Tidak menghormati agama Islam dan negara dari kalangan muda mudi bukan Islam

Telah menjadi satu kepincangan dalam perbuatan di kalangan pemuda pemudi bukan Islam, terutama kaum China, dimana mereka telah mengambil jalan sempit dengan memperolokan agama Islam, moral negara Malaysia dan tahap kerhamonian para penduduk berbagai bangsa di Malaysia ketahap yang paling kritikal.

Bukan sahaja dari perbuatan di kalangan pemuda pemudi bangsa China, malahan juga dari penerbit surat khabar di negara ini begitu gemar untuk mempersendakan sebahagian aktiviti umat Islam, seperti dalam amalan berpuasa di bulan Ramadan, dalam amalan umat Islam melalui azan di masjid masjid, dan lain lain perkara yang dahulu nya agak sensitif untuk di permainkan dan serta  di ejek. Amalan berkhawin lebih dari satu isteri sehingga empat isteri yang di amal oleh umat Islam juga bukan sahaja di perolokan, malahan di sindir dengan jenaka yang amat kurang menyenangkan dan serta menarik minat provokasi.

Bagi mereka ini, sudah tentu tahu tentang pergolakan rusuhan kaum kerana tindakan serupa telah banyak terjadi di luar negara. Walaubagaimana pun, mereka di dapati kurang mengambil iktibar dari rusuhan tersebut, dan merasa selamat untuk menghina kaum Melayu serta umat Islam lain di negara ini kerana ketolenransi yang tinggi di kalangan pemimpin, dan juga rakyat Malaysia, terutama nya kaum Melayu.

Toleransi itu sudah pun nampak menurun tahap kesabaran, sehingga ada kaum Melayu yang telah menculik dan membuli pemuda China sebagai jalan cepat membalas dendam.

Untuk mereka yang tidak mengetahui bagaimana pembunuhan berlaku di luar negara diatas dasar penghinaan kaum dan agama keatas sesuatu kaum yang lain, saya suka memperlihatkan contoh di mana ketolenransi umat yang di cerca agama nya dan di halang dalam kegiatan ekonomi boleh menjadi tidak rasional. Contoh terbaik ialah kejadian 13 May 1998 di Jakarta.

Tidak perlu lah saya bercerita panjang tentang peristiwa ini, dan cukup lah bagi saya mempamirkan gambar-gambar yang tersebar di internet, bagaimana pergaduhan dan pembunuhan boleh terjadi, bukan sahaja diatas penghinaan agama, tetapi juga keatas kesempitan ekonomi dari sekatan kegiatan monopoli kegiatan oleh hanya satu kaum di negara itu.

may 13 jakarat 3

Di potong kepala dan di pamirkan di Jakarta May 13, 1998.

may 13 Jakarta

Di bunuh dan di tarik di jalan raya.

may 13 jakarta 2

Di rogol beramai ramai. *Ada berpendapat gambar rogol atas adalah gambar palsu. Saya tidak tahu samada ianya palsu atau tidak. Walaupun begitu contoh ini menunjukan cara mereka di rogol bergilir gilir. Lebih 500 wanita di China-Dolled kan, dan ada yang di sula.

indon

Gedung dan shopping komplek dan peralatan pejabat kepunyaan China di bakar dan ramai terkorban.

Penghinaan keatas agama orang lain, bagi mereka yang tidak ada pelajaran agama, adalah satu sikap yang amat bodoh. Tetapi oleh kerana ianya timbul dari perasaan riak dan sombong, persendaan dan penghinaan dari kalangan ini telah membawa kepada pergaduhan yang membunuh hampir 120,000 ahli masyarakat China dan lebih 500 gadis sunti China di rogol dan dibunuh.

Tolenransi sesuatu umat keatas penghinaan akan tercabar dan merudum dengan melakukan kelakuan super sensitif, dan membawa kepada perbuatan yang tidak rasional. Bila ini terjadi, maka masyarakat yang telah lama hidup harmoni akan bergolak dan peristiwa berdarah seperti 13 May 1969 di Malaysia, mungkin akan berulang. Cuma nya, kali ini berkemungkinan contoh contoh perbuatan pembunuhan dari luar negara akan menjadi ikutan kepada mereka yang amat kecewa dan tertekan.

Kemungkinan mereka yang menghina agama merasa berani, timbul dari perasaan megah dan sombong diri, dan perasaan berani tersebut adalah hanya  pada zaman yang aman. Apabila keadaan negara dan masyarakat tidak lagi aman kerana sikap acoh tak acoh dari kebodohan dan kesombongan sesetengah golongan, percaya lah perasaan berani itu tidak ada apa-apa makna besar. Ini kerana, umat Islam di negara ini berterabur diseluruh negara dan juga luar negara, dan mereka boleh bertindak lebih berani dan lebih aggressif dari mereka seperti kejadian May 13, 1998 di Jakarta.

Waspada dengan perbuatan jahat dari hati anda yang tidak boleh mengawal perasaan terlalu berani melawan orang ramai.

3 thoughts on “Tidak menghormati agama Islam dan negara dari kalangan muda mudi bukan Islam

  1. Kita boleh bersabar sebab Islam anjur untuk bersabar. Tapi jika kesabaran tidak dapat dibendung rasanya lebih teruk daripada apa yang berlaku di Indonesia tahun 1998 lalu. Tu yang menyebabkan puak-puak cinabeng berduyun-duyun lari ke Malaysia, Singapura dan Australia bersama-sama duit yang dirompak mereka dari warga Indonesia.

    Sa

  2. ngeri pulak aku nengok gambar kepala manusia tu. tp kita jgn la smp jd haus darah camtu. skrg ni kita dah ada ABC/BCL/BBC itulah salurannya utk kita ajar ‘kaum’ tu. cara yg lebih bertamadun dan lg cerdik.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s