Kubu terakhir di Trengganu, sebelum Melayu kena lari ke Kelantan.

Yang Sing Oriental 1

Yang Sing Oriental 1 (Photo credit: loscuadernosdejulia)

Mari kita cakap cakap tentang Kuala Besut.

Dari Kuantan ke Kemaman, Cina berlambak lambak menjatuhkan sauh untuk mencari makan dan hidup di dalam kawasan Melayu dimana 20 tahun dahulu seekor pun tarak nampak.

Aku ingat UMNO dah perasan kot, jadi Kuala Besut adalah tempat gempur terakhir kaum Melayu di Trengganu untuk kawal dari serangan mat laun Cina dari masuk campur hal ehwal negeri kepunyaan Melayu supaya negeri kita ini menjadi Melayu selalu.

Tak susah heh, kita tengok siapa suka bawa Cina masuk bersama jentera mereka, kalau cam tu kita tak payah lah bersusah payah nak tolong mereka ini.

Zaman ini kedua dua parti jadi gembala Cina. PAS pun jadi gembala Cina, semua kerja besar dapat kepada Cina. UMNO apa tah lagi lah, ada barua barua besar di belakang mereka. MCA lah, Gerakan lah, dan hang tahu DAP pun ada dalam UMNO.

Yang peliknya DAP memang ada dengan PAS. Yang menjadi aku bengong DAP pun ada dengan UMNO. Itu, Cinabeng dari MCA dan Gerakan hang percaya kah?.

Tak tahu lah aku, engkau orang pilih lah yang baik. Supaya kubu kuat kita sebelum kena terajang dan lari ke Kelantan di perkasakan di Kuala Besut. Siapa boleh jadi hulubalang supaya kubu tetap utuh, itu lah kita kena pilih. Jangan dengar apa parti parti dia cakap, dengar apa calun itu bercakap. Zaman sekarang menang pun tak guna, Morsi pun menang, tapi keot lepas tak jaga hati orang majoriti. Kita Melayu, kita majoriti. Kita dengar calun yang di lantik dan dengar apa dia cakap. Boleh perang dengan Cina tak? Jikalau jadi barua Cina baik tolak kesemua dan rakyat semua jadi wakil rakyat. Apa macam?.

Melayu kena hidup, walau pun susah. Sebab tuhan beri nyawa. Kita sudah berada dalam nyawa ikan lama dah.

308532_161948380640437_730548550_n

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s