 hari dan berpesan supaya datang kembali ke kaunter memperbaharui tempuh lawatan jikalau ada apa apa perubahan.

(Latar belakang musik berkumandang di Lapangan Terbang Antarabangsa Heathrow  lagu Selamat Hari Raya Aidil Fitri oleh Uji Rashid dan Hail Amir dalam bahasa Melayu. Kin Ziza Kin Tam dilihat menggaru kepala beliau kerana tidak faham senikata lagu tersebut).

Enhanced by Zemanta

Why many people fall in the land scams?

E. Telefónica desde el sur
Image by Florentino Sánchez via Flickr

Land scams aren’t a big problem in this country but they pose a huge loss to affected landowners and the interested parties.

Potential land scams may happen in many cases in the following instances:-

  1. When a land owner is not in the country and no one appointed to administer his land holding,
  2. When a registered owner is a deceased, and administration of the estate has not taken place yet,
  3. When the land located in a blight area as the reason from zoning such as grave yard, or other similar development but located within a good site,
  4. No knowledge on different land titles such as First Grade Land in Malacca, Penang and Singapore, Customary Land Title, Native Land Title as in Sabah and Sarawak.
  5. No property development knowledge.

We know there are people who conned in buying a piece of land belonging someone alive living in Australia from someone here with a fake identity card.

How do you protect yourself from these scams?

  1. Get reliable professional advice from land professionals,
  2. Get the second opinion from reputable lawyers on the contracts and the agreements,
  3. Get logic into your brain!

Malaysia land laws base on a mirror principle, what it means is that all dealings on any landed property reflects  in the titles kept in the land registry office. In other words all titles are simply the duplicates of the originals in the land registry office. You can make your own search to find out what developments on the land titles i.e. zoning, proposed developments, land area, and other pertinent details of the land, and the most important who is the land owner.

Enhanced by Zemanta