Ya Allah, ramai orang mati di Singapura – kimia dari petrochemical dan oil refinery di Bukom, Jurong dan Pulau Ayer Chawan memberi kesan buruk kepada alam sekitar dan manusia?

Tidak ada pulak berita semacam itu ya?.

Malahan mereka yang duduk dikawasan itu kaya raya kerana ada kerja dan perolehan dari hasil pendapatan kesan lambakan ekonomi yang dijanakan oleh industri penapis minyak di Singapura.

Sehingga kan Sovereign Wealth Fund Singapura  yang keenam dan teratas sekali dan diantara yang teramat-amat kaya di dunia.

Walhal, setitik minyak pun tidak ada dari Singapura untuk dicari gali. Yang penat lelah mencari gali disekitar Singapura ialah, Indonesia, Malaysia, Brunai, Thailand dan Vietnam.

Tetapi, Singapura adalah negara pulau yang ketiga didunia mengeluar minyak yang telah diproses untuk dijual diserantau ini. Ajaib dan pelik. Betul tak? Bukan hendak dengki, kepala bapak engkau dengki. Lantak lah. Tetapi bila dengar orang cakap ada orang Singapura masuk campur urusan Pengerang mengatakan rakyat Pengerang akan beranak manusia berkepala monyet kerana terhidu gas petrokimia dan racun segala racun, hati ini sayu kerana ramai betul lah rakyat Singapura berkepala monyet kerana terhidu gas loji penapis minyak mereka. Tidak ada berita begitu pula ya?.

Bermula dari tahun 1965, Exxonmobil membina kilang penapis minyak di Jurong dan di Pulau Ayer Chawan dengan kapasiti 605,000 tong sehari diatas tanah industri seluar 4,287,972 sq m. Tentu sudah ramai orang tercekit bahan pertokimia semenjak 1965 disekitar Jurong dan Pulau Ayer Chawan.  Tidak tahu lah, tidak ada pun berita orang yang beranak berkepala singa atau kepala burung kerana kesan kimia dari loji itu.

Semasa kebakaran loji penapisan minyak Shell di Bukom, yang mengeluarkan minyak mentah bertapis sebanyak 500,000 tong sehari, berjuta rakyat Singapura mati terbakar api dari loji penapisan minyak terbesar di Singapura itu ya. Tetapi tidak ada pula berita semacam itu didalam TV 3. Ini tentu TV 3 tidak perasan kut.

Loji penapisan minyak diesel di Tuas pun mempunyai kapasiti yang amat besar, dan sudah tentu ramai penduduk Tuas muntah kedarah kerana terhidu minyak diesel setiap hari. Tidak ada pula berita sedemikian.

Loji penapis minyak di Pengerang baru sahaja dipecah tanah pada bulan Mei, sudah berjuta juta malahan berbillion rakyat Pengerang mati kerana terhidu gas beracun  PR.

Ini tentang tapis-tapis minyak ni, kerja orang minyak lah. Mana lah kita reti, dan di Singapura tu ramai orang minyak, kerana itu lah ianya ditempat ketiga pengeluar minyak bertapis terbesar di rantau ini.

Dan rakyat Pengerang akan mendapat satu bandar baru yang berkeluasan 2,000 hektar siap dengan kedai dan perasarana yang akan memodenkan rakyat miskin disitu, inilah sebabnya PR hendakkan sangat di bina di pantai Senok di Kelantan, kerana di Senok tu ramai lah orang miskin. Tetapi maaf ler, kerana dalam setahun 5 bulan air laut bergelora, dimana kena hentikan operasi. Ini seperti gelora nya hati orang PAS setiap hari semenjak kebelakangan ini.

Dan rakyat Pengerang dibantu dengan rumah dan tanah kawasan rumah untuk dibina. Amat lah beruntungnya rakyat Pengerang dan sudah tentu menjadi wap kedengkian ramai penduduk di lain-lain tempat.

P.S :

1. Tengok permainan kaki tipu dan penyelap mata kaum pembangkang disini tentang Rapid. 

2. Ikan berdemostrasi dari pasar lambak Johore Bharu ke tepi pantai Pengerang. 

3. Para penipu besar.

 

5 thoughts on “Ya Allah, ramai orang mati di Singapura – kimia dari petrochemical dan oil refinery di Bukom, Jurong dan Pulau Ayer Chawan memberi kesan buruk kepada alam sekitar dan manusia?

  1. Artikel yang bagus…Yang haprak kafir harbi DAP jaja isu seorang budak anak cacat kesan dari pencemaran di Bukit Merah, Perak itulah yang jadi bahan fitnah isu Lynas di Gebeng dan kilang industri bijih Besi di Bukit Koman, Pahang. Kini mereka guna isu sama buat cerita bohong di Pengerang. Walhal anak cina ni cacat sebab salah mak bapak dia memancut tak ikut jadual.

    Keluarga dan sahabat Teman yang duduk di Bukit Merah, Bukit Koman dan Gebeng tak de pun yang mati kena racun toksik dari kilang-kilang tersebut. Semuanya kerana fitnah DAP tak mahu lihat orang Melayu maju. Inilah hasil doktrin Yahudi yang banyak bersarang di Siangapork.

  2. Terkenang ayahandaku yang kerjanya menggali minyak di pelantar. Tiap hari menghadap petroleum yang hitam pekat, fresh lagi… Tapi agaknya kat mana ia ditapis? Nanti bukannya kita yang guna, orang Arab yang guna minyak kita. Minyak kita dikenali seluruh dunia kerana kualiti yang tinggi (dan kandungan sulfur yang rendah).
    Mengenai RAPID. Kenapa nak takut kita bina loji di Pengerang? Mungkin terlalu dekat kepada Singapura, kata mereka. Apa masalahnya dibina di Pengerang, tak ada pulak cerita. Di Miri, Sarawak, dijolok ‘bandar raya minyak’ dulu sampai sekarang ada loji petroleum. Tak ada pulak kes kanser. Tak ada masalah pun. Di Seria, Brunei (negara ISLAM, jiran kita yang penuh dengan minyak, tak jauh dari Miri) ada satu loji tapisan petrol yang amat besaar… tak wujud demonstrasi menentang Shell di Brunei. Tak ada masalah pun.
    Ada ‘tangan-tangan tua’ (bak kata Rafizi) di sebalik penentangan ini. Tak lain tak bukan, Singapura mungkin kerana cemburu dan iri hati takut mereka hilang pujian. Memang benar kata Tun M dalam Dilema Melayu, ayat terakhir. Hubungan Malaysia-Singapura amatlah bergantung kepada pendirian Singapura.
    Dan memang pun, pembangkang dah tak ada cerita dah nak ditujukan untuk kelentong rakyat. Apa lagi nak dikata? Cerita Lynas dah kantoi ngan Karam Singh Walia, cerita Scorpene kantoi ngan orang Perancis, Cerita Altantuya katoi dek sumpah DS Najib… Kantoi sangat dah… belum apa-apa lagi dah menentang… dulu Putrajaya pun dia tolak tapi akhirnya dia yang nak sangat ke Putrajaya… tapi macam mana nak selesai, orang Melayu sediri berbelah bahagi…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s