“Minta cara betul semua tak boleh, sogok semua boleh” ~ Naib Ketua Pemuda UMNO, Kampar.

Dengar dulu apa dia kata, dan jangan mengata.

Apa dia kata?

  • Minta sesuatu hajat kebendaan dari pegawai kerajaan yang kebanyakan nya bangsa Melayu, mereka ini tidak suka menolong bangsa Melayu, tetapi suka meminta minta “seperti kowtim, karaoke, amoi dari Siam, dan sebagainya”,
  • Minta cara betul tidak boleh, sogok baru boleh,
  • Melayu minta tidak lulus, Cina minta lulus sahaja,
  • Apa darjat orang Melayu kerana perlu menyembah kepada pegawai tersebut meminta tolong seperti seorang bangsat sedang kan negara ini Negara Melayu?
  • Dimana maruah orang Melayu?

Ini berlaku di Batu Gajah. Ketua UMNO Bahagian Batu Gajah, Dato Yusof Kassim, (rumah tiang kayu bulat, Air Papan, Batu Gajah) manakala Ketua UMNO Bahagian Kampar Dato Radzi Manan. Yang bercakap adalah Naib Ketua Pemuda UMNO Kampar merangkap Ketua UMNO Cawangan Changkat Tin.

Kedua dua mereka kenalan rapat saya. Saya tidak kenal saudara dari Changkat Tin ini.

Ini lah dia cerita nya. Iaitu, sesiapa pun yang memerintah negara ini, tak kira UMNO, PAS, DAP dan lain lain parti, penjawat awam memainkan peranan penting didalam urusan ekonomi, kemasyarakatan dan budaya didalam sesuatu daerah atau kampung. Mereka mesti mengikut polisi kerajaan, dan apabila mereka tidak ikut polisi kerajaan, orang akan kata kerajaan benggong dan bangsat.

Apabila, benda itu dinilai dengan wang ringgit, seperti konsession mengeluarkan pasir, maka penjawat awam perlu mengetahui tujuan sebenar konsession itu di gubal. Ianya bagi mengawal selia pengeluaran pasir didalam sesuatu daerah. Tetapi apabila konsession itu dinilai dengan wang ringgit, maka akan terjadi satu benda yang boleh di bida oleh orang ramai melalui harga pasaran terbuka. Mereka yang mempunyai wang dan lain lain “resources” seperti “profit margin” yang tinggi, boleh membida dengan harga lebih tinggi. Ini memberi peluang kepada penjawat awan memilih pembida yang lebih tinggi dengan mengambil rasuah, sedangkan kerajaan telah menetapkan harga pada satu paras yang menusabah untuk semua anggota masyarakat yang berkepentingan.

Jikalau PAS, DAP atau PKR yang memerintah pun, perkara seperti ini juga akan berlaku.

Walaupun SPRM mempunyai kuasa yang besar, mereka tidak dapat berbuat apa apa kepada perasuah atau pemberi rasuah, kerana pemberi rasuah masih mempunyai keuntungan yang besar dan tidak akan bising. Yang kenyang adalah penerima rasuah.

Dari itu timbul lah masaalah Melayu tidak tolong Melayu. Memang benar, kerana, masaalah keperluan ekonomi yang harus diperolehi dari penjawat awam yang berkerja mengunakan kuasa kerajaan boleh memainkan peranan menerima rasuah untuk meluluskan sesuatu keperluan yang diperlukan oleh rakyat, seperti tanah dan sebagainya.

Disini tidak kira Cina, Melayu atau India; mereka yang berduit boleh membida dengan harga tinggi, selain membayar apa yang kerajaan telah tetapkan. Kita tahu, bangsa Cina mengumpul wang dan boleh mendapat pinjaman dari bank dengan mudah. Dengan demikian, ramai peniaga Cina berjaya mendapat apa sahaja benda dari pihak penjawat awam yang kebanyakan nya Melayu dengan membayar lebih keatas apa yang telah ditetapkan oleh kerajaan, dan lebihan itu diberi kepada penjawat awam sebagai upah, bukan rasuah. Begitulah apa yang ditulis didalam buku akaun mereka.

Ini lah dia secara am nya apa yang diluahkan oleh saudara kita diatas. Kita semua adalah mangsa keadaan yang telah berzaman berlaku kerana ekonomi negara berkembang maju dan kehendak sesuatu benda itu naik mendadak serta ianya terletak di bahu penjawat awam di serata pejabat kerajaan memainkan peranan sama ada telus dengan harga yang ditetapkan atau naik kan harga mengikut pasaran sambil memgambil lebihan sebagai upah.

“Kita sahaja kata itu adalah rasuah. Mereka kata upah. Mereka sahaja faham “economy of scale”, kita tidak tahu apa benda. Upah ini termasuk harga saorang amoi Siam Doll (Siam Doll dan Cina Doll RM230 ++ seorang, 16 tahun kebawah RM280 ++ seorang, Melayu RM150 – – saorang ~ harga di pasaran terbuka ~ Melayu punggung hitam kut, he he he).

Kerajaan harus menaikan harga sehingga semua pembida tidak boleh membayar lebih dari itu dan sekiranya mereka masih membayar lebihan sebagai rasuah, kegiatan ekonomi yang di jalankan oleh mereka akan mendapat kerugian besar. Dengan itu kehendak kepada benda itu berkurangan and semua orang boleh memohon. Kerajaan juga harus mengawal harga komoditi yang telah diprosess ditahap harga pasaran supaya pemberi rasuah tidak boleh menaikan harga bagi menampung keperluan membayar lebihan untuk kakitangan atau penjawat awam yang rasuah.

Kita mesti tolong semua ahli masyarakat. Tidak kira Melayu, Cina, India dan sebagainya. tetapi keperluan menolong bangsa Melayu adalah mesti, kerana ini negara mereka, Tanah Melayu. Awak perintah negara dia tetapi awak abaikan kehendak dia, apa cerita? Awak tu siapa?

Mereka memerlukan kerajaan. Jikalau perkara begini berlaku dan mereka yang tidak faham sistem ekonomi terbuka akan kecewa dan terus menyokong DAP, ianya adalah sesuatu perkara yang mendukacitakan.

Ini terjadi kepada Ahli Majlis Daerah ni, jikalau awak dan saya, harus terberak lah, tak siapa tahu. Betul tak.

Bukan tidak sokong UMNO, tetapi Melayu selalu nya UMNO, jadi orang akan kata UMNO lah sebab penjawat awam selalu nya Melayu, penerima rasuah. Sedangkan apa UMNO hendak buat ekonomi sudah mengembang pesat. UMNO sendiri pun terjerat dengan sistem dalam pasaran terbuka. PAS pun gitu. DAP lagi lah.

Sebab tu tong gas pun DAP angkut. Dia tahu ekonomi, tapi tak reti “of scale”.  MCA reti semua nya. Sebab tu diam.

Jadi siapa yang bersalah?.

Tak kan lah Nik Aziz, tak patut you.

Ok Bahagian Kedua:

Rupa nya si Mamat Changkat Tin ini meroyan hendak jadi kaya tetapi tak pernah jadi kaya. Apa sebab, mungkin kureng benih punya orang. Itu lah, jikalau sedang marah, duduk, sekira marah lagi, bersila, dan jikalau marah lagi tidur, dan marah lagi, pergi sembahyang, maka tak akan jadi perkara seperti ini. Cakap pun hendak tipu.

UMNO tak rugi sesen pun hilang jenis macam ni.

Itu lah dia hendak jadi pemimpin bukan senang. Bila syaitan masuk dalam darah, tak reti hendak kontrol. Terus jadi syaitan dan join iblis, terus jadi DAP. Ha ha ha ha.

6 thoughts on ““Minta cara betul semua tak boleh, sogok semua boleh” ~ Naib Ketua Pemuda UMNO, Kampar.

  1. Mals nak komen lebih pasal melayu tapi itu lah yang berlaku, untuk apa sahaja jika kaum cina memohon sesuatu terlalu d permudahkan sebaliknya jika orang sendiri banyak persoalan itu dan ini malah berulang 2 atau 3 kali masih belum pasti akan dapat apa yang diminta.

  2. Pada hakikatnya melayu dimata penjawat awam adalah rakyat kelas ke dua. Kita tidak dilayan sewajarnya seperti mana seorang pelanggan. tetapi bangsa lain akan dianggap pelanggan kerana mereka bayar upah.

    Tetapi bayar upah ini adakah budaya yang baik. Sebenarnya saya telah dengar desas desus ini sejak sebelum pilihan raya 2008. Pada masa itu Dr. Rozaidah iaitu ADUN Ampang (kalau tak silap) mengadakan satu majlis untuk meraikan pelajar2 cemerlang. Semasa beliau berucap saya hanya berbual2 dengan ramai ahli2 UMNO yang hadir.

    Mood ketika itu sedang mencodong kearah pembangkang dan isu2 yang timbul salah satunya ialah orang melayu kelas kedua di mata penjawat awam. Melayu seperti rakyat yang menerima bantuan kebajikan negara manakala bangsan asiing adalah pelanggan mereka.

    Saya setuju pendapat yang mengatakan bahawa penjawat adalah wakil UMNO walaupun pada hakikatnya tidak. Mereka adalah satu badan yang independent yang menjalankan dasar2 kerajaan yang memerentah pada masa kini.. Mereka seharusnya profesional.

    Dan isu ini di politikan semaksima oleh pembangkang sehinngakan ianya merupakan salah satu faktur kekalahan BARISAN di Selangor.

    Saya pun buntu macamana untuk memterbalikan budaya ini.

    Saya boleh di hubungi di alamat arazmi_62@tahoo.com untuk anda memberikan pendapat.

    Sekian.

  3. Saudari / Saudara

    Setuju dengan pandangan diatas.

    Bangsa Melayu yang berkerja dengan kerajaan beruntung besar.

    Dapat gaji dan dapat menjalankan perniagaan menjual sesuatu benda yang diperlukan rakyat mengambil kira timbang tara harga pasaran sesuatu produk yang mereka buat bagi pihak kerajaan. Tetapi, yang rugi adalah kerajaan, kerana, wang lebihan itu dimasukkan kedalam akaun peribadi masing masing, sama ada di simpan dalam bantal di bawah katil, dibawah meja diruang tamu dan sebagainya. Berjuta juta jumlah wang itu, tiada siapa yang peduli.

    Mereka dibayar bonus tahunan, dan diberi jagaan rawatan kelas pertama, di hospital.

    Yang mendapat kejian ialah UMNO. Kerana UMNO yang memerintah. Perkara seperti ini juga berlaku di negeri Cik Siti Wan Kembang, cuma, wang nya yang jenis kecil kecil sahaja dan semua nya mendiamkan diri.

    Jadi, bukan salah ibu mengandung, bukan salah UMNO, bukan salah PAS, salah kan sistem ekonomi yang memberi ruang kepada mereka mencari peluang besar menjual produk produk kerajaan dengan harga mengikut harga pasaran. Sedangkan kerajaan telah menetap kan harga sesuatu produk itu dibawah harga pasaran untuk kesenangan rakyat.

    Saya puji Selangor didalam bab ini shaja ya, iaitu kerana mereka telah memilih untuk mengambil wang lebihan kepada mereka melalui cukai yang dinamakan caj pembangunan.

    Dulu ramai orang MCA dan Gerakan menjadi kaya raya kerana membina rumah untuk rakyat. Sekarang developer Cina dari kroni MCA, dan Gerakan terpaksa membayar 30% dari keuntungan yang akan diperolehi kepada kerajaan tempatan dibawah kelolaan kerajaan negeri Selangor. Ramai yang terduduk dari kalangan developer Cina MCA atau Gerakan kerana mereka tidak lagi boleh menjalan kan business membuat rumah secara mudah dengan menjadi cepat kaya.

    Dahulunya, sebelum kereta mercedes benz di lukis di drawing board di Germany, developer Cina dari MCA dan Gerakan ini sudah pun membeli kereta mercedez tersebut, kerana mereka mempunyai terlampau banyak wang dan mereka ini menjadi kebanggaan penjawat awam Melayu di pejabat kerajaan kerana mereka selalu memberi upah yang tinggi lagi lumayan.

    Kita kena buat benda semacam ini, jangan bagi chance kepada mereka mendapat upah senang dengan mengenakan harga pasaran keatas produk kerajaan dan kerajaan tidak seharusnya mendapat rugi dan mendapat masaalah dari kejian oleh rakyat. Rasuah rasuah lah jugak, tetapi macam mana jikalau ada orang hendak kowtim?

  4. Memang bangsat Melayu jenis ni.

    Tengok tiada harga pun Melayu jenis ini.

    Jadi pros pun RM150 sahaja sekali bantai.

    Sakit punggung pun tak lepas, baru dapat RM150, sekali henjut. Kena keling mabuk baru tau, Ha ha ha.

    Salah UMNO lah semua ni, tak hajar kaum melayu bangsat ni menjadi baik.

    Itu sebab Cina DAP benci Melayu jenis ini.

  5. DAP memang benci Melayu. Terutama jenis ini.
    Melayu tak ada harga apa apa pun.
    Murah saja.

    Bagi sepuluh ringgit dah kulum.
    Jadi siapa salah bro?

  6. tak layak betul jadi pemimpin si malaun ni.
    cam na boleh terpilih jadi ketua si bahlol ni huh?
    tentu beli ahli ni.
    lepas tu, tak dapat projet, terus maki hanum.
    low class punya pemimpin umno.
    dato radzi buang jer mat laun ni.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s