Apasal China kecil kepala di Kelantan?

Aku buat perangai China Selangor di Kota Bharu semalam.

Bila ada tuan kedai China berhenti di depan kedai dia dan menyekat laluan, aku hon kereta aku macam hon keretapi. Bila dia buat tak endah aku turun dan pergi kepada dia melaung bising supaya dia bergerak dan aku boleh lalu.

Itu aku nak test China Kota Bharu. Dia cepat cepat bergerak.

China ni macam kita juga bila ramai berlagak nak mampus. Tapi lagak Melayu tak melampau batas lah. Tengok keadaan lah. Cuma aku amat respek Melayu Kelantan, mereka berani macam Tarzan.

Banyak kawasan baru di Kota Bharu adalah kawasan kedai orang Melayu. Bila China buka kedai, orang Melayu buka 3 kedai sama dekat dengan dia. Bila China jual dengan harga lima ringgit kedai Melayu jual barang sama dengan harga RM4.75.

Kedai China di Pasir Puteh terpaksa letak nama Melayu, sebuah dari kedai emas di situ di namakan dengan kedai Emas Mek Yang. Yang ini bermaksud Yang Yee Lin, dan Melayu membuka tiga kedai emas dekat dengan kedai dia.

Bila harga emas kedai Mek Yang mahal, kedai Melayu ketiga tiga nya turunkan harga upah buat barang kemas, maka harga di kedai emas Melayu lebih murah. Last last aku nampak China lah sahaja yang menjadi pembeli di kedai Emas Mek Yang.

Di Pasir Puteh 90% kedai di punyai oleh Melayu, manakala di Bandar Baru Bukit Tinggi Kelang 90 % di punyai oleh China.

Bila Melayu Kelantan boleh lakukan ini mengapa Melayu Kelang atau Jawa Jawa tu tak boleh?.

Aku rasa itu sebabnya kerajaan Kelantan kurang beri pekerjaan kepada rakyat mereka, kerana mereka digalakan berniaga. Berniaga adalah 99.9% rezeki. Dan semua kawasan dilihat membangun dengan kedai kedai orang orang Melayu.

Orang orang China nampaknya terpaksa melabur didalam perlaburan yang lebih besar seperti gedung gedung yang besar Tesco dan Giant. Yang kecil kecil jangan harap lah China boleh lawan dengan Melayu Kelantan.

Aku ingin nasihatkan kerajaan Kelantan berhati berhati dengan pelaburan China ini kerana mereka dengan hasrat hati yang busuk cuba menjatuhkan peniaga peniaga kecil kecilan Melayu. Dan aku ingin kompani Melayu yang besar besar melabur di Kelantan untuk mengekang niat jahat pelabur China yang cuba melemahkan kaum Melayu di mana mana sahaja di Malaysia dan mendapat pulangan yang baik.

 

4 thoughts on “Apasal China kecil kepala di Kelantan?

  1. Saya juga respect dengan melayu kelantan. Mereka hebat berdepan dengan Cina. Melayu Kelantan kita boleh sandarkan harapan untuk mengetuai Melayu Malaysia. Syabas Melayu Kelantan.

  2. Tapi malangnya puak pas banyak menjual tanah utk dbina kondominium contoh d kubang kerian tapak pasar tlh dibina kondo mampu kah org melayu membelinya,

    • Saya dapati tanah yg di bangunkan dengan apartment di Kubang Kerian adalah kepunyaan orang awam. Bangunan ini di bina oleh seorang Melayu Kelantan dengan di biayai oleh Bank Muamalat Malaysia Berhad, Kota Bharu.

      Ini ada lah contoh terbaik memperlihatkan kebolehan anak Melayu Kelantan yang mempunyai kelayakan sebagai Architek. Dgn terbina bangunan ini ianya boleh memberi pelajaran on the spot kaedah pengurusan hartanah kepada anak Melayu Kelantan yang mana selama ini pekerjaan ini telah di monopoli oleh China, yang tak reti rasa malu.

      Apartment tersebut telah habis di jual dimana seperti yang difahamkan 85% pembeli berkelayakan adalah orang orang Melayu Kelantan. Ia nya di gunakan sebagai pelaburan hartanah secara terus, dan unit berkelengkapan perabut dijual serta boleh di sewa kepada doktor doktor yang bertugas di Hospital yang berdekatan, Kubang Kerian.

      Pengusaha Melayu ini juga telah membina pembangunan yang sama di Wakaf Chek Yeh bersebelahan dengan Holiday Villa.

      Pulangan bersih di anggar sebanyak 8 % setahun serta di jangka meningkat ditahun tahun hadapan dgn kos pinjaman di bawah 2.5 %.

      Setahu saya kerajaan PAS tidak ada apa apa kepentingan di dalam pembangunan ini.

Leave a Reply

