Masyarakat Cina ingin layanan yang baik dari kerajaan ~ Isu Akhbar Akhbar Cina.

Now be a good boy, or else black man will come down after you. Tee shirt dari Cina. “Does any grey man come down after you here in Malaysia? Nah, grey man has no strong group of gangsters yet “.

‘Orang Cina sudah bukan lagi Cina asing’

Para pemerhati dan cerdik pandai di kalangan orang orang tempatan di Malaysia telah lama memberi pendapat bahawa orang orang Cina di Malaysia merupakan ahli kumpulan masyarakat dinegara ini dan tidak pernah mengungkit bahawa mereka tidak diterima sebagai warganegara. Salah satu terma kemerdekaan adalah menerima seadanya kaum Thiongha sebagai warganegara.

Sebagai umat manusia yang mempunyai asal usul tamadun yang melangkau beribu tahun, rakyat tempatan amat menyanjung tinggi kebolehan kaum Cina atau Thiongha didalam mempratikan tammadun yang ada didalam kebudayaan mereka bagi menaikan imej negara serta kekuatan ekonomi tempatan.

Yang menjadi ketidakserasian diantara mereka dengan penduduk tempatan terutama bangsa Melayu adalah keegoan kaum Thiongha yang melampau batas  turut mengamalkan tamaddun gelap seperti gansterisma, kronism, nepotisma, monopolistik, dan angkuh dengan bahasa ibunda mereka. Atau dengan dua perkataan yang lebih tepat iaitu mempunyai sifat “angkuh” dan “keras kepala”.

Sikap sebegini secara diam telah membantut usaha asimilasi diantara mereka dengan penduduk tempatan. Dan disini lah bermula sikap acuh tak acuh ahli masyarakat dari kalangan penduduk tempatan kepada minat kaum Cina membangunkan kebolehan mereka yang ada didalam semangat memajukan diri mereka dan juga negara.

Soal yang harus dibincang oleh kaum Cina di Malaysia ialah adakah mereka itu benar benar merasa kan Malaysia itu negara mereka? Atau ada kah ianya sebuah negara tumpangan dan mempergunakan masyarakat tempatan sebagai batu lonjatan untuk maju dinegara lain?

Kaum kaum Cina di negara lain, seperti di Britain masih mengamal kebudayaan dan sikap yang sama. Walaubagaimana pun, kerajaan pemerintah di negara negara itu atau dengan lebih tepat, penduduk tempatan telah memberi tekanan kepada mereka dengan menyediakan tempat khas seperti China Town dimana sedikit sebanyak semangat kecinaan mereka itu hanya tertumpu dikawasan itu.

Mereka dikengkang supaya mengasimilasikan diri dan menerima bahawa negara itu, walaupun membenarkan kebudayaan mereka, tidak dipergunakan oleh kaum Cina bagi menonjol kuasa dominan kepada kebudayaan tempatan. Ini termasuk budaya didalam perrniagaan, budaya berganster, budaya cekik tengkok atau budaya monopolitik dari kalangan kapitalis mereka.

Kaum Cina di negara itu boleh dikengkang dan telah menerima dengan baik sistem  kebudayaan tempatan. Ini kerana tekanan hebat dari penduduk tempatan yang bermoral lebih tinggi dan berpengaruh besar, seperti pasukan keselamatan, NGO dan lain lain kumpulan termasuk anggota ahli kerajaan telah menganjak minda dan keegoan kaum Cina di sana.

Lihat, bagaimana dan kenapa kaum Cina atau Thiongha tidak menghadapai masaalah asimilasi di Thailand, Indonesia atau lain lain negara di Asia Tenggara?.

Ini kerana di Malaysia mereka diberi segala segala nya. Sama taraf dengan penduduk tempatan, jadi mengapa masih berkata layanan kurang baik ? Tentu lah sebab sebegitu datang dari kesilapan bangsa itu sendiri didalam mengenal hati budi masyarakat tempatan dan tidak ada perasaan sifat untuk berterima kasih.

Penerimaan masyarakat tempatan kepada para penghijrah kaum Thiongha di Britain sebenarnya “dijaga” atau “dikawal” supaya mereka tidak mempengaruhi sistem pemerintahan di negara itu. Mereka dibenar hidup menumpang sebagai balasan kepada campur tangan negara itu keatas negara China semasa sebelum perang dunia pertama.

Sebaliknya di Malaysia, masyarakat Thiongha diberi kemudahan seperti rakyat jelata yang lain, boleh membeli harta malahan dibenarkan belajar didalam bahasa mereka. Jadi dimanakah asas pandangan kaum ini yang telah melabel kerajaan Malaysia sebagai tidak memberi layanan yang baik kepada kaum Cina?.

Merata tempat di kawasan sebelum ini adalah penempatan kaum Melayu telah diambil alih oleh kaum Thiongha. Sekiranya anda berjalan didalam radius 10 kilometer kearah bandar, ada akan melihat sendiri kaum Cina telah menduduki dan membiak dengan angkuhnya, dengan terpaparnya lapisan kain merah yang menanda kehadiran mereka di dalam sesuatu kawasan yang dahulu nya kawasan penempatan Melayu. Di London atau lain lain kota besar negara barat, kehadiran mereka itu hanya tertumpu di Cina Town.

Ramai kaum Cina berhijrah kenegara lain, dan ramai juga kaum Melayu yang berbuat demikian. Oleh yang demikian, tidak ada fakta yang tepat mengatakan penghijrahan kaum Cina kenegara lain itu kerena tekanan layanan buruk kepada kaum mereka. Dan seperti yang berlaku didalam vacum kehilangan kaum yang berhijrah, tempat itu telah pun diambil alih oleh warga tempatan terutama kaum Melayu. Kejayaan mereka didalam negara ini membuat selira kaum Cina yang berhijrah untuk pulang dengan memohon supaya kerajaan memberi layanan yang lebih mesra dan cuba memperdayakan penduduk tempatan bahawa mereka itu merasakan negara ini negera sejati mereka.

Apa lagi yang kaum Cina inginkan? Adakah dengan tidak membenarkan mereka memerintah negara ini dikatakan sebagai layanan buruk kepada kaum mereka?.

~~ pssst… seangkuh  angkuh kaum Cina Malaysia, kaum mereka sujud kepada rakyat Kelantan dengan berbahasa loghat Kelantan. Syabas rakyat Kelantan, cuba undi BN kita ajar Cina Thiongha Malaysia ini supaya hormat kepada kita sedikit selepas PRU 13  nanti, ok adik kakak ?.

One thought on “Masyarakat Cina ingin layanan yang baik dari kerajaan ~ Isu Akhbar Akhbar Cina.

  1. Pandangan saya rakyat Cina dan India telah dan sentiasa mendapat layanan yg setimpal dan baik… maupun dari segi perlembagaan… malahan ada tambahan saperti peluang perniagaan luar negara yg di sokong penuh olih kerajaan………
    malangnya ..dalam banyak hal ahli politik atasan Cina dan India tidak beramanah dan lalai memastikan peluang ini disama ratakan kepada mereka yg dikelas menengah dan bawah…terlalu ikut telunjuk Capitalist Cina dan High Class Indian….
    Sabenarnya pemisah dalam Sosio di Malaysia bukan atas Bangsa sapenuhnya tapi pembahagian hasil dan peluang diantara Capitalis ( syndikit Persatuan Pedagang) dgn rakyat biasa,,,,, Bertambah malang rakyat yg nak dibela Kerajaan di kelirukan kepada isu isu lain untuk menutup maksud monoply mereka… Contoh Kedai 1M yg beri kebaikan pada rakyat seluruh bangsa…tapi ditentang habisan olih politician DAP Cina….PKR CINA… CEO kilang Besi Cina… Akhbar CINA… didalangi syndikit Persatuan Tamak Capitalist… Tujuannya mudah dibaca… Harga tak bolih dinaikan sesuka hati… Kilang tak bolih peras ugut kerajaan nak sabsidi lebih… Jumah subsidi bulanan tak bolih diubah lebih untuk claim tipu(free money by robbing)…dan yg penting harga stable…..

    Rakyat biasa baik Melayu..Cina dan India perlu berhati hati… dengan ajakkan menentang kerajaan kerana yg akan bebaskan mereka dari capitalist ialah Kerajaan BN dan Pembangkang akan memenuhi dan sekongkol dengan gulongan tamak ini…
    Namun dalam kerajaan BN…komponen dari parti Cina perlu berubah sikap dalam berkhidmat pada masyarakat Cina secara adil ..jangan takut dan jadi agen gulongan yg Tamak ini….

    Soal PKR…. in parti musim yg hampir pupus…dia mengambil peluang ..oppurtunis…lihatlah pemimpin mereka…orang yg dah pencen… lawyer yg kurang kes…sebab lembab akal….Engineer yg lulus tak cermelang ,susah nak dapat jawatan baik.. dipendekan cerita… loser……dan nak senang cara susahkan rakyat…………

    Soal PAS…. olih kerana selalu mengelirukan orang Islam dalam bab agama maka sekarang ini pemimpin mereka sendiri dah terkeliru kerana amat banyak serabut dan hilang punca….tengoklah akhlak kebanyakan pemimpin mereka… bohong dan tipu dan sek dan duit derma tong, anak Yatim memali ….. perkara biasa dan perlu untuk hidup harian…terkini derma Lebuhraya…siapa nak audit tu…
    Sama ciri ciri ..CULT dimana mana serata dunia…. Religion doktrin.. sex….dollar

    Untuk UMNO pulak…. belajarlah dari kesilapan dahulu… pilih pemimpin biarlah yg bertanggungjawab pada rakyat bukan individu…. Politik wang mesti dihapuskan olih ahli ahli….. Pemimpin tinggi jangan ikutkan sangat anak anak buah yg selalu ambil kesempatan yg menjijik dimata rakyat….harus berani …cukuplah kisah Datok Z yg menghina kewibawaan kepimpinan Melayu…

    Pemimpin Cina dan India dalam BN perlu ditegur sekiranya tidak menjuarai kaum mereka yg perlu perkhidmatan dan sokongan.

    Penyakit BN….. PPP perlu diperhatikan cara pemimpinnya berpolitik didepan rakyat …kerana berpotensi memualkan rakyat atau stir dalam BN……..
    contoh dahulu…. sibuk hentam MIC ..konon tak tolong Orang India dalam masa yg sama ahli MIC diambil secara meluas…..
    Mengatakan Gerakan parti orang Cina dan mengajak ahli keturunan India dan Melayu join PPP….
    Mempertikai beberapa menteri secara terbuka…….
    Meminta kerusi lebih secara terbuka…….
    Bertelagah dgn parti komponen sebab nak seat Taiping secara terbuka…….
    Mengistiharkan diri sebagai calon sabelum PM Paklah finalise dan umumkan…

    Banyak perkara yg dibuat menggugat Imej Kepimpinan dan Kegituan BN dalam masa Kepimpinan Pak Lah di asak…begitu hebat…..

    Terkhyal kemungkinan tak…kalau lah semua seat dimenangi mereka…. Anawar mungkin dah di Putrajaya….. Jangan overlook bila buat keputusan…. for PRU 13

    Kebelakang ni dah minta secara umum pada rakyat nak kerusi lebih khusus diKelantan…..

    Amat percaya dan yakin… DS Najib & TS Mahyuddin lebih arif dan akan tersenyum
    pepatah…Once bitten.. twice shy…. or One is a mistake but second is a sin

    Anyway ini hanya hayalan saya….kot

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s