Hak Melayu ni apa benda.

Bagi aku, hak aku ialah sebuah kereta yang aku beli, dan beberapa sijil yang di beri oleh kolej, university, badan badan badan professional dalam dan luar negara.

Benda benda ini tidak ada siapa boleh ambil balik,cuma India atau Keling penarik kereta ada juga hak keatas kereta aku bila dia tunjuk surat tarik kereta dari pihak bank setelah tidak bayar ansuran lebih tiga bulan.

Jadi apa dia hak Melayu nih, cuba cakap lah sikit bang oi.

Bercakap Melayu, adalah hak Melayu, okay lah setiap hari aku bercakap dalam bahasa Melayu, jadi apa pulak jadi hak aku. Agama Islam juga bukan hak aku, silap silap haribulan hak aku makan siang hari di bulan Ramadan semacam sekarang jadi hak JAIS atau pejabat agama lain, dengan pinggan mangkuk dan cawan serta sudu nya sekali di tarik naik van.

Fikir fikir kan sekali mana lah aku ada hak sangat, Melayu.

Rumah yang di beli dengan pinjaman bank jadi hak bank, selagi hang tak selesai hutang. Sekali dengan towel dan seluar dalam hang dalam rumah hang itu nanti dijual jikalau hang tak bayar ansuran lebih dari 6 bulan.

Yang ini aku tahu memang hak aku, yaitu hak aku sebagai rakyat Melayu Malaysia. Bila bercakap tentang hal ini dia jadi sensitive sikit, semacam bercakap tentang sex, tak pasal semua benda naik hangat.

Bila aku cakap aku ada hak sebagai Melayu untuk menduduki dalam negeri Melayu dan di dalam perasarana atau persekitaran Melayu, maka aku ada hak nak tanya kenapa ada pula pintu gerbang yang dibina mengikut adat budaya China dalam sebuah bandar yang diduduki orang orang Melayu.

Macam ni lah, dalam rumah hang bila hang masuk hang hendak kan persekitaran yang selesa dengan budaya hang lah, budaya Melayu, tetiba ada hamba Allah tu bawa VCD pasang dalam rumah hang dengan lagu opera China.

Apakah hal nya dia ni, rumah aku di pasang dengan lagu opera China. Cheng, cheng, cheng, owww, mia paaa, Chow chow puat tong; bising nya, engkau tahu tak. Boleh selesa kah kamu bro hidup dalam rumah kamu camtu?. Aku rasa hang tentu hendak tanya aku mana bilik toilet hendak buang hadas besar. Berak.

Ini macam hak aku sudah tak der. Sudah hilang. Jadi tentulah aku hendak balik. Engkau pun hendak balik seperti keadaan biasa, balik balik dalam rumah di TV tu ada Jozan dengan lawak nya.

Kita Melayu kena berlawak berjenaka untuk menyatakan hak kita, bukan senang bro hendak berjenaka bila kita minta hak kita. Kita minta kaum yang datang bertenggek di rumah ni bercakap Melayu, dan bila berurusan dengan kita mereka mesti mempunyai hati yang bersih bersih salju, bukan tipu sana tipu sini, semacam otak dia yang bercakap tu terlalu lah terror merror sangat.

Ini negeri aku. Bila aku cakap semacam itu dia kata ni negeri dia juga, jadi aku nak tanya mereka ni kenapa hak aku hang hendak ambil hak engkau hang memang pegang tak nak beri.

Bila aku kata hang cakap lah Melayu, dia kata bercakap bahasa Melayu tu jenis manusia koman, low class, rendah identiti, bahasa orang Asli, mana ada standard, jadi mereka ni dah bertahun tahun tak reti sebut nama aku. “Hey, Wa Li, apa macam, ada baik?”. Kepala hotak dia Wali, bila masa aku jadi pengikut Nik Aziz nih?.

Tengok, si Bangla yang baru datang dua hari dari Bangladesh reti kata “Bang, roti garing potong potong banjir kah bang”. “Minum bang?”.

Kalau amoi yang cakap, mak oi, nasib baik punggung besar cantik molek, kalau tak geram aku nak tibai. “Ah Bang Huh, Lu apa Ma Kan, itu Lon Tong ada pedas ma, ada mau La Ra kah? Se lap oii”.

Engkau hendak jenis orang yang duduk dalam rumah kamu tu perli kamu bercakap semacam itu?. Dah bertahun tahun duduk disini tu. Sedangkan Mamak Bangla, sebelum datang ke Malaysia dah pandai cakap Melayu.

Ini hak aku sebagai Melayu, dan hendak berkominikasi dengan orang orang Melayu disekeliling aku, dan jika engkau tu China, cakap lah Melayu yang baik, senang aku faham. Bila mereka tak bercakap semacam aku, maka, hak aku sudah di perkotak katik kan.

Tak payah cakap hal perlembagaan lah, article itu dan article ini, justice lah, freedom of speech lah dan bermacam macam hak baru yang aku sendiri tak terfikir datang dari mana puncanya.

Freedom of speech apa benda bila bercakap semacam budak baru lahir, kita yang berhak kepada bahasa kita bila mendengar sesuatu percakapan, kena dengan hak dia yang tak reti bercakap, freedom of speech apa benda cam tu?

Bila dah orang tak nak bergaul dengan mereka, mereka kata kita bloody rasis. Ini lah dia hak, hak kepala hotak nya bila hak kita dia hendak ambil, bila sentuh hak dia amboi langsung mereka tak hendak beri kepada kita. Jonker Street punya otak!!!.

Betul betul, you know, benda ini kan dah jadi tak betul kalau bercakap pasal hak Melayu. Aku sendiri dah tak tahu hendak bercakap. Hilang punca hak dah.

Hak berbogel, dan hak main dan tunjuk dalam video. Betul betul hak benggong. Tak reti untuk menegakan hak langsung. Di tegak nya benda lain. Hey, susah susah.

Mat Ell. Penjual Burger Jer.

Leave a Reply

